Nieuws

Overzicht

07 oktober 2011

Terugkijken programma’s RTL en SBS in sommige gevallen bij Ziggo niet gratis

Ziggo klanten moeten in sommige gevallen toch per bekeken programma voor uitgesteld kijken te betalen. Het gaat hier om bepaalde programma’s van televisiezenders van RTL Nederland en SBS Nederland.

Ziggo biedt sinds de invoering van de nieuwe abonnementsstructuur per 1 september in de drie beschikbare abonnementen TV Gemist aan. Dit is de bewoording die Ziggo voor uitgesteld kijken – ook wel catch-up tv – gebruikt. Hoe hoger het abonnement van des te meer zenders met TV Gemist kan gebruiken. Bij het hoogste abonnement TV Extra biedt Ziggo uiteindelijk bij 21 televisiekanalen TV Gemist aan.

TV Gemist van de televisiezenders van RTL Nederland en SBS Nederland is echter vanaf het instapabonnement TV Standaard beschikbaar. Echter voor deel van de programma’s van RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, SBS 6, Net 5 en Veronica dient de abonnee echter per bekeken programma te betalen. Dat was tot voor de invoering van de nieuwe pakketstructuur op 1 september nog niet het geval. Toen moest men echter wel 5 euro per maand extra voor TV Gemist betalen. Abonnees van Ziggo beklagen zich nu over het feit dat men vanaf 1 september bij bepaalde programma’s bij uitgesteld kijken per bekeken programma een bedrag dat tot 2 euro per bekeken aflevering moet betalen.

Ziggo stelt via woordvoerder Gradus Vos aan Totaal TV dat Ziggo bij de introductie van de nieuwe televisiepakketten in een persoonlijke brief aan elke klant een brochure heeft gestuurd waarin stond dat binnen TV Gemist voor bepaalde programma’s van RTL Nederland en SBS Nederland betaald moest worden. "We hebben hierover dus wel gecommuniceerd” aldus Vos. Die wel stelt dat het op de internetsite van Ziggo niet duidelijk vermeld stond. "Maar dat wordt inmiddels aangepast” stelt Vos.

Tot de invoering van de nieuwe TV propositie van Ziggo was het dat de abonnee moest betalen om naar TV Gemist te kunnen kijken. Echter veel RTL-programma’s waren toen niet terug te zien. Dit kwam met name omdat RTL Nederland van die programma’s niet de eigenaar van de rechten was. Voor de programma’s waarvan RTL Nederland zelf de eigenaar van de rechten is hoeft men ook op dit moment niet te betalen als men deze via TV Gemist bij Ziggo wil terugkijken. Het gaat hier dan voornamelijk om nieuws- en kinderprogramma’s. Voor de overige RTL-programma’s dient men in de meeste gevallen voor terugkijken via TV Gemist wel te betalen.

Dat heeft volgens Gradus Vos van Ziggo ook voordelen voor de abonnee: "Hierdoor is het nu wel mogelijk om praktisch elke programma van RTL te kunnen bekijken in TV Gemist. Dat was anders zeker niet mogelijk geweest. Als we kijken naar alle televisiezenders die via TV Gemist te bekijken zijn kan een klant die een TV Standaard abonnement heeft veruit  de meeste programma’s gratis terugkijken. Klanten met een TV Extra abonnement kunnen zelfs meer dan 90 procent van de programma’s gratis terugzien.”

