Nieuws

Nieuwsoverzicht

30 april 2013

NOS toont plechtigheden en feestelijkheden kroning in HD

De NOS gaat de rechtstreekse uitzending van de inhuldiging van koning Willem-Alexander op 30 april volledig via Nederland 1 HD in volwaardige HD-kwaliteit uitzenden.

De NOS zet in Amsterdam op 30 april de grootste tv-operatie in haar geschiedenis in beweging. Daarbij maakt men in de meeste gevallen gebruik van HD-camera’s. Deze zijn in sommige gevallen kleiner dan een honkbal, maar geven toch een goed en volwaardig HD-beeld. Deze kleine camera’s zet de NOS onder meer tijdens de inhuldiging van koning Willem-Alexander in de Nieuwe Kerk in. Tijdens de gehele live-uitzending van 18 uur op 30 april zet de NOS in totaal 160 camera’s in. Hiervan worden er 24 in de Nieuwe Kerk gebruikt. De meeste camera’s worden bij het concert van André Rieu ingezet. Het gaat hier om 28 camera’s.

Satelliet

Onlangs werd bekend dat de NOS met satellietbedrijf Eutelsat een meerjarige overeenkomst voor het overbrengen van beelden via de Eutelsat 12 West A satelliet heeft gesloten. Eutelsat maakte al bekend dat de NOS deze satelliet tijdens de troonswisseling op 30 april zou gaan inzetten. Ook verklapte Eutelsat dat de NOS deze satelliet in de toekomst voor overdracht van beelden in HD-kwaliteit zou gaan gebruiken. Dit wil overigens niet zeggen dat de NOS voor alle verbindingen vanuit Amsterdam naar Hilversum deze satelliet gebruikt. Er is in Amsterdam een directe glasvezelverbinding met het mediapark in Hilversum beschikbaar.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Marc - Almelo -
    01/05/2013 10:38 uur
    Mooi HD beeld, maar wat een slecht geluid, erg hard en schreeuwerig, mijn TV moest van volume 18 naar 10 (max. 100)
  • Marc - Almelo -
    01/05/2013 10:33 uur
    Mooi HD beeld, maar wat een slecht geluid, erg hard en schreeuwerig, mijn TV moest van volume 18 naar 10 (max. 100)
  • Ron - Zwaag -
    01/05/2013 09:16 uur
    Inderdaad, helemaal met "Henk S. uit Zaandam" eens. Complimenten aan de NOS. We zien nu toch dat zij het wel redden ondanks de bezuinigingen en de commerciëlen dit nooit zo zouden kunnen. NOS...Chapoo we hebben er van genoten.
  • Henk S. - Zaandam -
    30/04/2013 17:09 uur
    Mijn complimenten aan de NOS. Werkelijk 1 grote promotie(film) voor het behoud van de publieke omroepen. Ik kan mij niet voorstellen dat de commerciele omroepen dit huzarenstukje in beeld zouden kunnen brengen.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/04/2013 11:50 uur
    Vandaag zijn er inderdaad wat zenders zonder codering te zien. Eenieder die nu een sat HD ontvanger ter beschikking heeft, kan op dit moment genieten van wat er aan moois te zien is, haarscherp, native HD,de kwaliteit is uitermate goed. Schitterénd, nu kun je echt zien, wat er veranderd is in 33 jr. Beelden die in 1980 ondenkbaar waren. Proficiat NOS! Dit is nu waarom ik Pro-Digitaal elke keer weer toevoeg!!
  • JoostA - Houten -
    30/04/2013 11:14 uur
    Aangezien vandaag de codering uit staat, mag iedereen in full HD op de satelliet naar Ned 1, 2 en 3 kijken en kijken of dat wat uitmaakt (er staat trouwens wel wat meer codering uit, maar dit terzijde).
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/04/2013 13:48 uur
    @Tim-Woonplaats: Je woont dus in Zeeland,dan moet je bij je kabelaar zijn.Je kijkt ook via satelliet,je noemt enkele FTA (vrij te ontvangen) HD zenders,heb je ook al eens gekeken naar het (gecodeerde) Ned 1,2,3 via de satelliet, of heb je alleen een FTA receiver. Voor de ontvangst van ned 1,2,3 HD moet je én een smartcard van CD en mogelijk een CI module aanschaffen,om deze zenders te kunnen zien,ik weet niet of je dan verder nog een abonnement nodig hebt bij CD (M7 Group S.A)voor Ned 1,2,3 HD
