Nieuws

Nieuwsoverzicht

21 juni 2012

Nederlander gelooft in glasvezel

DSL-aanbieders moeten zich voorbereiden op grote concurrentie van aanbieders die van glasvezelnetwerken gebruikmaken. Er is bij de Nederlanders een groot geloof in glasvezel.

Dit blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Telecompaper op het congres Breedband 2012 bekendmaakte. De groei van glasvezel gaat vooral ten koste van DSL. Gebruik van de DSL-technieken ADSL en VDSL staat al enige tijd onder druk en laat een sterke daling zien.

Aandeel glasvezel 10 procent

Het aandeel van glasvezel ligt op dit moment rond de tien procent. De toename van het aantal glasvezelnetwerken zorgt ervoor dat dit percentage de komende jaren blijft stijgen. Bij de glasvezelnetwerken die op dit moment operationeel zijn, ligt het aantal actieve aansluitingen tussen de dertig en veertig procent.

Vodafone nieuwkomer

Vodafone gaat zich volgens Ed Achterberg – CEO van Telecompaper – steeds meer profileren op de breedbandmarkt. Ziggo en UPC – die niet van glasvezelnetwerken gebruikmaken om diensten aan te bieden – blijven volgens Telecompaper ook gewoon groeien.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    bmNyMCxtfyPVlY - UDpgxrQuffyqBQX -
    16/08/2012 10:50 uur
    iMVHn1 , [url=http://oyjdvusrsdeu.com/]oyjdvusrsdeu[/url], [link=http://nfoibufitcld.com/]nfoibufitcld[/link], http://eivkmecwgdha.com/
  • 0
    DDwsEtQAOamtDvkN - cVSPBFGDt -
    15/08/2012 05:53 uur
    9mI0qZ vovuynheewrs
  • 0
    LQelQLMvgWdWC - hLwxAUTert -
    14/08/2012 19:44 uur
    VYBO5i , [url=http://tpceowbwvzmg.com/]tpceowbwvzmg[/url], [link=http://hmqiymmfqojs.com/]hmqiymmfqojs[/link], http://ifsktbubketo.com/
  • 0
    YCOTVoMJQdUUDvJH - YsIlWHdqQykuMQhNauL -
    13/08/2012 23:05 uur
    49Lnzu hhzxrdnuggcl
  • 0
    UeyNiqrBnBIi - XPSaimXP -
    13/08/2012 12:30 uur
    Mark,Deze overeenkomst tuessn wetenschap en religie had ik nog niet gezien, wel een erg mooie Ik dacht gelijk terug naar een ander artikeltje van SciencePalooza:, waarin Einstein en vrouwen vergeleken worden door Pleuni.Waar het tegenwoordig om draait is aandacht/erkenning e.d. Het liefst net nadat de opleiding is afgerond en vertaalt naar een hoog salaris (betaald door een overheid of een bedrijf). Als het maar snel is!Monniken daarentegen associeer ik met rust, ongejaagdheid, toewijding aan de zaak. Zonder afgeleid te worden door beloning, status, carrie8re of andere wereldlijke zaken. Volgens mij is pure wetenschap ook zoiets (nu ik de vergelijking aangereikt krijg).De verbinding tuessn de geloften en die wereldlijke equivalenten is een echte eye-opener. Het ontkoppelt volledig de (wetenschappelijke) prestatie van het ontdekken door experimenteren los van de (geldelijke) beloning die er nu door de industrie, cq het bedrijfsleven, aan gekoppeld wordt. Erg mooi.En Pleuni: er is brood op de plank! Dus daarover hoef je je geen zorgen te maken.Een mooi beeld, nu nog even die geldbeluste multinationals overtuigen dat dit het echt moet worden!PS. wanneer stellen jullie nu eens een edets luxere editor op de site beschikbaar, ik zit maar te hannesen met die links en zo
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    25/06/2012 23:55 uur
    En de kabelaars denken jullie dat die zich echt druk maken om die glasvezel? Nee hoor..echt niet nog even afgezien dat ik bijv nog tot minimaal 2020 mag wachten tot ik aan de beurt kom. Upload is hoger ok dat klopt maar wat betaal ik daarvoor tov van een Ziggo. Die biedt immers voor velen ook een redelijke up. Tsja en als men niet eens begint om via DVB C de HD zenders toe te voegen dan houdt het echt op. http://webwereld.nl/analyse/110917/kabelaars-zien-glasvezel-niet-als-serieuze-bedreiging.html
