Nieuws

Overzicht

19 februari 2012

HDTV in basispakket KPN Interactieve TV

KPN plaatst vanaf vandaag diverse HD-kanalen in het basispakket van alle klanten die bij het telecombedrijf Interactieve TV afnemen. Het gaat om de HD-kanalen van de publieke omroep, RTL en SBS.

De HD-kanalen Nederland 1 HD, Nederland 2 HD, Nederland 3 HD, RTL 4 HD, RTL 5 HD, RTL 7 HD, RTL 8 HD, SBS 6 HD, Net5 HD en Veronica HD maken al enige maanden onderdeel van het basispakket van KPN Interactieve TV uit wanneer men via glasvezel kijkt. KPN heeft in de afgelopen maanden technische aanpassingen doorgevoerd. Hierdoor wordt het basispakket van klanten die Interactieve TV via glasvezel of via DSL-technologie – ADSL en VDSL – afnemen gelijk getrokken. Dit houdt in dat de HD-kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep, RTL Nederland en SBS Nederland onderdeel van het instappakket van KPN Interactieve TV gaan uitmaken.

Steeds meer tv-aanbieders plaatsen HD-kanalen van de tien belangrijkste Nederlandse tv-zenders in het basispakket. Aanbieders die dit nog niet doen, overwegen intern om dit in de loop van dit jaar te gaan doen. Abonnees die bij KPN Digitenne afnemen, hoeven er voorlopig nog niet op te rekenen dat KPN HD-kanalen gaat doorgeven. KPN heeft de meeste ontvangers in bruikleen aan haar klanten gegeven. Om HD-kanalen te kunnen ontvangen, dient men niet alleen aanpassingen aan de zenderkant door te voeren. Men dient ook alle in bruikleen gegeven ontvangers voor HD-ontvangers om te ruilen.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Mr.John Lucas - all -
    14/11/2012 15:04 uur
    Hallo. Heeft u een lening? Zo ja, heb je niet een probleem, want bij ons bent u zeker van een lening. Wij bieden leningen aan klanten met Bad Credit en een slechte krediet geschiedenis onder vele anderen. Onze Rentes van 3% per jaar maakt ons een van de beste online kredietverstrekkers in de internet.We hebben leningen verstrekt aan verschillende klanten in Singapore, Verenigde State van Amerika en haar omgeving. U kunt contact met ons op via. mail:johnlucasloanfirm007@gmail.com
  • G2K - Nederland -
    21/02/2012 12:06 uur
    Henny, KPN bouwt het opnemen op de harde schijf langzaam aan af, dus wordt hierin niet meer geinvesteerd. Tuners met harde schijf worden zelfs al niet meer geleverd. Je kan nu het Opnemen Pakket nemen, gratis in het Stadaard Pakket en hiermee kan je 1 HD zender kijken en 6 andere HD zenders opnemen.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 23:33 uur
    Ik wens eenieder die zo dik tevreden is met de kwaliteit van KPN verder veel kijkgenot. Voorlopig heb ik (helaas!) vast moeten stellen, dat als je een SD programma van bijv. Net 5 aan het opnemen bent, je absoluut géén Net 5 HD kunt kijken....Zó goed is KPN IPTV bezig...Proficiat, KPN! Goed voor elkaar! (NOT!)
  • Jeroen - Middelburg -
    20/02/2012 22:00 uur
    Haha die zuunigheid van ons valt wel mee, het probleem is alleen dat men hier in Zeeland niet beter weet en het dus normaal vind om extra te betalen voor een paar HD zenders. Delta vind dat natuurlijk prachtig en zorgt voor meer winst voor hun. De oplossing zou zijn dat de hele handel word overgenomen door een echte kabelaar zoals Ziggo of Caiway, dan kan Delta zich focussen op hun hoofdactiviteiten (energie & gas).
