Nieuws

Overzicht

05 juli 2012

Sport1 wil Formule 1 terug

Betaalzender Sport1 bekijkt de mogelijkheden om de uitzendrechten van de Formule 1 weer in bezit te krijgen. Het huidige contract voor de Formule 1 dat RTL in bezit heeft loopt na dit raceseizoen af.

Will Moerer – general manager van Sport1 – stelt in een interview met Totaal TV dat uit onderzoek is gebleken dat de Formule 1 na schaatsen en wielrennen als nummer 3 op het lijstje van nog ontbrekende sportevenementen bij Sport1-abonnees staat. Schaatsen en wielrennen kan Sport1 niet aan het aanbod toevoegen omdat de uitzendrechten van dit soort evenementen voor langere tijd bij andere partijen in bezit zijn. De uitzendrechten voor de Formule 1 komen na het lopende seizoen weer vrij.

Niet tegen elke prijs

Sport1 wil de uitzendrechten van de Formule 1 graag in bezit krijgen, maar stelt daarbij wel duidelijke grenzen. Er moet een goed en onderbouwd terugverdienmodel tegenover staan. Inhoudelijk betekent dit dat Sport1 niet de hoofdprijs voor de uitzendrechten van de Formule 1 wil betalen. Daarnaast wil men de belangrijkste aanbieder van de Formule 1-races in Nederland zijn. Daarbij staat men open voor sub-licenties die het mogelijk maken de Formule 1 ook op andere tv-zenders uit te zenden.

