Nieuws

Nieuwsoverzicht

29 maart 2011

Sport1 maand lang gratis bij Ziggo, UPC, Caiway en KPN

Sport1 Live, het hoofdkanaal van de Nederlandse betaalzender Sport1, is de gehele maand april door alle digitale abonnees van de televisieaanbieders Ziggo, UPC, Caiway en KPN iTV te bekijken.

Hierdoor kunnen digitale televisieklanten van deze televisieaanbieders live voetbalwedstrijden uit de Engelse Premier League, de Spaanse Primera Division, de Duitse Bundesliga en de Italiaanse Serie A bekijken. Meest in het oog springend is natuurlijk de Spaanse voetbalclash tussen Barcelona en Real Madrid die in april in Spanje tweemaal op het wedstrijdschema staan. Beide wedstrijden worden live via Sport1 Live uitgezonden.

In april staan nog meer Europese topwedstrijden op het uitzendschema van Sport1 Live. De sportliefhebber genieten van topvoetbal uit onder andere de UEFA Champions League met de kwartfinales op 5-6 april, 12-13 april en de halve finales op 26-27 april, de Milanese derby AC Milan - Internazionale op 2 april en uit de Engelse Premier League onder meer Arsenal - Liverpool op 17 april en Chelsea - Tottenham Hotspur op 30 april. Real Madrid en FC Barcelona staan in april dus maar liefst 2 keer tegenover elkaar. Op 16 april treffen ze elkaar in competitieverband terwijl ze vier dagen later in Valencia strijden om de Copa del Rey.

Naast veel voetbal is er ook veel aandacht voor tennis met onder meer het ATP 1000 toernooi van Monte Carlo en strijden de beste golfers om de eerste Major van het jaar tijdens de Augusta Masters. Ook zullen de play offs uit de NBA en de Moto GP races van Spanje en Japan uitvoerig aan bod komen. Dit alles wordt live uitgezonden.

Will Moerer, general manager Sport1: "Sport1 biedt in de maand april een prachtig en gevarieerd sportpakket aan. Voor de meeste digitale televisiekijkers is dit de kans om kennis te maken met ons product. Het spreekt voor zich dat ik verwacht dat na een maand vol topsport veel mensen overtuigd zijn geraakt van de meerwaarde die Sport1 op sportgebied te bieden heeft en dat men beseft niet meer zonder te willenĒ.

Opvallend is overigens dat Sport1 Live de gehele maand april niet voor alle abonnees van CanalDigitaal te bekijken is. Onlangs zetten CanalDigitaal wel het nieuwe, derde, hoofdkanaal van Sport1, Sport1 Tennis, voor al haar abonnees in de etalage. CanalDigitaal is wat betreft abonneeaantal de vierde televisieaanbieder van Nederland. Directe concurrenten Ziggo, KPN en UPC doen wel met de gratis kijkmaand actie van Sport1 mee.

Sport1 claimt dat het kanaal Sport1 Live volledig in HD via het HD-kanaal Sport1 Live HD wordt doorgegeven. Hoewel het percentage native HD programmaís op dit HD-kanaal in de afgelopen weken sterk is gestegen worden nog steeds live sportwedstrijden in opgewaardeerd SD via Sport1 Live HD uitgezonden.

 

