Nieuws

Overzicht

20 maart 2012

Nieuwe digitale modulatie Ziggo en UPC moet geen probleem zijn

Zowel Ziggo als UPC zijn bezig met het omzetten van diverse digitale streams van een QAM64 modulatie naar een QAM 256 modulatie. De winst is bandbreedte, maar het verlies kan bij de kijker thuis voor storing zorgen.

Bij het omschakelen naar de QAM 256 modulatie is er sprake van ongeveer 33 procent winst aan dataruimte op 1 digitale multiplex met een bandbreedte van maximaal 8 megahertz. Die winst wordt deels verkregen doordat er minder foutcorrectie plaatsvindt. Dat maakt de signalen wel gevoeliger voor ruis ofwel in het geval van digitale tv beeldfouten die zich voordoen in de vorm van blokjes.

storingsmeldingen uit UPC-gebied

Op diverse gebruikersfora en social media wordt melding gedaan van storingen bij gebruikers van UPC Digitale tv, bijvoorbeeld op de HD-signalen van RTL en Veronica. Dit treedt op sinds het omzetten van die streams naar 256 QAM. In vrijwel alle gevallen is een nieuw (en beter) kabeltje van hoge kwaliteit de oplossing. Voor wie toch storing blijft ondervinden, is het raadzaam om de klantenservice van UPC eerst te benaderen. UPC stelde onlangs tegenover Totaal TV dat het omzetten van de signalen niet gebeurt om ruimte te maken voor de aankomende zenderuitbreiding. Desondanks heeft UPC niet heel veel speelruimte meer aangezien er ook nog een analoog tv-pakket is van 32 kanalen dat veel bandbreedte bezet.

Ziggo-gebruikers storingen op CI-apparatuur

Ziggo is ook bezig om veel streams om te zetten en liet weten de gewonnen ruimte nodig te hebben voor toevoeging van een aantal HD-zenders. Ook bij Ziggo komen er na de omzetting naar QAM 256 modulatie meldingen van gebruikers die storingen ervaren en deze komen dan vooral bij gebruikers van CI+ apparatuur vandaan. Toch zou dit, net als bij UPC abonnees met CI+ apparatuur, na een reset weer moeten werken. Ziggo stelt in een reactie aan Totaal TV dat bij Ziggo-gecertificeerde CI+ apparatuur geen problemen zouden moeten optreden. Tevens valt niet uit te sluiten dat er op bepaalde frequenties toch een te zwak signaal is na omzetting naar 256QAM en ook dan is vooral goede bekabeling en connectoren van belang.

bouwmarktversterkers funest

Versterkers van het merk bouwmarkt verergeren in veel gevallen alleen maar eventuele problemen omdat deze vooral ruis versterken en dan gaat elk signaal in QAM256 modulatie direct de mist in. Dit type versterker heeft meestal geen f-connectoren, laat staan retourkanalen en heeft een knopje waar men handmatig aan kan draaien om het signaal te versterken of te verzwakken. Wie meerdere aansluitingen in huis heeft en redelijke afstanden moet overbruggen heeft naast goede bekabeling dan ook hoge kwaliteit retour-geschikte versterkers nodig, die bij alle speciaalzaken of bijvoorbeeld UPC service winkels verkrijgbaar zijn.
Geschreven door: Jan-Hein Visser

