Nieuws

Nieuwsoverzicht

25 augustus 2011

CanalDigitaal stopt op termijn met Irdeto codering

M7 Group S.A – de Luxemburgse eigenaar van CanalDigitaal heeft aan Totaal TV herbevestigt dat men op termijn gaat stoppen met de Irdeto codering. Irdeto is één van de vier coderingsnormen die CanalDigitaal gebruikt.

Sinds in 1996 in Nederland digitale televisie werd gelanceerd gebruikt de Nederlandse satelliettelevisieaanbieder – toen nog opererend onder de naam Multichoice – de Irdeto codering. Tussentijds maakte men de overstap van de eerste naar de tweede versie van het van oorsprong Nederlandse coderingssysteem. CanalDigitaal stapte naar de tweede versie van de Irdeto codering over omdat de daarvoor gebruikte codering ten prooi van hackers was gevallen.

Al enige jaren geleden maakte CanalDigitaal bekend dat men de Irdeto codering ging uit faseren. Daartoe voerde de televisieaanbieder een actief beleid. Er kan bijvoorbeeld geen nieuw abonnement meer afgesloten worden wanneer men de Irdeto codering wil gaan gebruiken. Ook nieuw toegevoegde televisie- en radiozenders worden niet meer met de Irdeto codering voorzien. Hierdoor heeft de abonnee die van de Irdeto codering gebruik maakt minder televisie- en radiokanalen beschikbaar dan wanneer men van de Mediaguard3 of Nagravision codering gebruik maakt.

Hoewel M7 Group S.A geen datum op de uitschakeling van de Irdeto codering men aan Totaal TV wel bevestigd dat het punt dat er einde aan de ondersteuning van de Irdeto codering steeds dichterbij gaat komen. Kosten voor het onderhoud van de codering, het steeds minder wordend aantal, dat nog van de Irdeto codering gebruik maken en het feit dat ook de nu door CanalDigitaal gebruikte versie van het coderingsysteem publiekelijk is gehackt zijn de belangrijkste oorzaken. Gebruikers van de Irdeto smartcard kunnen met de klantenservice van CanalDigitaal contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken de Irdeto smartcards om te ruilen voor een Mediaguard3/Nagravision smartcard en eventueel ook met bijbehorende HD-satellietontvanger. Voor gebruik van de Mediaguard3/Nagravision smartcard dient men wel een andere satellietontvanger of in het geval van een satellietontvanger met CI-sloten een andere CI-module aan te schaffen.

Wanneer de Irdeto gebruiker naar Mediaguard3 of Nagravision overstapt, krijgt men ook de beschikking over meer televisie- en radiozenders waaronder de drie HD-kanalen van de Nederlandse publieke omroep. En dat tegen hetzelfde maandelijkse abonnementstarief dat men nu aan CanalDigitaal voldoet. Ook is het dan zonder problemen mogelijk om het televisiepakket uit te breiden met het aanvullende HD-pakket van CanalDigitaal. 

