Nieuws

Overzicht

20 december 2013
John de Mol en SBS6 tonen Utopia

John de Mol en SBS6 tonen Utopia

Bedenker John de Mol en SBS6 hebben het terrein waarop het nieuwe realityprogramma Utopia gaat plaatsvinden aan de Nederlandse pers getoond. De digitale deuren zijn ook geopend.

Het realityprogramma gaat een jaar duren. De vijftien bewoners gaan op 31 december het terrein van Utopia bewonen. Vanaf dat moment kan de tv-kijker via internet het leven van de bewoners dag en nacht volgen. De eerste tv-uitzending is op 6 januari om 19.30 uur op SBS6 te zien. Daarna is op hetzelfde tijdstip elke werkdag de dagelijkse update van Utopia te zien. Elke zaterdag is om 18.00 uur een weekupdate op SBS6 te zien. Voor het in beeld brengen van het leven in Utopia heeft producent Talpa de beschikking over meer dan honderd camera’s. Hiermee kan men alle bewegingen van de deelnemers volgen.

Opbouwen van ideale wereld

Eén jaar lang bouwen de deelnemers aan een compleet nieuw bestaan, een nieuwe gemeenschap, op een plek waar geen regels, geen wetten en geen machtsverhoudingen zijn. Ze starten hun eigen samenleving met bijna niets. Alles wat de inwoners hebben is een kale loods op een onbewerkt stuk land, twee koeien, 25 kippen, een aansluiting voor water en elektriciteit, één telefoon met 25 euro beltegoed en een bescheiden geldbedrag in cash om hun leefomgeving op te bouwen en de eerste maanden te overleven. Naast deze strijd om te overleven en de saamhorigheid die daarvoor nodig is, voeren de inwoners iedere maand een strijd om wie er in Utopia mag blijven wonen en wie de ideale leefomgeving moet verlaten en plaats moet maken voor een nieuwe inwoner. Zo worden er maandelijks drie inwoners genomineerd en beslist de nieuwe inwoner wie Utopia moet verlaten.

Digitale deuren al open

Voor de vroege vogels zijn de deuren van Utopia via internet al open. Iedereen die zich nu al via www.sbs6.nl/utopia aanmeldt, kan de eerste maand gratis via internet dag en nacht het leven in Utopia volgen. Ze kunnen nu al kijken naar de eerste beelden vanaf het terrein waar het realityprogramma zich afspeelt. Voor het bekijken van de live-beelden is een zogenaamd Utopia Paspoort nodig. Deze kost €2,50 per maand.

