Nieuws

Nieuwsoverzicht

29 oktober 2011

KPN heeft meer dan 500.000 ITV tv-klanten

Het meer complete KPN-televisieproduct Interactieve TV (iTV) gaat op weg om het steeds minder afgenomen KPN-televisieproduct Digitenne in klantenaantal te evenaren. Gisteren schreef KPN de 500.000-ste iTV-klant in.

Op 30 september had KPN nog 489.000 iTV-klanten. Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die KPN deze week bekend maakte. In minder dan één maand zijn daar dus 11.000 iTV-klanten bijgekomen. Door de sterke stijging van het aantal iTV-klanten en de blijvend doorzettende daling van het aantal Digitenne-klanten lijkt iTV de potentie te hebben om het best verkochte KPN-televisieproduct te worden. Dat is overigens logisch. Zowel kwalitatief als kwantitatief is iTV veel beter dan Digitenne.

Gisteren werd de 500.000-ste iTV-klant in de KPN winkel in op het Dordtse Statenplein verwelkomd. Om deze mijlpaal te vieren ontving de nietsvermoedende nieuwe iTV-klant van KPN gratis een Sony Bravia EX52 LED televisie. De reden voor de overstap naar iTV van deze klant is overigens een veel gehoorde: "Ik kwam eigenlijk bij de KPN winkel om mijn kapotte Digitenne smartcard te laten vervangen. In de winkel zag de medewerkster dat ik verschillende abonnementen van KPN heb die ik beter kan bundelen tot een Alles-in-één pakket over glasvezel. Ik verwacht dat ik straks sneller internet heb én scherper beeld.”

Het is ook de gebruikelijke strategie die KPN al enige tijd gebruikt. Het bedrijf wil klanten van het budget tv-product Digitenne migreren naar het beter Interactieve TV. Dat is niet alleen voor de klant een goede vervolgstap in de manier waarop digitale televisie bekeken wordt. Ook voor KPN is dit gunstig. De klantenbesteding wordt namelijk hierdoor hoger wat natuurlijk gunstiger voor KPN is. Dat komt niet alleen door de hogere maandlasten maar ook door extra inkomsten uit HDTV, aanvullende pakketten en Video on Demand dit bij iTV in tegenstelling tot Digitenne kunnen worden gegenereerd. Dat deze strategie werkt blijkt wel uit recente cijfers die KPN bekend heeft gemaakt. Aan het begin van dit jaar had KPN nog 302.000 iTV-klanten. Binnen 10 maanden is dit aantal al naar 500.000 gestegen. De verwachting is dan ook dat KPN in 2011 rond de 250.000 nieuwe iTV-klanten in de boeken heeft geschreven.

