Nieuws

Nieuwsoverzicht

20 oktober 2011

Nederland 3 HD op nieuwe frequentie ASTRA3 gestart

Het publieke HD-kanaal Nederland 3 HD is vanaf vandaag op haar nieuwe uitzendfrequentie op de ASTRA3-satelliet te ontvangen. Dit na een vertraging vanwege technische omstandigheden van twee dagen.

Vorige week maakte eigenaar M7 Group S.A bekend dat Nederland 3 HD vanaf dinsdag 18 oktober op de nieuwe uitzendfrequentie te ontvangen zou zijn. Dit werd echter twee dagen uitgesteld. Dit uitstel had overigens geen enkel gevolg voor abonnees van CanalDigitaal en TV Vlaanderen. Nederland 3 HD blijft namelijk tot 7 november op zowel de oude als nieuwe frequentie op de ASTRA3-satelliet uitzenden.

Omdat het Nederland 3 HD op dezelfde satelliet en met dezelfde codering blijf uitzenden hoeft de CanalDigitaal-abonnee geen nieuwe hardware aan te schaffen of technische aanpassingen aan de schotelantenne uit te voeren. De nieuwe uitzendfrequentie van Nederland 3 HD wordt vanaf dit moment 12.187 GHz H Ė 27500 Ė 5/6 Ė DVB-S2 Ė QPSK.

Door de ingebruikname van Nederland 3 HD op de nieuwe uitzendfrequentie komen er op korte termijn nieuwe SD- en HD-fastscanzenderlijsten van CanalDigitaal en TV Vlaanderen beschikbaar. Wie van de HD-satellietontvangers Philips DSR 7121, Philips DSR 7141, Philips DSR 8121 of M7 SAT801 gebruik maakt hoeft zelf niets te wijzigen. Bij deze HD-satellietontvangers wordt de nieuwe fastscanzenderlijst automatisch ingeladen. Bij andere door CanalDigitaal en TV Vlaanderen gecertificeerde satellietontvangers of bij niet gecertificeerde satellietontvangers die de fastscan functie wel ondersteunen dient de nieuwe zenderlijst door de gebruiker handmatig worden ingeladen. In alle andere gevallen dient de gebruiker de nieuwe frequentie handmatig in de satellietontvanger in te voeren.

De frequentiewijziging van Nederland 3 HD heeft te maken met een komende test van de transpondertechniek 8PSK op één van de door M7 Group S.A gehuurde transponders op de ASTRA3-satelliet. Meer hierover leest u in dit Totaal TV artikel.


Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/10/2011 19:55 uur
    Het hoofdonderwerp van dit artikeltje was, of bij gebruik van 8PSK de kleinere (vooral 45 cm, triple lnb) schoteltjes uit zouden gaan vallen. Tot nu toe heb ik hier niet kunnen lezen, of dit ook inderdaad het geval is/was....Kwalitatief ben ikm er eerlijk gezegd nog niet 'voor gaan zitten', dit komt mede ook, omdat wij niet zo'n Ned 3 kijkers zijn..Maar ik geloof direct de opmerking van Koffieleut, dat wel...Het had anders gekund, ja!
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    21/10/2011 12:33 uur
    Volgens mij is de beeldkwaliteit van alle zenders op deze transponder bij vooral bewegingen iets slechter geworden lijkt het wel. Maar ja, de Scandinavische kwaliteitsmaatstaven zal CDS helaas nooit nastreven.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    20/10/2011 23:20 uur
    Daar mag je mij op wijzen; ik discusseer normaliter altijd volgens de regels van de logica dus als ik die overschrijdt dan dan heb ik geen moeite met een corrigerende vingerwijzing. Ik zie echter geen enkel probleem in de gebruikte discussietechniek: Zoek bedrijven die hetzelfde doen als Canal Digitaal. Als het allemaal prima in orde was zouden namelijk nog veel bedrijven hetzelfde doen. Het gebrek daaraan zegt best wat...
  • Satfreak - Groningen -
    20/10/2011 22:26 uur
    En van mijn kant was het nodig je te wijzen op het voeren van een onzuivere discussie. En dat hou ik overeind.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    20/10/2011 21:42 uur
    Precies we beginnen weer bij nul: Het signaal van Nederland 3 wordt direct bij de NPO betrokken. Dat is dus van uitstekende kwaliteit. Sprookjes bestaan niet, beste Satfreak, als je meer zenders op een transponder stopt, gaat de kwaliteit omlaag. In de vraag of iemand nog meer propt dan Canal Digitaal kwam jij met transponders af die ook een hogere capaciteit hadden. Wat mij betreft had 8PSK erbuiten mogelijk blijven, maar het was op dat punt toch nodig je ongelijk aan te geven.
  • Satfreak - Groningen -
    20/10/2011 21:02 uur
    En ook al is het een kniesoor die het ziet, we blijven principeel zeuren, he? Minstens zo belangrijk voor de kwaliteit zijn andere factoren, zoals bronmateriaal en aanvoer. Maar daar zeuren we veel minder over. Alleen maar over hoeveel zenders op een transponder. En vervolgens verdraaien we de discussie over 8PSK.En opeens beginnen we weer bij nul, over encoders.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    20/10/2011 14:57 uur
    Nieuwe encoders helpen, maar niet zoveel als gesuggereerd wordt en netto is er dus nog steeds aanzienlijk kwaliteitsverlies.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/10/2011 13:48 uur
    @koningtje-Heerde: Nťt (13.30u)wederom de fastscan gedaan, en inderdaad: Ned 3HD op 12.187 H 27500 Fec 5/6 aanwezig. Beeld ziet er prima uit. Dan is de nieuwe fasscanlijst toch wat later beschikbaar gekomen ;-) maar goed.., het werkt iig prima hier. Er zijn nog enkele (2 tv)zenderwijzigingen geweest zag ik in de lijst, maar weet niet exact welke zenders dit nu precies betreft, is ook niet zo belangrijk.Ik wens CD (M7 Group) iig. succes met hun eventuele verdere voornemens.Okť zo. Gr. Henny
  • wappy - ergens in nl -
    20/10/2011 12:06 uur
    littlesat - Kerkrade - 18/10/2011 18:14 uur, hou toch eens op als smoes die gore encoders tenoemen, hd moet gewoon minimaal 12Mbit/s zijn ongeacht welke encoder er gebruikt word, je kan niet ineens nieuwe encoders neer gaan zetten en dan vervolgens de bandbreete naar 9Mbit gooien, zie maar naar BBCHD die hebben ook een bak zijk overhun gehad nadat ze zelfs nieuwe encoders neer hadden gezet bandbreete omlaag en heel engeland stond om zijn kop omdat het veel meer compressie tezien was/is.
  • koningtje - Heede -
    20/10/2011 12:02 uur
    nou bij mij werkt het wel Ned3 nu nog hbbtv op alle drie netten want dat is zo goed waardeloos
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/10/2011 11:42 uur
    Tot nu toe(nog) niet op andere frequentie aanwezig, Ned 3 HD zit nog steeds op 12.129 V fec 5/6, heb zojuist (11.30u) de fastscan gedaan, (gecertificeerde HD sat receiver)
  • willem wever - limburg -
    20/10/2011 10:26 uur
    tot nu toe geen NED 3HD op de nieuwe frequentie
  • Satfreak - Groningen -
    18/10/2011 19:38 uur
    @DanielMantione, je draait. Je ontwijkt, Jammer. Discussie dan maar gesloten.
  • littlesat - Kerkrade -
    18/10/2011 18:14 uur
