Nieuws

Nieuwsoverzicht

03 april 2012

CanalDigitaal voorziet eigen CI-module van update

Televisieaanbieder CanalDigitaal gaat op korte termijn nieuwe firmware voor haar Mediaguard CI-module uitbrengen. Enkele modellen satellietontvangers hebben moeite om tv-kanalen via de CI-module goed in beeld te brengen.

Het gaat hier onder meer om HD-satellietontvangers van de merken Rebox en Inverto. Deze hebben moeite om de tv-kanalen die op de Astra3-transponder (frequentie 12.129 GHz V) te ontvangen zijn goed in beeld te brengen.

Problemen na omzetting 8PSK

De ontvangstproblemen bij een beperkt aantal modellen HD-satellietontvangers ontstonden toen enkele maanden geleden de betreffende transponder van de modulatietechniek QPSK naar 8PSK werd omgezet. Daarbij werd ook de FEC-waarde van de transponder naar 2/3 gewijzigd. Overigens hebben niet alle Mediaguard CI-modules last van de ontvangstproblemen in combinatie met gebruik van HD-satellietontvangers waarbij deze problemen optreden.

Film1, Sport1 en TV Oranje

Op deze transponder worden onder meer de premium tv-kanalen van de Chellomedia Benelux betaalzenders Film1 en Sport1 uitgezonden. Ook het veel bekeken Nederlandstalige muziekkanaal TV Oranje is via deze transponder voor CanalDigitaal en TV Vlaanderen abonnees te ontvangen.

Nieuwe firmware via satelliet

De nieuwe firmware is op dit moment via de satelliet in de Mediaguard CI-module te laden. Hiervoor gebruikt M7 Group S.A de eigenaar van CanalDigitaal één van haar transponders op de Astra1-satelliet. Het beste kan men voor het updaten van de originele Mediaguard CI-module de satellietontvanger op het ongecodeerde tv-kanaal BVN afstemmen. De nieuwe firmware is alleen geschikt voor de officile Mediaguard CI-module met het partnummer (p/n) 910050. Wanneer men een CI-module met het partnummer 904120 in bezit heeft, wordt er geen nieuwe firmware in de CI-module geplaatst. CanalDigitaal stelt op het internetforum Satellietforum.com dat het op dit moment nog om de eerste veldtest met het via de satelliet updaten van de CI-module gaat.

Procedure inladen firmware

Wanneer men een CI-module met het partnummer 910050 van nieuwe firmware wil voorzien, moet men afstemmen op het tv-kanaal BVN. Daarna gaat men in het menu van de satellietontvanger naar de optie CI-module of CA-module en kiest in dit menu de optie software updaten. Hierna wordt de nieuwe firmware automatisch in de CI-module geladen. Dit kan enige tijd in beslag nemen. Na het inladen van de nieuwe firmware geeft de CI-module in het menu van de ontvanger Download ID 7 aan. Wanneer er Download ID 4 staat dan staat de oude firmware nog in de CI-module. Bij Download ID 8 gaat het om een CI-module met het partnummer 904120, die geen update nodig heeft.