KPN heeft op dit moment – iTV en Digitenne samen opgeteld – meer dan 1,3 miljoen tv-klanten en heeft hiermee een marktaandeel op de Nederlandse tv-markt van 17 procent. KPN verwacht voor 2012 nog een sterke groei van Interactieve TV en hoopt hierdoor een nog sterkere positie op de Nederlandse tv-markt te krijgen. Ziggo is de marktleider en zal dat gezien het aantal tv-klanten nog enige tijd blijven.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Alexander - . -
    04/11/2011 19:57 uur
    Jack, jij gaat mij toch niet vertellen je die low bitrate Silverlight meuk (die alleen maar via de KPN site te bekijken is) gaat bestempelen als bron voor gebruik in Media Center software? Dat is technisch sowieso niet eens mogelijk! De streams in Silverlight zijn encrypted (bekijk het zelf maar eens met een sniffer). En dat die ontvangers gratis zijn, geloof je dat zelf? Dat wordt gewoon doorberekend in de abonnementsprijs. Voor niks gaat de zon op. En al zouden ze 'm gratis weggeven, dan wil ik dat ding nog niet. Ik wil gewoon voor een eenmalig bedrag mijn eigen ontvanger naar keuze kunnen kopen waarmee ik zonder meerkosten kan opnemen en timeshiften. Die ontvanger met ingebouwde harddiskrecorder waar jij het over hebt heeft een meerprijs van €4,- p/m. En zo'n draadloze verbindingset kun je bij Ziggo ook gewoon gebruiken, maar gelukkig faciliteren zij dit soort ondegelijke oplossingen niet! Verder zal de volledigheid van RTLgemist in het pluspakket ook gewoon weer doorberekend zijn in het abonnementsprijs van dat pluspakket. Nogmaals, voor niks gaat de zon op! En dan zullen we het nog maar niet hebben over de beeldkwaliteit van de 'Gemist' diensten bij KPN. Dat is ook allemaal gereëncode in ADSL bitrates, net als die TV streams van ze. En hoezo een dure ontvanger kopen bij Ziggo? Je weet toch dat inmiddels alle nieuwe TV's ingebouwde DVB-C HD ontvangers hebben en dat losse DVB-C ontvangers al vanaf €50,- te koop zijn? Verder weet ik niet wat je bedoeld met dat de kwaliteit van de SD-zenders bij Ziggo slechter zouden zijn in het Multikabel gebied. Ziggo gebruikt op al zijn headends gewoon originele Technicolor en SAT aanvoer. Bij SD wordt wordt daar nog wel iets van bitrate shaping op toegepast, maar het kwaliteitsverlies daarvan is maginaal. De beeldkwaliteit van de Nederlandse SD zenders is overigens wel naar beneden gegaan de afgelopen jaren (kleur, detailniveau), maar dat komt omdat tegenwoordig alles eerst naar HD wordt geupscaled (als bronsignaal voor de HD zenders) en daarna weer naar SD wordt gedownscaled (als bronsignaal voor de SD zenders). Verder lijkt het erop dat men tegenwoordig ook slechtere shaders in dienst heeft in Hilversum. De verschillen van camera afstellingen bij verschillende programma's zijn namelijk een stuk groter dan vroeger. Met name het contrast laat soms erg te wensen over.
  • Jack - Hoorn -
    01/11/2011 19:06 uur
    5. Uitzending gemist is niet volledig gratis bij Ziggp. Voor vele RTL programmas moet je een paar cent los extra betalen. Met het goedkope pluspakket van KPN krijg je alles van Uitzending gemist zonder extra betalen. 6. Opnemen kan ook gewoon met de harddisk recorder (=niet extra betalen) 7.Extra ontvangers kan je ook kopen, is ook niet extra betalen. 8. Draadloos kan bij Ziggo niet eens. 9 Media Center ook mogelijk. KPN levert Windows Media/Silverlight streams.
  • Jack - Hoorn -
    01/11/2011 19:03 uur
    Alexander praat niet zo slap. 1= De Ziggo streams zijn ook niet alles, zeker de oude multikabel streams laten te wensen over als het gaat om SD. 2= Bij KPN krijg je de ontvanger gratis, bij Ziggo moet je flink in de buidel tasten. Het is net wat je wil. 3=Bij KPN kan je ook een eigen router installeren als je dat wil. Even overleggen met de helpdesk. 4=Het basispakket bij Ziggo bestaat uit 25 analoge zenders. Wil je meer? Dure digitale ontvanger kopen!
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/10/2011 13:02 uur
    @Alexander: Mbt.de draadloze verbindingsset ben ik het geheel met je eens, wil je gebruik maken van een 2e IPTV decoder, dan is het sterk áf te raden, om dit te willen realiseren dmv. de draadloze verbindingsset. Een utp kabel leggen is weliswaar wel wat meer werk, maar is stukken goedkoper, en niet beïnvloedbaar door andere signalen om je heen. Ik heb m'n boormaschine gepakt, wat goede boren, en goede (cat5) kabel gelegd, en rj45 connectoren eraan geknepen. Draadloos is totaal niets. Henny
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/10/2011 12:36 uur
