Nieuws

Nieuwsoverzicht

27 maart 2012

Bedrijf Rupert Murdoch brein achter hack codering tv-aanbieders

Volgens de onderzoeksjournalisten van het BBC tv-programma Panorama is het beveiligingsbedrijf NDS – eigendom van Rupert Murdoch – het brein achter de coderingshack van tv-aanbieder ITV.

De zaak speelde al eerder voor een Amerikaans gerechtshof. Toen werd NDS door diverse jury’s van de beschuldiging vrijgesproken. De onderzoeksjournalisten zeggen nu harde bewijzen te hebben dat er wel degelijk sprake van betrokkenheid van NDS bij de coderingshack van ITV Digital is. De illegale praktijken zouden aan het einde van de vorige eeuw en begin van deze eeuw hebben plaatsgevonden.

Seca codering

Er zijn ook al langere tijd geruchten dat NDS betrokken is geweest bij de hack van de eerste generatie van de Seca/Mediaguard codering. Deze werd ook door de toenmalige Nederlandse satelliettelevisieaanbieder Canal+ gebruikt. Ook hier gaat het alleen om geruchten en is er nooit hard en overtuigend bewijs aan een rechtbank overlegd.

Waar rook is

Toch gaat de schijn nu tegen NDS werken. Vorig jaar ontstond er in Engeland veel ophef over verregaande afluisterpraktijken bij de krant News of the World. Ook deze – inmiddels opgeheven – krant was eigendom van Rupert Murdoch. De niet altijd even frisse praktijken binnen bedrijven van Rupert Murdoch stelt de aantijgingen enigszins in een ander daglicht.

Internetforums

In het begin van deze eeuw waren er – ook in Nederland – gerichte acties van tv-aanbieders om internetsites en internetforums die informatie over coderingen plaatsten van het internet te verwijderen. Diverse internetsites namen de vlucht naar een bepaalde internetserver waar men zich veilig achtte. Later bleek dat de eigenaar van deze server nauwe banden met NDS had.

NDS ontkent alle aantijgingen

NDS stelt in een verklaring na de uitzending van BBC Panoroma dat men zich niet kan vinden in de aantijgingen die in het tv-programma zijn gedaan. Het beveiligingsbedrijf ontkent in alle toonaarden zich met het hacken van coderingssystemen van tv-aanbieders te hebben beziggehouden.

Sky Television

Er is sprake van een mogelijk belang van Rupert Murdoch bij de codering van tv-aanbieders. Zeker als het om de codering van het vroegere ITV Digital gaat. Net als NDS is ook BSkyB – waarvan de Engelse tv-aanbieder Sky Television onderdeel van is – eigendom van Rupert Murdoch. Ook zijn in de afgelopen jaren diverse tv-aanbieders die gebruikt maakten van gehackte coderingsystemen naar de als betrouwbaar bekend staande NDS-coderingstechniek overgestapt.
Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    plakkie - eindhoven -
    06/04/2012 13:24 uur
    seca1 is zeker tig jaar gebruikt en waren zwart geel
  • 0
    bert veldsman - kerkrade -
    27/03/2012 16:26 uur
    Jawel, waren geel kaarten. multichoice was overgenomen door canal+ group en deze heeft twee afdelingen gemaakt, de paytv afdeling en de satelliet provider afdeling. Toen heeft men seca 1 geintroduceerd naast de irdeto 1 codering. Naderhand is men overgestapt op irdeto2 en seca 2. Toen canal+ nagenoeg failliet ging heeft men de boel verkocht, canal digitaal is naar investerings bedrijf gegaan. en paytv naar chello media. Naderhand is seca2 vervangen door de 3e versie Merlin ook wel seca 3 genaamd.
  • 0
    Daniël Mantione - Purmerend -
    27/03/2012 14:43 uur
    Dat Canal Digitaal Seca1 gebruikt heeft klopt niet voor zover ik weet. Men is gelijk begonnen met Seca2.

  • Reageer

    karakters nog beschikbaar



    Recent nieuws

    Doe mee en win

    *

    5X DVD EERSTE SEIZOEN ELEMENTARY

    In Elementary lost een eigentijdse versie van Sherlock Holmes met zijn fenomenale observatievermogen elke moordzaak op bizarre wijze op. Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    Interview

    Nu in Totaal TV

    Cover Voor dit nummer spraken we met onder anderen John van den Heuvel over Ontvoerd én over Op de vlucht. Daarnaast interviewden we de drie topactrices Cameron Diaz, Leslie Mann en Kate Upton over hun nieuwe film The Other Woman.