Nieuws

Nieuwsoverzicht

14 maart 2012

Programmaraad Utrecht-Oost wil dat Ziggo Marokko 5 analoog gaat doorgeven

Programmaraad Utrecht-Oost wil Ziggo in haar laatste advies verplichten de Marokkaanse zender Al Magribhya in het analoge pakket te gaan doorgeven.

Al Magribhya is het vijfde kanaal van de Marrokaanse staatstelevisie SNRT en is grotendeels Arabischtalig en deels Franstalig. Het advies van de programmaraad Utrecht-Oost geldt voor een aantal gemeenten in het landelijke deel van de provincie Utrecht en een klein deel van Gelderland.

Analoog pakket Ziggo te klein

De programmaraad adviseert Ziggo in het voorlopig laatste advies over door te geven zenders in het analoge pakket. Ziggo heeft dit pakket overal fors ingekrompen tot 25 kanalen (en dat worden er nog minder). Het advies voor een Marokkaanse zender is opmerkelijk.

Conflict met Ziggo over eerder advies

Het advies van de programmaraad dat vorig jaar werd afgegeven, is door Ziggo altijd nog niet uitgevoerd en rechtszaken erover lopen, net als tussen andere programmaraden en Ziggo, nog altijd bij het Commissariaat voor de Media. In dat geval gaat het onder meer over TV5 Monde dat door Ziggo wel in het basisaanbod is vertegenwoordigd, maar alleen nog in de digitale uitzendnorm kan worden ontvangen.

Niet gebaseerd op grootste doelgroep

Ondanks de nog lopende zaken en onzekerheid of adviezen wel worden uitgevoerd, en ondanks dat het analoog pakket steeds kleiner is geworden, wat met zich meebrengt dat bij een keuze van door te geven zenders vooral kijkcijfers zouden moeten meewegen, wil men de grootst mogelijke doelgroep nog kunnen bedienen kiest de raad toch voor een Marokkaans kanaal. In Belgi krimpt Telenet net als Ziggo ook het analoog aanbod in om zo bandbreedte te winnen, maar daar worden zonder inmenging van programmaraden alle minder bekeken buitenlandse zenders uit het analoog aanbod gehaald en blijven de best bekeken 21 programma's over.

Motivatie voor Marokkaanse zender

De raad motiveert haar keuze voor een Marokkaanse tv-zender in het kleine analoge pakket (en waarvoor, indien Ziggo het zou moeten uitvoeren, een veel bekeken - op Nederland gerichte zender - moet verdwijnen) als volgt: 'Tevens heeft de raad etnische minderheden binnen haar werkgebied niet uit het oog verloren door een Marokkaanse TV zender (die door verschillende PRs wordt geadviseerd en gehonoreerd ) in te schalen.' De door de programmaraad genoemde zender SNRT5 wordt alleen in de stad Hilversum analoog doorgegeven door UPC, die dit doet op last van de aldaar vertegenwoordigde programmaraad. UPC heeft evenwel nog een analoog pakket van 32 kanalen en volgt alle verplichte adviezen vrijwel altijd op. Een verdere toelichting op de keuze voor juist een Marokkaans kanaal, en niet bijvoorbeeld (ook) een Italiaans, Portugees, Grieks, Spaans of Turks kanaal wordt niet gegeven, noch wordt enige behoefte aan Marokkaanse tv bij de gemiddelde Ziggo-abonnee in de regio onderbouwd. Wel spreekt een overzicht van de leden van de programmaraad in bepaalde opzichten boekdelen.
Geschreven door: Jarco Kriek / Jan Hein Visser

