1. Nieuws

    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.
    Jarco Kriek
    11 mei 2014
    comments 3
    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon
    Foto: ANP

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.

    De gemiddeld 5,1 miljoen kijkers zijn er 200.000 meer dan een jaar geleden toen een Nederlandse inzending (Anouk) voor het eerst sinds jaren weer in de finale stond. Met 4,9 miljoen kijkers was het Eurovisie Songfestival in 2013 het best bekeken programma van het jaar. Of dat dit jaar ook gebeurt, moet ondanks het hogere kijkersaantal nog afgewacht worden. Over enkele weken begint in Brazilië het WK voetbal waarin Nederland onder meer tegen Spanje in de groepsfase moet aantreden.

    Ilse en Waylon tweede

    Ilse DeLange en Waylon die samen het gelegenheidsduo The Common Linnets vormen, werden uiteindelijk tweede tijdens het zangfestijn. Dat was voor Nederland het beste resultaat sinds 1975 toen Teach In het songfestival voor het laatst won. Oostenrijk werd met de opvallende act van Conchita Wurst de winnaar van het Eurovisie Songfestival.

    Hoogtepunt 6,6 miljoen kijkers

    De puntentelling wist de meeste kijkers aan zich te binden. Toen de uitslag bekend werd gemaakt, keken er 6,6 miljoen Nederlanders. Door de nipte winst van Oostenrijk hoeft publieke omroep AVROTROS volgend jaar het Eurovisie Songfestival niet te organiseren. De organisatie van een dergelijk groot en meerdaags programma kost miljoenen euro’s.

    Eurovisie songfestivalESFESF14ESF2014Nederland 1HDWaylonIlse DeLangeCommon LinnetsJan SmitCornald MaasAVROTROSAVROTROSNPOpublieke omroepStichting KijkonderzoekSKOConchita WurstOostenrijk

    Reacties

  1. TV-TIP Weet ik veel

    Weet ik veel
    RTL 4 om 20:39 uur
    Het format kunnen we inmiddels dromen: driehonderd studenten en drie BN'ers krijgen vijftig kennisvragen op zich af gevuurd. De BN'er met het beste rapport gaat door naar de finale, om samen met de slimste student een zo hoog mogelijk bedrag bij elkaar te sprokkelen. In een kamertje op een tochtig industrieterrein houdt Jamai intussen onze app-scores bij.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Mission: Impossible - Rogue Nation

    Mission: Impossible - Rogue Nation
    Een om 21:25 uur
    Van alle Mission: Impossible-films heeft dit vijfde deel de eenvoudigste plot, maar dankzij de duizelingwekkende actie zit dat het kijkplezier geen moment in de weg. Compleet van de pot gerukte scènes, maar ze zorgen wél voor koude rillingen.