1. Nieuws

    (Upd.) Ziggo moet populaire zenders van de kabel verwijderen voor buitenlandse kanalen

    Kabelbedrijf Ziggo gaat wellicht zenders als CNN en Euronews/Het Gesprek verwijderen uit enkele analoge basispakketten. Het bedrijf heeft geen andere keus nu ze door programmaraden worden gedwongen buitelandse zenders door te geven.
    Jan-Hein Visser
    10 november 2009
    comments 0
    (Upd.) Ziggo moet populaire zenders van de kabel verwijderen voor buitenlandse kanalen
    Kabelbedrijf Ziggo gaat in een aantal regio's op korte termijn de zenders CNN International en Het Gesprek/Euronews uit de analoge pakketten verwijderen. Daar waar Het Gesprek op de HD dagen nog verkondigde ook overal over analoge kabeldekking te beschikken, dreigen ze deze in de regio Breda en de kop van Noord-Holland te verliezen. Ook zou het voor het eerst zijn dat CNN International nu uit de analoge kabelpakketten wordt gehaald om plaats te maken voor een Spaanse of Franstalige zender. Ziggo moet naar eigen zeggen wel omdat ze worden gedwongen de adviezen van de programmaraden op te volgen om slecht bekeken buitenlandse zenders op te volgen.

    Vooralsnog heeft dit alleen betrekking op de gebieden Breda en omgeving en het voormalige Multikabel gebied. Kabelraden.nl meldt daarover dat op 6 november 2009 de Groningse rechter uitspraak heeft gedaan op het verzoek van Ziggo om een voorlopige voorziening in de zaak over doorgifte van France 2, TVE en Rai Uno. De rechter oordeelde dat Ziggo de adviezen van de programmaraden moet opvolgen. Ziggo heeft zich met alle juridische middelen verzet tegen het moeten opvolgen van de adviezen maar kan er intussen niet meer onderuit.

    De programmaraden Breda e.o. en Multikabel hadden in hun advies voor 2009 de zenders TV5 (later vervangen door France 2) en TVE opgenomen. Breda adviseerde daarnaast ook nog Rai Uno. Ziggo wilde deze adviezen niet op volgen, omdat met het oog op de verdere digitalisering gekozen werd voor meer populaire zenders in het inmiddels ingekrompen analoge pakket. Daarmee was er volgens Ziggo geen mogelijkheid meer om de genoemde zenders in het pakket te houden.

    Ziggo ging daarop in beroep bij de rechtbank en vroeg daarbij ook een voorlopige voorziening aan. Met dat laatste hoopte zij te bereiken dat, hangende het beroep, de handhavingsbeslissing geschorst werd en er dus geen boete werd opgelegd. De rechter heeft besloten de voorlopige voorziening niet te treffen.

    Namens Ziggo laat woordvoerder Gradus Vos onze redactie weten dat Ziggo de uitspraken teleurstellend vindt. "De rechtbank heeft naar onze mening onvoldoende rekening gehouden met het belang van de kijkers. Hoe je het ook wendt of keert, de kijker is de dupe want wij moeten nu zenders verwijderen die beter bekeken en gewaardeerd worden dan TVE en Rai Uno (en TV5). Het is dan ook vreemd dat de programmaraden met hun advisering van deze slecht bekeken en laag gewaardeerde zenders stellen in het belang van diezelfde kijkers te handelen. Bovendien werd door ons oorspronkelijke besluit niemand gedupeerd: de beperkte groep kijkers die wél prijs stelt op de ontvangst van TVE en Rai Uno (of Franstalige zenders als France 2, RTBF, TV5 Red.) kan deze zenders zonder extra abonnementskosten in het digitale deel van het standaardpakket ontvangen."

    Ziggo stelt niet in beroep te gaan omdat dit een kort geding was waarbij om een voorlopige voorziening is verzocht in afwachting van de behandeling van de  bodemprocedure, die al loopt. Andere verzoeken aan het Commissariaat voor de Media om adviezen door te voeren worden niet direct uitgevoerd. Deze verzoeken zijn door het CvdM vooralsnog aangehouden. De nu lopende procedure heeft betrekking op de adviezen van de programmaraden Multikabel en Breda e.o., en niet op de adviezen van andere programmaraden.
     
    Over de keuze voor zenders als CNN en Het Gesprek stelt Ziggo in een reactie: "Dat zijn zenders die beter bekeken/gewaardeerd worden dan Rai Uno en TVE (en TV5) maar wij kunnen niet anders. Uiteraard hebben wij daarbij te maken met een aantal omstandigheden, zoals onze contractuele relatie met de betrokken partijen, de technische voorzieningen die voor de wijziging moeten worden getroffen en de wettelijke verplichting om onze klanten vooraf te informeren over de komende wijziging. Dat proces zal nog enige tijd in beslag nemen, maar we zijn ermee bezig." Ziggo stelt dat ze ook eventueel RTL8 zouden kunnen verwijderen maar dat ligt contractueel veel moeilijker. "Maar welke zenders wij ook verwijderen, het zijn altijd zenders waaraan onze kijkers meer behoefte hebben dan aan de zenders die wij van de programmaraden moeten terugzetten."





    (later meer)
    ZiggoCNNHet GesprekEuronewsKabelradenProgrammaraadFrance 2TV5TVERai Uno

    Reacties

  1. TV-TIP Helden van de wildernis

    Helden van de wildernis
    NPO 1 om 20:30 uur
    Art Rooijakkers trekt naar de Masai Mara in Kenia, een van de laatste natuurgebieden in Afrika met een enorme rijkdom aan wilde dieren. In een piepklein huisje woont de Nederlandse biologe Femke Broekhuis. Haar missie is het bestuderen en beschermen van de ernstig bedreigde jachtluipaarden.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

    Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
    Net5 om 20:30 uur
    Moordenaar Sirius Black (Gary Oldman) onsnapt uit de zwaarbewaakte Azkaban gevangenis. Hij lijkt het op Harry (Daniel Radcliffe) te hebben voorzien maar die heeft geen idee waarom. Voor zijn bescherming worden een aantal Dementors naar Hogwarts gestuurd die zorgen dat Harry zich alleen maar minder veilig voelt. Gelukkig hebben ze deze keer een aardige D.A.D.A.-leraar: Remus J. Lupin (David Thewlis).

    Zappen.blog.nl