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    25/06/2012 23:41 uur
    @Joop_Leusden. Persoonlijk denk ik dat het gerechtvaardigd is om zaken die momenteel op de glasvezel gebeuren met een zeer kritische blik te bekijken. Je zegt dat glas niet duurder is( tv ziggo,internet glas) maar heb je dan eens naar het alles in een basis van Ziggo gekeken en wat jij daarvoor betaald? En nu betaal je toch oook 67 Euro voor beide diensten. Internet zonder bellen schijnt bij KPN ook niet te kunnen! Zeer vreemde ontwikkeling lijkt de kabelaar wel( internet zonder tv gaat niet)
  • 0
    Joop - Leusden -
    24/06/2012 12:54 uur
    Ach de negetievelingen zijn weer aan bod geweest. Als je altijd negatief denkt, dan is alles altijd slechter. Probeer eens positief te denken. Glasvezel is niet duurder dan kabel en ook niet duurden dan VDL. Je moet wel op de juiste manier rekenen en vergelijken. Ik heb zelf KPN internet en telefonie 100 up en 100 down. en televisie voorlopig nog via Ziggo. Als je dan gaat rekenen is deze combinatie niet duurder dan alles in 1 bij Ziggo, KPN, etc. ADSL en VDL is niet betrouwbaar.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    24/06/2012 12:44 uur
    Ach die glasvezel pfff. Zijn ze nog steeds niet goedkoper dan de kabelaars? Waar is de grote meerwaarde tov van tv? Interactieve gedeelte zeker?Nou mooi niet als je het mij vraagt. En hoe zit het met het zenderaanbod? Ach ja dan heb je daar de grote KPN ook nog eens met hun WMP+ en de totale versleuteling op al hun producten. DVB-C ontbreken nog steeds de HD zenders en is het nu FTC of niet? Upload kan wel sneller zijn maar heb je die altijd nodig en wat is het prijsverschil tov van de kabelaar.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    23/06/2012 15:42 uur
    1: Wij wonen in Eindhoven, de kabelaar is UPC. 2: De meeste buitenlandse medebewoners hebben alleen behoefte aan Marokkaanse, Franse, Chinese of Turkse zenders, de schotel dus! 3: De 'ingeburgerde' kinderen van ze hebben voldoende aan een analoog signaaltje. 4: Internet wordt veelal afgenomen bij de allergoedkoopste, wie dat allemaal zijn is bekend, ook is daarvan bekend dat ze veelal alleen maar een simpel adsl lijntje leveren, inclusief wat digitenne. 5: Telefonie: GSM is byzónder populair...
  • 0
    Bas - Wijk bij Duurstede -
    23/06/2012 13:02 uur
    Ze zijn hier volop bezig met het aanleggen van glasvezel en bijna de helft van de inwoners kunnen er al gebruik van maken. Ik heb het van de week ervaren bij iemand maar het TV beeldkwaliteit is nog om te huilen met HD zenders. Vergeleken met Ziggo is het beeld echt slecht. Je zou eigenlijk momenteel glasvezel willen als je sneller wilt internetten, met de rest is Ziggo vele malen beter. Ik blijf lekker bij Ziggo, top HD beeld en nog nooit problemen gehad en ook 50 Mb internet en voordeliger!
  • 0
    Pieter - Den Helder -
    23/06/2012 10:36 uur
    Ik geloof ook in glasvezel. Alleen vrees ik dat we hier tot Sint Juttemis moeten wachten voordat het er ligt. Het gaat me gewoon te langzaam. Overigens zou ik het alleen nemen voor internet, tv heb ik al via een andere aanbieder en op IPTV zit ik niet te wachten gezien de beperkingen in de hardware.
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    23/06/2012 06:42 uur
    Ik denk dat er bij Henny veel schotels in de wijk hangen en dat de glasvezelaanbieders blijkbaar geen zenders bieden die op die schotels wel te zien zijn. Ik begrijp Henny zijn opmerking wel.
  • 0
    Hannie - Pannie -
    22/06/2012 19:13 uur
    @shaker Henny heeft net een inburgeringscursus achter de rug dus neem het haar niet kwalijk :)
