Nieuws

Nieuwsoverzicht

29 juni 2012

Ziggo denkt dat consumenten niet zo veel invloed willen

Recent kwam Kabelraden.nl, het overkoepelend orgaan voor de programmaraden, met nieuwe voorstellen voor consumenteninvloed. Ziggo relativeert de uitlatingen van Kabelraden.nl.

Volgens onderzoek dat Kabelraden.nl liet uitvoeren wil driekwart van de kijkers invloed op het pakket en wil een groot aantal kijkers helemaal zelf het pakket samenstellen. Bij monde van woordvoerder Gradus Vos relativeert Ziggo dit. Volgens het kabelbedrijf roepen veel kijkers dit soort dingen maar zal het in de praktijk heel anders uitpakken. Ziggo ligt al langere tijd overhoop met de programmaraden over de samenstelling van de analoge zenderpakketten en het bedrijf ziet dus ook niet veel in verregaande in consumenteninvloed op het digitale pakket. Ziggo kreeg recent nog het verwijt dat het schrappen van Duitse zenders uit het analoge aanbod het toerisme in Noord-Holland zelfs schade zou berokkenen, maar Ziggo liet eerder al weten dat van een enorme klachtenstroom daarover nooit sprake is geweest. Momenteel liggen onder meer de Programmaraad Gooi (onder meer BBC zenders) en Noord-Holland (over Duitse zenders en France 2 in analoog) wederom overhoop met Ziggo.

Vraag invloed is open deur

Volgens Ziggo is het nogal een open deur dat driekwart van de respondenten met ja antwoord op de vraag of ze invloed op het aanbod willen. Want of het nu gaat over het aantal treinen dat op een bepaald traject moet rijden, de openingstijden van winkels, de tarieven voor mobiel bellen, Nederlanders willen overal wel invloed op kunnen uitoefenen. En daarbij wordt dan niet gekeken naar wat de consequenties voor anderen en voor het bedrijf zijn. Ziggo denkt ook dat roepen dat je invloed wil hebben nog niet wil zeggen dat mensen vervolgens ook van die mogelijkheid gebruik gaan maken en baseert zich daarbij op eigen onderzoeken. Het geheel zelf samenstellen van pakketten leidt ook nog eens tot keuzestress omdat het veel gedoe oplevert als ieder in een gezin dan weer andere zenders wil. Afgezien daarvan gaan dan de kosten fors oplopen omdat men voor aparte themazenders dan telkens maar weer meer moet bijleggen.

Zelf pakket samenstellen kostbare zaak

Het geheel zelf samenstellen van een pakket is volgens Ziggo technisch niet zo ontzettend lastig te realiseren echter zou het inhouden dat het gemiddelde gezin dan fors duurder uit is. Bijna alle zenders hebben een businessmodel dat gebaseerd is op reclame en de prijs die daarvoor kan worden gevraagd is afhankelijk van het bereik en de kijkcijfers. Als zenders minder bereik krijgen dan kunnen ze minder vragen voor hun reclame en zal de prijs die Ziggo moet betalen voor doorgifte omhoog gaan. Alles buiten de Nederlandse publieke en commerciŽle zenders zal niche worden want zenders als CNN, Discovery, Nat Geo, ARD en BBC worden in vergelijking met Ned1, RTL4 en SBS maar mondjesmaat bekeken (enkele honderdduizenden tegen vele miljoenen voor de grote zenders). Nederlanders zijn volgens Ziggo ook niet gewend aan een model waarbij zij plotseling voor Discovery, Nat Geo of BBC2 bijvoorbeeld 5 euro per maand moeten gaan betalen.
Geschreven door: Jan-Hein Visser

