Nieuws

Overzicht

09 maart 2012

MTV HD, Nickelodeon HD en Comedy Central HD ook bij Ziggo

De HD-simulcast varianten van de tv-zenders MTV NL, Nickelodeon en Comedy Central komen ook in het zenderaanbod van kabelbedrijf Ziggo beschikbaar. Dat heeft Ziggo aan Totaal TV bevestigd.

Totaal TV meldde eerder al dat MTV HD, Nickelodeon HD en Comedy Central HD vanaf 3 april bij tv-aanbieder UPC worden aangeboden. UPC en Viacom – eigenaar van deze tv-zenders – willen hier overigens geen mededelingen over doen. Bronnen melden Totaal TV echter dat Viacom op 3 april met het aanbieden van HD-simulcasts van haar drie hoofdkanalen aan Nederlandse tv-aanbieders gaat starten. En dat UPC hierin het voortouw gaat nemen.

Later ook bij Ziggo

Ziggo – in Nederland de grootste tv-aanbieder – heeft aan Totaal TV bevestigd dat men de drie HD-kanalen van Viacom ook gaat doorgeven. Een exacte datum waarop MTV HD, Nickelodeon HD en Comedy Central HD aan het HD-aanbod van Ziggo worden toegevoegd, is nog niet te geven. Ziggo-woordvoerder Gradus Vos zegt tegen Totaal TV dat de tv-aanbieder ernaar streeft de HD-zenders aan het einde van de maand mei aan haar klanten te gaan aanbieden.


