1. Nieuws

    (Update) Italiaanse RAI Uno verhuisd, RAI HD komt op satelliet

    De Italiaanse zenders Rai-Uno, -Due en -Tre zijn verhuisd naar een nieuwe Hotbird frequentie. De DVB-ondertiteling is hierdoor vooralsnog niet meer beschikbaar via satelliet en kabel.
    Jan-Hein Visser
    7 juni 2011
    comments 2
    (Update)  Italiaanse RAI Uno verhuisd, RAI HD komt op satelliet
    De Italiaanse zenders Rai-Uno, Rai-Due en Rai-Tre verhuizen allen op korte termijn naar een nieuwe Hotbird frequentie. Schotelbezitters maar ook alle exploitanten die de Rai doorgeven moeten daarom de instellingen aanpassen. Op woensdag 25 mei stopten Rai-Uno, -Due en -Tre op de eerder daarvoor gebruikte Hotbird frequentie 11.766 Ghz.

    Een bijkomend voordeel is dat op de nieuwe frequentie wél voor het eerst eindelijk in anamorph 16:9 breedbeeld wordt uitgezonden want tot nu toe deed de RAI dat via de oude frequentie niet. De signalen op de nieuwe frequentie worden ook al gebruikt voor aanvoer naar het Italiaanse pakket Tivú-sat maar waren tot voor kort geheel gecodeerd en nu dus grotendeels FTA (en nu dus ook de aanvoer voor bijvoorbeeld de kabel). De RAI is verder bezig met het effectiever verdelen van haar transponderruimte op de Hotbird.

    Zo zal, en ook dat is tevens aanvoer voor TivúSat, RAI HD op de 'oude' Rai-Uno transponder worden doorgeven. Deze zender staat los van de RAI HD demo op Astra 23,5 oost. Het is onduidelijk of er op 23,5 oost een vervolg komt op het Demokanaal. In ieder geval komt RAI HD als reguliere zender op de Hotbird terecht. Momenteel bestaat die zender in Italië al via DVB-T. Dit is een simulcast met grotendeels upscaling van SD naar HD van Rai-Uno. RAI HD zet echter bij native HD-uitzendingen een HD logo in beeld en als er bijvoorbeeld een native HD programma van Rai Due of Rai Tre is, dan verschijnt dit op RAI HD met aangepast logo.

    RAI HD zal echter op de satelliet helaas volledig gecodeerd worden voor in eerste instantie gebruikers van TivúSat. Datzelfde zal ook blijven gelden voor de gecodeerde uitzendingen op Rai-Uno, -Due en -Tre. Immers zijn vanwege auteursrechtelijke beperkingen bepaalde films, series en vooral sport (zoals formule 1) gecodeerd. Deze codering is alleen te omzeilen middels illegale of legale wegen (zoals ontvangst van het TivúSat pakket). Bij kabelexploitanten als UPC blijft Rai-Uno bij gecodeerde uitzendingen gewoon, zonder enige verdere mededeling, op zwart staan. Schotelbezitters met Hotbird ontvangst zullen normaliter de mededeling 'gecodeerde uitzending zien'.

    Update:
    De Italiaanse zenders van de RAI zijn op de nieuwe frequentie nog niet voorzien van DVB-Subtitling, zoals dit bij de oude signalen oproepbaar was. Satellietkijkers kunnen wel via teletekst (pagina 777 en - voor diverse programma's in het Engels - pagina 778) per zender via Televideo/Teletekst deze oproepen. Vooralsnog is echter het niet mogelijk DVB Subtitling te selecteren en daarom is ook onder meer bij Ziggo en UPC op Rai-Uno via de digitale box momenteel géén ondertiteling beschikbaar. Dit ligt dus aan 'nalatigheid' aan Italiaanse zijde.

    TivúSatRAI HDRai-UnoUPCAstra 235

    Reacties

  1. TV-TIP Midsomer murders

    Midsomer murders
    BBC First om 18:55 uur
    Twee stellen verdwijnen in het dorpje Monks Barton waar het gonst van de geruchten over hekserij en spookbossen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD

      Arthur weet niet in wat voor wieg hij is geboren. Als kleine jongen is zijn vader vermoord door z’n oom Vortigern die erna de troon besteeg. Arthur leeft op straat en redt zichzelf door te stelen. Totdat hij het zwaard van z’n vader, Excalibur, in handen krijgt dat hij uit een steen trekt. Vanaf dat moment is Arthur degene die het volk moet beschermen tegen zijn wrede oom. Totaal TV mag vijf keer de Blu-ray van deze avonturenfilm weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?