    CDS gebruikt wel de laatste generatie van encoders. De stap van 6 naar 7 HD zenders gaat hierdoor zonder kwaliteitsverlies. In het verleden waren het er inderdaad 5... toen was het wel beter!! En als 8PSK wordt ingezet met 2/3 dan kan CDS 8 HD zenders op een transponder kwijt en gaat de kwaliteit ook nog eens omhoog... de statistische multiplexer kan dan nog beter multiplexen en de 9.16 Mbps die extra vrijgekomen is levert zo wie zo dan extra ruimte op. Echter zover is het wel nog niet ;)
  • Aart - Amersfoort -
    17/10/2011 16:18 uur
    Nou voor degene die vinden dat er teveel ingeleverd wordt aan kwaliteit CDS gaat voorlopig met ťťn transponder naar 8PSK dus het valt allemaal nog al erg mee. We moeten wachten of er niet teveel kleine schotels gaan uitvallen maar dat zien we dan wel weer.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    16/10/2011 10:26 uur
    @Jarco, klopt, echter, als je kwantiteit bůven kwaliteit gaat stellen, dan is het m.i toch goed mis. Persoonlijk vindt ik het heel erg jammer, dat niet vťťl meer mensen zich abonneren op CDS (M7 Group S.A) als er meer geld wordt gegenereerd, dan kan men kwalitatief ook wat meer uit de kast trekken, persoonlijk ben ik genegen, om best wat meer te betalen, maar dan wťl kwalitiet leveren. Helaas zie ik steeds meer familie en vrienden overstappen naar de kabelaar, en dat vindt ik niets.Gr. Henny
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 23:53 uur
    Nou, de reden dat ik vraag naar voorbeelden, is omdat daar een beeld uit gaat komen. Dat zijn namelijk niet de bedrijven waar Canal Digitaal zich aan zou moeten meten (als Canalsat, Canal Digital Nordic, Digital+, Cyfra, ...). Die sjoemelen namelijk niet. Jij kunt alleen maar zeer excentrieke voorbeelden opnoemen, zoals je in dit geval een voorbeeld vond in de Arabische wereld. Dan rijst de vraag of CDS zich in dat gezelschap moeten willen bevinden. Vandaar de draai eraan.
  • Jarco - Hilversum -
    15/10/2011 22:42 uur
    @Henny, je haalt nu een citaat van meer dan 2 1/2 jaar geleden aan. In die tijd is er heel veel gebeurd. Alleen al de nu gebruikte encoders leveren soms wel dat 40 procent meer efficiŽntie op. En zo zijn er nog enkele zaken die tot bandbreedte besparing kunnen leiden.
  • Satfreak - Groningen -
    15/10/2011 22:33 uur
    @DanielMantione, ik snap je reactie nu niet meer, maar denk dat je eerst beter moet lezen. JIJ beweerde hier dat alle overvolle HD-transponders 8PSK waren en daagde mij uit om met voorbeelden te komen waarbij dat niet zo was. Nu kom ik met voorbeelden, en jij geeft er een draai aan in de trant van \"concurrentie om de slechtste van allemaal te zijn.\" Je verschuift de discussie en ontwijkt de kern van het verhaal. Waarom?
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 20:51 uur
    Alle DVB-S2-transponders op de Turksat staan op 8PSK? Of kijk jij op een andere satelliet? De transponder op de Nilesat heb ik gevonden... 7 zenders op een QPSK-transponder. Dus... er bestaat een Arabische aanbieder die net zoveel sjoemelt als Canal Digitaal. Laat ik zeggen... ze hebben nog concurrentie om de slechtste van allemaal te zijn.
  • Satfreak - Groningen -
    15/10/2011 20:27 uur
    @Daniel Mantione, die van Turkije en Nilesat zijn GEEN 8PSK, maar ook QSPK! Net als bij CDS.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    15/10/2011 20:05 uur
    Bron: TotaalTV, 9 Mrt 2009: 'Critici zijn van mening dat meer dan 3 HD zenders op ťťn transponder alsnog ten koste van de beeldkwaliteit zou gaan omdat de bandbreedte dan in kleinere stukken wordt opgedeeld.. Wel wordt er met de MPEG-4 compressie gewerkt waardoor efficiŽnter met de bandbreedte kan worden omgesprongen. Overigens speelt ook de geluidskwaliteit een belangrijke rol. Het doorgeven van een Dolby Surround signaal kost bijvoorbeeld ook heel wat bandbreedte Ik luister niet, maar lees.;-)
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 18:50 uur
    Over een prijs verhoging in ruil voor meer kwaliteit valt zeker te praten.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 18:34 uur
    Nee, grapjas, dat zijn 8PSK-transponders, waarbij enkele die je noemt ook nog eens een hogere symbolrate hebben, waardoor die aanbieders meer bandbreedte per zender bieden dan Canal Digitaal doet. Het staat Canal Digitaal overigens vrij om dat ook te doen in plaats van hun armzalige gesjoemel met beeldkwaliteit. Als je werkelijk een aanbieder vind die per zender minder bandbreedte dan Canal Digitaal reserveert vindt, graag even melden, ik luister nog steeds.