 
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    15/03/2012 17:53 uur
    Er zijn zveel anderstalige zenders waar behoefte aan is bij diverse andere culturen in ons land, wat te denken van Indonesische zender(s) Spaanse, of Chinezen die hier k wonen (en werken) dan heb je nog de Polen, Roemenen, Surinamers, Antilianen, en ga zo maar door, het hle analoge pakket kunnen ze (wat mij betreft) vullen met buitenlandse zenders. Ze doen maar, alln: De (meeste) buitenlandse gezinnen zijn niet zo gek om daar dik voor te betalen, echt niet hoor. :-)
  • anne - ane -
    15/03/2012 17:36 uur
    jawel hoor! Als je als nederlander je mening geeft ben je meteen racist.... Ik vraag me echt af wat zo'n programmaraad bezielt??? We leven in Nederland en dan is het ZEER vreemd dat er andere zenders moeten wijken voor een zender waar slechts 0,01 van de Nederlanders (mag ik dat nog Nederlands noemen??) de taal van begrijpt. Oook ik zeg: we leven in nederland dus aanpassen. Wil je maroikkanse zenders zien dan kijk je op internet of via een betaalpakket digitaal.
  • Koos - Lelystad -
    15/03/2012 16:23 uur
    Op zich is het niet verkeerd om in het advies met alle bevolkingsgroepen rekening te houden, maar het heeft in dit geval geen nut. De marokaanse gemeenschap neemt niet massaal een analoog kabelabonnement ad ongeveer euro 15,- omdat er een zender wordt doorgegeven. Via de schotel ontvang je een veelvoud. Nutiiger is om b.v. antilliaanse of surinaamse zenders door te geven. Deze zijn via de schotel niet hier te ontvangen
  • Thijs - Rotterdam -
    15/03/2012 14:14 uur
    Niemand die de link onderaan het artikel opvalt naar de leden van die raad? Er zit dus een MAROKKAANS lid in deze programmaraad. Is toch geen toeval meer joh.
  • Ed - Dinxperlo -
    15/03/2012 14:12 uur
    Provincie Utrecht Oost... foutje. De Utrechtste Heuvelrug hoeft dat kanaal niet als je de demografie een beetje bekijkt :P.
  • Ed - Dinxperlo -
    15/03/2012 14:06 uur
    Togan? Dreigementen horen hier ook niet thuis ;). Maar goed, on-topic: Tuurlijk wil de Programmaraad Utrecht Oost een marokkaanse zender in het pakket. Maar waarom? Half Lunetten en Hoograven hangt al vol met schotels, kunnen ze veel meer ontvangen. Ik hoef er gelukkig niet naar te kijken.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    15/03/2012 12:47 uur
    Even gekeken naar ondezoekscijfers, mbt. deze zender, gebaseerd op NIPO: AL MAGRHRIBIA Marokkaans (publiek, 1%) Afkomstig van hn site, deze gegevens... Tja....Vul het maar zelf in. :-)
  • Digitaal - Digitaal -
    15/03/2012 12:38 uur
    @Togan - Anamur Er is niks racistisch aan om zenders van bepaalde landen niet in het analoge pakket te plaatsen. Men gaat in een land wonen waar men niet vandaan komt. Daar zijn nu eenmaal andere zenders dit accepteer je dan ook door in specefiek land te gaan wonen. Kies je ervoor in het buitenland te wonen dan moet je ook de cultuur, gewoontes, taal etc van dat land accepteren en geen eisen stellen. Bovendien betreft het Ziggo en Ziggo heeft lak aan de programmaraad.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    15/03/2012 12:07 uur
    Let ff op de laatste zin: 'Wel spreekt een overzicht van de leden van de programmaraad in bepaalde opzichten boekdelen.' Ook deze tekst en verwijzing is dan af te keuren. Overigens is het zo, dat de programmaraden zowat aan hun laatste 'aanbevelingen' bezig zijn. Ik maak mij absoluut niet druk wat voor analoog aanbod een kabelaar doorgeeft, wij kijken al sinds ca. 1997 uitsluitend via satelliet, analoog is geheel 'uitgerangeerd' al zetten ze er 32 buitenlandse zenders op, ik vindt het prima.
  • Gompie - Ebcoude -
    15/03/2012 11:25 uur
    Helaas het peil zakt weer, je mening mag niet meer als het andere het niet aanstaat. Vindt de stelling overigens belachelijk als of marokanen geen digitale apparatuur hebben.en worden doorverwezen naar het zielige analoge signaal.
  • JLa - Delft: -
    15/03/2012 09:54 uur
    Dat wordt een kijkcijfer hit. RTL en SBS kunnen wel inpakken. Tijd om de programma raden opteheffen.
  • ted - arnhem -
    15/03/2012 09:19 uur
    Laura Dekker was gisteren bij Gottschalk
  • Satfreak - Groningen -
    15/03/2012 08:21 uur
    Misschien is de tijd nu rijp voor de principebeslissing dat analoog geen bezigheid meer is voor het CvdM, omdat het gaat om een inmiddels zeer achterhaalde techniek. Voor veel minder verouderde apparatuur en techniek (Windows Vista) wordt bij helpdesks ook geen "ondersteuning" meer gegeven. Dat vinden we vaak best logisch. Is dit niet vergelijkbaar? Het moet een keer ophouden. Dit is geldverspilling.
  • watiserdan - ergens in nl -
    15/03/2012 07:35 uur
    Moet niet gekken worden, gaan we die gasten nog verwennen met zenders ook, zou zeggen gelijk stoppen ermee, ze leren maar lekker nederlands via nltv.
  • edbe - kerkrade -
    15/03/2012 06:31 uur
    wat......dat ze een schotel ophangen....tjonge tjonge