Beperkte bandbreedte

Dat Ziggo niet – net als UPC – de drie Viacom HD-kanalen per 3 april aan haar HD-zenderaanbod toevoegt, heeft te maken met de beperkte vrije bandbreedte die de tv-aanbieder op haar kabelnetwerk beschikbaar heeft. Er worden op dit moment technische aanpassingen aan dit kabelnetwerk doorgevoerd waardoor er binnen enkele maanden meer bandbreedte voor uitbreiding van digitale diensten beschikbaar gaat komen.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • thymen heep - debilt -
    20/06/2012 12:06 uur
    wat onzin daar kun je dus gratis veel pop concerten kyken scheel heel veel geld en voor al rock palst en rock am ring en carnaval op al die zenders dus zeur niet
  • Digitaal - Digitaal -
    10/03/2012 12:53 uur
    @ADSL Gebruiker - Brunssum Als Duitsland zo geweldig is. Wat let je dan om naar Duitsland te verhuizen. Jij bent een van de enige die elke keer zeurt over meer duitse zenders bij Ziggo.
  • watiserdan - ergens in nl -
    10/03/2012 11:22 uur
    @Jarco - Hilversum - 09/03/2012 13:33 uur, maak daar maar 8Mbit/s van 4Mbit/s per kanaal van de thema npo zenders, maar dat is idd dan nog teweinig voor 1 HD zender.
  • hans2 - west -
    10/03/2012 09:05 uur
    beste adsl gebruiker;mag ik vragen waarom je kabel hebt?lijkt me dat als je graag duitse zenders wilt zien,dat je een schotel ernaast neemt.en geen smoesjes van "die kan ik niet plaatsen".of anders lekker een dvb-t antenne op de oostgrens richten.en ook dan zul je een aantal HD-zenders die je opnoemt niet kunnen ontvangen,simpelweg omdat deze nog helemaal niet bestaan.
  • ADSL Gebruiker - Brunssum -
    10/03/2012 00:16 uur
    @Apple 740 Dank voor je reactie.Dat brengt weer duidelijkheid en laat ook zien wat de daadwerkelijke reden is om het niet door te geven. Viacom per direct en men gaat zelfs STREVEN om het zo snel mogelijk door te geven want klanten wachten toch al zo lang hierop is het niet? Dat klanten al veel eerder graag andere zenders in HD kwaliteit zouden daar is het streven eerder doodzwijgen geworden. Net doen of je neus bloedt dat is het devies .
  • Apple740 - Rotterdam -
    09/03/2012 22:32 uur
    Het geldt niet voor iedere zender dat men zonder onderhandelingen/extra kosten naast de SD ook de HD variant door mag geven maar naar verluidt is dit wel het geval bij ARD-/ZDF-HD en de Eredivisielive-HD kanalen. UPC en Ziggo zouden deze er vandaag nog bij kunnen prikken.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 22:08 uur
    Het komt er dus eigenlijk om neer dat je als klant bij Ziggo je gewoon maar tevreden moet stellen met de SD streams van de ARD,ZDF, EEN,Canvas of BBC one HD. Kom op zeg het kost ons weer bandbreedte..je kan toch kijken in SD, Liever kiezen wij bandbreedte waar we veel extra geld mee kunnen binnentrekken voor de aandeelhouders. En dat soort praktijken ook nog eens voor beperkte bandbreedte die er eigenlijk helemaal niet hoeft te zijn.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 21:59 uur
    @Apple 740. Ja deze belangen zullen wel weer de ware reden zijn. Overigens die zogenaamde beperkte bandbreedte is er in feite helemaal niet behalve dan dat Ziggo deze zelf in stand wilt houden zoals het hen uitkomt. Net zoals Ziggo of een Heer Gradus Vos opeens hard gaat streven voor Viacom maar de ARD,ZDF ,EEN,Canvas of BBC one HD houdt ie zich heel koest.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 21:47 uur
    @Apple 740. Zou het echt dat ze hier nog niet eens voor hoeven te onderhandelen? Volgens mij heb je nog gelijk ook want ze geven deze immers al in SD kwaliteit weer. Dan vind ik het nog erger dat men ze gewoon niet in HD kwaliteit weergeeft! Dus ze hoeven helemaal niet te onderhandelen en toch kiest men voor Klapautomaat Comedy? Central. Mmmm en de bbc one zit toch ook al in het pakket helaas nog steeds in SD kwaliteit. Deze praktijken is pas de ware comedy central met een plastic smile dat wel
  • Apple740 - Rotterdam -
    09/03/2012 21:38 uur
    ADSLgebruiker, voor wat betreft ARD-/ZDF-HD (en Eredivisielive2-/3-/4-HD) valt er zelfs weinig te onderhandelen want naar verluid zijn deze zenders gewoon kosteloos door te geven (omdat men al een overeenkomst heeft over de SD zenders). Dat Ziggo en UPC dat vervolgens niet doen is maar één verklaring voor: de weinige bandbreedte die men nog heeft worden aan kanalen gegeven waar geld mee te verdienen is.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 21:04 uur
    En een gradus vos maar met verve uitspreken dat men er naar streeft aan het einde van de maand mei door te gaan geven. Alsof de klanten al heel lang met smacht op deze viacom doorgifte zit te wachten. Met de ARD,ZDF of een BBC one HD daar is men opeens niet meer aan het streven om eruit te komen. Ja misschien oooooit komt het er eens van is het niet heer Gradus Vos ? Beter bekend als de bedrijfsfantast..