  • Satfreak - Groningen -
    15/10/2011 18:06 uur
    @Heren commentatoren,kijk is naar vele andere (kleinere) Europese landen, dan zul je nog verbaasd staan hoeveel HD-zenders er op een transponder kunnen. Turkije, Spanje, Portugal, Zweden, Tsjechie, ik doe maar een greep.Op Hispasat zit een transponder met 10 HD-zenders, bij Turkije is 7-8 de norm zelfs eentje met 13, Nilesat met 7-8, Thor met 7, en zo zijn er meer. Zijn jullie trouwens allemaal ook bereid om fors meer abonnementsgeld te betalen?
  • Pieter - Den Helder -
    15/10/2011 15:58 uur
    Satfreak, wat heb ik met andere aanbieders te maken? Toch niets. Ik zie alleen maar dat CDS-frequenties vol worden gepropt en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Wat ze in Polen, Hongarije of Verweggistan doet, boeit me niet.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 15:37 uur
    Nou, ik luister... Noem maar een voorbeeld van een aanbieder die minder bandbreedte per zender reserveert dan Canal Digitaal.
  • Satneef - nh -
    15/10/2011 15:37 uur
    De beeldkwaliteit bij CDS is echt achteruit gegaan.
  • hans2 - west -
    15/10/2011 14:40 uur
    satfreak;zou je eerst niet zelf eens gaan vergelijken hoeveel HD-zenders de collega-providers van CD op 1 tp gooien??ik denk dat er voor jou een wereld open gaat.
  • ton - Zwolle -
    15/10/2011 14:00 uur
    Eerst de kwaliteit verminderen en dan zeggen, tegen betaling kan het beter...... Dus weer de zenders opnieuw inscannen. Hoe vaak is dit de laatste tijd al niet gebeurd?
  • wappy - ergens in nl -
    15/10/2011 12:58 uur
    Klopt kwaliteit is echt achteruit gegaan sinds CD alles op 1 transponder aan het gooien is, en ga nu niet zeggen ze gebruiken nieuwe encoders enz enz, dan nog 8a9Mbit/s voor HD is gewoon weg teweinig en met ned3hd erbij word dat dus nog minder, dan mag je encoders gebruiken die 1miljoen kost maar dan kan je nogsteeds niet met 8Mbit/s een goed plaatje neerzetten, ja als het stilstaat meschien.
  • Satfreak - Groningen -
    15/10/2011 12:29 uur
    @Henk, WIM, Pieter, jullie roepen van alles, maar blijken niet echt om je heen te kijken. CDS is absoluut niet de enige provider die een maximum aantal HD-zender op een transponder zet. Check eerst eens andere Europese aanbieders voordat je je stokpaardjes weer berijdt.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 10:30 uur
    Overigens... als Canal Digitaal met een prijsverhoging komt om de beeldkwaliteit te verbeteren, dan teken ik daarvoor. Het afgelopen jaar hebben we echter een verlaging van de beeldkwaliteit, minder zenders *en* een prijsverhoging gehad. Het wordt steeds onaantrekkelijker.
  • DaniŽl Mantione - Purmerend -
    15/10/2011 10:25 uur
    Ik wil je die verschillen gerust even laten zien hoor. Roep maar, dan maken we een afspraak. Dat ze jou niet opvallen betekent niet dat ze een ander niet opvallen.
  • Willem Vashonk - wikkel -
    15/10/2011 09:04 uur
    Wat weer een gezeik. Als je het verschil alleen maar kunt meten, waar zeik je dan over. Ik heb een PA V10E HD en zie geen verschil als er 1 of 10 zenders op zitten. Sprookjes daar willen jullie in geloven. Natuurlijk zal het misschien iets minder zijn, maar nogmaals dat verschil kun je alleen maar meten en dit is bij geluidsdrager presies eender. Maar CD wil er heus wel een paar transponders bij nemen hoor, als jullie maar willen betalen. Laat u niet beetnemen door aanbieders als upc ja je betaald ongeveer 50 euro maar vergeten even voor gemakshalve dat daar zo wie zo 17 euro kabel aansluiting bij komt. Maar zoals altijd: jammeren jammeren en maar jammeren. Je krijgt als de meeste HD zenders voor relatief lage kosten en nog is het niet goed en zolang Digitale tv geen standaard is zal dat ook niet veranderen. Maar jullie beginnen al aardig op koffieleut te lijken.
  • Henk - Enschede -
    14/10/2011 21:28 uur
    De meeste HD zenders op ťťn transponder daarvoor moet je bij Canal Digitaal zijn. De kwaliteit is waar men bij Canal Digitaal op scheit.....
  • WIM - Leeuwarden -
    14/10/2011 19:49 uur
    En ik altijd maar denken, dat er hooguit 4 HD zenders op 1 frekwentie kunnen. Worden het er meer, dan heb je dus kwaliteitsverlies.
  • Pieter - Den Helder -
    14/10/2011 18:29 uur
    Lekker vol proppen die satellieten, kijker ziet het toch niet, HD is HD. Canal Digitaal is weer goed bezig, er zaten pas zes HD-zenders op die frequentie dus er kan er makkelijk nog wel eentje bij.