BBC model

Of dit overeenkomt met het uitzendmodel dat BBC en Sky op dit moment in het Verenigd Koninkrijk hanteren, is nog maar de vraag. Sport1 wil het meeste content – inclusief online – van de Formule 1 in bezit krijgen. Naast Sport1 hebben ook RTL Nederland en SBS Broadcasting interesse in uitzendrechten van de Formule 1 vanaf het raceseizoen 2013 getoond. Mocht de Formule 1 bij Sport1 terugkomen dan wil men extra kanalen inzetten om beelden uit bijvoorbeeld pitstraat en vanuit de cockpit te tonen.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • ScuderiaRutger - Bergeijk -
    25/11/2012 21:19 uur
    Hoe fanatiek ik ook ben, ik weiger (ALTIJD) te betalen voor wat publiek bezit is. Te triest voor woorden......
  • Geert W. - Vriezenveen -
    25/10/2012 15:22 uur
    Formule 1 naar Sport 1 , sport 1 is meer een voetbal en tennis , en paar andere sporten ,ze hebben nu ook al MotoGp wat ik erg jammer vind, want BBC zend ook altijd niet alles uit ,zelf kijk ik MotoGP via internet , zodat ik overal kan kijken waar ik ben en dat is ook wel leuk( maar moet je ook voor betalen ). Ook op mn telefoon .Zoals Moto2 en Moto3 wat ook leuke wedstrijden zijn om te kijken , Maar als het zo door gaat komen alle sporten achter de decoder , wat voor de gewone man niet meer te betalen is , en zelf kijk ik geen voetbal , dus voor mij geen Sport1, …. Dus laat F1 maar gewoon op de normale zender uitzenden , ander steek die Bernie Ecclestone nog meer geld in de zak……….
  • Stevo - wijchen -
    25/10/2012 14:27 uur
    Ja formule1 naar sport 1! Goed idee! Geen reclames, alle sessies uitzenden en een fatsoenlijk programma er omheen met verslaggevers ter plaatse. Zie het BBC model. Daar ben ik als formule1 fan echt wel bereid voor te betalen.
  • Wouter - Nederland -
    01/10/2012 21:48 uur
    als de formule 1 echt naar sport1 gaat dan kan ik het helaas niet meer kijken, ik denk ook dat er veel mensen afhaken omdat er dan dus betaald moet worden. ik betaal al k en l geld. daar moet dan ook nog een duur sport een abbo bij wat ik dan alleen maar voor de formule 1 wil, en niet voor de SUFFE VOETBAL. maar ik vind de reclames net zo vervelend als jullie. vroeger zapte ik altijd naar de bbc als er reclame was.
  • Wouter - Nederland -
    01/10/2012 21:48 uur
    als de formule 1 echt naar sport1 gaat dan kan ik het helaas niet meer kijken, ik denk ook dat er veel mensen afhaken omdat er dan dus betaald moet worden. ik betaal al k en l geld. daar moet dan ook nog een duur sport een abbo bij wat ik dan alleen maar voor de formule 1 wil, en niet voor de SUFFE VOETBAL. maar ik vind de reclames net zo vervelend als jullie. vroeger zapte ik altijd naar de bbc als er reclame was.
  • Joris - Tilburg -
    28/09/2012 22:10 uur
    helaas voor de free to air kijker (lees kabel rtl bbc en begie) bbc en sporza (brt ) zenden komend seizoen nog minder wedstrijden uit , rtl duitsland (ook via satelite free to air) blijven de wedstrijden live uitzenden. er is alleen een nadeel , nee niet de reclame maar het is duits;-)
  • Denny Crane - Boston -
    06/07/2012 21:58 uur
    Fantastisch! Die reclames weg, ik betaal liever een paar euro. Als sport1 dan gelijk de abonnementsbedragen verhoogt, dan wordt Formule 1 hopelijk de exclusieve sport die het hoort te zijn. Ben hier heel erg blij mee! Voor kwaliteit moet je betalen, simpel zat!
  • erwin - zelhem -
    06/07/2012 13:22 uur
    Laat het maar gebeuren. Net als vroeger, alle trainingen, kwalificatie en race zonder reclame. En graag weer met Ronald van Dam en Jan Lammers als commentatoren. Wat een verademing was het destijds. Niet dat gebral van Mol met name en die rot reclames. Van mij mag het.
  • g2k - nederland -
    06/07/2012 08:15 uur
    Gratis? Ik betaal aan de tv leverancier en bovendien zitten de uitzendingen van RTL7 barstensvol reclame. BBC is daarentegen gratis (hoewel, de Britten betalen wel k+l geld) en zonder reclame. Maar goed, laat ze het maar achter de deoder stoppen, uiteindelijk verliest de sport de aandacht en komt het vanzelf terug bij de 'normale' omroepen.
  • Nol - Rotterdam -
    05/07/2012 20:45 uur
    Kwestie van wennen, over een paar jaar zitten dit soort uitzendingen allemaal achter de decoder. Inmiddels zijn de kosten zo hoog, dat je eigenlijk ook niet meer kan verwachten om overal maar gratis naar te kijken.
  • Dennis - Amsterdam -
    05/07/2012 16:10 uur
    Ik denk niet dat de BBC een goed voorbeeld is, die zenden ongeveerde helft van de GPs live uit, meer niet. En, op Sky HD is er wel degelijk 5.1 geluid beschikbaar.
  • g2k - nederland -
    05/07/2012 13:31 uur
    Ik begrijp het wel van Sport 1, maar op deze manier verdwijnen alle leuke sportevementen achter de extra betaalpakketten en dat is een zorgwekkende situatie. Voor de sport ook niet goed lijkt me. Sport 1 is puur voor F1 voor mij niet volwaardig genoeg voor een abonnement. Gelukkig hebben we BBC en RTL Duitsland nog.
  • Alfons Verbiest - Almere -
    05/07/2012 13:02 uur
    @Fabian, RTL7 en de BBC geven het ook niet door in 5.1 omdat het schijnbaar in 2.0 wordt aangeboden. Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens. Afwachten maar.
  • Fabian - Duiven -
    05/07/2012 12:37 uur
    Zolang Sport1 nog geen AC3 geluid heeft, mag het lekker wegblijven. En het moet ten alle tijden op het HD kanaal uitgezonden worden.