  • 0
    ShakerNL - Zutphen -
    22/06/2012 18:53 uur
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven - 22/06/2012 10:02 uur | Leuke opmerking van jou... Ik ben allochtoon en kan niet wachten op de komst van glasvezel. Ik heb allochtone vrienden die ook graag glasvezel willen. Mijn oom is allochtoon en heeft een alles-in-één pakket via glasvezel. M'n tante is allochtoon en kijkt televisie via glasvezel. Dus ik snap niet waar je de bewering vandaan haalt over mensen die allochtoon zijn, geen glasvezel willen hebben.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    22/06/2012 10:02 uur
    Bij ons in de wijk gaan de glasaanbieders geen schijn van kans maken: De meesten zijn allocohtoon, dwz. dat deze (grote) groep mensen al zowiezo keihard nee tegen glasvezel zeggen, verder is het zo, dat (in de wijk waar ik woon) een erg grote vergrijzing heeft plaatsgevonden: Ook deze groep valt al af: Ze geloven niet in digitaal,en blijven aan analoog signaal 'hangen' ze willen zelfs nog niet eens 5 euro extra betalen voor zo'n 'lelijk' extra 'kastje', ze vinden die 17 euro al véél te veel,echt!
  • 0
    Bas - Zoetermeer -
    22/06/2012 09:32 uur
    In Zoetermeer zijn ze al gestopt met het aanleggen, dus hoezo "geloof" in Glasvezel.
  • 0
    Apple740 - Rotterdam -
    22/06/2012 03:26 uur
    Een penetratiegraad van 10% is natuurlijk hopeloos weinig gezien de tijdsduur dat men reeds bezig is met de aanleg (reeds enige jaren). Ik zeg 70-80% haalt men niet voor 2025...
  • 0
    ShakerNL - Zutphen -
    22/06/2012 01:34 uur
    @Biggy28 - Zutphen - 21/06/2012 20:19 uur | Ik had eerst ook UPC. De internetverbinding is snel bij UPC, maar was bij mij erg onstabiel. De modem was te vaak offline. Zo'n alles in één pakket is best duur. Toen ik nog in Deventer woonde, had ik Ziggo. Toen ik ging verhuizen was ik genoodzaakt om te overstappen, omdat Zutphen niet in het Ziggo gebied zit. De telefoniste van Ziggo ging mij doorverbinden met UPC om een vergelijkbaar pakket aan te bieden. Ik merkte al gauw dat ik voor een aantal zenders extra moest betalen die bij Ziggo gewoon in het basispakket zitten. Maarja, nu heb ik internet via ADSL met 11/0,8 mbit up en down. Als ik internet van UPC wil, moet ik € 17,50 extra betalen voor analoge tv. Een dienst die ik helemaal niet ga gebruiken. Weggegooid geld dus...
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    21/06/2012 20:51 uur
    Op dit moment geloof ik nog niet in glasvezel al heb ik het al twee jaar. Als een netwerkbeheeder CIF alleen maar Caiway toelaat op zijn netwerk en geen andere aanbieders, dan is er geen sprake van keuze. Het gevolg is torenhoge tarieven, antieke internetsnelheden en absurde telefonie gesprekskosten.
  • 0
    Biggy28 - Zutphen -
    21/06/2012 20:19 uur
    Hoi,stadsgenoot,ik ben het helemaal met je eens,het wordt hier in Zutphen ook hoog tijd voor glasvezel. Ik kan er ook niet bij waarom we hier achter staan op de omringende dorpen,als het om de glasvezel gaat. Ik ga van Upc naar Canaldigitaal,veel beter wat tv keuzes betreft,alleen ga dan wel het snellere internet missen wat ik nu nog bij Upc heb,ik hoop dus dat canaldigitaal in de toekomst sneller internet kan gaan aanbieden op de glasvezel ook dus hier in Zutphen.
  • 0
    ShakerNL - Zutphen -
    21/06/2012 19:57 uur
    Als er nou eens glasvezel zou zijn in Zutphen, dan was ik meteen overgestapt. Ik doe het vooral voor internet. Televisie kijk ik via Canal Digitaal. Maarja, alle dorpen om Zutphen heen hebben al glasvezel, maar hier niet. En in Deventer (14 km van Zutphen vandaan) hebben ze al 5 jaar glasvezel. Het schiet niet echt op hier.