1. Nieuws

    100 procent NL onder vuur Nederlandse artiesten

    De commerciële radiozender 100%NL besteedt te weinig aandacht aan het levenslied. Dat stellen opkomende artiesten die deze muzieksoort maken.
    Jarco Kriek
    23 september 2014
    comments 6
    100 procent NL onder vuur Nederlandse artiesten

    De commerciële radiozender 100%NL besteedt te weinig aandacht aan het levenslied. Dat stellen opkomende artiesten die deze muzieksoort maken. De aandacht ligt volgens hen teveel op popmuziek.

    Meer dan negentig procent van de muziek die op 100%NL te horen is, komt van Nederlandse bodem. Dat is ook één van de voorwaarden die aan de uitzendvergunning van de radiozender gesteld is. Ondanks de ruime aandacht voor het Nederlandse product stellen artiesten die het levenslied vertolken dat ze niet op te zender te horen zijn. De klagende artiesten stellen dat altijd platen van een vaste groep Nederlandse artiesten tot vervelens toe zijn te horen.

    Commerciële radio

    100%NL is een commerciële radiozender die landelijke uitzendingen via FM en DAB+ in de ether verzorgd. Ook is de zender via het basispakket van alle tv-aanbieders en het internet te beluisteren. De radiozender krijgt geen subsidie en dient hierdoor inkomsten via de verkoop van reclamezendtijd te genereren. Al langere tijd is bekend dat de doelgroep die het Nederlandse levenslied graag wil beluisteren te klein is en mede door de hogere leeftijd minder interessant voor adverteerders. Eerdere pogingen voor een landelijke radiozender waarin het Nederlandse levenslied centraal staat, hadden hierdoor een kort leven of er werd besloten het muziekformat aan te passen. In Nederland is wel het publieke themakanaal NPO Sterren.nl als radiozender actief. Deze is alleen via internet te beluisteren. Uitgelekte plannen van de NPO om deze radiozender een landelijke dekking via DAB+ te geven, stuiten op voorhand op kritiek van commerciële marktpartijen als 100%NL.

    100%NL100pNLNederlandstalige muzieknederpoplevensliedradioFMDAB+etherAVROTROSNPOpublieke omroepdigitaalthemakanaalSterren.nl

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.