Nieuws

Nieuwsoverzicht

29 april 2012

Koninginnedag op BVN en Nederland 1

BVN TV en Nederland 1 doen op de vooravond van en op Koninginnedag zelf uitgebreid uitgebreid verslag van de feestelijkheden. Koningin Beatrix bezoekt dit jaar onder meer Rhenen in de provincie Utrecht.

De NOS zendt dit jaar voor het eerst een apart programma uit aan de vooravond van Koninginnedag. De uitzending van NOS Morgen Koninginnedag kijkt mee bij de voorbereiding van de feestelijkheden, die dit jaar plaatsvinden in Rhenen en Veenendaal. Direct betrokkenen, onder wie burgemeesters en organisatoren, worden gevolgd en komen aan het woord.

Aandacht voor Prins Friso

Ook blikt het programma terug op de gebeurtenissen in het leven van de koninklijke familie in de eerste maanden van 2012. Daarbij staat uiteraard de nog altijd zorgelijke toestand van Prins Friso centraal. De prins ligt sinds het ongeluk in Lech afgelopen winter nog altijd in coma en Koningin Beatrix bezoekt hem wekelijks in Londen. Ondanks alles doet de vorstin zich niet anders voor dan anders en gaan alle feestelijkheden rondom 30 april dan ook gewoon door.

Live verslag op Nederland 1 en BVN

Het programma morgen Koninginnedag is om 21.00 uur te zien op Nederland 1 maar ook BVN TV neemt de uitzending over en brengt deze op hetzelfde tijdstip (centraal Europese tijd). Op 30 april doet de NOS traditiegetrouw live verslag van de festiviteiten met de koninklijke familie. De presentatie en het commentaar zijn in handen van Astrid Kersseboom. Tijdens de uitzending bespreekt Astrid Kersseboom met verslaggever Marieke de Vries de resultaten van de jaarlijkse Koninginnedag-enquęte, uitgevoerd in opdracht van de NOS. De uitzending begint om kwart voor tien op Nederland 1. Ook BVN TV neemt deze verslaggeving weer wereldwijd over. De zogeheten ‘delay’s’ op de satellieten worden tijdelijk uitgezet, zodat iedereen die dat wil, de bezoeken van de koninklijke familie echt ‘rechtstreeks’ kan volgen!
Geschreven door: Jan-Hein Visser

