1. Nieuws

    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.
    Jarco Kriek
    30 mei 2011
    comments 0
    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.

    Dit blijft uit het rapport Dutch Television Subscribers Q1 2011 van het Nederlands onderzoekbureau Telecompaper. Het aantal digitale televisieaansluitingen die primair worden gebruikt om digitale televisie te kijken bedraagt op dit moment 5,56 miljoen. In totaal heeft Nederland op dit moment 7,94 miljoen televisieaansluitingen. Hierdoor kwam het marktaandeel van digitale televisie op 31 maart 2011 op 70 procent. Volgens Telecompaper zijn er in Nederland 3,16 miljoen huishoudens die analoge en digitale via de kabel afnemen. Analoge televisie wordt bij veel kabelabonnees naast primair digitaal gebruik in de huiskamer vooral als secundaire televisiesignaal in slaapkamers gebruikt.

    Het marktaandeel van digitale televisie via de kabel is in het eerste kwartaal met 0,6 procentpunt naar 56,6 procent gestegen. Satelliet leverde het meeste marktaandeel – bijna 2 procent – in en kwam met een digitaal marktaandeel van 15,3 procent op de derde plaats uit. Het wisselde stuivertje met Digitenne. Dit ondanks het feit dat Digitenne met 15,9 procent marktaandeel ook 15,9 procent ook 0,6 procentpunt inleverde. Het aantal IPTV aansluitingen via koper steeg met 0,7 procent naar 9,8 procent. Ook IPTV via glasvezel – ook wel Fiber To The Home (FTTH) genoemd – zit in de met 2,2 procent marktaandeel in de lift.

    Als we in het Telecompaper rapport kijken naar afzonderlijke televisieaanbieders zien we dat CanalDigitaal – dat digitale televisie via de satelliet aanbiedt – de grootste verliezer is. Het ziet het marktaandeel met 1,1 procent dalen naar 14,0 procent. Door een groeiend aantal digitale televisieaansluitingen wil een minder marktaandeel overigens niet per definitie zeggen dat CanalDigitaal ook daadwerkelijk abonnees heeft verloren. M7 Group S.A maakte onlangs bekend dat men voor het komend jaar abonneebehoud en verbetering van de klantenservice voor CanalDigitaal nastreeft. Ziggo blijft de grootste digitale televisieaanbieder en zag het marktaandeel met 1,3 procent naar 34,5 procent stijgen. KPN – gecombineerd Digitenne en KPN iTV – volgt met 22,2 procent (+0,2), UPC blijft derde met een marktaandeel van 16,6 procent (+0,2).

    Digitale televisiedigitaalanaloogTelecompaperZiggoKPNDigitenneKPN iTViTVUPCCanalDigitaalM7 Group S.A

    Reacties

  1. TV-TIP De TV kantine

    De TV kantine
    RTL 4 om 20:08 uur
    Na acht seizoenen sluit de drukbezochtste kantine van 't land zijn deuren en openen Carlo en Irene die van de grootste tv-studio’s en locaties van Nederland. Deze negende reeks belooft een weerzien met oude bekenden én verrassende nieuwe typetjes te worden, zoals Eva Jinek, rapper Boef en Roxeanne Hazes.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Atlanta

    Atlanta
    Fox om 20:15 uur
    De neven Earn en Alfred banen zich een weg door de rapwereld van Atlanta. Heel eenvoudig gaat dat niet, voornamelijk door hun tegengestelde kijk op de wereld als het om commercie, succes en ras gaat. Dat maakt het voor ons wél een stuk leuker om naar te kijken.