Nieuws

Nieuwsoverzicht

18 oktober 2011

CanalDigitaal gaat bandbreedte besparende 8PSK testen

Het Luxemburgse mediabedrijf M7 Group S.A – eigenaar van onder meer CanalDigitaal en TV Vlaanderen – gaat op één van haar bestaande transponders op de ASTRA3-satelliet het bandbreedte besparende 8PSK testen.

Daarmee gaat M7 Group S.A in op de roep van menig technisch onderlegde abonnee van deze twee televisieaanbieders. Officieel moet M7 Group S.A de test overigens nog aankondigen. Het webcareteam van televisieaanbieder heeft op het internetforum Satellietforum.com echter de test met de transpondertechniek 8PSK echter al bevestigd. Een definitieve startdatum van de 8PSK-test is echter nog niet bekend. Wel is bekend dat de komende frequentiewijziging van Nederland 3 HD – die nu voor donderdag 20 oktober in de planning staat – met de naderende test te maken heeft. Het einde van de frequentiewijziging van Nederland 3 HD is op 7 november. Hierdoor kan gesteld worden dat in ieder geval de start van de 8PSK-test niet voor deze datum gaat plaatsvinden.

De 8PSK-test moet zichtbaar maken of er ontvangstproblemen met kleinere schotelantennes optreden. Het voordeel van het gebruik van 8PSK is dat er efficiënter met de beschikbare bandbreedte op een transponder wordt omgegaan. In het geval van de testtransponder die M7 Group S.A op de ASTRA3-satelliet gaat gebruiken komt er iets minder dan 10 Mbit/s extra bandbreedte beschikbaar die voor extra televisiezenders gebruikt kunnen worden. Het nadeel is echter dat er sprake van een iets mindere ontvangst is. M7 Group S.A probeert dit in de perken te houden door een ruime FEQ-waarde van 2/3 te gaan gebruiken. De vraag blijft echter of er voldoende regenreserve in de ontvangst over is bij gebruik van de door CanalDigitaal en TV Vlaanderen als multisat-oplossing aangeboden 45 cm kleine Triplesat schotelantenne.

