1. Nieuws

    5 wetenswaardigheden over conflict FOX Sports en aanbieders

    Betaalzender FOX Sports en veel aanbieders staan lijnrecht tegenover elkaar. De reden: de voorwaarden van een nieuwe distributieovereenkomst.
    Jarco Kriek
    30 juli 2016
    comments 19
    5 wetenswaardigheden over conflict FOX Sports en aanbieders

    Betaalzender FOX Sports en veel aanbieders staan lijnrecht tegenover elkaar. De reden: de voorwaarden van een nieuwe distributieovereenkomst. 


    Discriminatie, machtsmisbruik, te duur en voetbal door de strot van de kijker duwen. Het zijn nog maar een paar krachttermen die in discussies door aanbieders en kijkers worden gebruikt. Maar waar gaat het zakelijke conflict nu eigenlijk over? Vijf dingen die je moet weten om een goed oordeel te kunnen vellen.

    Wat vindt FOX Sports?

    FOX Sports is de betaalzender die in Nederland de Eredivisie uitzendt. Alle wedstrijden die in deze Nederlandse voetbalcompetitie gespeeld worden, zijn live op de kanalen van FOX Sports te bekijken. Naast de Eredivisie worden nog meer Nederlandse en buitenlandse voetbalcompetities uitgezonden. Het aanbod wordt aangevuld met competities en evenementen van andere sporten. FOX Sports nam in 2012 Eredivisie Live over. Deze betaalzender werd opgezet door de Eredivisieclubs omdat in de oude constructie de uitzendrechten van de Eredivisie te weinig geld opleverde. Het bedrijf van mediamiljardair Rupert Murdoch kocht in 2012 Eredivisie Live en transformeerde het tot FOX Sports. Al in de tijd van Eredivisie Live klaagde Frank Rutten – de huidige directeur van FOX Sports en toenmalig financieel verantwoordelijke van Eredivisie Live - al over de hoge doorgiftevergoeding die aanbieders voor de betaalzender aan klanten doorberekenden. Met de voorwaarden voor de nieuwe overeenkomsten voor FOX Sports denkt Rutten een oplossing gevonden te hebben om de opbrengsten van FOX Sports evenrediger te verdelen. Dit moet voor meer omzet voor FOX Sports zorgen.

    Wat vinden KPN en andere aanbieders?

    Om de omzet te verhogen, wil FOX Sports aanbieders akkoord laten gaan met een gegarandeerde minimum omzet dat per abonnee door aanbieders afgedragen moet worden. Het gaat bij deze eis niet alleen om de FOX Sports-kijkende abonnees, maar echt alle abonnees. De makkelijkste manier om aam deze voorwaarde te voldoen, is door FOX Sports 1 HD in het basispakket door te gaan geven. Dan betalen alle abonnees mee aan FOX Sports en krijgt men er ook daadwerkelijk iets voor terug. Dat is voor FOX Sports belangrijk omdat deze zender als uithangbord voor de vijf overige kanalen kan dienen. Deze vijf kanalen mag een aanbieder dan vanaf tien euro per maand aanbieden. Een andere mogelijkheid is om FOX Sports op de huidige manier door te blijven geven. In dat geval moet de abonnementsprijs van de FOX Sports-abonnementen vele euro’s omhoog met de kans dat veel abonnees afhaken. FOX Sports wil bij de nieuwe overeenkomst een minimumbedrag van twee euro exclusief btw voor elke abonnee ontvangen. Omdat minder dan tien procent van alle Nederlandse kijkers een abonnement op de betaalzender heeft, is keuze voor doorgifte op de huidige manier voor de meeste aanbieders geen keuze. Ze zijn boos over het invoeren van een minimum garantiebedrag. Daarnaast voelt vooral KPN zich gediscrimineerd. Grootste en directe concurrent Ziggo heeft een nog vier jaar doorlopende overeenkomst met andere gunstigere voorwaarden.

    Waarom moet FOX Sports meer verdienen?

