Nieuws

Overzicht

01 juni 2010

BBC laat 3D voorlopig aan zich voorbij gaan

Waar de Engelse publieke omroep BBC bij HD in Europa het initiatief nam, ligt dit bij 3D-televisie geheel anders. De komende jaren hoeft men van de Engelse omroep geen 3D-kanaal te verwachten. BBC heeft de verdere uitbouw van HDTV als belangrijkste prioriteit gesteld.

Dat wil niet zeggen dat de BBC de komende jaren niet gaat experimenteren op 3D gebied. Men heeft als doelstelling de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2012 in de eigen hoofdstad London in 3D te gaan regisseren. Dat wil men ook gaan doen met enkele wedstrijdonderdelen van deze Olympische Spelen. Verder gaat de BBC wel participeren in enkele 3D-experimenten die in de komende tijd plaatsvinden. Maar daar blijft het, volgens de hoofdverantwoordelijke voor HD bij de BBC Danielle Nagler, dan ook bij. Ook de Engelse publieke omroep moet bezuinigen en men wil al het beschikbare geld steken in de verdere uitbouw van HDTV. Concreet houdt dit in dat de BBC dan ook het WK voetbal in 3D-kwaliteit in zijn geheel langs zich heen laat gaan. Verleden week besloot de NOS hetzelfde te doen.

BBC wil in de komende twee jaar al haar kanalen in HD-kwaliteit gaan aanbieden. In het najaar maakt men de eerste stap door het eerste Britse televisiekanaal BBC One in een HD-simulcast beschikbaar te maken. Volgens Nagler is er nog veel werk op het gebied van HDTV te verrichten. Op dit moment is 30 tot 35 procent van het aantal programma’s dat de BBC uitzend in native HD-kwaliteit. In de komende jaren moet dit percentage tot bijna 100 procent zijn uitgebreid. Hoewel de prijzen van het opnemen van HD-producties dalende is blijft er ook de komende jaren toch een prijsverschil tussen SD- en HD-opnamen bestaan. De wens van een geheel native HD-aanbod bij de BBC is dus wel degelijk een grote investering.

Door deze HD-investering is er dus geen geld beschikbaar voor 3D televisie. En dat is volgens Danielle Nagler verdedigbaar. Deze voorziet dat in de komende vijf jaar 3D televisie in Europa nog niet door het grote publiek omarmt gaat worden.