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    20/02/2012 18:24 uur
    Nou Jeroen, eigenlijk begrijp ik niet dat jullie Zeeuwen dat pikken van Delta kabel. Jullie benne toch so zunig is jullie reputatie? Dan ga je toch geen geld over de balk smijten voor een duur HD pakket wat overal standaard is behalve bij jullie en UPC?
  • Jeroen - Middelburg -
    20/02/2012 18:22 uur
    Hopelijk word DELTA (kabel provider in Zeeland) ook eens wakker, hier moet inderdaad nog steeds bijna 10 p/m aan een HD pakket betaald worden, er zit geen enkele HD zender in het (digitale) basis pakket. Ook is het voor DELTA nog steeds moeilijk om \"Alles-in-1\" pakket aan te bieden, dat is hier (in 2012) nog steeds niet mogelijk. Misschien liggen de prioriteiten van DELTA (energiebedrijf) ergens anders...
  • Jeroen - NL -
    20/02/2012 18:12 uur
    Ingeschakeld op 1080p. Dat zegt wat mij betreft al genoeg. TV streams zijn nagenoeg altijd 576i, 720p of 1080i. Als jij je de output van je decoder op 1080p hebt staan dan ben je gewoon de boel aan het omzetten voordat het signaal je TV bereikt. Anyhow, als jij tevreden bent met de beeldkwaliteit die KPN je bied; prima. Maar ga kristische reacties van andere niet afdoen als onzin. Het is allang bewezen dat de KPN streams gewoon een stuk minder zijn dan de Mediagateway streams. Niet alleen met meningen maar ook in de praktijk met framecaptures (zie Tweakers). Daarop is gewoon duidelijk te zien dat de KPN streams veel minder detail bevatten.
  • G2K - Nederland -
    20/02/2012 13:19 uur
    Geluid is inderdaad niet in 5.1 maar vind het in stereo (Dolby Surround) niet slecht hoor. Voor wat betreft het beed: ik heb nu een nieuwe tuner, ingeschakeld op 1080p en ik vind het beeld minstens zo goed als dat van BBC One HD of ITV1 HD via de satelliet. Uiteraard heb ik het dan over native uitzendingen, zoals dit weekend Gladiator, Hollow Man en dat voetbalgeouwehoer op de late zondagavond. HD bij KPN i-tv valt mij echt niks tegen, dat wil ik voor nu dan alleen maar even kwijt.
  • Kijken zonder vergrootglas - Aan alle pietlutten -
    20/02/2012 13:01 uur
    Even een paar puntjes van een tevreden KPN klant, jaja ze bestaan: * KPN want UPS hier tot dit jaar ruis! * ik heb iTV via glasvezel en heb 3 ontvangers zonder probleem werkend, kan dus wel! * de beeldkwaliteit op mijn HD TV 107cm is uitstekend; geluid wat minder inderdaad, maar * de meeste klachten op Internet zijn van tijden terug en KPN werkt aan verbeteringen. * Lekker makkelijk trouwens wijzen naar iets wat anderen vinden * hoeveel programma's worden er al in full HD uitgezonden dan??!