 
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    03/07/2012 17:17 uur
    Buissnesmodel van Duitse tv zit toch wat anders in elkaar? En juist hier laat Ziggo weer behoorlijke steken vallen. Vaak prachtige tv op de Duitse en zou je graag in HD kwaliteit willen zien. Ruimte genoeg zegt ziggo dan(FTTH niet nodig ha ha) maar voor de BBCONE,ARD,ZDF nee die weer niet. Ach en de SWR eraf met die \"niche\"zender. Caiway die kan ik helaas niet pakken anders was ik allang weg bij Ziggo. We willen wel invloed! Ja en \"niche\" suus tv ja daar was wel ruimte voor!
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    03/07/2012 17:02 uur
    Ik vindt het prima dat Ziggo problemen heeft met de raden. En ook terecht immers ze kunnen ook naar 15 of 0 zenders terug gaan raden houden hen niet tegen. En zie wat er gebeurt in het digitale pakket opeens pakken ze je ook de SWR af. Ik en vele met mij zijn hier boos over. We willen wel invloed Ziggo alleen al omdat je dit weer gedaan hebt en HBO,Viacom daar was wel ruimte voor! Straks krijgen de zogenaamde 'niche'zender geen kans meer en alleen nog maar de grote spelers. Dat is niet juist.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    03/07/2012 16:51 uur
    @Satfreak.Geloof je dat nou echt? Ben het helemaal met Bass h eens dat er veel zenders verdwenen zijn zonder dat er iets fatsoenlijks voor terug komt. En zie wat ze zich nu weer veroorloven:BBCONE,ARD/ZDFHD spreekt men helemaal niet over maar wel HBO,Viacom. SWR ook onder het mom van ruimtegebrek verwijderd terwijl er gewoon ruimte genoeg is. Ze luisteren niet omdat ze nog steeds in de luxe postitie verkeren om dit naast zich neer te leggen! Gelijkwaardige concurrent? Helaas gaat nog jaren duren
  • 0
    Harrie v Geleuken - w -
    02/07/2012 16:50 uur
    En dan gelijk ook met een behoorlijke bandbreedte,zoals Ned 1 HD ?
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    01/07/2012 22:40 uur
    @ikbennico, dan lees je niet goed.
  • 0
    ikbennico - alkmaar -
    01/07/2012 08:39 uur
    Dit ruikt naar een WC eend verhaal.
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    30/06/2012 21:13 uur
    Hoe snel glasvezel concurrerend wordt voor Ziggo, moet ik nog zien. Wat ik in ieder geval tot nu toe van Reggefiber voorbij heb zien komen is niet meer dan Ziggo, maar wel duurder. Natuurlijk zal op termijn glas terrein winnen, maar of dat dan weer te maken heeft met het aanbod van Ziggo, is nog niet te voorspellen. Bij vooruitgang van de techniek kun je toch niet de content als oorzaak gaan aanwijzen van terugloop in belangstelling voor de verouderde techniek?
  • 0
    Gozer - H'dorp -
    30/06/2012 20:14 uur
    Dat Ziggo minder en minder abonnees overhoudt komt doordat er nu iets van een alternatief komt. Glas..... dit is ook niet geweldig (nog) maar voldoende om voor vele nu al de overstap te maken. Waren die abonnees tevreden? Dacht van niet. Ziggo zal denk ik echt aan de bak moeten om het tij te keren, maar en bang dat ze nog veel meer naar beneden gaan. Het ziet er nu niet goed uit voor Ziggo... Misschien toch eens naar de klanten luistern ipv voor de klanten spreken?
  • 0
    bass - h -
    30/06/2012 10:31 uur
    @satfreak Voor het overgrote deel van de kijkertjes zal het weinig uitmaken omdat de meeste toch niet meer hebben dan het standaard pakket en dat is niet slecht bij ziggo. Probleem van ziggo blijft liggen bij het extra pakket wat steeds minder gaat voorstellen en waar nogal wat zenders uit verdwenen zijn en gaan verdwijnen op de korte termijn zonder dat er iets redelijks voor terug komt. Ziggo verliest kwartaal na kwartaal tv abonnees en dat lijkt mij nou niet iets van tevreden abonnees
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    29/06/2012 16:52 uur
    Ik weet wel zeker dat het overgrote deel van de Ziggo-abonnees dik tevreden is, kritikasters ten spijt. Overal is wat,natuurlijk. Het gras van de buren is altijd groener.
  • 0
    Jacky - Maastricht -
    29/06/2012 16:41 uur
    Niet alleen voor het magere pakket maar ook voor oplichting. Mij hebben ze 2 jaar geleden een afsluiting laten betalen terwijl ik had betaald en niet afgesloten ben geweest alleen maar bedreigingen . Mij zullen zo nooit meer als klant krijgen
  • 0
    Mileywayman - HAAKSBERGEN -
    29/06/2012 16:36 uur
    Ik zou graag betalen voor mijn favoriete zenders. Maar dan wil ik ook Sky news ipv cnbc. Durf Ziggo dit aan want hier heb ik heel vaak om gevraagd als klantenpannellid bij Ziggo onder het kopje opmerkingen.
  • 0
    Mileywayman - HAAKSBERGEN -
    29/06/2012 16:35 uur
    Ik zou graag betalen voor mijn favoriete zenders. Maar dan wil ik ook Sky news ipv cnbc. Durf Ziggo dit aan want hier heb ik heel vaak om gevraagd als klantenpannellid bij Ziggo onder het kopje opmerkingen.
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    29/06/2012 15:05 uur
    Caiway doet ook niet alles goed hoor. Jullie kunnen bij Ziggo, kostenloos op vijf toestellen kijken naar jullie volledige pakket. Bij Caiway kan dit maar op drie televisies en kost het je 1,95 per maand extra per toestel. Tevens zijn de internetsnelheden bij Caiway veel lager dan bij Ziggo en de telefonietarieven bij Caiway zijn absurd hoog.
  • 0
    DaniŽl Mantione - Purmerend -
    29/06/2012 14:58 uur
    Wat ťťn ding betreft slaat Ziggo de plank volledig mis: De populariteit van de Duitse zenders. Het is een dan marktaandeel van ongeveer 1%, maar voor een omroep in een vreemde taal is dat behoorlijk hoog. Dat er van meerdere zijden kritiek komt op hun beleid is extra bevestiging dat hun beleid daar niet deugt. Het gaat dan over meer dan analoog; WDR en NDR horen gewoon overal op de digitale kabel te zitten.
  • 0
    Gozer - H'dorp -
    29/06/2012 14:50 uur
    Het zal vast zo zijn dat de zenders een contract hebben over bereik en kijkcijfers. Dus bij minder mensen aanbieden zal voor de zenders een probleem kunnen worden. Moet je betere programmering neer zetten en je loopt misschien wel binnen, lijkt me een beter plan om meer mensen aan je te binden dan nu opdringen. Wat levert het ziggo eigenlijk op? Aantal potentiŽle kijkers voor een zender? Daar lijkt me eerder de sleutel van dit alles te liggen. Nee, deze reactie van Dhr. Vos klopt niet geheel.
  • 0
    AW78 - - -
    29/06/2012 14:50 uur
    De arrogantie van de heren in de Ziggo-top is dus nog groter dan we konden vermoeden. Maar wat wil je ook als je 80% marktaandeel in je verzorgingsgebied hebt?
  • 0
    bass - h -
    29/06/2012 14:20 uur
    Dat zou ik natuurlijk ook zeggen als ik Ziggo was maar ondertussen zijn de tv klanten aan het weglopen door het magere pakket . Dit kwartaal voor het eerst onder de 3 miljoen ondanks het cijfer gegoochel van Ziggo. Neem eens een voorbeeld hoe het zou moeten zijn door naar Caiway te kijken