    FOX Sports is nooit winstgevend geweest. Sinds de overname van Eredivisie Live heeft de betaalzender tientallen miljoenen euro’s gekost. Het bedrijf achter de betaalzender heeft voor bijna een miljard euro voor een periode van twaalf jaar alle uitzendrechten van de Eredivisie gekocht. Bij de overname van Eredivisie Live had men rond de 600.000 abonnees. De verwachting – gestoeld op vergelijk met andere buitenlandse markten – was dat FOX Sports binnen enkele jaren naar boven de miljoen abonnees kon doorgroeien. En winstgevend zou worden. Maar wat marktkenners in 2012 al voorspelden, komt nu uit. Het aantal abonnees is niet spectculair gestegen en komt al helemaal niet in de buurt van een miljoen. Het oude verdienmodel moet dus in de prullenbak. Met nieuwe voorwaarden wordt naar een ander verdienmodel gezocht.

    Draait de kijker op voor het verlies van FOX Sports?

    Deze vraag is moeilijk te beantwoorden omdat geen echt inzicht in vooral de oude voorwaarden is. FOX Sports-directeur Frank Rutten geeft volmondig toe dat de betaalzender door de nieuwe voorwaarden duurder voor aanbieders wordt. Maar uit eerdere uitspraken van Rutten – bijvoorbeeld uit zijn Eredivisie Live periode – blijkt ook dat hij vindt dat in de oude situatie te veel geld - dat met abonnementen van de betaalzender wordt verdiend - aan de strijkstok van aanbieders blijft zitten. Met een voorwaarde als een minimum garantiebedrag voor echt elke abonnee van een aanbieder wordt in ieder geval de indruk gewekt dat aanbieders en kijkers voor het verlies van FOX Sports moeten opdraaien. Dat is bedenkelijk. FOX Sports heeft een foute inschatting van de Nederlandse tv-markt gemaakt en leidt hierdoor verlies. Dit noemt men ondernemersrisico.

    Hoe gaat het nu verder?

    De komende dagen wordt het onderhandelingsspel hard gespeeld. Eén van de partijen moet water bij de wijn doen. Die partij leidt dus het meeste gezichtsverlies. Bij de onderhandelingen moet dus naar een manier gezocht worden waarbij beide partijen er zo goed mogelijk uit gaan komen. Dat is moeilijk en wordt door de publieke discussie die over dit conflict is ontstaan alleen maar moeilijker. De vraag is zelfs of die oplossing gevonden kan worden. Voor een groot deel van de kijkers is het een principekwestie geworden om niet extra voor een voetbalkanaal is het basispakket te gaan betalen. Nú niet en de komende jaren ook niet. Verhoogt men het abonnement wel dan is het niet ondenkbaar dat de betreffende aanbieder veel klanten kwijtraakt. Datzelfde geldt ook als een aanbieder besluit om FOX Sports volgende week op zwart te zetten. Een mogelijke tussenoplossing is dat FOX Sports en aanbieders besluiten om de betaalzender tegen de oude voorwaarden te blijven doorgeven tot de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de uitkomst van een gestart onderzoek bekendmaakt. Een oplossing die ook door ACM wordt voorgesteld.

    Frank RuttenKPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXTele2VodafoneDwlta KabelSKVNLkabelKabelnoordFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:55 uur
    Live verslag van de twintigste etappe, een individuele tijdrit van 23 km met start en finish in Marseille. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Ik bbq voor jou!

    Ik bbq voor jou!
    RTL 4 om 17:00 uur
    Culinair zomers programma waarin de passie voor gezond barbecueën centraal staat. Elke week krijgt een man de kans om een heerlijke barbecue te organiseren voor een persoon die voor hem heel belangrijk is. De kandidaat en de kijker krijgen tevens enkele basisvaardigheden van het barbecueën uitgelegd. Ook wordt er gekeken naar gepassioneerde barbecuehobbyisten en worden er barbecue-evenementen in binnen- en buitenland bezocht.