    Hierbij deel ik mede, dat TotaalTV mijn postings kennelijk op diverse punten aan het blokkeren is. Reden genoeg, om volgend jaar het magazine maar eens op te gaan zeggen. Kennelijk mag je je mening hier niet (meer) geven. Succes ermee..
  • patricl - etten-leur -
    30/10/2011 10:42 uur
    was nu al 8 jaar bij ziggo maar ben toch overgestapt naar kpn. Omdat ziggo steeds meer zenders verwijderd uit het zender aanbod. het totaal pakket gaan van 6 naar 13 euro. Ik wilde ook graag 2 interactive recorders hebben werd mijn doodleuk verteld dat dat voor de vaste klanten maar liefst 450 euro per recorder zou kosten dat is dus 900 euro!!! Ziggo schandaalig het zijn gewoon zakkenvullers. laat mij maar lekker bij kpn zitten daar krijg ik tenminste gratis 2 recorders.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    29/10/2011 23:40 uur
    De beeldkwaliteit van KPN IPTV is een grote belediging voor de grondleggers van HDTV. Baggerbeeld noem ik het. Bagger!
  • Jannie - Uithoorn -
    29/10/2011 20:45 uur
    Ik heb KPN IPTV gezien bij een neef van mij in Dordrecht over de glasvezel, maar het beeld haalt het niet bij de kabel. Het is net of alle beelden geretourcheerd zijn zoals bij foto's.
  • Alexander - . -
    29/10/2011 18:24 uur
    Wat dat betreft is de keus tussen KPN of Ziggo een makkelijke: =1= Ziggo geeft originele Technicolor en SAT streams door welke een gedetailleerder en natuurlijk beeld opleveren dan de streams van KPN. Bij KPN ziet het beeld er gladgestreken en ongedetailleerd uit door het gereëncode in lage bitrates (3Mbit SD en 7-8Mbit HD bij KPN vs. 8Mbit SD en 12-13Mbit HD bij Technicolor). =2= Bij Ziggo kies je zelf je eigen DVB-C ontvanger (eventueel met PVR functie) en kun je bij nieuwe TV's gebruik maken van de ingebouwde DVB-C ontvanger om zonder extra kastje digitale TV te kunnen kijken (en eventueel ook op te kunnen nemen). Geen opgedrongen ontvanger dus. Keuzevrijheid. =3= Bij Ziggo kies je zelf je eigen router. Geen dichtgetimmerde Experiabox zoals bij KPN. =4= Ziggo heeft een beter tv basispakket. Standaard Technicolor HD-simulcasts van de Nederlandse basiszenders + Eurosport HD en NGC HD. =5= Uitzendinggemist/RTLgemist/SBSgemist in het basispakket. =6= Niet maandelijks extra betalen om te mogen opnemen. =7= Niet maandelijks extra betalen voor meerdere ontvangers (die koop je zelf). =8= Geen draadloze verbindingsset onzin en dat soort goedkope ondegelijke oplossingen. =9= Media Center mogelijk met Alphacrypt/FloppyDTV of Anysee.
  • Alexander - . -
    29/10/2011 18:16 uur
    Slechte zaak. Helaas zijn veel mensen nog niet op de hoogte dat KPN magere kwaliteit levert tegen een hoge prijs. Dan heb ik het dus over de tv-streams die gebruikt worden bij KPN glasvezel. Dit zijn exact dezelfde streams die KPN ook voor zijn ADSL product gebruikt. 3mbit SD en 8Mbit HD in plaats van origineel doorgezette Technicolor en SAT multicast feeds. Ook m.b.t. Techniek kiest KPN altijd de meest halfbakken klantonvriendelijke oplossingen. Zo zadelt KPN hun klanten op met een nauwelijks instelbare Experiabox, terwijl een klantvriendelijkere provider de gebruiker een eigen router laat gebruiken. Ook wordt er PPPoE Encapsulation gebruikt wat zorgt voor veel overhead (snelheidsverlies) op de verbinding. Daarnaast laat KPN hun klanten gebruik maken van ondegelijke oplossingen als een draadloze verbindingsset. Hiervan kan nooit gegarandeerd worden dat dit ook echt stabiel gaat werken bij elke klant. En dan die Verimatrix op alle iptv streams, inclusief die in het basispakket. Met een afgeschermd IPTV-VLAN waarbij MAC+DHCP Vendorclass Conditional Access wordt gebruikt is dit sowieso totaal onnodig en klantonvriendelijk voor de steeds groter wordende groep HTPC gebruikers. Enkel en alleen bij een selecte groep zenders met premium content speelt zo'n coderingseis. Dat weet KPN dondersgoed.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    29/10/2011 14:06 uur
    Klopt, ook wij hebben (dankzij al een bestaand abonnement van onze zoon) nu de beschikking gekregen vanaf Okt. over Iptv, omdat KPN ons er op attendeerde, dat de 2e Iptv ontvanger erbij geleverd wordt, en je dan digitenne kunt laten vevallen, uiteraard hebben wij dit gedaan. Deze service van KPN is t.o.v 2006, toen ze voorzichtig met Iptv begonnen (mine genaamd) héél wat verbeterd. Belangrijk is wél dat je een fátsoenlijke downloadsnelheid hebt, wij kijken (nog) via koper, maar wel met VDSL