Nieuws

Nieuwsoverzicht

16 juli 2012

Weer tegenslag voor Reggefiber

Het is serviceproviders niet gelukt om meer dan dertig procent van de huishoudens in het Limburgse Stein warm te krijgen voor glasvezeldiensten. Dat is een nieuwe tegenslag voor Reggefiber.

De afgelopen weken peilden de serviceproviders KPN, XS4All, Lijbrandt, Vodafone, Solcon en OnsBrabantNet of dertig procent van de op het glasvezelnetwerk aan te sluiten huishoudens glasvezeldiensten bij hen wilden afnemen. Pas als dit percentage aansluitingen daadwerkelijk actief gebruikt gaat worden, wil Reggefiber in Nederlandse gemeenten glasvezelnetwerken aanleggen.

Inschrijving verlengd

De inschrijving duurde tot en met 15 juli. Nu er nog geen dertig procent van de huishoudens zich voor glasvezeldiensten hebben ingeschreven, is de inschrijving tot 9 september verlengd. Dit meldt Reggefiber op haar internetsite eindelijkglasvezel.nl. Als op 9 september nog geen dertig procent actieve aansluitingen zijn behaald dan komt er voorlopig geen glasvezelnetwerk in Stein. Reggefiber stelt dat de investeringen dan te hoog zijn en andere gemeenten voor gaan waar de minimale dekkingsgraad van dertig procent wel wordt gehaald.

