Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    73 procent kijkt naar digitale televisie

    Dat Nederland snel digitaliseert, is een schot voor open doel. In Nederland voeren diverse marktpartijen onderzoeken naar de digitale penetratie in het Nederlandse tv-landschap uit. Eén daarvan is de Media Standaard Survey.
    Jarco Kriek
    30 januari 2012
    comments 0
    73 procent kijkt naar digitale televisie
    Foto: ANP

    Dat Nederland snel digitaliseert, is een schot voor open doel. In Nederland voeren diverse marktpartijen onderzoeken naar de digitale penetratie in het Nederlandse tv-landschap uit. Eén daarvan is de Media Standaard Survey.

    TNS NIPO voert dit onderzoek uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO (televisie), RAB (radio), JIC STIR (internet) en NOM (print). In 2011 zijn voor dit onderzoek 6.212 huishoudens en 5.313 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

    Uit de Media Standaard Survey blijkt dat digitale televisie in één of meer televisies in de Nederlandse huiskamers de standaard is geworden. Aan het einde van 2011 keek 73 procent van het aantal huishoudens naar digitale televisie. Een half jaar daarvoor was dit percentage nog 69 procent. Op het hoofdtoestel in huis kijkt 68 procent naar digitale televisie.

    Deze stijging houdt in dat digitale diensten ook in de lift zitten. Daarvan is de digitale decoder met opnamemogelijkheid de belangrijkste. In 36 procent van de huishoudens is een harddisk recorder aanwezig.

    Digitale televisieMedia Standaard SurveyanaloogSKOStichting KijkonderzoekJIC STIRRABNOMZiggoKPNUPCCanalDigitaalCaiwayGlashart Media

    Reacties