Nieuws

Nieuwsoverzicht

18 maart 2012

Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1

Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.

In voorgaande raceseizoenen stemden veel raceliefhebbers op de Britse publieke omroep BBC af. Op dit tv-kanaal was dan wel niet het Nederlands commentaar van Olav Mol te horen, maar daar stond wel een integraal verslag zonder reclame-onderbrekingen tegenover.

Niet alle races op BBC

De BBC zendt ook de komende raceseizoenen nog de Formule 1 uit, maar doet dit gedeeltelijk live en gedeeltelijk in samenvatting. De uitzendrechten voor de Formule 1 zijn in combinatie met bezuinigingen die de BBC in het hart treffen te hoog om alle Formule 1-races uit te zenden. Daarom heeft men de live-uitzendrechten met betaalzender Sky Television gedeeld. Sky Television is echter niet in Nederland te bekijken. Omdat het speciale Formule 1 tv-kanaal van Sky Television een betaalkanaal is, worden†de races†ook daar niet met reclame-onderbrekingen ontsierd.

Manier van reclame

Nu Nederlandse raceliefhebbers sommige races Ė waaronder de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen in AustraliŽ Ė niet meer via de BBC kunnen kijken, is men op RTL 7 aangewezen. Sommige tv-kijkers storen zich echter aan de vele reclameblokken en de manier waarop men deze tijdens de race in beeld brengt. Op de sociale media twitter en facebook waren dan ook negatieve reacties hierover te lezen. Enkelen roepen zelfs op tot een boycot van bedrijven en producten die tijdens deze reclameblokken te zien zijn.

