Nieuws

Nieuwsoverzicht

19 april 2012

Kabel verliest abonnees aan IPTV, satelliet en Digitenne stabiel

Uit marktonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van satellietbedrijf SES heeft uitgevoerd blijkt dat het gebruik van satelliet en Digitenne in Nederlandse huishoudens stabiel blijft. Kabel verliest abonnees aan IPTV.

Elk jaar publiceert SES haar Satellite Monitor waarvoor marktonderzoek in meer dan 35 Europese landen heeft plaatsgehad. In Nederland werd dit marktonderzoek door het onderzoeksbureau TNS NIPO uitgevoerd. Naast satellietbereik wordt ook gekeken naar het aantal huishoudens dat via andere uitzendstructuren naar televisie kijken.

IPTV de grote winnaar

Het aantal huishoudens in Nederland dat via IPTV naar televisie kijkt is in 2011 meer dan verdubbeld. Uit de Satellite Monitor van 2010 bleek dat er 370.000 huishoudens via IPTV naar televisie keek. Aan het einde van 2011 was dit aantal tot 780.000 gestegen. Dit komt overeen met een marktaandeel van 10,4 procent op de Nederlandse tv-markt. Grootste IPTV-aanbieder in Nederland is KPN. Ook Tele2 en diverse kleinere tv-aanbieders – die veelal tv- en radiodiensten van Glashart Media krijgen aangeleverd – zijn op de Nederlandse IPTV-markt actief. Dit jaar wil nieuwkomer Vodafone zich meer op deze tv-markt profileren.

Kabeltelevisie minder populair

De winst van IPTV in Nederland gaat ten koste van het aantal huishoudens dat via de kabel naar televisie kijkt. TNS NIPO berekende dat aan het eind van 2011 er 5,3 miljoen huishoudens van de aanwezige kabelaansluiting gebruik maakten. Dat is een daling van 260.000 in vergelijking met één jaar daarvoor. Het aantal huishoudens dat alleen analoog naar kabeltelevisie kijkt ligt rond de 1.810.000. Het aantal huishoudens dat op het primaire toestel naar digitale televisie via de kabel kijkt is 3.520.000. Hierdoor komt in de SES Satellite Monitor 2011 de digitale penetratie in Nederland op 66,1 procent uit. Kabeltelevisie blijft in Nederland met een marktaandeel van 71,7 procent wel de meest gebruikte uitzendstructuur.