  • Tim - Woonplaats -
    21/04/2013 00:25 uur
    Henny, je moet beter lezen. Tot voor kort keken we via beeldbuis, nu heb ik een FullHD SmartTV met CI en HD via Delta.En ik heb via Nld 1,2,3 HD nog bijna nooit verschil gezien met beeldkwaliteit op mijn beeldbuis. Alle 2 Delta kabel, allebei dezelfde analoge kwaliteit op zowel analoog als digitaal. Zelfs allebei naast elkaar aangezet om verschil te zien. Maar doe ik mijn Satdecoder aan met bijv. Arte HD, RT (DOC) HD op mijn SmartTV dan is het prachtig HD-beeld!
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/04/2013 08:53 uur
    @Tim-Woonplaats: Je schrijft dat je met een beeldbuis kijkt,daar is geen HD of SD digitaal mogelijk op (CRT) Wij kijken al vanaf rond 1995 via de schotel,vanaf 2002 hebben wij geen actief kabelsignaal meer. Wij kijken vanaf vanaf 2006 met een Sony, er staat vanaf 2008 een full hd hier,HD kijken wij uitsluitend via satelliet met familie HD pakket van CD wat in 2009 werd geïntroduceerd bij CD.Je stelling is nogal wazig.Ned 1,2,3 zijn wel degelijk (soms)in native HD te bewonderen.1920x1080pixels
  • Tim - Woonplaats -
    19/04/2013 23:11 uur
    @ Hans de Mol - Velp - 19/04/2013 20:22 uur: Mijn beeldbuis is al ruim 15j oud en doet het nog steeds. Er is geen enkele reparatie aan geweest. Onze buren hebben in 6 jaar al 2 enorme LCD schermen van Sony weggegooid. @ Hennie en watiserdan: Ofwel is er iets met het signaal naar ons toe ofwel jullie kijken nooit tv. Maar NL 1,2,3 heb ik via kabel hier nog nooit in betere kwaliteit gezien dan SD of opgewaardeerde SD. En ja, mijn tv kan HD aan want ik kijk via de Youtube app (SmartTV) full HD.
  • Hans de Mol - Velp -
    19/04/2013 20:22 uur
    Tim:Een beeldbuis tv(glasbakTV)heeft één minderen langere levensduur dan de LCD/Plasma TV's.De fosforlaag aan de binnenkant van de beeldbuis wordt in de loop van het gebruik door de 25KV hoogspannning weggevreten.De Plasma tv heeft een dikkere fosfor laag gekregen,De LED/LCD/plasma platte tv,gaan globaal 40t/m60.000 branduren mee,navelant de beeldinstellingen.Voor HIFI geef ik véél geld aan uit.Bezit ook de naast zéér dure klankkasten,ook buizen versterker die leverd een mooier warm geluid.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/04/2013 09:55 uur
    @Tim-woonplaats: Juist de NPO alsook SBS zenden steeds meer en meer in native HD uit. Steeds meer omroepen brengen programma's netjes in HD content,compleet met DD geluid. 'Tussen kunst en kitsch' 'Memories' 'Boer zoekt vrouw' en nog veel meer. Je moet toch eens goed opletten, je ziet echt het verschil, absoluut. @watiserdan heeft gelijk.
  • watiserdan - ergensinnl -
    19/04/2013 09:44 uur
    @Tim - Woonplaats, daar ben ik het echt niet met je eens npo en sbs zijn goed bezig met hd, Zou zeggen richt je pijlen eens op rtl die zend pas weinig tot niets in hd uit.
  • Tim - Woonplaats -
    18/04/2013 23:43 uur
    Dat zal wel. De publieke omroep is één van de leugenaars van de groep die zogenaamde HD-zenders leveren die in het echt SD zijn. Wat een misselijk stelletje. Ik heb een 2 maanden terug een fullHD gekocht maar content is er niet. Een paar zenders die veel in HD uitzenden zijn Discovery en Nat.Geo. Gelukkig maar want anders ging ik weer over op de beeldbuis. Gaat langer mee, minder verbruik en nog een leuk centje erbij van zo'n kneus die een FullHD TV koopt zonder dat er HD content is/zenders zijn!
  • Jantje - Ehvn -
    18/04/2013 20:04 uur
