Nieuws

Nieuwsoverzicht

27 juni 2012

In 2013 nieuwe marktanalyse kabelmarkt

De OPTA gaat in januari 2013 een nieuwe marktanalyse van het Nederlandse tv-landschap maken. Hieruit moet blijken of de kabelnetten in Nederland moeten worden opengesteld voor andere aanbieders.

Het Collega van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) hield de sleutel die het kabelnetwerk moeten openstellen nog veilig in de kluis. Het stelde in het eerste beroep dat KPN, Tele2 en YouCa voorlopig nog geen toegang tot Nederlandse kabelnetwerken dienen te krijgen. In september dient een tweede – veel belangrijkere – beroepszaak bij het CBb waarin het besluit van de OPTA meer inhoudelijker onder de loep wordt genomen.

Nieuwe Telecomwet in werking

Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Telecomwet in werking. Hierbij is een amendement van PVDA Tweede Kamerlid Martijn van Dam opgenomen die het bij wetgeving mogelijk maakt de Nederlandse kabelnetten te openen. De Europese richtlijn zegt echter dat niet de wetgever maar alleen de nationale toezichthouder de macht heeft om kabelnetwerken open te breken. In de afgelopen maanden heeft de Europese Unie meerdere malen laten blijken niets in het Nederlandse plan om de kabelnetwerken via wetgeving open te breken te zien.