Satelliet en Digitenne stabiel

Het televisiekijken via de satelliet en digitale aardse ontvangst – in de Nederlandse volksmond Digitenne genoemd – blijft stabiel. Naar Digitenne kijken 710.000 huishoudens, naar satelliet 620.000 huishoudens. Hierdoor heeft Digitenne een marktaandeel van 9,5 procent en satelliet van 8,4 procent. De verwachting is dat het aantal mensen dat naar Digitenne blijft kijken in de toekomst wel gaat afnemen. Dit komt omdat in steeds meer Nederlandse huishoudens televisies met grotere beeldschermen worden geplaatst. Digitenne heeft als nadeel dat er geen HD-kanalen worden aangeboden en dat op grotere beeldschermen de beeldkwaliteit van Digitenne minder wordt. Het aantal kijkers dat via Digitenne en satelliet naar televisie kijkt is niet het aantal abonnees dat KPN en CanalDigitaal voor beide uitzendstructuren hebben. Op beide uitzendstructuren zijn namelijk ongecodeerd tv- en radiokanalen aanwezig waarvoor geen abonnement bij één van deze tv-aanbieders nodig is om deze te bekijken.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    J.Tuinman - Dinxperlo -
    08/03/2013 01:35 uur
    vannacht, 8-3-13, om 01.05 is het volledige antenne kabel-signaal, TV/radio weg gevallen.
  • 0
    Almeeerder - almere -
    01/05/2012 20:08 uur
    Niet in alle woonplaatsen heeft KPN een marktpositie aangezien zoals hier in Almere meerdere glasvezel aanbieders op het glasnet van Reggefieber beschikbaar zijn.
  • 0
    peter - elim -
    23/04/2012 13:14 uur
    @hennie ,ja elk voordeel heeft zijn nadeel , je hebt bij itv ook op je laptop tv en digitenne erbij.(gratis)
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/04/2012 12:01 uur
    @Koffieleut: Zeg maar gerust 'gebakken lucht'... ;-)
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    20/04/2012 11:32 uur
    Nou Henny, je zit dan wel in de lucht bij KPN, maar beslist niet in de wolken :-)
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/04/2012 09:39 uur
    @peter-elim: Je schreef 'en kan je gerust op vakantie' Ja dat is ook zo, maar dan toch maar 3 dagen....Of je moet vanaf je vakantieadres telkens opnieuw inprogrammeren, nee, het functioneerd voor geen meter. Je bent totaal afhankelijk, wat er op de servers naar je toe wordt gestreamd, en je weet niet van wélke server, ergens in den lande. Tijdopname niet mogelijk, weekprogrammering al helemaal niet, laat staan 2 weken, nee peter, dat 'cloud' wordt het écht niet..Gelukkig hebben we wel meer. ;-)
  • 0
    peter - elim -
    20/04/2012 09:34 uur
    Het opnemen in de cloud heeft ook wel voordelen , zo hoeft de ontvanger helemaal niet aan het stroomnet te blijven , en kan je gerust op vakantie , en de beeldkwaliteit van itv is vergelijkbaar met het sd op de satelliet, zo vergelijk ik 13streeth wel eens dan is vaak itv beter dan bij cds.en dat is bij meer zenders zo
  • 0
    Pieter - Den Helder -
    20/04/2012 09:19 uur
    Ik zou niet ze snel tv via IP nemen. Internet via glasvezel weer wel. Ik ben tevreden over de kwaliteit die mijn huidige kabelboer mij geeft. Bovendien een keuzevrijheid in apparatuur. Een lage prijs lijkt misschien leuk, maar er is meer dan de prijs alleen.
  • 0
    Ed - Dinxperlo -
    20/04/2012 08:52 uur
    Als je nu een storing met internet en TV (KPN) hebt, kan je dan ook niet als tijdverdrijf even je opgenomen programma's bekijken? Ze staan in de 'Cloud' en dan onbereikbaar... toch? Of gaat dat weer over dat 2e vezeltje? Handig, dat IPTV.
  • 0
    Lex - Schiedam -
    20/04/2012 07:53 uur
    De reden voor mij om geen IPTV te nemen is dat ik Caiway heb en omdat ik op mijn postcode maar een bandbreedte kan halen van maximaal 10MB/s dus televisiekijken en Internetten gaat dan niet echt en zeker geen HDtv
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    20/04/2012 07:49 uur
    @@@Degenen die dat 'cloud' opnemen nu zo geweldig vinden: Al diegenen hebben nog nooit van z'n leven met andere alternatieven opgenomen, dus ze hébben niets om te vergelijken, nou, wij wel hoor! Sinds 12-04-12 heeft KPN hier de hdd van de Motorolla 1963 uitgezet, en zijn we 'verplicht' om via die (en nu wél) baggerzooi te kijken ,althans, dat willen ze, gelukkig hebben we hier méér, ook het geluid bij KPN is niets, menigeen gelooft in KPN, nou wij niet (meer) Het is ongelooflijk dit 'onderzoek'!
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    19/04/2012 21:53 uur
    Ik lees alleen maar klachten overal op internet over dat opnemen in the cloud. Moet er zelf ook niet aan denken!!! Nog meer controle, ook al over je opnames! En de beeldkwaliteit blijkt veel slechter te zijn dan de originele uitzending. Dus KPN is in staat het drama van IPTV nog te verergeren door dit. De enige innovatie bij KPN is niet kwaliteit maar kostenbesparing.
  • 0
    Hans - Linux -
    19/04/2012 21:37 uur
    Naast Moddergeluid komt Verimatrix, Silverlight en Playready ook in dat woordenboek voor. Versleutelen, koppelen, dichttimmeren. KPN is er gek op. Oja, het geypte 'In the Cloud' komt er ook in voor. Het zogenaamde neusje van de zalm bij KPN ;')
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    19/04/2012 20:59 uur
    Het lijkt wel de nieuwe plaag van televisiekijkend Nederland. Het baggerbeeld van KPN. Nergens kan je er bijna meer omheen. Zelfs op de glasvezel niet nu KPN Glashart Media mag overnemen. We kunnen met zijn allen wel weer terug naar HD-Ready schermen. Meer haal je er toch niet uit bij KPN. Oh ja en naar mono speakers, want Dolby Digitaal komt niet voor in het woordenboek van KPN. Moddergeluid wel.
  • 0
    Lodewijk - Dronten -
    19/04/2012 20:30 uur
    Jammer dat KPN zo langzamerhand in heel Nederland IPTV beheerst op de glasvezel en iedereen daarvan zijn signaal krijgt. Zo wordt de beeldkwaliteit van IPTV op de glasvezel voor altijd armoedig. KPN SLUIT JE AAN. JA!! OP RIOOLKWALITEIT!!!
  • 0
    Rob - Eindhoven -
    19/04/2012 17:11 uur
    Nou.. als ik al zie dat TNS NIPO dit onderzocht heeft dan heeft het al geen zin meer om verder te lezen omdat je weet dat resultaat van hun \"onderzoek\" al op voorhand vast staat daar het al met de klant vooraf is besproken wat ze als uitkomst willen zien... Totaal waardeloos dus... jammer
  • 0
    Biggy28 - Zutphen -
    19/04/2012 16:16 uur
    Dat de sateliet meer stijgt heeft te maken,dat je meer keuze vrijhijd hebt in de te onvangen zenders,dan welke kabel of IPTV aanbieders doorgeven. Tevens is het nog stukke goedkoper om een breder zender aanbod te mogen bekijken via de satteliet.
  • 0
    Jarco - Hilversum -
    19/04/2012 15:28 uur
    Het aantal tv-huishoudens in Nederland stijgt om diverse redenen nog elk jaar
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/04/2012 15:27 uur
    Foutje: Moet natuurlijk zijn, 780.000 minus één = 779.999 :-)
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/04/2012 15:25 uur
    Heel mogelijk op korte termijn: IPTV, 780.000 minus 1= 799.999 ;-)
  • 0
    littlesat - kerkrade -
    19/04/2012 15:13 uur
    Ergens klopt hier iets niet. Kabal af = 260K, IPTV erbij = 410K.... waar komen die 410-260=150 K vandaan?