Tien procent marktaandeel

Bedenker John de Mol denkt dat vooral de eerste maanden in Utopia het moeilijkste zijn. Dat komt onder meer omdat de ideale wereld dan nog door de bewoners moet worden opgebouwd. Omdat het programma in de winter start speelt ook de kou een belangrijke rol. Wat betreft de kijkcijfers hoopt John de Mol dat Utopia in de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 dagelijks een marktaandeel van meer dan tien procent weet te scoren. Utopia is na Big Brother en De Gouden Kooi het derde grote realityprogramma dat John de Mol heeft bedacht.
Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Karl-Heinz Liedtke - Enschede -
    14/11/2014 15:03 uur
    Is diet gratis
  • linda - roosendaal -
    19/02/2014 16:32 uur
    kan iemaand mij helpen ik heb een paspoort maar het is mij nog niet gelukt om in te logen mij computer blijf zoeken alvast bedankt Linda
  • dalaina - aalsmeer -
    10/02/2014 19:52 uur
    heey john, ik heb een probleem... ik heb nu al 4 x geprobeerd om een paspoort aan te maken, maar hij zegt nu 4 x achter elkaar: transactie mislukt. terwijl mijn beltegoed 20,- euro is... ik vind dit niet kunnen, je zou er eens wat aan moeten doen! gr: een geïrriteerde utopia-fan
  • jenny de haan - oud-beijerland -
    18/01/2014 11:11 uur
    hallo als ik nou een keer bij utopia wil gaan kijken en een rondleiding neem waar moet ik dan naartoe ? dank u wel ik vind het een leuk progamma we hebben eindelijk weer wat om over te praten op een verjaardag ipv met een tel. te zitten hannessen.
  • Maarten Hendrik Rijsdijk - Ridderkerk -
    08/01/2014 21:14 uur
    Ik zou graag een rondleiding willen meemaken en graag weten wat daar de kosten van zijn.
  • Frank - Apeldoorn -
    23/12/2013 10:49 uur
    Ik denk dat John de Mol een deal heeft met bv. de NASA, als voorbereiding op bemande enkele reizen naar Mars. De situatie is vergelijkbaar. Geniaal!
  • Henny - Eindhoven -
    22/12/2013 23:19 uur
    @Hans de Mol: klopt beste Hans,is niet erg. Onze zoon kijkt hier ook via iptv via (slechte) verbinding via de koperdraad. Omdat wij echte satelliet kijkers zijn, vrouw en me, nemen we dat dan maar. En ach, voor die 4 euro extra in de maand, hebben we altijd een soort van 'back up' achter de hand..
  • Hans de Mol - Velp -
    22/12/2013 15:22 uur
    Henny:glasvezelkabel kan men alleen afnemen in combinatie:bellen/internet/TV maar niet afzondelijk.Onze kennissen in Putten op de Veluwe,wonende in een VVD buurt,hebben vele problemen gekend,door de aanleg van glasvezelkabel.Dan kon men alleen naar buiten bellen.dan weer het verplichte alarm werkte weer niet,dan weer de Fax niet/TV signaal is niet beter dan de SD signaal.Ik heb niets met de kabel of internet TV.Daarom blijft bij mij altijd de Schotel aanwezig,en bruikbaar in heel Europa.
  • Henny - Eindhoven -
    22/12/2013 11:49 uur
    @Hans de Mol: Nogmaals, wij kijken al vanaf ca. 1996 uitsluitend via satelliet,ook betalen wij al vanaf die tijd gewoon ons abonnementsgeld, en hebben niet eens een kabelaansluiting. Momenteel hebben wij bij het huidige CD (M7 Group S.A.)het familie-HD pakket: €19,95 p/mnd. In 2014 wordt hier glasvezel aangelegd door aannemer Reggefiber, zo rond Juni 2014 moet onze wijk klaar zijn,incl.het plaatsen van de modems. Wij nemen wel glasvezel,puur vanwege internet verbinding.
  • Erwin - Zelhem -
    21/12/2013 14:05 uur
    Hans de Mol, wat een enorme blunder maak je weer eens. Nieuwe testament met Adam en Eva? Je weet niet wat je zegt en omdat je zo vaak google aanhaalt zou ik zeggen: maak er nuttig gebruik van. Wat betreft de rest van je betoog aan het einde: helemaal mee eens. Wat een rare flutshow. Maar vergeet niet, elke burgen wordt al in de gaten gehouden....meneer Sneeuwspar heeft nog veel te melden daarover...
  • Erwin - Zelhem -
    21/12/2013 13:58 uur
    Hans de Mol, wat een enorme blunder maak je weer eens. Nieuwe testament met Adam en Eva? Je weet niet wat je zegt en omdat je zo vaak google aanhaalt zou ik zeggen: maak er nuttig gebruik van. Wat betreft de rest van je betoog aan het einde: helemaal mee eens. Wat een rare flutshow. Maar vergeet niet, elke burgen wordt al in de gaten gehouden....meneer Sneeuwspar heeft nog veel te melden daarover...
  • Uopia - Utopia -
    21/12/2013 13:49 uur
    Er is al veel bekend over de ''mogelijke'' kandidaten. Onder andere dat Andrea al vaker op TV is geweest: http://utopianlfans.blogspot.nl/2013/12/utopia-deelneemster-andrea-een-oude.html
  • Vincent - Arnhem -
    21/12/2013 12:36 uur