In ieder geval kan gesteld worden dat als de CanalDigitaal en TV Vlaanderen abonnee op dit moment het HD-kanaal Eurosport HD goed kan ontvangen de ontvangst van de 8PSK-testtrransponder in de komende weken ook geen probleem hoeft te zijn. Dat M7 Group S.A overigens de laatste maanden van het jaar de 8PSK-test gaat uitvoeren is begrijpelijk. De kans op fikse regenbuien is in deze periode groot waardoor men een goede studie kan maken wat de regenreserve bij 8PSK op een kleinere schotelantenne voor gevolgen heeft.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    johan - maartensdijk -
    13/11/2011 13:44 uur
    ach ja bij canal digital wordt je genaaid waar je bij staat. let maar op ze proppen alles weer vol. het gaat hun alleen maar om geld en niet om de kijker.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/10/2011 13:47 uur
    @Apple740: Vermoedelijk is dit toch wel onderliggende gedachte bij CDS (M7 Group S.A) ze hebben nu al op één transponder maar liefst zo'n 15 tv zenders 'gepropt' (Astra 23.5 11739 V fec 5/6) Als je gaat kijken op de Hotbird, dan is het nóg erger..maar, dat is dan ook duidelijk te zien aan de belabberde kwaliteit, gelukkig maken wij zowat nooit gebruik van Hotbird, BVN TV is daar overigens ook te vinden (10815 H fec 5/6) We zullen het wel 'zien' ;-) Gr. Henny
  • 0
    Apple740 - Rotterdam -
    19/10/2011 12:46 uur
    Ik hoop dat 8psk gebruikt gaat worden om bepaalde HD zenders weer meer adem te geven, net als vroeger. Is echt nodig bij bepaalde bitrate intensieve programma's. Ik vrees echter dat 8psk gebruikt gaat worden om nóg meer zenders op een transponder te kunnen proppen.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/10/2011 12:19 uur
    @Ewin-Zelhem: Een coaxlengte van zo'n 40-50 mtr. moet nog kunnen. Als je goed hebt gelezen, dan heb je ook gelezen, dat ik niet al te veel problemen verwacht met de schoteltjes van 45 cm, de afstelling van een schotel is het állerbelangrijkste, als je dit professioneel (laat) doen, is er vaak geen vuiltje aan de lucht. Ook heb ik het volste begrip, dat niet iedereen zomaar een grotere diameter schotel kán plaatsen. Persoonlijk heb ik toch liever een wat grotere diameter schotel.Gr. Henny
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    19/10/2011 09:51 uur
    Ziggo (voorlopig) niet!
  • 0
    littlesat - kerkrade -
    19/10/2011 09:06 uur
    Ook de kabel past deze truuk toe... Zaten ze voorheen allemaal op 64 QAM... gaat nu veel kanalen over naar 256 QAM... Van 6 bits per symbol naar 8 bits per symbol....
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    18/10/2011 19:44 uur
    @Koffieleut, nooit goed, he? Klaag, klaag, klaag, en aanbidt Caiway! Er is maar 1 juiste zienswijze, en die is van jou, he? En als CDS geen 8PSK ging gebruiken maar de tarieven verhoogde voor meer transponders, dan ben jij het er vast roerend mee eens en wordt jij dikke fan van CDS? Of zou je dan ook weer schande roepen?
  • 0
    Erwin - Zelhem -
    18/10/2011 19:33 uur
    Ik ben een echte schotelaar maar nu ook kabelaar. Het heeft niets met grote van schotels te maken om voor 'echte' schotelaar uitgemaakt te mogen worden.De Multytenne met vier koppen voldoet uitstekend met de juiste KABELS, juiste connectoren en vooral de juiste afstelling.Heb allerlei systemen gehad maar om lekker ongestoord en goed tv te kunnen is een Multytenne een prima oplossing!Ik ken iemand met 44 meter kabel en heeft PERFECT ontvangst....
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    18/10/2011 19:17 uur
    Zelf verwacht ik totaal geen problemen, echter, CDS (M7 Group S.A) heeft zélf die triple sat-schoteltjes zélf heel erg gepromoot, tot op de dag van vandaag, dus áls het daarmee fout gaat (wat ik overigens niet verwacht, als de schotel maar optimaal afgesteld staat) dan snijden ze zichzelf daarmee in de vingers. Ik denk dat het nogal mee zal vallen, de tijd zal het leren. Als je een échte schotelkijker bent, dan plaats je niet zo'n 45 cm schoteltje, en al zeker niet met 2 of 3 lnb's..Ik niet iiig.
  • 0
    littlesat - Kerkrade -
    18/10/2011 18:32 uur
    Met 8PSK is de winst wel minder dan 30%... omdat tijdens het stransport van de data de boel gevoeliger wordt voor storing... Vandaar dus dat er ook met een FEC geknoeit moet worden. 2/3 is conservatiever dan 5/6...
  • 0
    littlesat - Kerkrade -
    18/10/2011 18:30 uur
    DVB-S(1) had ook al die verschillende modi... alleen vanaf 8PSK was het alleen voor profi-gebruik...
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    18/10/2011 17:02 uur
    Geweldig toch dat de beeldkwaliteit bij CDS nu omhoog vliegt ?
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    18/10/2011 17:00 uur
    Ter verduidelijking: DVB-S2 heeft 4 verschillende modulatie modes: QPSK and 8PSK voor omroep en 16PSK en 32PSK voor professionele toepassingen. Het gebruik van 8PSK in plaats van QPSK (=4PSK) geeft een efficiencywinst van ruim 30%!, omdat bij 8PSK ieder verzonden symbool 3 bits vertegenwoordigd terwijl bij QPSK ieder symbool 2 bits vertegenwoordigt. Gr. Henny
  • 0
    Arno - Hengelo -
    18/10/2011 16:26 uur
    Hoi, Ik ben juist heel blij met mijn 45 cm Multytenne schoteltje. Het gebeurt een heel enkele keer dat de transponder van Eurosport HD en Travel Channel HD en History HD (allen uitzendend in de DVB-S 8QSPK norm) er even uit ligt maar ja met een fikse regenbui hebben hier ook de grotere schotels last van. Ik vind het een superoplossing in ieder geval. Het voornaamste is even de nauwkeurige afstelling bij het uitrichten. En voor de rest is het genieten geblazen. Mvgr., Arno
  • 0
    Aart - Amersfoort -
    18/10/2011 16:03 uur
    Pieter, in een ander topic heb je het ook over het volproppen nu weer. Nu gaan ze naar 8PSK is het weer niet goed zie het eens positief met 8PSK kan er meer op de transponders zonder aan kwaliteit in te boeten, nergens heeft CDS het over nog meer zenders er op.
  • 0
    Pieter - Den Helder -
    18/10/2011 15:34 uur
    Vervolgens zullen er op die transponders wel weer twee HD-zenders bij worden gepropt zodat de winst weer ongedaan wordt gemaakt..... schat ik zo in, CDS kennende.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    18/10/2011 15:17 uur
    Los van het feit, dat een 45 cm triplesat niet in mijn gedachten op zou komen, is het feit dat men 8PSK meer zal gaan gebruiken een logische stap. Ik adviseer de mensen, die meer lnb's willen plaatsen, om áltijd een wat grotere schotel-diameter te gebruiken, zoals bijv. een triax 88 cm, triax heeft een prima bolling, en is één van de betere schotels, ook zijn er nog de elliptische schotels, (dat zal wel m'n volgende worden):Bijv.de visiosat BIG BISAT, die zal wel goed werken!! max. 8 lnb's..;-)