1. Interviews

    Ad van Liempt

    De Oorlog

    Gijsbert de Fokkert
    29 november
    Ad van Liempt
    De geschiedenisserie De Oorlog kluistert elke week een miljoen mensen aan de buis. We spraken eindredacteur Ad van Liempt.

    Hoe kwam dit succes tot stand?
    “Vanuit de makers van Andere Tijden ontstond tweeënhalf jaar geleden het idee voor een serie over de Tweede Wereldoorlog. Daarna zijn we intensief met fondsenwerving aan de slag gegaan. In september 2007 kregen we groen licht en nu is elke zondagavond, in ieder geval voor mij, een magisch moment.”

    Een miljoen kijkers is voor een geschiedenisserie erg veel!
    “Maar de Tweede Wereldoorlog heeft dan ook een enorme impact gehad. Het heeft in zóveel gezinnen doorgedreund. Het is een zeer beladen onderwerp, maar omdat de oorlog al een tijdje geleden is, kunnen we het nu met meer distantie vertellen. Het succes van De Oorlog is daarnaast te verklaren doordat we een Nederlandse benadering van de authenticiteit hebben gemaakt. We gebruiken geen nagemaakt materiaal; dat voelen Nederlanders.”

    Hoe deel je een oorlog in?
    “We hebben onder andere gekeken naar aspecten die nú ook nog actueel zijn, zoals de Jodenvervolging, maar ook de economie. De laatste twee afleveringen gaan over de periode ná de oorlog.”

    Waar komt al het beeldmateriaal vandaan?
    “We hebben veel uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gehaald. Daar ligt genoeg opgeslagen, al moet je wel weten waar je moet zoeken. Daarnaast hebben we veel in het buitenland gezocht én gekocht, onder andere uit Japanse en Duitse archieven.”

    Dit soort programma’s smaakt naar meer!
    “Aan ons zal het niet liggen. Ik wil heel graag beginnen aan een documentaire over de slavernij en ben ervan overtuigd dat die er gaat komen!”

    © Foto: Kippa
  1. TV-TIP Oefeninterland: Nederland - Italië

    Oefeninterland: Nederland - Italië
    SBS6 om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van de oefeninterland: Nederland - Italië.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Lara Croft: Tomb Raider

    Lara Croft: Tomb Raider
    RTL 7 om 20:30 uur
    Steenrijke Lara Croft (Angelina Jolie) is een hi-tech schatgraver die een fiks deel van haar landgoed heeft omgebouwd tot trainingskamp, bijgestaan door computer-expert Bryce (Noah Taylor). Hun kennis en kunde wordt op de proef gesteld als Manfred Powell (Iain Glen) het in zijn hoofd haalt een verborgen driehoek te bemachtigen, waarmee hij de tijd naar zijn hand kan zetten. Powell is de perfecte kandidaat voor een lesje in girlpower.

    Zappen.blog.nl