Nieuws

Nieuwsoverzicht

03 juni 2012

Kabelbedrijven lopen niet warm voor Olympische Spelen in 3D

Nederlandse kabelbedrijven lopen niet warm om de Olympische Spelen in 3D aan abonnees door te gaan geven. Dat blijkt uit uitspraken van Eurosport en de NOS.

Tijdens de Sportzomer SESsie georganiseerd door satellietbedrijf SES bleek dat zowel de Nederlandse publieke omroep NOS als de Europese sportzender Eurosport met kabelbedrijven in gesprek zijn over de doorgifte van Olympische sportwedstrijden in 3D-beeldkwaliteit.

NOS kijkt naar beperkte 3D-rechten

NOS-directeur Jan de Jong liet weten dat de NOS aan het bekijken is of men enkele Olympische sportwedstrijden in 3D kan uitzenden. Daarbij is de rol van de kabelbedrijven belangrijk. Alleen wanneer één of meer kabelbedrijven in Nederland deze 3D-beelden gaat uitzenden, is het voor de NOS interessant om gesprekken over de uitzendrechten naar een verder stadium te brengen.

Doorgifte Eurosport 3D onduidelijk

Eurosport heeft tijdens de Summer of Sports voor het tijdelijke 3D-kanaal Eurosport 3D wederom een samenwerkingsverband met elektronicafabrikant Panasonic gesloten. In diverse Europese landen – waaronder Engeland en de Scandinavische landen – is tijdens de Olympische Spelen dit 3D-kanaal bij één of meer tv-aanbieders te zien. Het is echter nog maar de vraag of dit ook in Nederland het geval is. De onderhandelingen hierover lopen nog. Eurosport Benelux directeur Danny Menken liet tijdens de Sportzomer SESsie wel weten dat het geloof in 3D per land verschillend is. Daarbij stelde Menken dat Nederlandse tv-aanbieders minder gretig op 3D zijn.

Continuïteit probleem

Nederlandse tv-aanbieders lijken vooral sceptisch tegenover 3D te staan omdat na grote tijdelijke evenementen zoals de Olympische Spelen er geen voortzetting voor een uitgebreider 3D-aanbod voorhanden is. Sommige aanbieders – als UPC en Ziggo – bieden wel tegen betaling 3D-content via het Video on Demand-aanbod aan. Daarnaast dient men voor de doorgifte van tijdelijke 3D-kanalen als Eurosport 3D in de geldbuidel te tasten, terwijl men dit soort kanalen vanwege het tijdelijke karakter altijd zonder meerkosten aan bestaande abonnees dient aan te bieden.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    Hans - Lekkerkerk -
    03/08/2012 23:18 uur
    "HD is nooit echt iets geworden"??; onzin natuurlijk.Ik kijk zelf bijna alles in HD, vooral op een groot scherm is dat een wereld van verschil. En 3d is best wel leuk als er enig aanbod zou zijn. Dure bril hoeft ook niet altijd, zie passieve 3d. Dat een zekere Anne geen interesse heeft is voor mij niet zo boeiend; zij had inderdaad vroeger vast zo gereageerd op kleurentelevisie.
  • 0
    Pim - Nibbixwoud -
    05/06/2012 15:02 uur
    @Lex, Je opmerking over quadrofonie klopt niet. Het heet nu DD 5.1 (of zelfs 7.1), en dat is inmiddels al helemaal ingeburgerd. De kijkers die de Olympische spelen in 3D willen zien moeten even letten op BBC HD. Daar worden in ieder geval de openings- en sluitings-ceremonie in 3D uitgezonden, plus samenvattingen van verschillende sporten.
  • 0
    Pieter - Den Helder -
    04/06/2012 15:46 uur
    3D wordt pas interessant als je gewoon zonder bril kunt kijken, eerder begin ik er gewoon niet aan.
  • 0
    Lex - Amsterdam -
    04/06/2012 13:40 uur
    Niet alles wat technisch mogelijk is, slaat ook aan. Denk aan de quadrofonie in de jaren zeventig: de electronicabedrijven probeerden dat uit alle macht aan de man te brengen, maar het publiek wilde er niet aan. Met 3D lijkt het nu dezelfde kant op te gaan. De tijd dat hele gezinnen met een (dure) 3D-bril op de bank zitten, zie ik voorlopig nog niet aanbreken. Wat mij betreft: gelukkig maar. Je moet elkaar en je kinderen toch gewoon kunnen aankijken?
  • 0
    Apple740 - Rotterdam -
    04/06/2012 10:22 uur
    "HD is ook nooit echt iets geworden" - Typisch een uitspraak van iemand zonder HD decoder die van geen toeten noch blazen weet. Er zijn namelijk avonden dat ik nauwelijks nog SD kijk en HD de hoofdmoot is, dus het is wel degelijk iets geworden met HD.
  • 0
    g2k - nederland -
    04/06/2012 08:22 uur
    Prachtig allemaal, maar ik denk dat als 3D het echt gaat worden dit met veel meer enthousiasme ontvangen zou moeten worden en dat is nog steeds niet zo. Wimbledon was vorig jaar in 3D op BBC HD. Ik heb daarna weinig meer vernomen van een doorstart. Nu dus weer een poging: de olympische spelen. We zullen het zien, als dit het niet wordt vrees ik het ergste voor de toekomst. Mij maakt het niet uit, ik vind het helemaal niks, dat 3D. Hoofdpijn tv noem ik het.
  • 0
    Leo - Hengelo -
    03/06/2012 22:57 uur
    Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de meeste tv's die nu verkocht worden geschikt voor 3D. Ik heb sinds kort ook een nieuwe tv en ben wel nieuwsgierig hoe de Olympische spelen er in 3D uitzien.
  • 0
    anne - ane -
    03/06/2012 20:58 uur
    HD is wel iets geworden. De HD-tvs worden goed verkocht en is echt in opmars. Je ziet gewoon dat de 3Dtvs niet verkocht worden. Mensen willen niet met een stom briletje op de hele avond. Leuk voor in de bioscoop maar niet voor in huis. Dat is echt inmiddels wel gebleken. Er is wel beheofte aan HD.
  • 0
    edbe - kerkrade -
    03/06/2012 19:46 uur
    nou ik geef anne gelijk, HD is ook nooit echt iets geworden....
  • 0
    Jurrie - Swifterbant -
    03/06/2012 19:08 uur
    @anne, hoe weet u dat 3D tv geen toekomst heeft. Ik kom nog uit het zwart/wit tijdperk, toen de kleuren tv op de markt kwam zeiden heel veel mensen ook dat dit geen toekomst zou hebben, inmiddels weten we wel beter. S.v.p. niet altijd zo negatief zijn.
  • 0
    anne - ane -
    03/06/2012 18:11 uur
    laat men eerst eens kijken of de consument dit uberhaupt wel wil. Antwoord NEE. Begin er dan ook niet aan. 3D zal nooit de toekomst worden.