1. Nieuws

    3FM Serious Request breekt record: 12.251.667 euro

    Nederland heeft ondanks economisch mindere tijden massaal aan 3FM Serious Request geschonken. Nog nooit eerder haalde deze jaarlijkse actie ten behoeve van het Rode Kruis zoveel geld binnen.
    Jarco Kriek
    24 december 2012
    comments 0
    3FM Serious Request breekt record: 12.251.667 euro
    Foto: ANP

    Nederland heeft ondanks economisch mindere tijden massaal aan 3FM Serious Request geschonken. Nog nooit eerder haalde deze jaarlijkse actie ten behoeve van het Rode Kruis zoveel geld binnen.

    Mede door een voor iedereen aansprekend thema doneerden veel Nederlanders. Dit jaar was babysterfte door het Rode Kruis als stille ramp gekozen. Elke zes seconde sterft er ergens op de wereld een baby voor of tijdens de bevalling of in de eerste levensmaand. Hierdoor sterven jaarlijks 5,5 miljoen baby’s. Een deel van deze baby’s kan met hulp van hulporganisaties als het Rode Kruis worden gered.

    Oude Markt in Enschede

    Het Glazen Huis waarin de 3FM-dj’s Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra van 18 tot en met 24 december waren opgesloten, stond dit jaar op de Oude Markt in Enschede. Op kerstavond 24 december verlieten zij om 21.00 uur dit Glazen Huis. Op het podium werd uiteindelijk de voorlopige einduitslag bekendgemaakt.

    Nog nooit zoveel geld door het Glazen Huis

    Uiteindelijk werd de magische – en vooraf in de meest positieve voorspellingen nooit verwachtte – grens van tien miljoen euro beslecht. De geëmotioneerde 3FM-dj’s namen de cheque met de voorlopige einduitslag van 12.251.67 euro in ontvangst. Vorig jaar werd 8,6 miljoen euro binnengehaald, wat toen ook een recordopbrengst was. Op de laatste dag van Serious Request werd in de editie 2012 in Enschede meer dan zes miljoen euro ingezameld.

    Groot mediaspektakel

    3FM Serious Request is in de afgelopen jaren tot een waar mediaspektakel uitgegroeid. Niet alleen via de radio, maar ook dag en nacht via de televisie was de actie in Nederland te volgen. In Europa werd 101.TV – het digitale themakanaal van de NPO waarop de actie in zijn geheel op televisie te volgen was – door CanalDigitaal via de Astra3-satelliet uitgezonden. Via internet kon men zelfs wereldwijd naar 3FM Serious Request kijken en luisteren. Daarnaast werd Serious Request gedurende zeven dagen door gebruikers van de sociale media twitter en facebook in grote getalen omarmd.

    Ilse deLange hoogtepunt

    Elke nacht ontvangen de drie 3FM-dj’s slaapgasten om de nacht met hen door te brengen. Nadat eerst Johnny de Mol het Glazen Huis op stelten wist te brengen, deed Ilse de Lange daar in de laatste nacht nog een schepje bovenop. Vol energie danste, zong en dwarrelde ze de hele nacht door het Glazen Huis. Het hoogtepunt was zonder twijfel het zingen van een traditioneel kerstlied met zangkoor dat na een oproep van de Twentse zangeres spontaan op de Oude Markt verscheen.

    3FMSerious RequestSR12#SR12101.TV101TVNPOpublieke omroepRode KruisbabysterfteEnschedeOude MarktNOS op 3ZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCHorizonrode knopCanalDigitaalsatellietAstra3Glashart MediaCaiway

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:55 uur
    Live verslag van de twintigste etappe, een individuele tijdrit van 23 km met start en finish in Marseille. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Ik bbq voor jou!

    Ik bbq voor jou!
    RTL 4 om 17:00 uur
    Culinair zomers programma waarin de passie voor gezond barbecueën centraal staat. Elke week krijgt een man de kans om een heerlijke barbecue te organiseren voor een persoon die voor hem heel belangrijk is. De kandidaat en de kijker krijgen tevens enkele basisvaardigheden van het barbecueën uitgelegd. Ook wordt er gekeken naar gepassioneerde barbecuehobbyisten en worden er barbecue-evenementen in binnen- en buitenland bezocht.