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    Noordzee - Emmen -
    26/08/2011 18:04 uur
    @ Henny Pro Digitaal. Omruilen kan gratis, maar alleen als je een duur abonnement aangaat. Niet voor FTV klanten zoals ik. Inloggen op de site lukt me, Ik kom alleen niet in aanmerking voor een aanbieding zie ik staan na het inloggen.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    26/08/2011 12:16 uur
    Het zat al járen in de planning, dat dit zou gebeuren,Irdeto er uit, ook is er al heel lang op de site van CD (M7 Group S.A)melding over gemaakt: Omwisselen kán gratis, zie: http://www.canaldigitaal.nl/klanten/uw-abonnement/oude-smartcard-ruilen.aspx Begrijp die 'paniek' reacties daarom ff niet, nu het eenmaal zover is, maar ja, gaat meestal zo, als het eenmaal zover is... ;-)
  • 0
    Rene van Veen - Tiel -
    26/08/2011 10:48 uur
    @ Weest Waakzaam. Volledig met u eens. En zoals Littlesat terecht opmerkt, codeer dan zoals o.a. de Italianen doen. Alleen dat wat niet anders kan.
  • 0
    littlesat - kerkrade -
    26/08/2011 00:45 uur
    Het coderen van onze PO heeft zuiver met auteursrechten te maken. Er moet omdat de PO films e.d. in de orginele engelse taal utizendt dan voor heel Europa auteursrechten betaald worden... Vandaar dat Free sat in de UK ook op een spotbeam zit... Eigenlijk zou men dat voor de PO ook kunnen doen -of- eventueel alleen de programma's coderen die daadwerkelijk nodig zijn....
  • 0
    Danny - joure -
    25/08/2011 23:29 uur
    hmm.. hoe zit dit met de recreatiepakket mensen dan? moeten die verplicht weer lappen? :/
  • 0
    Remco - Schiedam -
    25/08/2011 23:00 uur
    Op satmag lees ik dat in veel gevallen de smartcard gratis is om te wisselen. Verder zie ik niet gebeuren dat de PO zelf een transponder gaat huren. Te kleine markt, echt wees blij dat r een bedrijf is dat t aandurfd om sattelevisie mogelijk te maken voor NL.
  • 0
    Alexander - . -
    25/08/2011 22:59 uur
    De kabelaars zijn netzo goed fout bezig inderdaad. Maar ik dacht altijd dat Canaal Digitaal een van de weinige was die PO kanalen niet versleutelde.
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    25/08/2011 22:06 uur
    Er zijn ook kabelaars die het signaal van de publieke omroep versleutelen, dus waarom alleen tegen Canal Digitaal tekeer gaan?
  • 0
    Alexander - . -
    25/08/2011 21:48 uur
    Ik stond ook even te kijken toen ik las dat Canaal Digitaal de publieke omroep versleuteld. Snap het nut hier niet van. Op http://tweakers.net/nieuws/60060/publieke-omroep-niet-blij-met-encryptie-telenet.html staat het volgende: 'Een medewerker van de Nederlandse publieke omroep mailde terug: \"Ons uitgangspunt is dat kanalen van de Nederlandse publieke omroep niet versleuteld mogen worden aangeboden zonder ons medeweten.'. Dus ik ben benieuwd wat de PO hier van vind (en of ze hier uberhaupt van op de hoogte zijn).
  • 0
    Noordzee - Emmen -
    25/08/2011 21:46 uur
    Ik weet nog goed dat ik een paar jaar geleden aardig wat Euro's heb neergeteld voor een Irdeto-2 kaart. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat in ieder geval de smartcard gratis wordt omgeruild voor een Mediaguard-exemplaar. Wij vragen tenslotte niet om een kaartwissel. Dat ik na vele jaren geen gebruik meer kan maken van mijn Irdeto-ontvanger (op onze 2-de TV) is wel jammer. Een nieuwe ontvanger wil ik best aanschaffen. Maar een gratis kaartwissel is wel het minste wat ze ons al goedmakertje voor deze extra kosten kunnen aanbieden.
  • 0
    Weest Waakzaam - Leeuwarden -
    25/08/2011 21:16 uur
    Het is een grof schandaal dat de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep via de satelliet worden versleuteld en de satellietkijkers worden gedwongen om speciale apparatuur voor het betaaltelevisienetwerk van CanalDigitaal aan te schaffen en zich te registreren bij CanalDigitaal. Ik beschouw dit als ongeoorloofde staatssteun aan CanalDigitaal waarvan de Nederlandse burgers het slachtoffer zijn. Nu heeft CanalDigitaal zelfs de euvele moed om kijkers van de publieke omroep te dwingen om bepaalde decoderingsapparatuur te gebruiken op straffe van uitsluiting van HD-zenders. De Nederlandse Publieke Omroep zou er goed aan doen om het contract met CanalDigitaal op te zeggen. De programma's kunnen dan gewoon onversleuteld verspreid worden via de satelliet, net zoals in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. We hoeven dan ook niet meer naar Amerikaanse pulpprogramma's te kijken, want de producenten hiervan eisen dat deze versleuteld worden.