    Eigenlijk zou het alleen nieuws moeten zijn als het niet in HD zou worden uitgezonden, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Het is de dure plicht van de NOS. Zeker nadat men vorig jaar het lef had felle kritiek te leveren op de BBC over hoe het jubileum van Elizabeth in beeld werd gebracht. Ondenkbaar om dan zelf met je SD streams te komen aanzetten bij de internationale media. Ik hoop ook dat de beelden in HD bewaard worden en niet gewist om storage te besparen, zoals met een groot deel van het TV archief is gebeurd. Maar dat is natuurlijk cynisch van mij.
  • Hans de Mol - Velp -
    18/04/2013 20:03 uur
    Een Full HDTV LED/LCD tv koop je niet alleen voor betere beeld prestatie's,maar ook dat ze omspringen met zuiniger energie verbruik.Tuurlijk via mijn hifi installatie heb ik beter geluid,globaal 10.000 gulden kostende hifi installatie,gebruik ik hoofdzakelijk voor div. muzieksoorten.Maar er zijn merken die in de duurdere segmenten te koop zijn,die daar toch veel aandacht aan besteden.Ik koop mijn TV niet bij de bekende dozen verkopers,maar bij de betere electronica-zaken.oa.HOBO-hifi.
  • Brande - w -
    18/04/2013 19:18 uur
    De troonrede vorig jaar,en ook de rit met de gouden koets zag er ook perfekt (HD) uit ! Dit kan nie meer mis gaan nu.
  • watiserdan - ergensinnl -
    18/04/2013 19:13 uur
    @Henny (Pro-Digitaal), hoe kom je daar bij? ziggo heeft er 1 upc heeft er 1 direct vanuit a'dam naar hilversum, is niet meer zoals toen dat alles over he dark reggefibertje gaat.
  • Peter Peperkamp - Velp -
    18/04/2013 19:11 uur
    Hans de Mol - Velp - 18/04/2013 14:22 uur. Zoals Pieter reeds meldde: Die 9 ingebouwde speakertjes zijn voor zo'n spektakel met o.a. Andre Rieu niet goed genoeg. Je zult echt een goede audio surround set moeten aanschaffen om optimaal te genieten. Zoals vorige keer reeds aangeboden, als je van je Panasonic af wilt ben ik nog steeds geinteresseerd om hem voor een zacht prijsje over te nemen. Velpenaars onder elkaar, moet kunnen. Een goede audio-set heb ik al.
  • Pieter - Hoofddorp -
    18/04/2013 18:15 uur
    @Hans de Mol. Laat je maar gek maken door die mediamarkten, dat het beeld verbetert is, òke, maar die surround speakertjes is een aanfluiting. een goede hi- end versterker uit de jaren 80 is vele male beter als je die op je tv aansluit,met een paar klasse speakerboxen. voor die paar honderd euro koop je helemaal niets ,qua geluid,vooral als het al in je tv is ingebouwd, en de uigeklede H.KARDON rond de 450 euro. is lang niet de H.K.of ander groot merk waar je 10 x zoveel voor betaalt.
  • Tim - Wageningen -
    18/04/2013 14:33 uur
    De beschouwingen op RTL vast niet. Die kunnen het knopje nog steeds niet vinden.
  • Hans de Mol - Velp -
    18/04/2013 14:22 uur
    Eindelijk worden mijn gebeden verhoort.Eindelijk is mijn investering in de nieuwste LED/LCD Panasonic 47"(119 cm diagonaal)één goede beslissingen geweest.En zoals de Hr Rutte ook benadrukte,blijf niet op je geld zitten,maar kopen-kopen,laat de Euro's rollen.Ook zal het uitgezonden worden met dolby-surround geluid?Want mijn nieuwste aanwinst bezit 9 kleine luidsprekers.En dat is óók uniek voor een zéér platte en dunne TV.Nu nog bekend maken via de media,dat de NOS gaat uitzenden in HD kwaliteit.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    18/04/2013 13:55 uur
    Er is er maar één die de glasvezel rechtstreeks naar Hilversum heeft. Guess who... ;-) Al met al een hele mooie verbinding dan, da's zeker. Wereldwijd te zien dan in HD,ik vindt het super van de NOS en al degenen die zorgen voor de faciliteiten! Hier mogen we trots op zijn, echt.
  • HDfreak - Zaandam -
    18/04/2013 12:57 uur
    Toppie alles in HD kan niet wachten als ik twee weken later thuis kom van vakantie om de HD beelden te zien op m'n Horizon Box.
  • watiserdan - ergensinnl -
    18/04/2013 12:51 uur
    Goed om tehoren, en zoals het anno 2013 hoort.