 
  • Gratje - Brisbane -
    30/04/2013 10:15 uur
    Willen hier in Australie kijken en krijgen alleen melding dat internet is gecrasht. Da's knap balen....
  • Roy - Amsterdam -
    02/05/2012 19:07 uur
    @Koffieleut - Krimpen aan den IJssel - 30/04/2012 10:01 uur: Wanneer gaat het er bij jou nee eens in dat de zenders niks te maken hebben met de bedragen die providers vragen voor hun (HD) abonnementen? En waarom heb je het niet over UPC, beste CAIWAY klant (NIET-UPC klant dus)? Ben je ook eindelijk over je UPC-obessie heen?
  • g2k - nederland -
    01/05/2012 15:46 uur
    Mijn God... ik ga ineens begrijpen je KPN af zit te zeiken met z'n baggerbeeld als je met 30 graden zon binnen de hele dag naar koninginendag 2012 zit te kijken. Jammer voor je dat het helaas in SD moet. Balen he? Proost mensen! Ik heb de regionale uitzending gezien in 1.000.000p en in 3D, wel met (zonne)bril, en in DD 135.8 geluid. Het bier werd me door de ober gebracht. Uitzending kostte me wel 80 euro, een rode kop en een flinke koppijn, maar het was een belevenis om niet gauw te vergeten.
  • Lia - Tösse, Zweden -
    01/05/2012 15:45 uur
    Bedankt voor de antwoorden. Niet dat het me nu helemaal duidelijk is hoor. Als je via de Astra kijkt (volgens mij kan dat alleen in Europa) wat heb je dan aan een verschuiving van een half uur voor bv het journaal of DWDD? Zal wel aan mij liggen (blonT) ..... Of een uitzending in HD is maakt mij niet uit, heb nog een oude tv -model bakbeest- en ook geen HD decoder, ben al blij dat ik de programma's kan ontvangen!
  • adsl gebruiker - brunssum -
    01/05/2012 13:00 uur
    Correctie. Als de NOS het weer niet wilt doen dan kan ik als kijker er toch niets aan veranderen. Tuurlijk heb ik mn gedachten erover maar het is gewoon weer accepteren. Zou wel willen dat ik invloed kon hebben maar helaas..
  • adsl gebruiker - brunssum -
    01/05/2012 12:58 uur
    @Henny(pro-digitaal). Mee eens. Het is niet de eerste keer dat de NOS dit doet. Maar goed wat wil je er als kijker aan doen... @Lex je kan je wel voorstellen dat je niet in elke situatie zomaar voor een 81 cm gaat kiezen( omvang woonkamer, kijkafstand,kwaliteit). En zelfs op een 81 cm zie je toch wel degelijk verschil tussen SD+ of Native HD. Maar goed als de NOS het niet doen kan ik daar toch niets aan veranderen. Zou ik wel willen maar helaas..
  • Lex - Amsterdam -
    30/04/2012 16:10 uur
    Als je een tv van 81 cm hebt en je zit op twee of drie meter afstand, ziet dat er op digitaal SD ook haarscherp uit, hoor. Moet je maar niet zo'n monsterlijk groot ding aan je muur hangen.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/04/2012 13:30 uur
    @adsl gebruiker - brunssum, Koffieleut kan weliswaar wel gelijk hebben, als ze het vertikken om zo'n 30% meer aan kosten voor HD neer te leggen, dan is dat gewoon erg jammer, ik had zo'n evenement óók het liefst in native HD gezien, maar ja, je bent ook zó gewend aan die SD kwaliteit, dat je ondehand zou vergeten, hoe veel meerwaarde native HD heeft, het wás inderdaad schitterend geweest, het is na zo'n 4 uur live tv nu afgelopen, maar óók een gemiste kans van NOS, jammer, maar we doen het ermee.
  • adsl gebruiker - brunssum -
    30/04/2012 12:13 uur
    En toch ..Koffieleut.. heb je weer een punt. Is niet de eerste keer dat dit gebeurt vraag is alleen telkens wat kun je er aan doen. Niet veel vrees ik helaas.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/04/2012 10:10 uur
    @Koffieleut: Maak je niet zo druk, en geniet van de beelden, of ga lekker in het zonnetje kijken buiten, oogverblindend...;-) En dan nog ff dit:Iedere scheidsrechter fluit goed, sommige alleen op het verkeerde moment..
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    30/04/2012 10:01 uur
    En ja hoor! Alles in SD! Wat een blamage. Waar de buurlanden al jaren om ons heen zulke belangrijke gebeurtenissen uitzenden in HD, klungen we hier maar rustig voort met SD. De publieke omroep moet zich blauw en groen schamen!! Hoe durven ze extra geld te vragen voor HD!! Waar is al dat geld heen gegaan? Blijkbaar nog teveel aparte omroepjes en gebouwen en directeuren! Snijden in die hap !
  • Rob - Alphen aan den rijn -
    30/04/2012 09:41 uur
    Lia, via de astra en hotbird wordt er live uitgezonden, voor azie via de thaisat en de amerikas via de ses1 is er een extra vertraging van een aantal uren om de programmas in elk wereld deel ongeveer op het zelfde moment te laten beginnen. B.v het journaal van 20.30 zal In die regios ook rond 8 uur te zien zijn. Hoop dat het duidelijk is.
  • Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    30/04/2012 09:26 uur
    Goedemorgen, een delay betekent inderdaad, dat er vertragend uitgezonden wordt, dit doet BVN altijd, omdat het dan nooit synchroon loopt met de (live) uitzendingen, de uitzendeingen op BVN zijn tenslotte (bijna)nooit live, Koninginnedag is hier een uitzondering op: Je kunt de streams dus echt live meekijken. Overigens doen ze dit al jaren zo met Koninginnedag bij BVN. Het kan zijn, dat de doorgifte in bijv. Thailand, door providers daar wél vertraagd wordt uitgezonden (6 u verschil bijv.)
  • Frits - Veenendaal -
    30/04/2012 09:18 uur
    Is er dan niemand die Lia wil beantwoorden? Volgens mij wordt dit bedoeld: de live programma's worden op BVN vaak met een kleine vertraging uitgezonden. Het 8 uur-journaal zie je dan bijvoorbeeld om halfnegen (Nederlandse tijd). Geen idee waarom ze dat doen. Maar in dit geval kun je dus rechtstreeks meekijken.
  • Weest Waakzaam - Leeuwarden -
    29/04/2012 23:19 uur
    Morgen kan de oranje zonnehoed opgezet worden, de televisie in de tuin, en dan maar genieten. Dankzij DVB-T hebben we aan een draadje als antenne en een elektriciteitssnoer genoeg. Dat is pas echt overal-televisie. Leve de NOS!
  • Andre - Enschede -
    29/04/2012 22:47 uur
    Vroeger waren evenementen als Koninginnedag en Dodenherdenking de eerste NOS uitzendingen die in 16:9 werden uitgezonden, voordat alles in 2007 overging.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    29/04/2012 22:34 uur
    Laat ik er eens een gokje op wagen; Morgen alles in SD van Koninginnedag bij de NOS.
  • Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    29/04/2012 22:34 uur
    Laat ik er eens een gokje op wagen; Morgen alles in SD van Koninginnedag bij de NOS.
  • Lia - Tösse, Zweden -
    29/04/2012 22:29 uur
    Wat wordt bedoeld met : \" De zogeheten ‘delay’s’ op de satellieten worden tijdelijk uitgezet\" ? Als ik via NL1 kijk via de sateliet zie ik het toch ook op dezelfde tijd als mensen in NL? Kijk ik via BVN wordt het signaal dan langzamer doorgegeven ofzo? Iemand die mij dat uit kan leggen?
  • Lia - Tösse, Zweden -
    29/04/2012 22:28 uur
    Wat wordt bedoeld met : " De zogeheten ‘delay’s’ op de satellieten worden tijdelijk uitgezet" ? Als ik via NL1 kijk via de sateliet zie ik het toch ook op dezelfde tijd als mensen in NL? Kijk ik via BVN wordt het signaal dan langzamer doorgegeven ofzo? Iemand die mij dat uit kan leggen?