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    20/02/2012 12:37 uur
    Daarom ben ik ook zo bang als het KPN lukt om Caiway over te nemen. De kwaliteit zal dan niet langer belangrijk zijn bij Caiway en achteruit kelderen naar KPN niveau.. ( kelder)
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 12:34 uur
    @G2K: Je schreef 'Ik ben behoorlijk kritisch wat betreft beeld en geluid' Nee, niet echt, zeker op gebied van geluid niet, sluit voor de aardigheid eens een toslink kabeltje aan op een goede 5.1 Dolby Digital versterker, en probeer eens fatsoenlijk geluid over je set te krijgen: Lukt je niet! Zó kritisch ben ik namelijk wél. En native HD vergelijken van KPN met native HD van CD (M7 Group S.A) gaat totaal niet op, ook fatsoenlijk geluid heeft KPN totaal niet, ja, stereo, antiek, niet van deze tijd
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 12:21 uur
    KPN geeft de 'HD?' zenders door vanaf kanaal nummer 701 t/m 710, lekker, als je je vrouw weer van alles uit moet leggen, overigens is de beeldkwaliteit stukken minder dan de door mij eerder genoemde native HD zenders,heb overigens gebeld over deze zendervolgorde: Antwoord: 'Ja, maar dat heeft Ziggo ook' Nou ja, wat heb ik met Ziggo te maken!waarom kunnen ze het bij CD wél,doe iets goed, of doe het niet...Op dit moment is er niet één v/d 10 zenders met native HD on air.@g2k: En AC3 dan? Is er niet
  • G2K - Nederland -
    20/02/2012 12:20 uur
    Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat alleen mensen die niet tevreden zijn klachten verspreiden. Mensen die wel tevreden zijn doen dit niet. Conclusie: als er 10.000 mensen klagen is meer dan 99% tevreden. Ik ben behoorlijk kritisch wat betreft beeld en geluid, dus je hebt hier niet te maken met zomaar een kijker. Ik vind derhalve jouw domme 'baggerbeeld' gebral zeer overdreven en begrijp ook niet waarom je dat blijft roepen.
  • Vincent - Arnhem -
    20/02/2012 12:19 uur
    Google bijvoorbeeld maar eens met de zoekwoorden "KPN HD beeldkwaliteit 720p". Lees en huiver. Ook TotaalTV heeft hier al over geschreven, o.a. hier: http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=5212
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    20/02/2012 11:43 uur
    Heeft niks met research te maken. Het internet staat bol met de klachten over IPTV van KPN met betrekking tot de beeldkwaliteit. Ook zijn steeds meer mensen niet tevreden over dat opnemen in de cloud en smachten er steeds meer naar weer een ingebouwde harde schijf. Alleen luisteren naar zijn klanten is niet KPN zijn sterkste punt.
  • g2k - Nederland -
    20/02/2012 11:32 uur
    Sinds dit weekend de HD zenders via KPN-IPTV. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben! Ik kan het vergelijken met de FTA sat zenders en KPN doet bij mij beslist niet onder aan BBC HD, ITV HD enz. Maar misschien als je op 10 cm afstand van je tv kijkt dat je het dan bagger wil noemen, maar wie doet dat nou? Bovendien twijvel ik ernstig aan de researce van degene die dat beweert.
  • Hendrie - Dordrecht -
    20/02/2012 11:19 uur
    Henny (Pro-Digitaal) Nee hoor, Heb allang een hdmi aansluiting en een hd ontvanger van CD en full HD scherm. Had zelfs nog een abonnement op HD pakket.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 11:11 uur
    verder sluit ik mij aan bij @Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 19/02/2012 21:39 uur.. Zo is het (helaas) wel....Maar 'bagger' is niet mijn bewoording mbt. KPN.UPC vraagt alleen al voor wat analoge zendertjes 17,05...Kijk, dát is niet (meer) van deze tijd, gelukkig heb ik al meer dan 11 jr. geen coax meer. Ik betaal niet voor die 'bagger' (Ja, nu wel, Koffieleut)
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 11:05 uur
    @Hendrie - Dordrecht: Heb je zeker nog op de 'oude' manier gekeken naar CD, met de inmiddels verouderde receivers, die alleen een scartuitgang hadden, of, nog erger, gebruik maken van een rf uitgang (coax)...Tegenwoordig is het wel heel anders,je sluit een HD satreceiver tegenwoordig aan met een HDMI uitgang, op een full-hd scherm, kwaliteit is (op enkele zenders) ronduit erg goed (o.a NGC-HD of Travel-HD, en Discovery HD, History-HD) dát is echt de moeite waard..Dát heeft KPN niet:Kwaliteit..