OPTA maakt nieuwe marktanalyse

In januari gaat de OPTA een nieuwe marktanalyse van de Nederlandse tv-markt – inclusief de kabelmarkt – maken en zal aan de hand van de uitkomst een nieuw oordeel over het eventueel openbreken van de kabel vellen. Dat heeft de OPTA aan internetsite Nu.nl gezegd.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    Alexander - Amsterdam -
    04/07/2012 10:38 uur
    @Hector: ik vergelijk het meer met de locale middenstand (groenteboer, slager, bakker) die op een gegeven moment werden weg geconcurreerd door grootgrutters als de AH waar grote investeerders achter zaten. Het is gewoon niet mogelijk in NL om met je eigen SRV wagen door de wijk te rijden als vervolgens de grootste SRV wagen zijn prijzen zodanig verlaagd dat je onder kostprijs je winkel draaiende moet houden. Gevolg is dat er 1 dominante partij overblijft en iedereen te veel betaalt !!
  • 0
    Hector - Terweksel -
    30/06/2012 23:06 uur
    Je hebt een SRV-kar en je gaat daarmee al jaren langs de deuren. Nou komt er opeens iemand die daar ook wel brood in ziet en in jouw kar wil meerijden, met ZIJN spullen! Natuurlijk betaalt hij je daarvoor, maar toch... laat hij zelf maar een SRV-kar kopen en een klantenkring opbouwen, in plaats van in jouw goed onderhouden kar mee te rijden!
  • 0
    Satneef - NH -
    28/06/2012 17:02 uur
    De kabel is niets anders als een infrastructuur,net als de telefoonlijn,elektriciteitsnet,waterleding. Dus zie ik ook niet in waarom de kabel gesloten blijft. Dat het verkocht is is geen reden,want de telefoonlij is van KPN en die moet ook andere bedrijven toelaten. Ook mag je gewoon een satellietpakket gaan verkopen. Dat is ook niet exclusief voor Canal digitaal En gelijke monniken is gelijke kappen.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    28/06/2012 13:29 uur
    http://www.telecompaper.com/nieuws/updateberoep-tegen-televisiebesluit-opta-deels-nog-open En we gaan weer afwachten. Zoals we al jaren doen. Hoe lang het nog mag duren voordat er iets mag veranderen aan de machtspostie van de kabelaars.. Maar als die er is dan kunnen de klanten zich eindelijk eens uitspreken. Dan zijn bij UPC die overstapweken meteen begonnen maar dan wel naar de concurrent.
  • 0
    Digitaal - Digitaal -
    28/06/2012 13:19 uur
    @ben - utrecht UPC is van LibertyGloabal en Ziggo is van Wincus&Pinburg.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    28/06/2012 12:55 uur
    Die andere bakker is er wel maar die kan je dan weer niet kiezen. Beconcurreren mekaar niet en hebben het grootste gedeelte van de markt in handen( kabel). En voor het analoge signaal wederom alleen Ziggo. Bakker FTTH die moet wel concurrentie toelaten(FTTC ook trouwens). Caiway laat ook Rekam toe. Dat OPTA bijv Digitenne of ADSL IPTV als concurrentie betiteld moet ik( en de kabelaars) wel om lachen. Dat de OPTA nu maar snel een besluit mag nemen. Analoog wordt in 2013 toch doorverkocht?
  • 0
    ben - utrecht -
    28/06/2012 12:34 uur
    de kabelbedrijven ziggo en upc zijn ook in buitenlandse handen is allebei nog van dezelfde eigenaar ook.waarrom mogen er geen andere bedrijven op de kabel is voor ons consument alleen maar voordeliger toch? nu hebben ziggo en upc de markt in handen,en wie zegt dat ze samen geen prijsafspraken maken. dus gooi de babel open voor analoog als digitaal. want wil wel is weten waarrom de politiek ook daar zo moeilijk over doet, zijn er mensen die er zoveel belang bij hebben.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    28/06/2012 07:52 uur
    Ik blijf het grappig vinden. Voor de duidelijkheid: De (meeste) abonnnees hebben te maken met providers die van buitenlandse komaf zijn, in de praktijk is het welhaast ondenkbaar, dat deze providers hun investering uit handen gaan geven, laat staan dat er óóit derden aan hun mt's gaan zitten klooien. Dit schreef ik in 1996, en schrijf dit in 2012. KPN gaat ook op termijn mogelijk in Mexicaans bezit komen....Wat wil je nog meer.De kabelnetten van nederland worden nóóit opengesteld voor derden..
  • 0
    ben - utrecht -
    27/06/2012 22:58 uur
    maar meer bakkers in dezelfde straat die ook dezelfde apparatuur hebben dat geeft zeker concurentie. nu kan ziggo en upc maar doen wat ze willen,en wij vinden het prima en frits er zijn in nederland maar 2 bakkers die profiteren
  • 0
    Vincent - Arnhem -
    27/06/2012 22:25 uur
    Je hebt helemaal gelijk Frits. De kabelbedrijven zouden dus gestraft moeten worden omdat ze hebben geïnvesteerd in hun EIGEN kabelnetwerk door alles te verglazen tot aan de wijkkasten? Dit had KPN/Tele2 toch ook overal kunnen doen. Men heeft het hier alleen maar over kwaliteit, maar de Opta gaat alleen over eerlijke concurrentie. Als een bakker een betere machine koopt moet hij dat ook maar gaan delen met zijn concurrent?
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    27/06/2012 20:29 uur
    Pfoe is dat nou zou moeilijk? Ja is dat zo moeilijk dat ik alleen bij Ziggo voor dat analoge signaal terecht kan? Tele 2 en anderen zijn niet voor niets bezig om de situatie te veranderen. En concurrentie met elkaar doet me niet nog steeds( en zal dus nog jaren zo blijven) het grootste gedeelte van de markt in handen. Ja tuurlijk die ene bakker klinkt leuk hoor.Maar jij weet ook dat er genoeg gelijkwaardige alternatieven zijn. Ene moet wel de middelen vrijgeven en de ander in het geheel niet.
  • 0
    Frits - Veenendaal -
    27/06/2012 19:49 uur
    Jullie begrijpen het dus kennelijk echt niet. De OPTA heeft helemaal de bevoegdheid niet om zich uit te spreken over de kwaliteit van het aanbod, zelfs al zouden ze dat willen. Dat oordeel is aan de klanten. Als je kunt kiezen uit 3 bakkers waarvan er maar 1 lekker brood heeft, dan is dat jammer, maar je kunt onmogelijk zeggen dat die ene bakker een monopolie heeft. Pfoe... is dat nu zo moeilijk?
  • 0
    ben - utrecht -
    27/06/2012 19:32 uur
    ik vind ook dat ze de kabel moeten opestellen,nu hebben upc en ziggo een monopolie positie en zijn allebei nog van dezelfde eigenaar. vind ook niet dat je alle andere providers als concurentie kan zien want beeld en geluid is nog het beste via de kabel. dus weet niet wat opta bedoeld met voldoende concurentie. waarrom hebben energiebedrijven wel een een concurentie en kan dat niet bij het kabelbedrijf. of krijgt de opta iets toegeschoven van de kabelbedrijven. dit is geen concurentie.
  • 0
    Piet - Geluk -
    27/06/2012 18:53 uur
    Een nieuwe koffieleut die nog meer spamberichten plaatst?
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    27/06/2012 18:40 uur
    IN 2013 nu weer een nieuwe marktanalyse ha ha. En wanneer dan in 2013? We voelen het alweer aankomen hoor maar goed misschien dat er toch via de regering verandering in mag komen. Het duurt gewoon veel te lang voordat er iets gebeurt. Ze hebben nu wel lang genoeg geprofiteerd. Mensen willen gewoon meteen een gelijkwaardige concurrent kunnen kiezen.Begrijp dat aub dan toch eens! En daar zit je dan weer als klant jaren te wachten tot er EINDELIJK eens iets significants gebeurt.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    27/06/2012 18:06 uur
    Eerst proberen ze het nog en dan geven ze het volkomen op. Waarom? Door die uitspraak van het CPB en dat men toch weet dat men wellicht NIETS kan doen! Moe wordt je dan die OPTA. Ja d,r is concurrentie opta voor de kabelaars. Geloof je het zelf? Of op komst zeker ergens in 2018/20. Maar goed Zigg,UPC kan dan gewoon doorgaan waar ze al jaren mee bezig zijn. En de OPTA staat erbij en kijkt erna want meer kunnen ze toch niet.
  • 0
    adsl gebruiker - brunssum -
    27/06/2012 17:57 uur
    @Frits_Venendaal. Nou dan klopt er toch wat niet hoe de opta dit bekijkt. Zo simpel is dat. Als de OPTA dit gegeven gewoon laat voor wat het is dan bezien ze het volkomen verkeerd. Stel je hebt problemen met Ziggo en de opta stelt: Je kan toch digitenne pakken! Huh..dat meent u niet.Opta: Jawel daar kunt u ook voor kiezen! Ja maar.. Opta: nee er is gewoon keuze mogelijkheid en daarmee uit. Zo bedoel je? Wordt moet van de Opta ze snappen het nog steeds niet!
  • 0
    Frits - Veenendaal -
    27/06/2012 17:46 uur
    Lex, de OPTA kijkt alleen of er een keuzemogelijkheid is. De kwaliteit van de providers, dat is een persoonlijk oordeel waarover de OPTA zich niet kan uitspreken. Waarom niet? Omdat het persoonlijk is!
  • 0
    Lex - Schiedam -
    27/06/2012 15:25 uur
    Ik vind dat je moet kunnen kiezen voor een Caiway, UPC, Ziggo, Delta of wat dan ook. Concurrentie is er niet want op mijn postcode is satelliet, IPTV of Digitenne geen concurrent voor/van Caiway. Ik ben zeer tevreden met Caiway maar stel dat ik dat niet was, dan zou ik verplicht worden om via IPTV, satelliet of ether diensten af te gaan nemen en laat ik dat nou net niet willen.