Nieuws

Nieuwsoverzicht

08 september 2010

Film1- en Sport1-kanalen alleen nog maar in MPEG4 via satelliet

Alle film- en sportkanalen van Film1 en Sport1 zijn binnenkort alleen nog maar in MPEG4 bij CanalDigitaal beschikbaar. M7 Group S.A, de Luxemburgse eigenaar van CanalDigitaal, rond dan de al maanden durende migratie van deze televisiekanalen af.

In oktober verdwijnen eerst de televisiezenders Film1.3 en Sport1.2 van de Astra1 satelliet. Deze zijn dan alleen nog maar via de Astra3 satelliet in MPEG4 beschikbaar. Niet veel later beëindigt ook Sport1 haar uitzendingen op de Astra1 satelliet om op de Astra3 satelliet in MPEG4 verder te gaan. Vanaf dat moment is het gehele zenderaanbod van Film1 en Sport1 dat bij CanalDigitaal beschikbaar is alleen nog maar op de Astra3 satelliet in MPEG4 te ontvangen. Dit aanbod bestaat dan uit de zenders Film1, Film1.2, Film1.3, Film1 Action, Film1 HD, Sport1, Sport1.2 en Sport1 HD. Alle deze televisiekanalen zijn dan 24 uur per dag beschikbaar. Uitzondering zijn wel de HD-kanalen Film1 HD en Sport1 HD. Eigenaar Chello Benelux voert een beleid dat op deze HD-kanalen alleen HD-content te is. Hierdoor zenden deze beide HD-zenders niet altijd 24 uur per dag uit.

Voor ontvangst van MPEG4 kanalen is een HD-satellietontvanger vereist. Al enige tijd is CanalDigitaal gestart met de migratie van deze film- en sportkanalen. Abonnees van Film1 en Sport1 kunnen bij verlenging van het abonnement gratis in bezit komen van een geschikte HD-satellietontvanger van het merk Philips. Tegen meerprijs kan men ook kiezen voor een luxere HD-satellietontvanger met digitale opnamemogelijkheid. Nieuw is dat men de gehele vernieuwde installatie voor 49 euro door een monteur kan laten installeren. Ook is het mogelijk om voor de slaapkamer tegen gereduceerd tarief in bezit te komen van een extra HD-satellietontvanger. Ook deze wordt eventueel, tegen eerder genoemde meerkosten, door een monteur geïnstalleerd.



Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    Apple740 - Rotterdam -
    09/09/2010 13:26 uur
    Op de Astra1 kon CDS nog 2 maal zoveel zenders kwijt op een transponder (want alles was SD kwaliteit dus minder bandbreedte nodig), CDS zal uiteindelijk dus niets besparen met deze actie. Reken dan ook niet op goedkopere abonnementsprijzen. ;)
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    08/09/2010 20:06 uur
    Afgezien van het feit of je nieuwe of andere hardware moet aanschaffen. Canal Digitaal is steeds goedkoper uit met de alsmaar dalende transponderhuur vergeleken bij de Astra 1. Ik verwacht ook wel een aanzienlijke prijsdaling van mijn abonnement bij Canal Digitaal.
  • 0
    Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    08/09/2010 17:51 uur
    Eduard-groningen: Vergeet niet, dat in het 'buitengebied' ook hier rondom Eindhoven, o.a Kempen en de Peel, héél veel mensen, meest boeren, wél afhankelijk zijn van de schotel, want daar ligt echt geen (coax)kabel, laat staan glasvezel.En die komt er ook niet, ivm het kostenplaatje, Ik heb een vriend die installateur is, en die erg veel werk heeft gehad, (en nog)om duo-lnb's te plaatsen, alsook geschikte ontvangers te plaatsen, mbt. de lokale zenders. Die boeren zullen echt niet zo vrolijk worden ivm al die veranderingen, zoals nu dan weer voor het feit, dat CD meer en meer richting Astra3 vertrekt, maar, dat is nog niet het ergste, nu worden ze min of meer 'verplicht' om een geschikte mpeg4 receiver met dvbs2 techniek aan boord (een HD receiver dus) aan te gaan schaffen, en dat staat geheel los van het feit dat ze zo nodig sport1 of film1 in hun pakket willen hebben, in tegendeel, de meesten kijken naar de nederlandse zenders, de lokalen, alsook de Belgische omroepen, en duitse zenders. Die groep mensen krijgen echt niet zomaar een duo-lnb cadeau, en hebben ze ook nooit gehad, en als ze er al een hadden, tegen een korting, dan moest deze wél nog worden gemonteerd, alsook de schotel opnieuw goed uitgericht worden (want je staat er dan toch bij) 'cadeau' is wel een mooi woord, maar het kan wel vervelende gevolgen hebben, verplicht abonnementsverlenging met een of 2 jaar is daar er daar één van ;-) Ik heb vanaf het begin, toen het nog filmnet was, rond 1996, digitale tv, de laatste jaren zijn er héél wat troubles geweest, inmiddels heb ik al de 4e MG3 (de oranje) smartcard in gebruik, en ja, in een CD gecertificeerde receiver, maar óók met Seca2 (MG2) waren er de nodige problemen, vanaf 1996 heb ik mij 4e reciever nu, dus dat valt wel mee, echter, opvallend hieraan is, dat je reciever al héél snel 'verouderd' is te noemen, zeker als ze het signaal totaal gaan compimmeren in mpeg4 endvbs2 toepassen, gemiddeld gaat nu een ontvanger hooguit 2 tot 3 jr. mee, ook al omdat een HD ontvanger veel sneller de 'geest' geeft, omdat ze bloedheet worden, en de voedingen defect raken van deze receivers. Ik heb dat al meegemaakt, viel gelukkig in de garantie, de dealer zei, dat dit een 'normaal'verschijnsel was, in November wordt deze HD receiver 2 jr, als ie het haalt.....laten we het hopen. Mvgr. Henny, zelf blijf ik wel gezond. ;-)
  • 0
    Eduard - Groningen -
    08/09/2010 15:50 uur
    1)Veel schotelkijkers hebben al een duo-lnb; 2)Veel schotelkijkers hebben een HD-ontvanger aangeboden gehad door CD. In het vereleden hebben veel CD-kijkers zelfs een duo-lnb cadeau gehad van CD. Me dunkt, CD komt het gros van de abonnees best wel tegemoet. Maar enkele sprekers in dit forum vinden wellicht dat dit niet hardop gezegd mag worden. O ja, nog even dit: ik werk niet bij CD, heb er niet gewerkt, en ben best wel kritisch op CD. Maar dat ben ik ook ook op sommige schrijvers in dit forum, dus.
  • 0
    Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    08/09/2010 14:50 uur
    Satneef & Koffieleut hebben m.i het heel goed verwoord, met als aanvulling: Quote 'Abonnees van Film1 en Sport1 kunnen bij verlenging van het abonnement gratis in bezit komen van een geschikte HD-satellietontvanger Dan praat je wél over de écht duurdere pakketen.... Feit is, dat héél veel abonnees (weer) met onkosten worden opgezadeld, die nu alleen nog genoeg hebben aan een Astra 1 schotel-opstelling, maar door die veranderingen dan wél op extra kosten worden gejaagd, wil men gebruik maken van een 'gewone' satreceiver, zonder HD, dus ook zonder mpeg4 en dvbs2 mogelijkheid, dan is deze in één keer onbruikbaar geworden.Enige voordeel is nu wel, dat je je lopende abonnement nu voortijdig kunt beëindigen..... Wat ik verder hier lees 'Nieuw is dat men de gehele vernieuwde installatie voor 49 euro door een monteur kan laten installeren' Wát komt die monteur dan installeren: veranders hij je schotel, klimt hij je dak op,waar je schotel met alleen een LNB op hebt zitten voor ontvangst Astra1, en zet hij daar dan een andere LNB op (duo lnb) en richt deze monteur je schotel dan ook opnieuw even voor je uit, en, gaat hij dan pas weg, als alles dan ook naar behoren werkt? Of is het alleen zo, dat er een monteur met een receiver onder zijn arm aan komt bij je, en deze dan even aansluit, en de fastscan even uit laat voeren, en dan vervolgens tegen je zegt: uw schotel is niet geschikt......Lekker duidelijk weer. Kortom: Het gaat de abonnee weer geld kosten in veel gevallen, en over abonnementsprijzen, die mogen wat mij betreft dan ook aangepast worden ten gunste van de abonnee, nu krijg je gelijk van me, koffieleut.
  • 0
    Angela - Gouda -
    08/09/2010 14:11 uur
    Ik verwacht dat mijn abonnement met euros goedkoper wordt nu CD zoveel bespaart. Het is normaal als inkoop goedkoper wordt dat je dit voordeel doorberekent aan de klant.
  • 0
    Satneef - overal en nergens -
    08/09/2010 12:35 uur
    @ Thijs Dus Rene moet van jou niet zeuren en 23 oost erbij nemen en geld uitgeven voor een HD-ontvanger? Of ga jij dit voor hem betalen? Als canal digitaal zijn maniervan uitzenden veranderd heb je het volste recht om op te zeggen. (dit zou CD zelfs in moeten calculeren.)
  • 0
    Thijs - Rotterdam -
    08/09/2010 11:53 uur
    Rene, van jou weten we dat het nooit goed is...
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    08/09/2010 11:28 uur
    Als Canal Digitaal steeds meer zenders verplaatst naar de goedkopere Astra 3 satelliet. Waarom daalt de prijs dan niet van het product? Canal Digitaal heeft steeds minder kosten aan dure transponderhuur van de Astra 1. Het lijkt me niet meer dan logisch dat de klant dat terugziet in een lager tarief.
  • 0
    Rene - Tiel -
    08/09/2010 08:26 uur
    UItstekend, dan kan ik binnenkort mijn abonnement terugschroeven. Heb of hoef geen Astra 3. Daar zit niets van mijn goesting. Heb een uitsekend werkende SD Homecast. Zie absoluut geen reden om te wisselen omdat CanalDigitaal enkel en alleen aan de centen denkt. Gisteren met de klantenservice gesproken hierover en ben simpelweg behandeld als @A#SWFR^GTY Geen wonder dat canaal digitaal klanten verliest.
  • 0
    Eduard - Groningen -
    08/09/2010 07:25 uur
    Zoals ik al had verwacht, verdwijnt CDS in hoog tempo van de (dure) Astra 1 naar de goedkopere Astra 3 (Hetgeen ook de bedoeling was). Wat op Astra 1 in het CDS-aanbod overblijft zijn de zenders waarop abonnees meeliften, zoals MTV.