Samenwerking

De nieuwe firmware voor de originele CI-module is tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen M7 Group S.A, de leverancier van de CI-module en fabrikanten van satellietontvangers waarbij importeurs een belangrijke rol hebben gespeeld.
Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • R. Hartman - Utrecht -
    20/08/2013 21:31 uur
    Heb na de freq wisseling helemaal geen zenders meer, ook geen FTA's. Heb de lijst opnieuw ingelezen, ook helaas zonder resultaat. Niks meer te zien. Ik geef toe de Topfield 4000CI is ong. 8 jaar oud, de signalen die ik zie zijn 80 om 99% dus afstelling van schotel is ok. Ik baal hier erg van omdat ik in Luxemburg op de camping zit. Nu ben ik bang dat ik een nieuwe ontvanger moet gaan kopen in de hoop dat ik weer beeld krijg. En dan Welke, kan ik in Duitsland een ontvanger kopen die werkt?
  • Pieter vd B. - Zaandam -
    07/12/2012 13:27 uur
    De arrogantie van CD beweegt zich in de richting van de klanten zijn dom, en doen het niet goed.maar sinds de nieuwe zendmethode is het kommer en kwel. Mijn dure Ashton cam pakt alleen nog de vrije zenders en mijn org. cam ( de oude nog)krijgt als er geen ,,weer,, storingen zijn de gewijzigde zenders alleen als de cam er uit en weer er in gezet is. schotel en duo staan goed, 98% signaal. Al ,,tig,, maal de zenders opgehaald. Ik betaal voor HD maar kan de gew.zenders vaak alleen SD zien.
  • Theo Visser - Dordrecht -
    04/10/2012 07:36 uur
    Zijn er eigelnlijk alternatieven voor Canal Digitaal? Ik ben die houding van dat bedrijf meer dan zat, arrogantie van een monopolist.....
  • jan v schaik - amersfoort -
    13/06/2012 20:44 uur
    mijn vader heeft een humax icord hd op bvn kan hij geen update vinden alle zenders doet het goed basis pakket en ik heb hd paket alles doet het ik ga met een anders reciever humax 5400 op bvn en ik krijg wel de update hij doet goed in de humax 5400 sd kanalen ik doe hem in de icord hd terug de ci module geen een tv zender kan ik ontvangen zowel de sd en hd zenders niet geen toegang mijn vraag is kan ik ook terug naar de vorige software
  • h.meutink - eibergen -
    13/04/2012 11:49 uur
    Na software update in homecast 9000 pvr werkt tv oranje nu wel. Kon dit nu niet eerder verholpen worden. Mijn werkgever zal hier blij mee zijn,bij verschillende zorginstellingen konden we dit zelfs met behulp externe profesiomels niet aan de praat krijgen
  • Zwartkijker - S -
    04/04/2012 16:08 uur
    Ik dacht al dat mijn TV niet wilde updaten en was op zoek naar een oplossing. Na de update zijn de betaalzenders niet snel te zappen in vergelijk met een ontvanger/kaartlezer. CD moet dit ook snel oplossen! Tot die tijd alles gratis?
  • HB - Zijpe -
    04/04/2012 07:38 uur
    Toen ik klaagde bij de helpdesk over het feit dat ik Planeta HD niet kon ontvangen als ik de CD module plaatste (zonder deze module wel te ontvangen want hij is fta) .Werd mij verteld dat ze niet verantwoordelijk zijn voor buitenlandse zenders ook al waren ze fta.. blijkt het toch aan de CD module te liggen. Hoezo HELPdesk ! weten ze wel waar ze over praten
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    04/04/2012 06:00 uur
    Hoeveel klanten zijn er niet ondeskundig door de incompetente "helpdeks"van Can Digitaal afgescheept met de mededeling: U heeft geen gecertificeerde ontvanger.. Ontelbaar!! Eigenlijk zou Canal Digitaal iedereen die onnodig een nieuwe ontvanger heeft gekocht door deze verkeerde adviezen schadeloos moeten stellen.
  • grondstof - meerdijk -
    03/04/2012 23:09 uur
    Eindelijk geeft men nu door de update dus toe dat de problemen door de module kwam en niet door de ontvangers van de klanten. Waarom niet direct dit toegegeven en de klanten eerst een tijdje voor gek verklaart en volgehouden dat het niet aan de provider lag. Echt weer zo een minachting van de klant door de eigenaren dus.
  • Mo - Rotterdam -
    03/04/2012 22:17 uur
    Update ging prima en redelijk snel, PlanetHD werkt ook weer in mijn samsung, moest wel de CAM na de update even eruit trekken.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    03/04/2012 18:26 uur
    @bert - groningen: Het kan zomaar zo zijn, dat je tv met sat-receiver, dit niet softwarematig ondersteund, f dat de huidige softare van je Philips tv met sat receiver, een update nodig heeft, zodat je de cam (common acces module)wl via je ingebouwde reciever insde Philips tv bereikbaar is. In dit geval zou ik zeggen: Pak je module er uit, en ga er ff naar een (goede) sat elliet dealer bij je in de buurt, en laat hem/haar dit ff doen, moet toch geen probleem zijn. Succes verder!
  • bert - groningen -
    03/04/2012 17:53 uur
    Mijn ci module wil niet updaten via philips led tv? Iemand anders dit probleem ook en misschien opgelost?
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    03/04/2012 17:40 uur
    @Satneef - NH: ook ik heb de module n de software-update er niet meer uitgehad. Ik heb deze even er uit gehaald, om te kijken welk p/n deze had, verder niets, de update op zich verliep zeer snel,enkele seconden, gedaan via een Homecast 9000CICD-PVR Alles werkt naar behoren, qua zapsnelheid merk ik geen verschil, die is its trager dan met een Aston module..maar goed, toch fijn dat ze deze 'bug' eens hebben aangepakt. Ik hd namelijk een Inverto hier draaien, die de nodige problemen gaf...
  • Satneef - NH -
    03/04/2012 17:32 uur
    Ook de update gedaan. Was snel klaar en zonder de module eruit te trekken had ik weer beeld. Werkt nu inderdaad beter. EurosportHD is nu heel stabiel.
  • G.G.Regeling - Velp -
    03/04/2012 16:26 uur
    Het inladen zal natuurlijk per apparaat verschillen, zo deed hij er via mijn Panasonic tv, er ong. 45 sec. over. En via de rebox 4000 bij mijn buurman gaat er een heel ander proces aan vooraf. (hoe staat op de site van satellietforum)
  • HB - Zijpe -
    03/04/2012 16:13 uur
    Onderstaande tekst vond ik op :http://www.satellietforum.com/showthread.php?t=19478&page=5 We adviseren om na het inladen van de software de CI-Module uit de ontvanger te halen en weer terug te plaatsen. Zodra de testen positief zijn afgerond ( het gaat dan meer om het inlaad proces, niet de software zelf. Die is al getest) zullen we dit op de website aankondigen. Met vriendelijke groet, CanalDigitaal
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    03/04/2012 16:04 uur
    @HB - Zijpe: Je zult hem er wel per abuis verkeerd ingedrukt hebben. :-) Gr. Henny
  • HB - Zijpe -
    03/04/2012 15:54 uur
    Correctie: even de module verwijderen daarna weer terug plaatsen nu wel beeld op Planeta HD.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    03/04/2012 15:53 uur
    @HB - Zijpe - 03/04/2012 15:42 uur: Heb de mg module nt geupdated, het was inderdaad met p/n 910050, de genoemde zender, Planeta HD, heb ik direct ff opgezocht, hij ziet hem direct, dus wat er nu precies bij je aan het handje is, weet ik niet zo vlug, ook heb ik het ID nr gecontrolleerd: Dit was inderdaad ID 4 en nu staat daar ID 7 Heb nu een Homecast CI9000 staan, 'gecertificeerd' er stond voorheen een Inverto, waar ik diverse problemen mee heb ondervonden, o.a 2x voeding, en dit probleem, ja.
  • HB - Zijpe -
    03/04/2012 15:42 uur
    Net de module geupdate, binnen 5 minuten staat deze erop . Maar de fta zender Planeta HD komt ondanks deze update niet op het scherm . De CDmodule (met de wereldbol) kan de gtote hoeveelheid info zeker nog niet aan , kon dit dan niet gelijkertijd verholpen worden met deze update? De Aston module 1.07 geeft geen problemen
  • Henk S. - Zaandam -