Dure uitzendrechten

CommerciŽle tv-zenders kunnen echter niet anders. De aankoop van de uitzendrechten van de Formule 1 is kostbaar. Wil men de uitzendkosten nog enigszins terugverdienen dan moet men veel reclame rond de Formule 1-races uitzenden. Voor de meeste commerciŽle tv-zenders houdt dit in dat men ook tijdens de Formule 1-races reclame dient uit te zenden. In landen waar de Formule 1 via de publieke omroep wordt uitgezonden, is dit probleem er in de meeste gevallen niet omdat tv-programmaís niet door reclame onderbroken mag worden.
Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • Parcival - Den Haag -
    14/03/2013 20:39 uur
    Een WK voetbalwedstrijd wordt toch ook niet onderbroken.... Weg ermee, gadverdamme! Wij kopen bewust geen producten die daar adverteren. De reclame is ook nog eens veel luider dan de uitzending, iets wat niet mag maar nu via frequenties wel zo overkomt.
  • hva - Den Haag -
    19/10/2012 11:08 uur
    Ik wordt zo ziek van die reclame. Ik doe iets anders of zet het geluid zacht/uit. Die blokken duren zo lang dat ik soms niet eens meer weet wat ik aan het kijken was....
  • anno verstege - elst gld -
    12/10/2012 14:01 uur
    ik moet ze gelijk gevenwant door de reclame kijk ik nu naar bbc sport dus jammer rtl7 als het zo moet kunnen ze beter stoppen met live uitzenden !!!!!!!!!! dus doe er iets aan net als bij voetballen ook zonder reclame dus het kan wel en de bbc
  • JER0EN R0LAND - Zaanstad -
    24/06/2012 21:01 uur
    Ik erger mij dood dat RTL niet live op de starting grid aanwezig is 30 minuten voor de race begint om de formule 1 atmosfeer mee temaken. terwijl RTL TV duitsland wel live aanwezig is op de starting grid, graag zou ik de f1 babes meer in beeld willen zien!
  • JER0EN R0LAND - Zaanstad -
    24/06/2012 20:58 uur
    Ik erger mij dood dat RTL niet live op de starting grid aanwezig is 30 minuten voor de race begint om de formule 1 atmosfeer mee temaken. terwijl RTL TV duitsland wel live aanwezig is op de starting grid, graag zou ik de f1 babes meer in beeld willen zien!
  • QwslvRSoWLIKetuhfb - JGoKBqPiBrE -
    07/06/2012 01:27 uur
    pei7NU axrxitxmyjvo
  • pDCNIjLcmeR - BdqjHQOgfvQFCUmPxs -
    06/06/2012 18:52 uur
    Ppxjk2 , [url=http://cntrqvscxuve.com/]cntrqvscxuve[/url], [link=http://uppsiuoqtcrr.com/]uppsiuoqtcrr[/link], http://jilmqswcfrko.com/
  • uhxADDik - jYKssDdOktEFVOmcuYL -
    05/06/2012 13:43 uur
    disse:This is such a great site you have. I have bookmarked it, and will visit many times. Your wsbeite has been a great guide. Thanks.
  • Paul - Katwijk -
    23/03/2012 21:59 uur
    Keek al jaren met plezier naar BBC, nu ook naarstig op zoek naar SKY. Voornamelijk vanwege het verschrikkelijke commentaar op RTL 7 niet objectief en hij ziet het vaak verkeerd of snapt het pas als het al gebeurd is. Wat een afgang
  • Wouter - Naaldwijk -
    23/03/2012 11:59 uur
    Het is niet alleen de reclame. Het is ook het belabberde commentaar. Je krijgt voor de reclame niets extra's en dat is het euvel. Olav Mol geeft commentaar vanuit Nederland. Niemand meer op de grid. Wat een drama. De helft ziet hij over het hoofd. Begrijp me goed dit is een aanklacht tegen RTL, niet Olav Mol. Reclame is niet erg, maar dan wil ik ook kwaliteit. Geen commentator die alles vanaf de tv en apps bekijkt die ik thuis ook gewoon kan raadplegen!
  • dick - zutphen -
    20/03/2012 11:39 uur
    Moeten ze ook met voetbal gaan doen op die wijze...:p
  • Paul - Zevenaar -
    19/03/2012 17:55 uur
    Heerlijk. Lekker op nemen en/of uitgesteld kijken. Tijdens de start van de reklame even op toets 2 drukken en de opname springt 2 minuten verder op de HDD. Heerlijk op bed lekker de race bekeken, voor de koffie en broodjes werd ůůk nog gezorgd. Wouw , wat een leven ;-)
  • Rob - Utrecht -
    19/03/2012 17:45 uur
