|
|
|
10 december
|
Geschreven door: Jan-Hein Visser
|
|
|
 NL Kabel blij met opdoeken programmaraden
Rob van Esch, voorzitter van NL Kabel, het overkoepelend orgaan van de Nederlandse kabelexploitanten is blij met de opheffing van de programmaraden. Volgens hem leeft met name de instantie Kabelraden.nl nog in het stenen tijdperk.Van Esch deed zijn uitspraken vanmiddag tijdens een interview in een programma op Omroep WOS, de lokale omroep voor het Westland. De zender besteedde daarmee aandacht aan de actualiteit rondom het opheffen van de programmaraden vanaf 2013, waarbij aanbieders van televisiepakketten ook een basispakket van 30 zenders minimaal moeten doorgeven. Van Esch stelde namens NL Kabel tegenover de WOS dat zij wat betreft de programmaraden en hun manier van werken 'de draad al lang zijn kwijtgeraakt' en dat met name het overkoepelend orgaan Kabelraden.nl volgens hem denkt dat we nog in het stenen tijdperk leven'. Hij voegde er aan toe dat net als in het Westland zelf ( Caiway biedt geen analoge tv meer aan) analoge televisie passé is. Vanaf 2013 moeten de aanbieders zelf voor een gevarieerd digitaal basispakket zorgen en het is volgens Van Esch heel eenvoudig: 'als een consument dan tevreden is kan deze simpelweg naar een andere aanbieder overstappen', waarmee NL Kabel dus ook zelf de verantwoordelijkheid voor een aantrekkelijk pakket bij de kabelexploitanten zelf neerlegt.
|
| |
(13 reacties)
Kees - Avenhorn - 18/12/2011 16:21 uur
|
De programmaraad is volledig uit de tijd en stamt nog uit de tijd dat er technische beperkingen waren om alle programma's door te geven. Nu is alleen de analoge techniek hiervan nog een overblijfsel.
Van de 15 zenders in het wettelijk basispakket liggen er al 7 vast. Over 8 mag dus nog beslist worden. Deze overige 8 zijn vervolgens meestal de zenders die al van oudsher werden doorgegeven (Duitsland, BBC enz). Dus zoveel valt er helemaal niet te adviseren. Om hier dan 4 tot 6 vergaderingen per jaar aan te wijden (budget 10000 euro per jaar; betaald door Ziggo en gemeenten) met blijkbaar links georiënteerde personen is nutteloos en geldverspilling (hoger tarief Ziggo; hogere gemeente lasten). Dit dan alleen voor analoge tv, wat sowieso een aflopende zaak is.
|
C.V - KAMPEN - 14/12/2011 09:37 uur
|
goede actie om de programma raden af te schaffen, als je de raden hun gang laat gaan zitten we in 2025 nog met 30analoge zender op gescheept, zo snel mogelijk de analoge zenders van de kabel.
en de vrij gekomen bandbreedte vol stoppen digitaal content |
Kees - Avenhorn - 13/12/2011 10:41 uur
|
Het tarief van REKAM is ook maar euro 6,95. Waar doen ze het van? |
Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 11/12/2011 19:39 uur
|
Beste Digitaal. Ik begrijp jouw wenk en bedankt voor de link. Maar zoals ik het lees gaat dat alleen op voor het gebied waar de kabel van REKAM is. In het gebied van Caiway is CIF de eigenaar van de coax en glasvezel en het is nog maar de vraag of hier ook alleen maar de zenders waarin het basispakket van REKAM en Caiway verschillen, worden gecodeerd. Ik hoop het uiteraard wel. |
Digitaal - Digitaal - 11/12/2011 11:49 uur
|
@Koffieleut op de site van kabelraden.nl staat welke zenders uit het basispakket achter de smartcard gaan. Dit betreft voornamelijk de zenders die niet beide providers als basis doorgeven. Ze gaan dus concurreren op basispakketten. Je kan dus als klant gaan kiezen welk basispakket heb best bij past voor een redelijk prijs. Dit is echte concurrentie voor dezelfde prijs andere pakketten bieden je hebt dan iets te kiezen wat bij past. |
Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 11/12/2011 11:33 uur
|
Trots is niet het juiste woord. Wel is het fijn dat er voor gezinnen met een kleine beurs een kwalitatief hoogstaand alternatief wordt geboden voor goedkope oplossingen zoals Digitenne. De Rekam gebruikt namelijk gewoon de Caiway streams op de coaxkabel. Ik weet nog niet wat de prijs wordt van de het Rekam pakket buiten het eigen Rekam gebied, maar het zal toch aanzienlijk goedkoper zijn dan het Caiwaybasic pakket en je hebt gelijk 16 zenders standaard in HD. Alleen is wel de conseqentie van dit alles dat een gedeelte van het Caiway basicpakket achter de smartcard gaat. En daar ben ik niet blij mee en met mij velen niet. |
Digitaal - Digitaal - 11/12/2011 00:06 uur
|
@Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 10/12/2011 20:26 uur Je zal wel weer trots zijn op Caiway zoals altijd. |
Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 10/12/2011 20:26 uur
|
Caiway laat wel een andere aanbieder toe. Namelijk de Rekam. Krimpen is de eerste gemeente waar dit volgend jaar wordt ingevoerd in het Caiwaygebied. Consequentie; Versleuteling van het digitale basispakket. Maximaal drie smartcards per klant. |
WIM - Leeuwarden - 10/12/2011 17:58 uur
|
Eigenlijk zijn het allemaal monopolisten. Konkurrentie wordt gewoon niet toegestaan en vooral tegengewerkt. Ik zit bij UPC en wil wel naar de glasvezel, alleen hebben ze daar geen Film1. Dan naar CDS, maar die werkt met internet via ADSL en dat kan waar ik woon ook weer niet., te lage snelheid en tever van de centrale. Zo houden ze elkaar dus lekker bezig en beschermen ze hun eigen produkt.. Nee, konkurrentie is er niet. |
Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven - 10/12/2011 17:19 uur
|
Ben het mbt. opmerking over 'simpelweg overstappen naar een andere aanbieder' totaal oneens: Als je in verzorgingsgebied van bijv. Ziggo woont, dan kun je niet zomaar ff naar bijv. caiway overstappen. Wat dat betreft leeft Dhr. van Esch in een 'stenen tijdperk' , nog steeds laten kabelaars géén derden op hun netwerk toe, dat (hier althans) hoofdzakelijk uit coax bestaat. Wat valt er dan over te stappen? Ja, naar bijv. KPN, we hadden het hier toch echt over kabelaars?! |
Jo - Rotterdam - 10/12/2011 16:56 uur
|
Wat gaat UPC dan doen? Die heeft nu geen digitaal basispakket. Alleen een extra dienst is het hier. Daarom heb ik het ook niet. |
Jo - Rotterdam - 10/12/2011 16:56 uur
|
Wat gaat UPC dan doen? Die heeft nu geen digitaal basispakket. Alleen een extra dienst is het hier. Daarom heb ik het ook niet. |
AW78 - Schagen - 10/12/2011 15:22 uur
|
"... simpelweg naar een andere aanbieder overstappen" is met digitale televisie niet zo simpel als dhr. van Esch het voorstelt. vanwege de "triple play" mag de klant dan ook geen internet en telefonie meer bij de betreffende aanbieder afnemen. Bovendien wordt zijn zelf gekochte apparatuur (in het geval van Ziggo) dan onbruikbaar, dus moet hij die zelf vervangen, een dure grap. En als je over wilt stappen op satelliet moet je ook nog de mogelijkheid hebben om een schotel te plaatsen. |
|
|
|
|