Nieuws

Nieuwsoverzicht

27 april 2010

En HD en MTVN HD versterken HD-aanbod UPC

Vanaf 3 mei is het HD-aanbod bij UPC uitgebreid met twee nieuwe kanalen. Het eerste televisienet van de Vlaamse publieke omroep, Eén HD, en het HD-kanaal MTVN HD van Viacom zijn vanaf die dag officieel beschikbaar voor alle HD-abonnees van het mediabedrijf.

Hierdoor komt de teller van het aantal HD-kanalen bij UPC vanaf 3 mei op 16 te staan. UPC zegt de verwachting uit te spreken dat in de aankomende maanden het HD-aanbod nog verder wordt vergroot. Het gaat hier dan om de drie HD-kanalen van het Nederlandse mediabedrijf SBS Broadcasting, SBS 6 HD, NET 5 HD en Veronica HD. UPC is op dit moment de enige grote HD-aanbieder in Nederland dat nog geen overeenkomst met SBS Broadcasting heeft weten te bereiken over de doorgifte van de HD-kanalen. Gisteren bevestigde Ziggo tegenover Totaal TV dat men per 1 juni de SBS HD-kanalen gaat doorgeven. UPC doet tijdens lopende onderhandelingen geen officile uitspraken over de komst van nieuwe zenders. Al was tijdens een persontmoeting op 11 april, ten behoeve van het omarmen van 3D-TV door UPC, wel in de wandelgangen te horen dat men verwacht de zenders binnen enkele weken te gaan doorgeven. SBS Broadcasting laat via woordvoerder Dik Nagtegaal weten dat er nog steeds met UPC onderhandelt wordt maar dat er nog geen overeenkomst is.

Ook lopen er tussen BBC Worldwide en UPC onderhandelingen over de doorgifte van het HD-kanaal BBC HD van de Britse publieke omroep. Daarbij zegt UPC bij een eventuele doorgifte-overeenkomst voor de keuze te komen staan om de landelijke Engelse versie van BBC HD door te gaan geven of de internationale versie. Daarbij zou dan vooral de mogelijke beschikbaarheid van Nederlandse ondertiteling een rol van betekenis bij de keuze te kunnen gaan spelen. De BBC-vertegenwoordiging in Nederland laat echter aan Totaal TV weten dat er op dit moment geen Nederlandse ondertiteling bij de internationale versie beschikbaar is. Het lijkt ook zeer de vraag of deze er gaat komen omdat op dit moment alle HD-aanbieders in de Benelux die BBC HD doorgeven gebruik maken van de, zeker meer interessantere, landelijke Engelse versie.

Overigens is het onduidelijk of UPC op termijn ook het tweede Vlaamse publieke televisienet, Ketnet/Canvas, in HD-simulcast gaat aanbieden. Vooral dit tweede Vlaamse net is voor de sportliefhebber komende zomer interessant omdat veel Zomerse sportevenementen, zoals het WK Voetbal, via Sporza op dit tweede Vlaamse televisienet wordt uitgezonden. De aanvoer van Ketnet/Canvas HD is, net als Eén HD, in Nederland bij alle kabelaanbieders, via Caiway, beschikbaar.


Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Jan - Hilversum -
    29/04/2010 12:05 uur
    Dank voor je reaktie Henny uit Eindhoven. Ik zeg altijd maar, niet elke verandering is een verbetering. Ik ben best tevreden met UPC. Alleen zou ik graag ook BBC HD willen ontvangen, maar dat komt misschien nog wel.
  • Henny - Eindhoven -
    29/04/2010 11:56 uur
    @Jan-Hilversum- Je kijkt ook direct bij het duurste pakket..voor zo'n 20 euro heb je een prima pakket bij CD, Familiepakket+HD, en geloof me: UPC is zeer goed, ik spreek cht uit (werk!) ervaring. UPC is gewoon de beste kabelaar. Over een tijdje heeft UPC gewoon de meeste zenders in HD kwalitiet, maar ook niet onbelangrijk: de geluidskwaliteit bij ze is dan ook fenomenaal goed te noemen.DD5.1 Verder probeer ik neutrale opmerkingen te maken, KPN is weliswaar met HD begonnen, maar daar schort nog veel en veel te veel aan, ze zijn te veel te laat begonnen, ze zijn te duur, met de uitrol van ITV veel te laat gestart.., jammer..UPC loopt nog steeds voorop, al jaren overigens..maar goed, de tijd zal het leren.
  • wellknown dude - haarlem -
    29/04/2010 03:50 uur
    ken mij het rotten waar het beeld vandaan komt als ik maar beeld wanne gezeik hier om niks zeg
  • bert - Roosendaal -
    28/04/2010 15:49 uur
    Kabelbedrijven mogen de VRT daarbij niet van de sat afnemen, omdat deze bedoeld zijn voor de betalende klant van canal anaal. (door ziggo zelf bevestigd) Maar goed ook, dat beeld is nog slechter dan via het DVB-T netwerk in belgie (respectievelijk 2,5 en 4 MB gemiddeld) Ik hoop dat ziggo ook caiway gaat gebruiken, dan is de kwaliteit van die zenders eindelijk zoals ze die verdienen.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    28/04/2010 12:28 uur
    Jawel, maar Caiway biedt ongetwijfeld een hogere beeldkwaliteit dan Canal Digitaal. En Caiway heeft technisch de lat met televisie altijd het hoogst liggen van iedereen. Verstandig dat UPC kiest voor afname van Caiway.
  • littlesat - Limburg - Kerkrade -
    28/04/2010 12:19 uur
    Wat doen die kabelaars toch moeilijk... Een HD en KetNet./Canvas HD zijn momenteel toch via de satelliet "in te voeren".....
  • Jan - Hilversum -
    27/04/2010 22:13 uur
    Ik lach me rot hier met die allesweters.
  • bert - roosendaal -
    27/04/2010 19:53 uur
    @koffieleut Je schreef "Dus Ziggo en UPC betalen Caiway voor de twee VRT kanalen" Ziggo geeft helemaal geen VRT HD door, en ze geven als rede dat ze geen vaste verbinding hebben met belgie, maar enkel een DVB-T !
  • Koffieleut - Krimpen aan den ijssel -
    27/04/2010 19:42 uur
    Ik heb het over de HD versies van de Vlamingen, beste Bert. Ik lees dat toch in het bericht hierboven ons schrijven? De aanvoer van Ketnet/Canvas HD is, net als En HD, in Nederland bij alle kabelaanbieders, via Caiway, beschikbaar.
  • bert - roosendaal -
    27/04/2010 19:18 uur
    @koffieleut Ziggo pakt helemaal niets caiway(was maar waar), ze nemen het dvb-t signaal van de VRT, is veel goedkoper maar helaas stuk minder van kwaliteit
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    27/04/2010 18:47 uur
    Dus Ziggo en UPC betalen Caiway voor de twee VRT kanalen? Op zichzelf is het toch goed dat er n kabelaar technisch voorop loopt. Een troost is dat CIF van plan is meer glasvezelnetwerken te gaan uitrollen in Nederland. Dan komt Caiway dus veel breder beschikbaar
  • bert - roosendaal -
    27/04/2010 18:17 uur
    Inderdaad belachelijk dat alleen Caiway een glasvezel verbinding WIL. Ziggo trekt alles van DVB-T met redelijk/matig beeld en slecht (128KB MP2) geluid. Zo duur kan dat toch niet zijn voor ziggo?
  • Thijs - Rotterdam -
    27/04/2010 17:17 uur
    Koffieleut, ik had het over de TECHNIEK, niet over de prijs of basispakketten of weet ik wat. Probeer eens te reageren op wat een ander cht zegt, je LP_repeat functie kennen we wel h
  • Michel - Weesp -
    27/04/2010 17:10 uur
    Koffieleut, Daarom word de prijs van het basispakket verhoogd bij caiway, dus ga je er ook voor betalen.
  • koffieleut - krimpen aan de ijssel -
    27/04/2010 17:06 uur
    caiway is op televisiegebied altijd al het meest vooruitstrevend geweest. CAIWAY ziet HD ook gewoon als de nieuwe standaard en zeer niet als extra dienst zoals UPC. Daarom zitten er in het basispakket van Caiway maar liefst 14 HD zenders!!!
  • piet wiedijk - nigtevecht -
    27/04/2010 17:01 uur
    ja maar aanbod is veel meer.en dsje.kan zat mensen die upc heben hoor.en ook zat die naar canaal digitaal zijn overgestapt.
  • Thijs - Rotterdam -
    27/04/2010 16:50 uur
    Mag ik het ontzettende HUMOR vinden dat de aanvoer van de Vlaamse HD kanalen naar de grote kabelreuzen, moet verlopen via de kabeldwerg CAIWAY, die kennelijk wel ZELF in staat is om een goede verbinding met Belgi te hebben maar die grote kabelbedrijven dus niet? Ik lig eigenlijk van het lachen bijna onder de tafel als ik dat zo lees! We krijgen dus allemaal signaal van Caiway! :P
  • Jan - Hilversum -
    27/04/2010 16:38 uur
    Heb net gekeken bij canal digitaal, maar vragen ze ook bij diverse HD paketten geld o.a. Toppakket 47,50 euro. Kijken jullie zelf maar op: www.canaldigitaal.nl
  • dSje - Haarlem -
    27/04/2010 16:14 uur
    @Piet uit nigtevecht.. Als je nog nooit UPC heb gehad oordeel dan niet dat canal digitaal beter is.. want dat is absoluut niet zo.. zeg ik uit eigen ervaring!
  • piet - nigtevecht -
    27/04/2010 15:55 uur
    eer zal wel weer beweging in rekening komen.o ja heb schotel.en dik tevree met aanbod en prijs.nooit upc gehad en tog jaarlijks goedkoper uit
  • Jan - Hilversum -
    27/04/2010 15:29 uur
    Michael Ik heb het niet over satelliet tv maar over de kabel bij UPC. Ik ben best tevreden met UPC en hun best doen om het aanbod te vermeerderen. Had nog niet zolang geleden ( 1 jaar ) ook een schotel, maar werd schijt ziek van alle veranderingen bij canaal digitaal. Nee Upc bevalt mij best. Ga zo door UPC met ook meerdere HD kanalen en je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.
  • Michael Tiemroth - Eindhoven -
    27/04/2010 15:09 uur
    Heb mijn abonnement bij UPC opzegt. UPC is te duur en de zender keus is teleurstellend. Heb nu Canal Digitaal. Veel meer zender keus (ook HD) en veel goedkoper! Bij UPC zijn ze gewoon oplichters. Je neemt een digitale abonnement maar de anologe aansluiting van 16 euro per maand kun je blijven betalen!
  • Jan - Hilversum -
    27/04/2010 14:39 uur
    Gelukkig komt er weer wat beweging in het HD aanbod van UPC. Nou nog BBC HD.