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:47 uur
    Juist Apple 740. Daar zal het wel om draaien. Of een van de zenders betaalt Ziggo voor doorgifte. Met Amerikaanse meuk is men met onderhandelen er snel uit terwijl er voor BBC one of ARD,ZDF HD geen ruimte is of men er niet uit komt? Ja ja voor diegenen die het willen geloven wel.
  • Apple740 - Rotterdam -
    09/03/2012 20:41 uur
    Het is inderdaad zeer frappant dat HD uitbreidingen veelal uit Amerikaanse "meuk" zenders bestaan terwijl het aanbod van eigen bodem (BravaHDTV, EL2-/3-/4-HD) of dat van de buren (ARD-/ZDF-/VTM-HD e.d.) overgeslagen wordt. Blijkbaar verwachten ze aan Amerikaanse meuk meer te verdienen.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:37 uur
    Ziggo zou je natuurlijk weer wijs kunnen maken dat men geen ruimte heeft voor de ARD,ZDF en BBC one HD. Benadruk het nog maar eens dat het onzin is. Dat zie je telkens ook weer terug in het toevoegen of verwijderen van zenders. Met MTV en Lachmachine Central komt men er wel uit waarom dan met de Duitsers,BBC one HD lukt het niet?
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:28 uur
    Dat is een goede benaming Amerikaanse Meuk zenders want zo zie ik het ook wel. Zal voor sommigen weer leuk zijn maar bied je klanten dan ook andere keuzes in HD kwaliteit. Vreemd ook dat Ziggo nog steeds niet de ARD,ZDF of BBC one in HD doorgeeft. Caiway doet dit wel weer en biedt nog veel meer.. Geen BBC one HD maar wel MTVHD of Comedy Central HD? Laat de lachmachine maar klinken voor deze logica..
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:19 uur
    SWR is er weer af gegaan wegens ruimte tekort? Tsja en daarna zie je wel een hele rits ( ook HD zenders) waar opeens wel ruimte voor is. Deze zullen Ziggo wel moeten betalen ipv andersom dus levert weer geld op de welbekende commerciele belangen. Stoppen met smoesjes aangaande ruimte tekort op de kabel want die is er omdat Ziggo zelf het analoge signaal zo lang mogelijk in stand wil houden.
  • Gez - H -
    09/03/2012 20:15 uur
    adsl gebruiker heeft gelijk , er zijn nu al teveel Amerikaanse meuk zenders waar de bagger van af druipt.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:11 uur
    En zoals je hieronder kunt lezen voegt caiway wel meerdere Duitse zender toe welke ook nog fijn in HD kwaliteit. EENHD,CanvasHD en..BBC one HD. Kijk dat zijn leuke zenders. IPV van weer die opvul streams.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:07 uur
    Een overvloed aan Duitse zenders? Een overamaat aan onzin zenders waar men nu weer mee aan komt zetten zul je bedoelen. Zoals zo vaak trouwens. SWR heeft men ons ook al afgepakt en de ARD en ZDF wordt nog steeds niet in HD weergegeven. Neem je gewoon een schotel? Ja tuurlijk als het je niet bevalt stap je toch gewoon over op de schotel die je toch niet mag of kan plaatsen. Caiway die pakt het wel goed op en voegt ze gewoon toe.
  • Digitaal - Digitaal -
    09/03/2012 20:03 uur
    @ADSL gebruiker - Brunssum Ziggo heeft al een overvloed aan Duitse zenders. 5 namelijk meer dan genoeg dus er hoeft niet nog meer bij. Wil je meer dan neem je een schotel dan zijn ze gratis.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 20:02 uur
    Ok als het niet veel hoger ligt zou ik er graag de meerprijs voor willen betalen. Liefs zou je die verhogingen in prijs niet willen maar je weet dat je er toch niks aan kan doen. Ja je kan overstappen maar niet iedereen kan en mag een schotel plaatsen wat in mijn ogen wel een gelijkwaardig alternatief zou kunnen opleveren. Top ook dat Caiway BBC one HD doorgeeft. Kijk dat zijn nu zenders waar ik wel een vreugdesprongetje voor wil maken als deze toegevoegd worden bij een kabelaar.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    09/03/2012 19:55 uur
    Caiway geeft nu al 22 HD zenders door in het basispakket inclusief NGC HD en NGC Wild HD en Animal Planet HD. Vanzelfsprekend alle Nederlandse publieke en commerciele zenders in HD en de twee Vlamingen en de twee Duitsers en Arte en Eurosport en Kitchen 24 en Melody Zen. Wel is de prijs van het basispakket nu hoger als van ZIggo.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 19:35 uur
    Bij Caiway zie ik wel ARDHD,ZDFHD,ARTEHD en BBC one HD staan. Verder zie ik ook EENHD een CANVASHD staan. Kijk als een Ziggo nou eens hiermee op de proppen komt daar wordt ik blij van. Of pak eens een 3SATHD of PHOENIXHD erbij.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 19:03 uur