    Leuk om met cijfers te gaan strooien die ook nog eens vertekend zijn. Het gros van die 450 zijn Duitse zenders, waarvan een aanzienlijk deel ook nog eens dubbele zenders zijn. Dit vanwege de regionale vensters voor de deelstaten en Oostenrijk en Zwitserland. Het gaat bovendien om de kwaliteit en niet de kwantiteit. Je begon overigens zelf over de senioren... Ik vind reality shows ook troep, maar kijk er gewoon niet naar. Maar doe niet net alsof die troep niet op de schotel zit.
  • Hans de Mol - Velp -
    21/12/2013 11:53 uur
    Vincent Arnhem:het heeft niets met senioren te maken,want ook bij de bekende VVD buurten in Arnhem en omgeving ziet men steeds meer schotels geplaats.En dat zijn niet alleen senioren.Ook de bekende auto-dealers gebruiken steeds meer de schotel,voor technische ondersteuning.Uit 450 FTA ASTRA Sat kanalen zit een heleboel zenders die voldoen aan de kijkers die meer beschikken over IQ.Er zijn natuurlijk ook rotzooi zenders,maar er zijn vele rotzooi wegen in Europa.
  • Vincent - Arnhem -
    21/12/2013 10:32 uur
    Wat een kul. Er zijn genoeg andere zenders te zien via de kabel, alleen weten senioren die dan wellicht niet te vinden? De NPO zendt wel degelijk kwaliteit uit. En zo kan ik ook zenders noemen die op de schotel niet eens zijn te zien. Van de Duitse commerciële zenders word ik overigens ook niet echt vrolijk en bijvoorbeeld de Britse commerciële Channel 5 zendt ook dezelfde reality zooi uit.
  • Henny - Eindhoven -
    21/12/2013 10:30 uur
    @Boris-Arnhem: Ja,klopt,maar er is nog een andere generatie, John de Mol heeft namelijk een zoon, John(ny) de Mol,de hier genoemde John de Mol is gehuwd geweest met Willeke Alberti van 1976 tot 1980, in 1979 is zoon Johnny ui dit huwelijk geboren,die nu 34 jr. oud is. Vandaar mijn toevoeging sr. Ik ben zowat van de generatie van de hier genoemde John de Mol sr. Niets te Char of wat dan ook, gewoon de waarheid hoor, dat de overleden, 'oude' John de Mol nu hier ter sprake komt,is heel wat anders.
  • Boris - Arnhem -
    21/12/2013 10:12 uur
    @Henny: Dat is knap. John de Mol sr. is op 27 september dit jaar overleden. Was toevallig ook Char of Sonia Pereira bij de Late Nacht show?
  • Hans de Mol - Velp -
    20/12/2013 23:37 uur
    Henny:dat Nederland steeds meer eem schotelland gaat worden,heeft zijn oorzaak dat steeds meer kampeerders beschikken over een Schotel recreatie abonnement via Canal-Digitaal.En dat kan ook een reden zijn,dat steeds meer kijkers over gaan naar hybride ontvangst.Vooal in het Oosten van het land waar de kijkers steeds meer hun FTA receivers kopen bij oa Saturn.Ziet via www.saturn.de.Complete Sets voor globaal compleet met FTA receiver en schotel met toebehoren voor globaal 80 euro.
  • Hans de Mol - Velp -
    20/12/2013 22:34 uur
    Henny:ik behoor niet tot die doelgroep.En dat er veel kijkers zijn voor dit TV programma:komt denk ik dat de kabel zijn beperkingen kent in zemderkeuzevrijheid tov. de Schotel.Nederland is een schotelland,ik denk als net zoals in de andere Europse landen de schotel niet weg te denken is,de kijkcijfers heel anders komen te liggen.Ik hoor regelmatig in ons senioren complex,en op de campings de teloorgang van echte inhoudelijke TV programma's en meer rommel,maar via de kabel hebben ze weinig keus.
  • Henny - Eindhoven -
    20/12/2013 21:59 uur
    Gisteravond was John de Mol Sr.bij RTL Late Night aan het woord,en ik heb zo'n flauw vermoeden, dat dit item weleens zijn aller grootste kijkcijfer kanon zou kunnen gaan worden. Het lijkt mij een héél goed format:Uitdagend! Vergeet niet,dat dezelfde John de Mol al heel wat kijkcijfers heeft weten te scoren met dergelijk gerelateerde formats,het verschil zit 'm in de opzet,eerder scoorden o.a.'Big Brother' en 'Expeditie Robinson,erg goede kijkcijfers,ik ga i.i.g. wel de eerste uitzending kijken.
  • Hans de Mol - Velp -
    20/12/2013 21:17 uur
    Ik denk dat die mensen die mee gaan doen,het licht hebben gezien.En het nieuwe Testament hebben gelezen,inzake ADAM EN EVA,die heel maal niets hadden en aanhadden.En konden beschikken over een appel.En hoe konden de kinderen een relatie hebben,dat moet toch inteelt zijn geweest.Er is een bekende gezegde:GEKKEN EN DWAZEN DOEN de kijkers verbazen.Ik denk dat dit TV programma meer bedoelt is voor die doelgroep,die met het bord op schoot,en bakken chips uitgestrekt liggend dit mooi zullen vinden.
  • adsl gebruiker - Brunssum -
    20/12/2013 17:06 uur
    OK men is bezig. Nu ook nog mbt de andere programma,s. Als het niets is zet het dan niet op zender. Denk ook eens aan je presentoren al zal dat niet altijd makkelijk zijn snap ik best. Laat John de Mol er dan een paar meenemen naar SBS om hen te helpen af en toe.Onderscheidend zijn ook mbt de programmering. Ook s,middags en s,avonds zijn er kijkers.Tijdstip van uitzenden ook van belang. Juiste inzet kan men ver komen. Dit is wel weer een enorme uitdaging. Vol blijven doorzetten..