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Jan - Groningen -
    03/05/2012 21:32 uur
    Waardeloos, heb net de boel aan de praat blijkt vrijwel alles geld te gaan kosten ! Morgen gaat de ontvanger weer retour naar Ziggo.
  • Jan - Groningen -
    03/05/2012 21:32 uur
    Waardeloos, heb net de boel aan de praat blijkt vrijwel alles geld te gaan kosten ! Morgen gaat de ontvanger weer retour naar Ziggo.
  • Mark - Den Haag -
    13/10/2011 13:57 uur
    Inderdaad leugens van Ziggo. Veel incompleet en alleen ned1,2 en 3 zijn gratis. Alle programma's van RTL en SBS moet je betalen. Ook programma's als het blok, expeditie robinson welke gewoon van rtl zijn. Ik heb namelijk alles in 1 extra dus daar kan het niet aan liggen.
  • wilfred - blankenham -
    11/10/2011 14:07 uur
    gewoon iedereen via internet alles terug kijken en ziggo maakt het vanzelf weer gratis. nog een andere optie is een schotel nemen en aan de tv een hardeschijf hangen daarmee lukt het ook. daarnaast internet van ziggo behouden tot kpn in jouw buurt met vdsl komt. alleen dan raakt ziggo zijn macht positie kwijt.
  • Digitaal - Digitaal -
    10/10/2011 23:12 uur
    @HDTV - HDTV zwets niet over websites ik heb mijn smartcard eruitgehaald toen waren die zenders onversleuteld totaal 30.
  • Daan - Voorburg -
    10/10/2011 17:38 uur
    Wat mij vooral verbaast in dit hele verhaal is dat mijn abonnement per 1 september is omgezet en ik daarna gewoon programma's gratis kon terug zien. Het betalen voor programma's is pas later ingevoerd. Deze hele verklaring is volgens mij ONZIN. Dan dat gedoe met niet te kunnen opnemen. Nog erger. Kunnen mijn kinderen niet eens naar hun favoriete programma kijken omdat hij niet wordt opgenomen. Maar mijn oude dvd-recorder in de slaapkamer doet het wel. Ik snap het niet meer!!!!!
  • Daan - Voorburg -
    10/10/2011 17:37 uur
    Wat mij vooral verbaast in dit hele verhaal is dat mijn abonnement per 1 september is omgezet en ik daarna gewoon programma's gratis kon terug zien. Het betalen voor programma's is pas later ingevoerd. Deze hele verklaring is volgens mij ONZIN. Dan dat gedoe met niet te kunnen opnemen. Nog erger. Kunnen mijn kinderen niet eens naar hun favoriete programma kijken omdat hij niet wordt opgenomen. Maar mijn oude dvd-recorder in de slaapkamer doet het wel. Ik snap het niet meer!!!!!
  • HDTV - HDTV -
    10/10/2011 16:51 uur
    Och, begin je weer te mierenneuken. Met die 99% doelde ik erop dat gewoon bijna alles versleuteld is in het basispakket. Er zijn helemaal geen 30 zenders onversleuteld in het basispakket. Volgens mij kan je niet tellen. Kijk op de site van dtvmonitor. Nederland 1 heeft geen CA Descriptor (Slotje met ECM Irdeto Ziggo.. etc). De zenders jij opnoemt hebben dat wel. Dus versleuteld. Je loopt onzin te verkondigen man. Fantast
  • Digitaal - Digitaal -
    10/10/2011 01:25 uur
    @HDTV 60 basis en 30 daarvan is 50% alles boven 60 hoort versleuteld omdat dit extra pakketten betreft dus je roept maar wat. Je liegt nu echt dat je barst. Ja kan blijkbaar ook niet rekenen als je zegt dat 99% versleuteld is van het basispakket. 99% van 60 is niet 30 namelijk. ALLE zenders boven 60 horen hier niet bij. Dit zijn Plus, Extra en abonnee kanalen dus die horen versleuteld.
  • HDTV - HDTV -
    09/10/2011 00:18 uur
    Dan is nog steeds 99% van alle zenders die Ziggo doorgeeft versleuteld. Dus niet de helft zoals je beweert in je bericht van 18:07 uur. Je liegt zelf dat je barst.
  • Digitaal - Digitaal -
    08/10/2011 22:25 uur
    Niet versleuteld bij Ziggo, Nickelodeon, MTVNL, ARD, de regionalen, de lokalen. Ziggokanalen, Vlaamse zenders, CNN, ComedyCentral, Ned etc. Dus Weest Waakzaam en hdtv roepen maar wat..
  • HDTV - HDTV -
    08/10/2011 21:05 uur
    Hij liegt helemaal niet. Jij bent degene die weer loopt weer te polariseren Anne-Fleur. Bij Ziggo is alles verleuteld op Nederland 1 en een paar lokale zenders na. En ga nou niet mierenneuken over 'waar het CI+ zit'. Daar heeft Weest Waakzaam het helemaal niet over. Leg hem geen dingen in de mond.
  • Dgitaal - Digitaal -
    08/10/2011 18:07 uur
