1. Interviews

    Ad van Liempt

    De Oorlog

    Gijsbert de Fokkert
    29 november
    Ad van Liempt
    De geschiedenisserie De Oorlog kluistert elke week een miljoen mensen aan de buis. We spraken eindredacteur Ad van Liempt.

    Hoe kwam dit succes tot stand?
    “Vanuit de makers van Andere Tijden ontstond tweeënhalf jaar geleden het idee voor een serie over de Tweede Wereldoorlog. Daarna zijn we intensief met fondsenwerving aan de slag gegaan. In september 2007 kregen we groen licht en nu is elke zondagavond, in ieder geval voor mij, een magisch moment.”

    Een miljoen kijkers is voor een geschiedenisserie erg veel!
    “Maar de Tweede Wereldoorlog heeft dan ook een enorme impact gehad. Het heeft in zóveel gezinnen doorgedreund. Het is een zeer beladen onderwerp, maar omdat de oorlog al een tijdje geleden is, kunnen we het nu met meer distantie vertellen. Het succes van De Oorlog is daarnaast te verklaren doordat we een Nederlandse benadering van de authenticiteit hebben gemaakt. We gebruiken geen nagemaakt materiaal; dat voelen Nederlanders.”

    Hoe deel je een oorlog in?
    “We hebben onder andere gekeken naar aspecten die nú ook nog actueel zijn, zoals de Jodenvervolging, maar ook de economie. De laatste twee afleveringen gaan over de periode ná de oorlog.”

    Waar komt al het beeldmateriaal vandaan?
    “We hebben veel uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gehaald. Daar ligt genoeg opgeslagen, al moet je wel weten waar je moet zoeken. Daarnaast hebben we veel in het buitenland gezocht én gekocht, onder andere uit Japanse en Duitse archieven.”

    Dit soort programma’s smaakt naar meer!
    “Aan ons zal het niet liggen. Ik wil heel graag beginnen aan een documentaire over de slavernij en ben ervan overtuigd dat die er gaat komen!”

    © Foto: Kippa
  1. TV-TIP Per seconde wijzer

    Per seconde wijzer
    NPO 2 om 19:55 uur
    Twee kandidaten testen onder hoge druk hun kennis in verschillende categorieën. Hoe zetten zij hun jokers in, hoeveel rondes zullen de spelers het volhouden en met welk bedrag gaan de spelers uiteindelijk naar huis?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nationaal Zorgdebat

    Nationaal Zorgdebat
    NPO 2 om 20:25 uur
    Draaien kwetsbare ouderen op voor de miljardenbezuinigingen in de zorg? Het is het centrale thema van het Nationaal Zorgdebat.

    Zappen.blog.nl