Nieuws

Nieuwsoverzicht

28 december 2011

Privacy zet halt op groei sociale media

De groeiende kennis dat sociale media een grote inbreuk op de privacy van de mens is gaat er mogelijk voor zorgen dat de groei van sociale media als Facebook en Twitter het komende jaar een halt wordt toegeroepen.

Dat stelde Roeland Stekelenburg vandaag in het Radio 1 Journaal. Stekelenburg staat in Nederland bekend als kenner van sociale media. Hij was tot verleden jaar Hoofd Nieuwe Media bij de NOS. Tegenwoordig is Stekelenburg Creatief Directeur van CMI Holding BV.

De toenemende zorgen over privacy zorgt er volgens Roeland Stekelenburg mede voor dat Facebook en Twitter minder hard dan nu het geval is groeien. Daarbij speelt ook een belangrijke rol dat er verzadiging bij de aanwas van nieuwe inschrijvingen bij deze sociale media is. Facebook heeft op dit moment namelijk al een miljard leden. Twitter moet het met de helft minder doen. Men komt er echter steek vaker achter dat deelname aan sociale media een grote ingreep op de privacy inhoudt. "Mensen realiseren zich nog steeds niet dat alle informatie op sociale media als Facebook en Twitter allemaal worden verzameld in een gigantisch grote databaseĒ aldus Stekelenburg.

Zelfs als berichten op sociale media later worden verwijderd kunnen deze met zoekmachines worden teruggehaald. In 2012 krijgen we daarnaast te maken men een nieuwe innovatie dat het beste omschreven kan worden als geautomatiseerd herkennen. Bij deze nieuwe technologie kan bij het maken foto van een bepaald persoon direct alle informatie over dit persoon op bijvoorbeeld sociale media op het beeldscherm zichtbaar worden. Maakt men fotoís van schoenen kan men achter de fabrikant van deze schoenen komen. Een foto van een gerecht kan leiden tot informatie over bereiding van het gerecht en de lijst met ingrediŽnten die voor de bereiding nodig zijn. 

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    QULyWcKUOuTSfVFXH - ZAHalnzOA -
    17/02/2012 18:25 uur
    hxOtXQ xigggnohmxzs
  • 0
    AFetsmetHD - UfynnYgORLUyU -
    17/02/2012 09:46 uur
    J7u3wX , [url=http://khwalrkhfieh.com/]khwalrkhfieh[/url], [link=http://kiqgajwejtzt.com/]kiqgajwejtzt[/link], http://sjzjhjkqjmyi.com/
  • 0
    prlHBmFYdGbts - GQgjnBjusC -
    15/02/2012 23:04 uur
    I have extalcy what info I want. Check, please. Wait, it's free? Awesome!
  • 0
    Paul - Amsterdam -
    29/12/2011 15:04 uur
    Op het internet worden heel veel gratis diensten aangeboden; Facebook is er maar 1 van. Maar de bedrijven die deze diensten aanbieden, willen gewoon geld verdienen. Ze verzamelen informatie over ons en verkopen die door. Het is goed om dat te beseffen. Alles heeft zijn prijs. Als jou iets Ďgratisí wordt aangeboden, dan ben jij niet de klant, maar dan ben je het product dat ze aan anderen gaan verkopen.
  • 0
    Dick - Zutphen -
    29/12/2011 11:27 uur
    Hoezo ? NaÔef...??? Wat denk je van bijv. fotosites als Mijnalbum ? Je bent pas naÔef als je van mening bent dat je privacy gegarandeerd is bij die sites. En als je exacte data van afwezigheid kenbaar maakt of welke geldbedragen je verwacht op welke dag.De keuze is aan ieder individu afzonderlijk om deel te nemen of niet.. Je geeft de info prijs die je kwijt wilt. Meer niet. En zij die menen anderen er op te moeten wijzen, op die gebrekkige privacy, onderschatten velen en overschatten zichzelf.
  • 0
    Ted - Arnhem -
    29/12/2011 10:53 uur
    Ik heb tijdelijk een Facebook account omdat ik Laura Dekker volg, maar als ze rond is gooi ik Facebook weer eruit
  • 0
    William - Amsterdam -
    28/12/2011 20:28 uur
    @Dick Lekker naÔef ben jij. Ik weet niet wat jij allemaal op een website zet, maar bijv. deze site weet niet hoe ik eruit zie en wat ik vandaag gedaan hebt. Dat weten sites als Facebook en Twitter wel als je daar aan meedoet.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    28/12/2011 20:08 uur
    Ben op geen enkele 'social media' actief, zeer bewust niet. Als vrienden of kennissen of wie dan ook mij moeten spreken, dan hebben ze (meestal) wel een of ander email-adresje van me,of anders de telefoon, verder heb ik nog een adres, kan ik zelf altijd nog altijd beslissen of iemand binnenkomt of niet...:-)
  • 0
    Dick - Zutphen -
    28/12/2011 19:33 uur
    Boeiend..!!! Die info krijgen ze ook als je welke website dan ook bezoekt... Ook je e-mail is niet alleen voor jezelf...