    @ALBERT - HARDENBERG - 07/10/2011 22:44 uur RTL is niet de eigenaar van gtst maar Endemol is de eigenaar. Weest Waakzaam - Leeuwarden verteld weer eens leugens. De CI+ zit namelijk in een tv en niet in een losse decoder. Hij liegt dus weer zoals altijd vanwege zijn obsessie voor CI+ en coderen. Ook liegt die altijd dat het basispakket volledig versleuteld is. Het is maar de helft bij elke bericht komt ie weer liegen over versleutelen en CI+. Is hij dat schaap van Tele2 ofzo?
  • anne - an2 -
    08/10/2011 13:54 uur
    Kan ziggo beweren, maar daarom zijn deze programma's via NETTV gratis te bekijken?? Dit is gewoon nog weer een leugen zoals Ziggo een en al leugens verkoop om hun plannen door te drukken (zoals het afkalven van de regionalen). Klantje pesten noem ik dat
  • hans2 - west -
    08/10/2011 08:26 uur
    hans-utrecht;heeft volgens mij niets met drm te maken hoor.valt meer onder noemer updates denk ik.heb zelf opnames van maanden terug en nog gewoon te bekijken hoor.
  • ALBERT - HARDENBERG -
    07/10/2011 22:44 uur
    ZIGGO beweerd dus dat RTL niet de eigenaar is van o.a GTST en SBS niet van o.a wegmisbruikers.
  • Hans - Utrecht -
    07/10/2011 22:07 uur
    Satfreak, ik zal je uit je droom helpen. Ziggo maakt wel degelijk gebruik (misbruik) van de restricties die CI+ bied. Lees http://www.kieskeurig.nl/lcd_tv/samsung/ue46d7000/reviews/957844/hubert32/4989622: "ik neem regelmatig films op van TV op een aparte externe harde schijf. Werkt super, echter kom ik erachter dat na verloop van tijd de films geblokkeerd zijn vanwege DRM (Digital Rights Management). Ik ga ervan uit dat dit niet aan Samsung ligt, maar aan Ziggo. Moet nu nog uitzoeken hoe ik dit eraf krijg, want zo heeft opnemen van films geen zin; dit stimuleert alleen maar illegaal downloaden...".
  • Satfreak - Groningen -
    07/10/2011 21:41 uur
    WeestWaakzaam lijkt de argumentatie eerder te gebruiken om zijn grijsgedraaide stokpaardje gelijk weer van stal te kunnen halen.
  • Jarco - Hilversum -
    07/10/2011 20:04 uur
    @weestwaakzaam we zijn zeer geïntersseerd in en screenshot waaruit blijkt dat je bij Ziggo bepaalde programma's niet kan opnemen met daarbij de tekst die je in jouw reactie noemt.
  • Weest Waakzaam - Leeuwarden -
    07/10/2011 19:30 uur
    Opnemen op de harde schijf is inderdaad een betere optie. Dat weet Ziggo ook. Daarom versleutelt Ziggo het basispakket en vereist voor ontsleuteling de omstreden CI+. Als je dan een programma wilt opnemen krijg je de melding "programma opnemen niet toegestaan" en ben je aangewezen op de kostenplichtige TV Gemist. Daarom is het hoognodig dat het basispakket onversleuteld wordt doorgegeven, dan kan een programma altijd worden opgenomen.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    07/10/2011 18:55 uur
    Programma gemist is een hele leuke optie, echter, er zijn partijen die zich nu gaan beroepen op auteursrechten, die willen hiervoor geld zien, zoals films bijv. die kun je niet gratis bij gemist terug (blijven) zien...Er wordt niet stilgestaan bij derde partijen, die dit niet willen hebben, da's het probleem, en jij maar denken dat je voor 5 euro klaar bent, opnemen op HDD is nog de beste optie, vergeet al dat andere nu eens...Meerdere providers krijgen met dit probleem te maken, echt...
  • Gibby - NY -
    07/10/2011 18:30 uur
    Er komt niet echt iets op RTL dat de moeite is om terug te kijken
  • sander - deventer -
    07/10/2011 18:26 uur
    ik snap heel veel maar dit gewoon niet bij net tv kost niet niets en bij ziggo kost het geld nou dit vind ik heel raar dus leg dit maar is uit
  • Pieter - Den Helder -
    07/10/2011 17:56 uur
    De beste manier om iets terug te kijken is het programma op te nemen, vervolgens die vreselijke reclames er uit te knippen en tot slot ongestoord kijken.
  • Patrick - Heerlen -
    07/10/2011 17:35 uur
    Ja maar philips betaalt dit om dit moment nog via net tv!! zal straks ook niet anders zijn. Via internet moet je ook betalen om het terug te zien en soms in slechtere kwaliteit
  • Joop - Zoetermeer -
    07/10/2011 17:33 uur
    Niemand moet een betaald programma gemist bekijkwn. Dan leert Ziggo het snel af.
  • anne - anea -
    07/10/2011 17:27 uur
    grootste kulverhaal van Gradus Vos ooit. Alle programma's zijn via Philips NETTV gewoon Gratis on demand te bekijken. Ziggo liegt en bedriegt en denkt dat de klatnt er in gaat trappen. Zelfs op internet zijn de programma's gratis te bekijken!