    UPC gaat het voortouw nemen? ha ha ha. Wanneer gaan ze dat eens doen naar hun klanten toe? Analoge signaal kost wat kost in stand houden maarja wat wil je ook met je huurdecoders. Schandalig dat je je klanten ook alleen deze optie aanbiedt. IPV weer met qam256 wist caiway wel hoe het hoort en dat digitaal uiteindelijk de toekomst heeft. Gelukkig ook geen smoesjes meer waarom de ene zender wordt verwijderd een andere toegevoegd.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 18:51 uur
    MTV, NIckelkodeon en humor met een zeer hoog klapmachinegehalte van Comedy Central. Nou dat zijn weer zenders en humor? die ik als kiespijn kan missen. Wat moeten deze zenders aan Ziggo betalen om op de kabel te mogen? Biedt maar eens zenders die echt kwaliteit bieden in plaats daarvan krijg je deze meuk. En stop eens met dat kul argument van ruimte gebrek. Die is er gewoon niet! Ja die is er misschien wel maar alleen omdat Ziggo zelf wil doorgaan met de analoge melkkoe.
  • ADSL gebruiker - b -
    09/03/2012 18:42 uur
    Correctie. Ga nou eens analoog afbouwen ipv van klanten weer met qam 256 op te zadelen. Laat nou eens zien dat digitaal de toekomst heeft door analoog af te schakelen. Ga bijv naar de wettelijke 15 zenders! Is toch wel genoeg voor diegenen die bijv boven analoog willen kijken. Handel nou eens correct ipv van iedere keer met dit soort "oplossingen" aan te komen.
  • ADSL gebruiker - Brunssum -
    09/03/2012 18:39 uur
    Man man stop nou eens met het weer in qam256 te zoeken mits Ziggo dit al van plan zou zijn. UPC gebruikt het ook? Wat heb je met UPC aan de stok dit bedrijf deugt toch al van geen kant en wil koste wat kost het analoge signaal in stand houden om redenen die je wel kunt raden. Ga nou gewoon een analoog afbouwen!! Kijk eens naar Caiway .. niks geen gedoe met qam 256 . Digitaal heeft de toekomst nou handel daar dan naar..verd.....
  • Apple740 - Rotterdam -
    09/03/2012 18:14 uur
    "Eurosport2-HD eerst graag". Eredivisielive2-HD hecht ik een grotere prioriteit toe. UPC en met name Ziggo rekenen de hoofdprijs voor Eredivisielive, maar desalniettemin gewoon 3 HD kanalen minder dan zelfs KPN iptv over ADSL.
  • Fabian - Duiven -
    09/03/2012 18:02 uur
    Eurosport 2 HD eerst graag!
  • bass - v -
    09/03/2012 16:55 uur
    We zullen er aan moeten wennen , steeds minder zenders . SD zenders eraf , HD zenders erbij en dan wel HD zenders van al bestaande sd zenders. Dus minder zenders en meer van dezelfde zenders maar dan in betere beeldkwaliteit of wel , nou ja het zal ook wel veel opgewaardeerde SD zijn.
  • Nick - Leiden -
    09/03/2012 16:02 uur
    @Stitch Ziggo is bezig met de ombouw naar QAM256 waardoor per kanaal meer bandbreedte beschikbaar komt,dit heeft technisch geen gevolgen,elke tv of decoder kan QAM256 aan,alleen bij slechte bekabeling kan het problemen opleveren, daarom gebruikte Ziggo het nog niet, UPC heeft al langer QAM256 in gebruik en voor internet wordt al lang QAM256 gebruikt.
  • Faysee - Z-H -
    09/03/2012 15:50 uur
    ITV1 t/m 4 Channel 4 E4 Channel 5, 5usa, 5star..... en alle belgen. is eigenlijk te veel om op te noemen
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    09/03/2012 15:43 uur
    Welke Engelse of Belgische kanalen wil je er nog bij dan? Wij hebben al de twee Belgen in HD plus BBC1 en BBC HD, straks komt BBC2 HD. wil de dan ITV of Channel 4 ?
  • Faysee - Z-H -
    09/03/2012 15:09 uur
    Ik hoef deze kanalen niet geef mij maar engelse of belgische kanalen.
  • Elwin - Brabant -
    09/03/2012 15:04 uur
    Hopen dat Glashart Media ook volgt! ;-)
  • Dex - AMS -
    09/03/2012 15:00 uur
    Komen deze kanalen ook op KPN?
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    09/03/2012 13:50 uur
    Nu Caiway nog.
  • Kevin - Amsterdam -
    09/03/2012 13:49 uur
    @ Stitch mee eens. Mtv live HD is een leuke zender.
  • Stitch - Utrecht -
    09/03/2012 13:38 uur
    Wie weet doet Ziggo wel hetzelfde als UPC, en wordt MTV Live HD wel vervangen door MTV NL HD (wat ik wel een slechte zaak vind overigens
  • Jarco - Hilversum -
    09/03/2012 13:33 uur
    Twee SD NPO themakanalen levert hooguit 6 Mbit/s bandbreedte op. Te weinig voor een HD-kanaal. Ook zullen er wel afspraken zijn dat het alles of niets is bij de Viacom HD-kanalen.
  • Stitch - Utrecht -
    09/03/2012 13:29 uur
    De eerste ruimte wordt in principe al gecreerd doordat de NPO in april twee themakanalen opheft. Dus het lijkt mij dat ze vanaf april alvast 1 van de drie HD kanalen kan toevoegen.
  • J - Groningen -
    09/03/2012 13:18 uur
    vraag me af wat KPN gaat doen