Nieuws

Nieuwsoverzicht

21 januari 2012

Frequentiewijziging bij CanalDigitaal op komst

CanalDigitaal en TV Vlaanderen gaan de uitzendfrequenties van enkele kanalen die op de ASTRA3-satelliet worden uitgezonden per 1 februari wijzigen. Dat heeft de Luxemburgse eigenaar M7 Group S.A bekendgemaakt.

Het gaat om diverse HD- en SD-zenders die via het zogenaamde channelsharing het delen van uitgezonden tv-kanalen door meerdere tv-aanbieders op deze satelliet worden aangeboden. Het gaat om de tv-zenders Eurosport HD, History HD, National Geographic Channel Wild, Duck TV, Jim Jam en Daring!TV. Al enige tijd gebruiken CanalDigitaal en TV Vlaanderen de satellietverspreiding van de aanbieders Skylink en CS Link voor het doorgeven van deze tv-kanalen in het zenderaanbod. Skylink en CS Link zijn overigens sinds vorig jaar ook in handen van het Luxemburgse bedrijf M7 Group S.A gekomen en zijn dochterbedrijven van CanalDigitaal en TV Vlaanderen geworden.

De nieuwe uitzendfrequentie van Eurosport HD en History HD wordt 11.797 GHz H 27500 3/4 DVB-S2 8PSK. De overige zenders blijven in MPEG2 uitzenden, maar zijn op een andere frequentie te zien. National Geographic Channel Wild en Duck TV verhuizen naar 11.895 GHz V 27500 5/6. Kinderzender Jim Jam verhuist naar 12.070 GHz H 27500 3/4. Het adult-kanaal Daring!TV blijft op dezelfde frequentie uitzenden, maar de FEC-waarde van de transponder waarop wordt uitgezonden, wijzigt naar 5/6.

Wie beschikt over een satellietontvanger met fastscanzenderlijst kan op 1 februari handmatig een nieuwe fastscanzenderlijst in de ontvanger plaatsen waarin alle wijzigingen zijn doorgevoerd. Wie in het bezit is van de satellietontvangers die door CanalDigitaal en TV Vlaanderen zelf worden gemporteerd waaronder satellietontvangers van de merken Pace/Philips, Thomson en de eigen M7 SAT801 hoeven niets te doen. De nieuwe fastscanzenderlijst wordt bij deze ontvangers automatisch ingeladen.

In de periode tussen 1 en 15 februari zijn alle hier genoemde zenders op zowel de oude als nieuwe frequentie te ontvangen. Met de wijzigingen maakt M7 Group S.A ruimte om het aanbod van tv-kanalen die via de ASTRA3-satelliet worden uitgezonden te vergroten. Het wil overigens niet direct zeggen dat het gaat om zenderuitbreiding voor het zenderaanbod van CanalDigitaal en/of TV Vlaanderen. De transponders waarop de wijzigingen plaatsvinden, zijn in gebruik van Skylink en CS Link. 