  • Hendrie - Dordrecht -
    20/02/2012 10:24 uur
    Heb zelf canal digitaal gehad en heb een tijdje terug interactive tv van de kpn geinstalleerd bij kenissen. Ik vond interactive tv van de kpn veel duidelijker dan het beeld bij canal digitaal.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/02/2012 09:34 uur
    @Koffieleut: Bij KPN kun je maximaal 2 interactieve receivers aansluiten, een 3e is niet mogelijk,en mag je ook niet. Heb dit zelf geprobeerd, en de 3e werd direct uit het systeem gegooid. Ook moet je over voldoende download snelheid beschikken, anders krijg je 'hikkend' beeld en geluid. Ik ben géén KPN liefhebber, verre van dat. KPN gaat onbeschoft met klanten om, zonder meer, uitval 31 dec jl. pas op 1 Jan. s'middags beeld, geen enkel excuus, nu weer dat email gesodemieter, geen privacy..
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    20/02/2012 09:05 uur
    Delta kabel in Zeeland is nu overigens het duurst van Nederland denk ik met HD van de publieke omroep. Daar kost dit 9,95 per maand extra op één televisie :-) Schandalig hoe die Zeeuwen worden uitgemolken door '\"The Utility Company\"...
  • EddieR - Raalte -
    20/02/2012 00:03 uur
    Een jaar terug ben ik van CD'S overgestapt naar interactief tv van KPN ik had al telefoon en internet, samen met CD'S betaalde ik per maand € 52,90 en nu bij KPN € 41,00 en sinds vandaag ook HD TV bij mij is het beeld niet slechter als bij CD'S wat het programma aanbod betreft is dit voor mij voldoende, ik geef niets om sport, wanneer ik ga zappen dan zie ik te veel te veel sport en reclame, dus voor hetgeen wat er overblijft is wat de prijs en kwaliteit betreft KPN ruim voldoende.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    19/02/2012 21:39 uur
    Het blijft helaas voor alle KPN abonnees baggerbeeld bij KPN, inclusief HD in vuilnisbakkwaliteit. Het wordt tijd dat Canal Digitaal zijn aparte HD pakket opheft . Apart geld vragen voor HD is niet meer van deze tijd in 2012. Dit geldt tevens voor UPC, naar die leeft nog helemaal in de middeleeuwen want daar moeten de klanten ook nog eens extra bij betalen voor een digitaal basispakket zonder HD..
  • Satneef - nh -
    19/02/2012 20:43 uur
    @Henny 'Niet alle programma's hoeven natieve HD te zijn,maar een flink percentage vind ik toch wel nodig En dat is bij genoemde zenders wel erg weinig
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/02/2012 19:55 uur
    @Satneef: Als je alles eens héél goed af gaat wegen, dan hebben we in principe maar enkele zenders die ook écht native HD uitzenden, en dan kom je uit op een aantal, die je op één hand kunt tellen...Het zijn de alléén Amerikaanse zenders...Soms hebben we wat native HD op één van de hier tien genoemde zenders, héél soms. KPN ziet nu kennelijk zelf ook in, dat wat ze te bieden hebben, onverkoopbaar blijkt. ze hébben totaal geen goed native HD,hooguit tot SD+ (én geen AC3 audiogeluid!) :-)
  • Satneef - nh -
    19/02/2012 19:44 uur
    Kijk CDS zo hoort het: SD+ zenders horen niet in een apart HDpakket te zitten.Met SD+ bedoel ik programma\\'s die niet in natieve HD zijn opgenomen en dat zijn er in deze erg veel.
  • Rien - Geldrop -
    19/02/2012 19:31 uur
    Een HTPC is bij KPN ook niet mogelijk. KPN wil koste wat kost versleuteling blijven toepassen die ook nog eens alleen maar werkt met de KPN ontvanger. Met CDS kun je wel een DVB-S insteekkaart gebruiken. Ook Ziggo kan een alternatief zijn (mocht je in een Ziggo gebied wonen). Of DVB-C via glasvezel. Bij deze laatste 2 opties heb je echte Mediagateway streams en kun je net als bij CDS ook eigen apparatuur gebruiken. IPTV via glasvezel moet ik je afraden als je niet in één van de oudere WGDO gebieden woont. In de nieuwere WMP+ gebieden (waar KPN operator is) krijg je namelijk alsnog altijd KPN streams. Ook bij de niet-kpn glasvezelproviders die daar leveren.