    Heb gisteravond nog een keer de wedstrijd gekeken via d/l. Die Brundle ziet echt alles; Olaf mol des te minder. Gewoon een ramp; misschien moet die een keer vervangen worden....zit veel roest op zijn stem. Trouwens, waarom zet Sport 1 de uitzendingen van Sky F1 HD niet gewoon door (dus met het commentaar etc) ...ik zal meteen Sport 1 nemen.
  • Ted - Arnhem -
    19/03/2012 16:23 uur
    Olav Mol, die zich afvroeg waarom Verstappen niet naar Ferrari ging
  • Frank Roos - Utrecht -
    19/03/2012 16:16 uur
    Ik keek voor jaren terug altijd fanatiek alle races, maar sinds de reclame ben ik snel afgehaakt het boeit me nu ook niet zo veel meer ken de meesten al niet meer. daarbij heb ik met EL nu vaak voetbal op dat tijdstip
  • G2K - Nederland -
    19/03/2012 15:10 uur
    We vergeten het wel eens, maar ook in Nederland zit de F1 ook achter de decoder, want RTL7 is niet gratis te zien. RTL Duitsland is dus de enige zender die de F1 hte hele seizoen echt gratis (FTA) aanbied op de satelliet.
  • pascal de leeuw - Tilburg -
    19/03/2012 14:36 uur
    RTL duitsland wordt niet genoemd???? En wees blij dat ze hier niet bezuinigen op F! en de zender 8er een decoder zetten, altijd wel wat te zieken wij nederlanders :(
  • pascal de leeuw - Tilburg -
    19/03/2012 14:36 uur
    RTL duitsland wordt niet genoemd???? En wees blij dat ze hier niet bezuinigen op F! en de zender 8er een decoder zetten, altijd wel wat te zieken wij nederlanders :(
  • katzo75 - Alphen aan den rijn -
    19/03/2012 13:53 uur
    sKY sPORT F1 GEEN RECLAME FULL HD @28E BSB
  • G2K - Nederland -
    19/03/2012 11:12 uur
    Ik keek ook voorheen op BBC (One HD) en ben noodgedwongen dit weekend ook overgestapt op RTL7. Maar ik moet zeggen dat het me wel meeviel. De reclameblokken duren max. 2 minuten en je kan de race blijven volgen op een klein scherm. En de HD kwaliteit is net zo goed als die van de BBC. Maar jammer voor Olav: over 2 weken zit deze liefhebber weer lekker naar de BBC One HD te kijken.
  • Lex - Schiedam -
    18/03/2012 20:13 uur
    Inderdaad mag RTL vanwege zijn Luxemburgse uitzendlicentie live sport onderbreken dus daar maken ze gebruik van tijdens de Formule 1. Het zou dan ook zo eerlijk zijn een voetbalwedstrijd te onderbreken met reclame. Wat zou de reden zijn dat ze dat niet doen? Kom niet met het smoesje aan dat er een kwartier rust is tijdens een voetbalwestrijd want tijdens de Formule 1 is de reclame welgeteld langer dan een kwartier.
  • watiserdan - ergens in nl -
    18/03/2012 18:42 uur
    @Piet van der Heijden - Sneek - 18/03/2012 16:52 uur, en waarom moet alles nu weer achter paytv hangen? de gewone mens met wat minder geld moet dan voor alles zometeen dikke pay pakket nemen, dat schiet natuurlijk ook niet op, en dan maar niet tespreken over de beroerde kwaliteit van sport1 antieke 720p en beroerde sd beeld.
  • Martin - Ergens -
    18/03/2012 17:02 uur
    De reclame zou minder erg zijn als ze na de reclame verder zouden gaan waar ze gebleven waren. Dus wanneer reclame begint de race opnemen en als de reclame afgelopen is de race weer verder uitzenden. Alleen de start tot 1e reclame blok is dan live. Daar zou ik mee kunnen leven. Zoals het nu is: gewoon ruk!
  • Piet van der Heijden - Sneek -
    18/03/2012 16:52 uur
    Dit is toch een kans voor Sport1? Zij hebben al eerder formule 1 gehad (Canal+ toen nog). Heb vanochtend gekeken, en inderdaad hier is niks aan. Laat dan een soort van balk (af en toe!) door het beeld lopen met reclame, of maak de reclames korter (alleen de pay off). Deden ze ook bij Rai (uno) vroeger.
  • S. Drama - Breda -
    18/03/2012 16:22 uur
    RTL leeft niet van reclamegelden alleen. Ze ontvangen ook nog eens een (royale (?)) doorgifte vergoeding van de kabelmaatschappijen, en ze organiseren regelmatig SMS-akties. Dus de kreet dat de race onderbroken moet worden door reclame moet met een korreltje zout genomen worden.