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • nobody - somewhere -
    23/01/2012 15:54 uur
    Channelsharing mag dus blijkbaar wel! En card?????ng niet?
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    22/01/2012 14:44 uur
    @Theo-luttenberg: 'Vroeger' toen men de naam filmnet nog had, werden de abonnees betrokken middels polls, welke je schriftelijk in kon vullen, en waarbij je je voorkeur(en) duidelijk kon maken, helaas is dit allang verleden tijd, sinds dat CD is overgenomen door M7 Group S.A, heeft er qua zenderindeling niet veel meer plaatsgevonden, sterker nog: Het aanbod is zelfs teruggebracht, ik verwijs hier ff naar het verwijnen van filmzender mgm, ook het zg. 'themapakket' is verdwenen, succes met 192TV
  • Theo - Luttenberg -
    22/01/2012 14:08 uur
    Beste Theo, Wij hebben onderhandeld met CanalDigitaal, maar ook zij (net als UPC) vinden dat ze op dit moment genoeg muziekzenders hebben, helaas. We blijven ze natuurlijk bestoken met kijkcijfers (we zijn n van de meest bekeken muziekzenders in Nederland, zelfs zonder Canaldigitaal, UPC en KPN!) en met het feit dat we toch echt uniek zijn in Nederland. Dus hopelijk gaan ze toch een keertje om, je kunt blijven helpen door ze ook te bestoken met mails natuurlijk! Met vriendelijke B
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    22/01/2012 12:45 uur
    @HB-Zijpe: Oeps! Je hebt gelijk, de FEC nogmaals gezien, maar die staat inderdaad op 5/6! Mbt. module CD: Er zijn inderdd modules in omloop, die problemen met ontvangst geven, dit is bekend bij CD. Je kunt hier zlf niets aan veranderen, en moet je dan ook niet gaan proberen! TIP: Bel CD, en leg je probleem daar uit, in principe sturen ze je een andere module, die wl werkt,er zijn softwareproblemen geconstateerd, CD stuurt je een module, die ze zelf op duurtest hebben gehad. Succes, Henny
  • HB - Zijpe -
    22/01/2012 12:04 uur
    Met mijn Topfield 7700 HCi in combinatie met CD module kan ik de zender niet zien (De ontvanger scant hem niet eens als de module er in zit) Zonder module geen enkel probleem. FEC moet toch echt op 5/6 staan om deze zender binnen te krijgen
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    22/01/2012 11:30 uur
    Kennelijk heeft nimand een satreceiver? ;-) Heb hier toch cht een homecast9000cicd, waar Planeta HD FTA op kanaalnr 241 is te zien, compleet met deze gegevens: 11.817V 27.500 fec 3/4 Heb de fastscan voor alle zekerheid nog ff uit laten voeren. Mogelijk hbben ze die fec waarde inderdaad aangepast van 5/6 naar 3/4? Ik kan er toch niets anders van maken. Bij mij werkt het i.i.g prima. Gr. Henny
  • willy - Bonheiden -
    21/01/2012 23:40 uur
    hout dit nu eens nooit op altijd veranderen wat er altijd loos is dis om de 5 maanden en hop hier gaan we weer op de kabel is er nooit last van op op Sateliet stop nooit en de duit ze zender die verander nooit ja Ganaldigtaal Nl en tvvlaanderen stop maar niet ...
  • HB - Zijpe -
    21/01/2012 19:51 uur
    De volgende tekst stond in artikel in Satellitemagazine: De uitzendstream in 8PSK , zo bevestigde de CanalDigitaal webcare ook op het satellietforum, niet goed verwerkt te worden door de CI-Cam, althans in het geval van de FTA HD signalen op deze bewuste Bulgaarse transponder, zoals die met een FEC van 5/6 worden uitgezonden.
  • Satfreak - Groningen -
    21/01/2012 18:43 uur
    Als CDS zegt dat het niet direct gaat om uitbreiding van het zenderaanbod, zou het dan misschien ook kunnen gaan om een verhuizing van een aantal zenders op Astra 1 naar 3? Ik denk dan aan Mezzo of MTV-kanalen. De meeste Astra 1 zenders zouden ook op Astra 3 kunnen worden bekeken.
  • Jarco - Hilversum -
    21/01/2012 17:11 uur
    De juiste FEC-waarde is 5/6. Op de site van CanalDigitaal staat nog de pude FEC-waarde in de pdf geplaatst. In de fastscanzenderlijst wordt deze zender wel met de juiste FEC-waarde doorgegeven
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/01/2012 15:55 uur
    @HB-Zijpe: Planeta HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.817 V 27.500 3/4 Vrij te Ontvangen (FTA) (HD lijst positie 241) Voor alle duidelijkheid: Ik heb 'm hier gewoon opstaan, deze zender is wel degelijk op genoemde frequentie aanwezig, ik heb de juiste frequentie hierboven vermeld staan, dan klopt die frequentielijst van TotaalTV niet..(weet ook niet wr die staat op deze site) Ga maar naar de site van CD, en naar tabblad 'downloads' (adobe reader) dt is de juiste lijst (HD dan)
  • HB - Zijpe -
    21/01/2012 15:36 uur
    Planeta TV HD Bulg MPEG4 11817 V 27500 5/6 Bovenstaande staat op frequentielijst van TV Totaal
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/01/2012 15:21 uur
    @HB-Zijpe: Planeta HD mpeg 4/HD TV 23,5 11.817 V 27.500 3/4 Vrij te Ontvangen (FTA) (HD lijst positie 241)dus gn fec van 5/6,(heeft er (m.i) ook niets mee te maken) tropical HD staat niet op de CD lijst vermeld. Als ik naar de site van tropical ga, staat er wel dit vermeld: frequentie 11.817 GHz.( V) met Sym:27.500 en FEC: 3/4 (DVB-S2 8PSK).(FTA) Hier zo tropical HD op te ontvangen zijn (maar niet bij mij) Nou ja, ik mis het niet i.i.g, Gr. Henny :-)
  • HB - Zijpe -
    21/01/2012 14:46 uur
    Geeft deze wisseling niet de zelfde problemen als met planetaHD en trace tropical HD deze kunnen niet door de ci module van canaal digitaal verwerkt worden. Schijnt door het fec van 5/6 te komen die problemen geeft. Als je de module er uit haal krijg je wel beeld
  • de egost - tiel -
    21/01/2012 13:35 uur
    @Erwin - Zelhem - 21/01/2012 12:08 uur Het aanbod blijft niet alleen in zekere zin achter, de betaalpaketten zijn kwalitatief gewoon achteruitgegaan.
  • Theo - Luttenberg -
    21/01/2012 13:10 uur
    Ik hoop ook uiteraard op aanvulling van de zenders, behalve voetbal dan. Vooral 192TV zou ik graag verwelkomen.
  • watiserdan - ergens in nl -
    21/01/2012 12:43 uur
    Animal Planet HD zou best op sky/cslink transponder komen, volgens mij hebben die 2 meerdere hd zenders die CD gebruikt voor de klanten in nl, met losse dvb subtitel stream.
  • Erwin - Zelhem -
    21/01/2012 12:08 uur
    Dat is goed nieuws, vooral de laatste regel. Misschien dus een uitbreiding op komst. Dat is misschien nodig ook want het aanbod blijft in zekere zin achter bij de kabel en glasvezel wat betreft het betaalde aanbod. Free to air blijft onovertroffen uiteraard! Laten we hopen op zenders als 192TV, Discovery World, AnimalPlanet HD bijvoorbeeld.