  • Vincent - Arnhem -
    19/02/2012 19:31 uur
    Thumbs up for Henny (Pro-Digitaal).
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/02/2012 19:28 uur
    @Joop - Jaap: Ik respecteer eenieder zijn mening, en als je tevreden bent dan is het toch goed. Je betááld er ook voor, beste Joop-Jaap....Tenslotte: KPN is beslist niet goedkoop te noemen. Als je genoegen neemt met minder: Prima.. Ik neem het niet zo vlug op voor de kabelaar(s) maar die zijn kwalitatief toch wél stukken beter met hun digitale (HD) tv, dan KPN... Ook hebben de kabelaars het juiste audio-signaal bij de digitale zenders toegevoegd, net zoals op de satelliet, KPN niet.Succes..
  • Joop - Jaap -
    19/02/2012 19:18 uur
    Flauwekul, uitstekend beeld in HD bij KPN, stelletje zuurpruimen! HD in basispakket: wij zijn er erg blij mee.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/02/2012 19:10 uur
    @grondstof - meerdijk: Je kunt ook (misschien)ook met minder genoegen nemen,en KPN behouden, en alleen de HD FTA zenders blijven ontvangen, en CD opzeggen. Óf andersom..Zoals gezegd: Wil je top beeldlkwaliteit (native-HD) dan zit je bij KPN niét goed, via de satelliet wel, ook heb je op diverse zenders AC3 geluid via schotel,zelfs écht Dolby Digitaal geluid, iets wat KPN totáál niet heeft, daar zit je dan met je home-cinemaset, met alles er op en er aan..
  • grondstof - meerdijk -
    19/02/2012 18:57 uur
    Dus vanwege de kwaliteit van het HD signaal veroordeelt om bij CD te blijven dan. Is er toch nog iets bij CD wat kwaliteit heeft. Jammer, ik had gehoopt van die firma af te zijn.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/02/2012 18:18 uur
    Ja,wat moet je hier op zeggen. Vincent-Arnhem heeft gelijk en Peter-Hilversum ook. Ik heb de kwaliteit al langer vergeleken, met wat KPN op kanaal 700 aan 'HD-demo' doorgeeft, ohohoh! Inderdaad: Geef mij maar HD kanalen via de satelliet, dat kijkt gewoon veel prettiger, het is nu eenmaal niet anders. En natuurlijk zullen er héél erg weinig mensen zijn, die voor het zg. 'HD' pakket van KPN extra willen betalen, ook 'n goed audio geluid ontbreekt nog eens totaal, KPN heeft nog heel wat te doen...
  • Peter - Hilversum -
    19/02/2012 17:25 uur
    @grondstof - meerdijk: De HD kwaliteit bij CDS is anders toch nog steeds een pak beter dan bij KPN. Ter indicatie: de HD kwaliteit bij KPN is vergelijkbaar met SD kwaliteit op de kabel. Het SD beeld op de kabel is dan zelfs nog iets gedetailleerder.
  • Vincent - Arnhem -
    19/02/2012 17:18 uur
    Alleen jammer dat KPN de 1080i aanvoersignalen eerst omzet naar een zeer lage bitrate en ook nog eens naar 720p met kwaliteitsverlies als gevolg, alvorens het naar hun abonnees gaat...
  • grondstof - meerdijk -
    19/02/2012 17:15 uur
    Een hele goede reden om over te stappen van CanalDigitaal naar KPN dan. De rest van de HD kanalen op de satelliet hebben geen CD kaartje nodig al schermen ze daar wel mee. Bij de eerst volgende mogelijkheid is bij mij CD de deur uit. Wordt TV kijken toch weer leuk in Nederland
  • Robert. - Rotterdam -
    19/02/2012 16:54 uur
    Slaap maar lekker verder UPC, eens keert de wal het schip.