  • Digitaal - Digitaal -
    18/03/2012 14:55 uur
    @Sei - Spijkenisse DE publieken hebben daar geen geld voor. RTL is Luxumburgs daar is reclame tijdens live sport toegestaan. Toen het op SBS kwam was er geen reclame. In Nederland mag dit namelijk niet en SBS was nederlands. De kans is ook gering dat de NOS dit uit zal zenden, die hebben blijkbaar alleen interesse in voetbal.
  • Sei - Spijkenisse -
    18/03/2012 13:26 uur
    Waarschijnlijk komt dit inderdaad omdat de die hard fans die eerst op de BBC keken nu verplicht over moeten schakelen naar RTL. Toen Talpa tussen voetbalwedstrijden door reklame uitzond was Nederland te klein. maar als we grote delen van een race missen moeten we dit maar normaal vinden. Waarom kan dit niet door de nationale omroep uitgezonden worden (als fossiel Smeets zich er tenminste niet mee bemoeit) Lijkt me zinvoller als sommige andere sporten en programma's die daar te zien zijn !
  • kees - spijkenisse -
    18/03/2012 13:05 uur
    niet alleen bij f1 maar bij die zenders ik ga steeds minder kijken je wordt er schijt ziek die reclame
  • Alfons Verbiest - Almere -
    18/03/2012 13:03 uur
    Ik begrijp best dat een zender als RTL7 moet bestaan van reclamegeld. Maar daarom vindt ik het wel ergerlijk. Voorheen schakelde ik dan even over naar BBC. Nu deed ik dat (via mijn schotel) naar RTL Duitsland. Maar ook hier was af en toe op hetzelfde moment reclame. Over 2 races doet de BBC het gelukkig weer.
  • Kwatta - Weeze -
    18/03/2012 12:47 uur
    Kan gertjan laten weten hoe hij de streams van sky bekijkt? mij lukt dat niet
  • J. Heida - Tijnje -
    18/03/2012 11:53 uur
    Inderdaad ronduit belachelijk dat er reklame in een live race word uitgezonden!!! Zit toch ook geen reklame in een voetbalwedstrijd. RTL7 slaat echt een flater met de uitzendingen. Ook ik ben een F1 liefhebber die via BBC kijkt (nu dan keek, helaas...)
  • Digitaal - Digitaal -
    18/03/2012 11:48 uur
    Suggestie voor RTLNederland, start naast RTLLounge en RTLCrime ook RTLSport. Op RTLSport Live wedsrtijden oa F1 zonder reclame. Kijker kan dan zonder reclame F1 kijken. Wil de kijker voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dan kijkt die via RTL7 met reclame.
  • Ted - Arnhem -
    18/03/2012 11:42 uur
    eigen schuld, maar gewoon blijven betalen, het zgn handelsvolk
  • lenny - maassluis -
    18/03/2012 11:41 uur
    Dan gaan ze ook reclame doen. wanneer precies de 2 eerste rijders naar binnen moeten en als safety car ontstaat. Doe tijdens safety car volledig blok reclame en zorg dat je bij de herstart terug bent. Dan ben je ook in 1x klaar. gelukkig zend bbc wel een aantal races live uit, dan weet wel waar ik kijk.
  • jan Kuijpers - Meijel -
    18/03/2012 11:41 uur
    Weg met reklame!!!!
  • gertjan - nvt -
    18/03/2012 11:08 uur
    ach gelukkig zijn er live streams te vinden op internet dus heb heerlijk gekeken naar de uitzending van sky zonder reclame. liep iets minder dan een rondje achter op rtl, maar ja als ik niets switch merk ik er niets van.
  • Helderse Henkie - Den Helder -
    18/03/2012 10:54 uur
    @Rob: mee eens. De F1 op RTL wordt al jaren onderbroken door reclame en ja, 'dat hoort erbij'. Beter af en toe een paar minuten gedeeld scherm met race en reclame, dan helemaal geen race!
  • Rob - - -
    18/03/2012 10:43 uur
    Dit bericht komt bij mij over alsof de auteur zelf ergert aan die reclames. Is er een bron waar men massaal klaagt?
  • Willem Vashonk - wageningen -
    18/03/2012 10:40 uur
    aarom kijk ik er al niet meer naar. In plaats dat ik F1 kijk, zit ik meer naar reclame te kijken. Weg ermee. Dan maar naar Hustler kijken geen reclame en er word continu gereest en gekeest.