1. Nieuws

    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.
    Jarco Kriek
    30 mei 2011
    comments 0
    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.

    Dit blijft uit het rapport Dutch Television Subscribers Q1 2011 van het Nederlands onderzoekbureau Telecompaper. Het aantal digitale televisieaansluitingen die primair worden gebruikt om digitale televisie te kijken bedraagt op dit moment 5,56 miljoen. In totaal heeft Nederland op dit moment 7,94 miljoen televisieaansluitingen. Hierdoor kwam het marktaandeel van digitale televisie op 31 maart 2011 op 70 procent. Volgens Telecompaper zijn er in Nederland 3,16 miljoen huishoudens die analoge en digitale via de kabel afnemen. Analoge televisie wordt bij veel kabelabonnees naast primair digitaal gebruik in de huiskamer vooral als secundaire televisiesignaal in slaapkamers gebruikt.

    Het marktaandeel van digitale televisie via de kabel is in het eerste kwartaal met 0,6 procentpunt naar 56,6 procent gestegen. Satelliet leverde het meeste marktaandeel – bijna 2 procent – in en kwam met een digitaal marktaandeel van 15,3 procent op de derde plaats uit. Het wisselde stuivertje met Digitenne. Dit ondanks het feit dat Digitenne met 15,9 procent marktaandeel ook 15,9 procent ook 0,6 procentpunt inleverde. Het aantal IPTV aansluitingen via koper steeg met 0,7 procent naar 9,8 procent. Ook IPTV via glasvezel – ook wel Fiber To The Home (FTTH) genoemd – zit in de met 2,2 procent marktaandeel in de lift.

    Als we in het Telecompaper rapport kijken naar afzonderlijke televisieaanbieders zien we dat CanalDigitaal – dat digitale televisie via de satelliet aanbiedt – de grootste verliezer is. Het ziet het marktaandeel met 1,1 procent dalen naar 14,0 procent. Door een groeiend aantal digitale televisieaansluitingen wil een minder marktaandeel overigens niet per definitie zeggen dat CanalDigitaal ook daadwerkelijk abonnees heeft verloren. M7 Group S.A maakte onlangs bekend dat men voor het komend jaar abonneebehoud en verbetering van de klantenservice voor CanalDigitaal nastreeft. Ziggo blijft de grootste digitale televisieaanbieder en zag het marktaandeel met 1,3 procent naar 34,5 procent stijgen. KPN – gecombineerd Digitenne en KPN iTV – volgt met 22,2 procent (+0,2), UPC blijft derde met een marktaandeel van 16,6 procent (+0,2).

    Digitale televisiedigitaalanaloogTelecompaperZiggoKPNDigitenneKPN iTViTVUPCCanalDigitaalM7 Group S.A

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Pilotenmasker

    2Doc: Pilotenmasker
    NPO 2 om 20:20 uur
    Simonka de Jong volgt het ziekenhuisleven van een groep jonge kinderen met kanker. De periode in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is een emotionele achtbaan. Hoe ondergaan zij de soms pijnlijke ingrepen, hoe reageren ze op tegenvallende uitslagen en hoe gaan ze met hun ziekte om?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Komt een man bij de dokter

    Komt een man bij de dokter
    SBS6 om 20:30 uur
    Een man gaat met zijn hond naar de dierenarts. „Dokter, mijn hond gaat steeds in de hoek zitten als de bel gaat." De dokter kijkt even goed naar de hond en zegt: „Tja, dat doen boxers nou eenmaal." Voor nog wat betere moppen, maar dan in sketchvorm, kijk je dit programma.