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • lukas - baarn -
    05/04/2011 17:05 uur
    bij Ziggo weten ze niets van deze actie en het valt nog maar te zien of ze dit uberhaupt wel gratis aanbieden. Ik ben al de hele dag bezig om weer eens via de decoder te kijken (keek altijd gewoon via de kabel) en geen enkele ziggo medewerker kan bevestigen dat ziggo Sport1 gratis (ftv) gaat doorgeven...
  • Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    29/03/2011 20:18 uur
    Bedankt Weest waakzaam, voor deze duidelijke en zeer verhelderende uitleg!Sorry, maar ik hebij nog nooit verdiept in de FTA of FTV materie. Weer wat belangrijks geleerd benniet iemand die schrijft dat ik alles zomaar ff weet, integendeel. Ik schrijf op, wat ik in het dagelijks leven ervaar. En @Bas en Remco, nu ken ik het verschil, van een kenner, die het hier keurig heeft uitgelegd, bedankt nogmaals, Gr. Henny
  • Weest Waakzaam - Leeuwarden -
    29/03/2011 19:43 uur
    Bij free-to-air is er geen versleuteling aanwezig. Bij free-to-view is er wel versleuteling aanwezig, maar is het abonnement gratis of laaggeprijsd. Free-to-view is eigenlijk gewoon een goedkope vorm van betaaltelevisie. Nederland 1, 2 en 3 via de satelliet zijn een voorbeeld van free-to-view. De uitzendingen van deze zenders zijn versleuteld. Er hoeft echter geen abonnementsgeld te worden betaald. Wel moet de kijker investeren in het betaaltelevisieplatform van CanalDigitaal. Een ander voorbeeld van free-to-view is het digitale basispakket van Ziggo. De abonnee hoeft daarvoor niet extra te betalen bovenop zijn standaard kabalabonnement, maar hij moet wel investeren in speciale niet-standaard apparatuur, een smartcard kopen en zich laten registreren als digitale kijker bij Ziggo. De kijker is veel beter uit met free-to-air dan met free-to-view. Free-to-air heeft als voordeel dat de kijker zich niet hoeft te registreren, geen abonnementsgeld hoeft te betalen en vrij is in de keuze van apparatuur. Free-to-view is gewoon een uiterst misleidende term. Bij free-to-view is de kijker helemaal niet vrij. Veel commerciŽle bedrijven liegen het publiek voor over free-to-view: versleuteling zou noodzakelijk zijn om het signaal te beschermen, om de kwaliteit te waarborgen of om auteursrechtelijke redenen. De werkelijke reden dat commerciŽle bedrijven free-to-view kiezen boven free-to-air, is dat de klant voor de ontvangst van het free-to-view-pakket al heeft moeten investeren in het betaaltelevisieplatform, waardoor de extra kosten voor echte betaaltelevisie geringer lijken. Het grote publiek, dat helemaal niet zit te wachten op betaaltelevisie, betaalt hiervoor het gelag.
  • Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    29/03/2011 19:11 uur
    Free To Air of Free To View: Als de codering totaal niet aanwezig is, dan kun je deze zender(s) toch gewoon zien? Ik ben geen 'kenner' maarr zie toch wel of een zender gecodeers is of niet op m'n sat-receivertje. Het bekende sleuteltje of euro/dollartekentje ontbreekt dan immers. Of ben ik nu toch blond dan. :-) Gr. Henny
  • Apple740 - Rotterdam -
    29/03/2011 18:44 uur
    [citaat].....Hoewel het percentage native HD programmaís op dit HD-kanaal in de afgelopen weken sterk is gestegen......[/citaat].........Vind je? Ik merk nul toename, of ik moet op de verkeerde tijdstippen kijken. De afgelopen tijd wordt veel tennis op Sport1 Live "HD" uitgezonden en dat is meestal SD (vandaar dat ik HD tussen aanhalingstekens plaats). Op o.a. Sky en Eurosport worden precies dezelfde tournooien uitgezonden en daar is het gewoon wel native HD. Het is dus niet eens dat het aan de bron niet in native HD beschikbaar is - dat is het aantoonbaar wel - maar Sport1 is gewoon vaak te besodemiert om een dubbeltje extra uit te trekken voor de HD stream. Nee, Sport1 boekt geen enkele progressie op HD gebied. Sterker nog, ivm 2 Š 3 jaar geleden is het alleen maar achteruitgegaan.†
  • Bas - Haarlem -
    29/03/2011 15:55 uur
    @ Henny , valt me tegen dat je het verschil niet weet tussen FTA en FTV jij als "kenner"
  • remco - schiedam -
    29/03/2011 15:32 uur
    @ henny, je weet t verschil tussen fta en ftv toch wel?
  • Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    29/03/2011 14:21 uur
    Beste koffieleut, als je als provider (Canal Digitaal in dit geval) toch de codering niet toevoegd, dan heb je toch al FTA, of FTV, (net hoe je het noemen wil), dan heb je toch helemaal geen smartcard nodig van CDS (M7Group S.A) Het zal, net zoals Wim-Leeuwarden al schreef, 'm wel in de uitzendrechten zitten....Gisteravond nog meegemaakt: BBC One HD was sport op, maar tijdens die sportuitzending geen uitzending, wat ik overigens wel vreemd vond, was dat de BBC One sd versie er wťl was..
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    29/03/2011 12:31 uur
    Niet FTA begrijp ik wel, maar FTV moet toch wel kunnen bij Canal Digitaal? Iedereen met een geldige smartcard kan het dan zien.
  • Henny (Pro-digitaal) - Eindhoven -
    29/03/2011 12:22 uur
    Denk dat Wim-Leeuwarden, nog niet eens zo ver van de werkelijke reden vandaan zit...dat zou weleens helemaal waar kunnen zijn... ;-) Gr. Henny
  • WIM - Leeuwarden -
    29/03/2011 11:48 uur
    Het is toch logisch dat Sport1 Live niet een maand vrij te ontvangen is op de satelliet. Gezien de voetbalrechten zou dit kanaal overal in Europa te zien zijn, terwijl de kabelaars binnen de landsgrenzen van NL opereren. Hier zijn de providers en degenen die dezelfde rechten in het buitenland gekocht hebben vast niet blij zijn geweest en zonodig zou de rechter het in kort geding verboden hebben.
  • Fiasco - Den Haag -
    29/03/2011 10:27 uur
    Martijn - Sliedrecht - 29/03/2011 08:47 uur: weleens gehoord van onafhankelijke bedrijven. Wat heeft CDS nu te maken met deze bedrijven.
  • Bas - Haarlem -
    29/03/2011 10:26 uur
    Niet alles is een 1 april grap luc.. dit zeker niet ..
  • Luc - Haarlem -
    29/03/2011 10:14 uur
    Leuke 1 april grap!
  • Luc - Haarlem -
    29/03/2011 10:14 uur
    Leuke 1 april grap!
  • Piet - Amsterdam -
    29/03/2011 09:37 uur
    De MotoGP van Japan gaat vanwege de Tsunami niet door in april, in april dus alleen de GP van Jerez, Spanje
  • Martijn - Sliedrecht -
    29/03/2011 08:47 uur
    Waarom doet CDS dan niet mee?