1. Nieuws

    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.
    Jarco Kriek
    11 mei 2014
    comments 3
    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon
    Foto: ANP

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.

    De gemiddeld 5,1 miljoen kijkers zijn er 200.000 meer dan een jaar geleden toen een Nederlandse inzending (Anouk) voor het eerst sinds jaren weer in de finale stond. Met 4,9 miljoen kijkers was het Eurovisie Songfestival in 2013 het best bekeken programma van het jaar. Of dat dit jaar ook gebeurt, moet ondanks het hogere kijkersaantal nog afgewacht worden. Over enkele weken begint in Brazilië het WK voetbal waarin Nederland onder meer tegen Spanje in de groepsfase moet aantreden.

    Ilse en Waylon tweede

    Ilse DeLange en Waylon die samen het gelegenheidsduo The Common Linnets vormen, werden uiteindelijk tweede tijdens het zangfestijn. Dat was voor Nederland het beste resultaat sinds 1975 toen Teach In het songfestival voor het laatst won. Oostenrijk werd met de opvallende act van Conchita Wurst de winnaar van het Eurovisie Songfestival.

    Hoogtepunt 6,6 miljoen kijkers

    De puntentelling wist de meeste kijkers aan zich te binden. Toen de uitslag bekend werd gemaakt, keken er 6,6 miljoen Nederlanders. Door de nipte winst van Oostenrijk hoeft publieke omroep AVROTROS volgend jaar het Eurovisie Songfestival niet te organiseren. De organisatie van een dergelijk groot en meerdaags programma kost miljoenen euro’s.

    Eurovisie songfestivalESFESF14ESF2014Nederland 1HDWaylonIlse DeLangeCommon LinnetsJan SmitCornald MaasAVROTROSAVROTROSNPOpublieke omroepStichting KijkonderzoekSKOConchita WurstOostenrijk

    Reacties

  1. TV-TIP Inside the London Fire Brigade

    Inside the London Fire Brigade
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Het is een bizar toeval, maar juist op het moment dat in Londen afgelopen juni een van de allergrootste woningbranden plaatsvond (die van de 67-meter hoge Grenfelltoren in Kensington) werden de brandweermannen voor deze driedelige documentaire gevolgd. Kijk, en huiver.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Het perfecte plaatje

    Het perfecte plaatje
    RTL 4 om 20:30 uur
    Na weken van gerommel met diafragma's en licht, wordt vanavond duidelijk wie als opvolger van Humberto Tan wordt gekroond. Wie na de finale nóg niet genoeg kan krijgen van al die meesterwerken, kan terecht in het Museum Hilversum. Vanaf morgen is daar het allerbeste werk van de kandidaten van dit seizoen te bewonderen.