 
  • C. den Engelsman - Capelle aan den IJssel -
    03/05/2012 14:00 uur
    Sinds de omzetting geen dig tv meer met mijn CI module. Wie is hier verantwoordelijk voor. Voor deze verandering had ik een perfect beeld digitaal. help!!!!
  • pjer - Amstelveen -
    16/04/2012 10:55 uur
    Ik heb Ziggo, een nieuwe TV, nieuwe kabels met keurmerk en metalen pluggen. Sinds de omzetting naar QAM 256 is er regelmatig een storing te zien. Klein en is wel snel weg. Voor de omzeting had ik deze storing niet. Bij meerdere mensen heb ik dezelfde storing gezien. Andere mensen bevetigen dat ook.
  • john - Amsterdam -
    12/04/2012 20:44 uur
    Bij mij zijn vorig jaar ( 2011) zijn alle verbindingen, connectoren splitters door UPC nagekeken en evt vervangen. Ik had weer prima HD ontvangst. Na de zg omzetting weer kleine verstoring en veronica is niet meer goed te ontvangen. continu komt NET5 erdoorheen. Veel te veel zenders op een smalle bandbreedte die ook nog wordt uitgekleed. En ik betaal veel voor goed HD ontvangst. Slechte zaak van UPC.
  • Roy - Amsterdam -
    21/03/2012 19:53 uur
    @Pieter - Den Helder - 20/03/2012 18:22 uur: Probeer je nu werkelijk waar Ziggo of UPC de schuld te geven dat je een nieuwe, duurdere kabel moest halen omdat deze nog uit de \"middeleeuwen\" was gekocht? Dat zou toch wel heel opmerkelijk zijn. Apple740 - Rotterdam - 20/03/2012 17:26 uur: Nou misschien wel omdat QAM256 een nieuwere techniek is. Jij kijkt toch ook niet nog steeds tv op een ouwe crt-tv in zwart-wit. Voor sommige mensen is verandering ook wel erg moeilijk te verteren klaarblijkelijk.
  • Digitaal - Digitaal -
    21/03/2012 19:47 uur
    @Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven Het merk versterker moet toch niet uitmaken zolang er maar kabelkeur op staat. Ziggo en UPC garanderen dan toch dat deze versterkers, stekkers en kabels werken. Ze dragen immers het keurmerk afgeven door NLkabel. Misschien gebruikt Nick uit leiden VOD niet eens maar alleen digitale tv dan is retour ook niet nodig.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/03/2012 19:14 uur
    Nick-Leiden: Hema versterker,.Retourgeschikt? Dat heb je wl nodig, wil je gebruik maken van vod dienst, bij digitale receiver,of heb je het over een analoog signaal, ja, dan zal het nogal los lopen..
  • Nick - Leiden -
    21/03/2012 17:14 uur
    Een aantal ziggo streams zijn over op Qam 256 en die bleven bij mij zwart ( CI+ ) maar bij een zenderscan weer terug, ook bij de tv boven,15 meter verderop,met hema versterkertje van 15 euro, kwaliteit 95% Bitfouten: 0, mijn bekabeling is zeer goed,alles F connectors en verloopjes bij de Hema versterker, geen enkel probleem,komt misschien later als ze ook in de 800 mhz overgaan,maar nu doet mijn huis tuin en keuken versterkertje het prima.
  • Pieter - Eindhoven -
    21/03/2012 09:55 uur
    O nee h, begint die prutser hier ook al met zijn Eredivisie Live 2 HD te zeuren. Wat een loser met zijn gezanik.
  • Pieter - Den Helder -
    20/03/2012 18:23 uur
    Ook bij de bouwmarkt hebben ze wel goede spullen, je moet alleen niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Overigens werd ik twee weken geleden zelf ook met mijn neus op de feiten gedrukt: een oude kabel, nog van het analoge tijdperk, voldeed prima met QAM64, toen er signalen werden overgezet naar QAM256 was het uit met de pret en moest ik een nieuwe (duurdere bouwmarktkabel) gaan gebruiken.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/03/2012 18:11 uur
    @watiserdan, weet je wat het is, de mensen geven liever heel veel geld uit aan een toestel of wat dan ook voor apparatuur, maar vergeten gemakshalve, dat goede dubbel afgeschermde coax, met goede metalen connectors,het liefst zoveel mogelijk met goed aangeknepen f connectors, wl n van de belangrijkste schakels is, als je via de kabelaar kijkt, je hebt tenslotte nog steeds te doen met rf. Zo ook met satelliet, daar geldt exact hetzelfde, het 'voordeel' met schotel is, wel of geen beeld..
  • watiserdan - ergens in nl -
    20/03/2012 17:59 uur
    Hier gelukkig nergens last van, mij buurman weer wel, maar die had nog een klein stukje gamma kabel liggen, die vervangen en nergens last meer van. Dit bijde met ci+ toestel.
  • Apple740 - Rotterdam -
    20/03/2012 17:26 uur
    "UPC stelde onlangs tegenover Totaal TV dat het omzetten van de signalen niet gebeurt om ruimte te maken voor de aankomende zenderuitbreiding."......Nee voor wat dan wel? De zaak zomaar voor de lol storingsgevoeliger maken? Echt lachen hoe UPC blijft volhouden totaal geen capaciteitsproblemen te hebben, maar ondertussen worden de Eredivisielive klanten wel afgescheept met slechts 1 HD kanaal en 3 keer SD.