 
Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • peter - elim -
    03/06/2010 16:21 uur
    als domme cosument die er niks van snapt , althans volgens peperkamp .snap ik wel dat uhd niet via sat -kabel - internet komt of ether . de birrate is 640mb/s. zie het verschil met hd via schotel 12mb/s. 0f een blu-ray 45mb/s
  • Henny - Eindhoven -
    03/06/2010 15:27 uur
    @Hans Peperkamp, velp, surf eens naar http://www.ultrahdtv.net/ Lees daar maar eens (in het engels) wat er over UHDTV wordt geschreven. Op die site wordt duidelijk, dat dát voorlopig de tenminste de eerste 15 jr. niet aan de orde is. Laten we het voorlopig maar eens houden op het aanbod in de resolutie 1080x1920, native HD dan... Heb de tv gids hier liggen, maar het aanbod is echt magertjes te noemen anno Juni 2010 Hopelijk wordt daar aan gewerkt door al de providers van HD tv aanbod...
  • Dennis - Amsterdam-ZO -
    02/06/2010 13:13 uur
    @koffieleut , wist je trouwens dat het HD pakket de meest verkochte dienst van UPC is sinds de uitbeidingen van de HD kanalen??? mensen willen er wel degelijk voor betalen.. Mensen betalen toch ook nog voor SD digitale TV bij UPC en Ziggo??
  • Bernard - Bpost -
    02/06/2010 09:02 uur
    Laatst las ik een stukje van iemand, die graag de nieuwste technieken in huis had. Hij vertelde dat hij eerst eens was gaan kijken naar een show voor 3D gebeuren. Hij had geken en ik geloof een uur lang. Toen hij daar weg ging was hij heel moe. Ik was daar ening sind verbaasd over en even later ging ik er overna denken. En hij kan weleens glijk krijgen 3D kijken word vermoeiend. Laat alles maar eens op je af komen. dan is vermoeidheid wel te begrijpen.
  • Hans Peperkamp - Velp -
    01/06/2010 22:32 uur
    Als de NPO over de 3 TV netten het hoogwaardige HDTV signaal gaat uitzenden,dan zijn we weer aan de volgende verkiezingen toe.En dan zijn er vele buitenlandse TV kanalen die gaan uitzenden in:ziet via Google (tik in) ULTRA HDTV signaal.En zap naar Muziekmuseum Vlaanderen ULTRA HDTV de vervanger van het HDTV signaal.Nederland wordt steeds dommer,en dat ziet je al via de div. zwakzinnige reaktie's die van domheid vergeven zijn.Ook Sed TV zou in beeldkwaliteit de LCD/Plasma TV doen verbleken.Via Google (tik in) Sed TV en deze techniek door de Japanse firma is afgeblazen.Zo zal 3DTV dezelfde weg opgaan.
  • Henk Jan - Apeldoorn -
    01/06/2010 22:24 uur
    Goede keuze van de BBC! 3D wordt een flop. Het is slechts tijdelijk!
  • Koffieleut - Krimpen aan den ijssel -
    01/06/2010 20:16 uur
    Ik weet heus wel dat de Nederlandse omroepen hier extra geld vragen voor HD, maar juist daarom is HD gedoemd te mislukken in Nederland. Geloof me nu maar dat 90 procent niet bereid is extra geld neer te tellen voor HD. Ik verwacht dat Ziggo bijvoorbeeld met een zeer gebrekkeing HD pakketje gigantisch zijn vingers hier aan brandt. Bij UPC loopt het aantal digitale kijkers behoorlijk achter op de andere kabelaars. Ook niet zo gek want daar kost bijna iedere kuch extra geld. Ik heb iedereen die ik ken familie en vrienden de vraag voor gelegd of ze bereid zijn extra geld neer te leggen maandelijks voor HD uitzendingen en iedereen zei, aan me nooit niet!!! Ik wacht met belangstelling af hoe over een jaartje de HD klok ervoor staat in Nederland.
  • Ron - Amsterdam -
    01/06/2010 20:16 uur
    Dit lijkt wel de reclame van volkswagen Polo vind het toch een gekke naam 3D ach lijkt me niets Heren zeker geen 3D TV in huis en pas een mooie HDTV gekocht???? Kan het begreipen hoor zou het ook zonde vinden maar ach techniek staat niet stil ook u volgende TV is 3D
  • Henny - Eindhoven -
    01/06/2010 16:50 uur
    @Koffieleut, inderdaad, dat laatste zinnetje Quote "Dit kan alleen door er geen extra geld voor te vragen. " Dat dóen ze al.....Laten ze eerst maar eens het full HD inderdaad op de rit hebben. Héél veel consumenten, ja, ook wij hier, hebben de laatste paar jaar flink geïnvesteerd in apparatuur. Dit wil echter niet zeggen dat er niet verder 'proef gedraaid' mag worden door investeerders, maarrr...Laat de consument niet de 'dupe' worden van enkele 'bobo's' die in het middelpunt van de belangstelling willen staan, met hun geavanceerde, en ook door mij, gewaardeeerde investeringen voor de toekomst, en voor de 'freaks' : 3D kost héél wat bandbreedte. Experimenteren is prima, maar laat eerst de aangeboden zenders nu eens in native hd plaatsvinden, overigens: Opvallend dat het merendeel van het HD content Amerikaanse zenders zijn op dit ogenblik, toevallig? Denk het niet.... De Engelsen zijn écht 'cool' mbt het denken over HD uitzendingen,én t.o.v 3D tv, ....reality...
  • Rene van Veen - Tiel -
    01/06/2010 16:43 uur
    Koffieleut, 100% mee eens!!!
  • Dennis - Amsterdam-ZO -
    01/06/2010 16:05 uur
    Jammer weer van dat laaste zinnetje koffieleut;) je reageerde zo goed! Geheelt terecht dat de BBC dit laat gaan.. eerst HD eens helemaal uitrollen!
  • Satneef - overal.nergens -
    01/06/2010 15:43 uur
    Verstandig BBC! Daar kan sbs (en andere) nog een voorbeeld aan nemen. Laten ze eerst maar met genoeg hd komen
  • G2K - Nederland -
    01/06/2010 15:37 uur
    Mag ik uit de reacties concluderen dat de wereld nog niet klaar is voor 3D tv? Heerlijk. Hopende dat deze hype maar gauw voorbij gaat opdat de omroepen zich weer vol kunnen concentreren om niet alleen de reclame maar ook de programma's in HD te presenteren.
  • Moscoufiet - Hardenberg -
    01/06/2010 14:10 uur
    Heel goed van BBC dat ze HD belangrijker vinden dan 3D! Zo zouden ze op het vaste land van Europa ook moeten denken, maarja.
  • koffieleut - krimpen aan den ijssel -
    01/06/2010 13:53 uur
    3D is een hype. Uiteindelijk genieten veel meer mensen van HD. Een wijs besluit van de BBC. Nu moet HD nog omarmt worden door de massa. Dit kan alleen door er geen extra geld voor te vragen.
  • Arthur - Spijkenisse -
    01/06/2010 13:52 uur
    Precies laten ze hier ook maar werken naar een 100% native HD aanbod binnen enkele jaren. Dat zou het hoofddoel moeten zijn, in de tussentijd kan er best gewerkt worden aan wat 3D initiatieven maar dat moet niet de overhand gaan krijgen.
  • WIM - Leeuwarden -
    01/06/2010 13:47 uur
    Heel goed van de BBC en een voorbeeld van hoe het zou moeten bij de NL zenders.
  • HB - Zijpe -
    01/06/2010 13:42 uur
    Verstandige keuze van de BBC, hopelijk is Nederland ook zo verstandig om eerst HD goed op de rail te zetten voor dat men een nieuw avontuur begint!!
  • peter - elim -
    01/06/2010 13:03 uur
    Dat is een gezond standpunt van de bbc ,Breedbeeld uitzenden, 20 jaar later nog niet klaar,HD nog maar net uit en niet eens ingevoerd en compleet, en dan begint het 3d en ook niet dat het werkt volgens een standaard ,maar ook nog met van die brillen , daar ga je toch niet mee opzitten te kijken .kinderschoenen rommel dat is het