Niet iedereen ziet voordeel glasvezel

In diverse andere gemeenten in Nederland heeft Reggefiber de aspiraties om glasvezelnetwerken te realiseren naast zich neer moeten leggen. Dat was onder meer in Veendam het geval. Daar kwamen serviceproviders die van het Reggefiber glasvezelnetwerk gebruik wilden maken door mogelijke misleidende uitspraken en handelingen negatief in de publiciteit. Totaal TV berichtte hierover dit artikel.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    M - Hilversum -
    20/07/2012 11:56 uur
    Als ze met analoge TV stoppen bij Reggefiber dan zijn z emij direct kwijt wegens contractbreuk. En niet alleen mij. Niet iedereen zit te wachten op settopboxen overal of insteekmodules in dure nieuwe TVs. Gewoon lekker analoog, met goede coax is dat prima en het zapt tenminste snel, je kan een video of stereo aansluiten enzovoorts. En als ik ergens NIET in geinteresseerd ben is het juist HD TV. TV is achtergrondbehang naast internet.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    18/07/2012 14:33 uur
    Toevallig had ik vanmorgen een plaatselijk krantje in de bus, waarin KPN groots glasvezelverbinding aan het promoten is in Eindhoven, terwijl in héél veel wijken in Eindhoven nog niet eens glas ligt, sterker nog: Er is nog niet eens onderzoek naar de belangstelling voor glasvezel geweest, ik vermoed dat zo'n 80% hier nog niet 'verglaasd' is. KPN moet de mensen hier niet zo voor het lapje houden, en net doen of hier volop glasvezel ligt..terwijl ze het niet eens kúnnen leveren..
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    18/07/2012 09:05 uur
    Deze reactie is door de redactie verwijderd
  • 0
    Satfreak - Groningen -
    17/07/2012 15:48 uur
    Na maandenlang bedelen en bedelen en verlengen van de inschrijftermijn zit Reggefiber etc. nog steeds op 27% (Zeggen ze...)in Leek En Roden in Groningen. Ze moeten de 30% kennelijk voor de helsdeuren wegslepen. Er komt komende week weer de zoveelste voorlichtingsavond met cadeautjes....
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    17/07/2012 10:09 uur
    Ik denk als per omgaande het analoge pakket geschrapt wordt bij Reggefiber en een groot ongecodeerd DVB-C basispakket met veel HD zenders er voor in de plaats komt,dat het veel mensen over de streep trekt. Jammer dat ze het alleen zelf nog niet doorhebben bij Reggefiber.
  • 0
    Pieter - Den Helder -
    17/07/2012 07:59 uur
    Het gaat bij mij bij glasvezel alleen om de internetverbinding, tv blijf ik wel via Ziggo en satelliet kijken. IPTV is mij te beperkt. Gisteren hoorde ik een radioreclame van een aanbieder die ook glasvezel doet waarin werd vermeld dat programma's opnemen gratis zou zijn.... Bij hun op een schijf zetten zeker? Nee, ik wil mijn programma's zelf opnemen en beheren.
  • 0
    Frank - Etten-Leur -
    17/07/2012 00:45 uur
    Ik geef Koffieleut gelijk. Het huidige dienstenaanbod op glasvezel is gewoonweg niet interessant genoeg. Bij Ziggo DVB-C heb ik alle belangrijke basiszenders in HD op DVB-C. Bij Glashart Media DVB-C is dat alleen Nederland 1, 2 en 3. Ik zou dus wel gek zijn om over te stappen. Voorwaarde #1 is dat ik met mijn Humax de basiszenders in dezelfde HD kwaliteit kan blijven bekijken. IPTV is in mijn regio sowieso niet interessant. Alle providers hier maken gebruik van het W.M.P.+ Wholesale aanbod van KPN. Dan krijg je dus Glashart Media IPTV gecombineerd met KPN streams. No thanks. Hogere bitrate bij de HD zenders of niet, het gaat allemaal eerst nog door KPN encodertjes. Bij Ziggo krijg ik de HD zenders -onaangepast- van de mediagateway. Dus onbewerkte kwaliteit incl. Dolby Digital (wat KPN streams ook niet hebben). Meer HD over DVB-C en IPTV terug via Reggefiber W.G.D.O., alleen dát zou mij enigsinds over de streep kunnen trekken.
  • 0
    Alex - Friesland -
    16/07/2012 19:10 uur
    Ik wil wel eens wat meer Amerikaanse zenders zien..
  • 0
    ron - nijmegen -
    16/07/2012 18:55 uur
    geef mij maar upc veel meer keus wat tv zenders betreft,zou mooi zijn als upc meer duitse zenders op de kabel zet,is allemaal engels wat ze er op hebben,dat is een minpuntje.glasvezel is ook niet alles hoor zelf gezien in nijmegen valt tegen hoor die glasvezel.alleen het geluid is ietsje beter dan bij upc want die is bij upc niet zo best via die media digitale mediabox van upc
  • 1
    Dennis - Irgendwo -
    16/07/2012 18:46 uur
    Volgens mij is het bij Reggefiber altijd zo dat bij het einde van de inschijfperiode zogenaamd nog geen 30% gehaald is. Maar na de maand verlenging wordt dit percentage op wonderbaarlijke wijze ineens alsnog gehaald..
  • 0
    Harry - Eindhoven -
    16/07/2012 18:31 uur
    Zo werkt het dus wel, als je eerst geen marktonderzoek doet, en er zijn bv al 5 chinese restaurants in de buurt, lijkt me het niet verstandig er nog een te openen. Als er niet genoeg klanten zijn dan kan de investering niet op een redelijke termijn terugverdient worden...
  • 0
    Apple740 - Rotterdam -
    16/07/2012 17:13 uur
    Ik blijf het een vreemde benadering vinden om eerst te polsen of we aan 30% gaan komen. Als ze dat toendertijd met de kabel gedaan zouden hebben hadden we nu nog geen kabel gehad maar een hark op het dak. Nog even en we krijgen een folder in de bus van toekomstig Chinees restaurant houder Mei Ling. Meneer Ling wil wel een zaak openen op het dorpsplein, maar alleen als hij zeker weet dat 30% van de dorpsbewoners er komen eten.
  • 0
    Koffieleut - Krimpen aan den IJssel -
    16/07/2012 16:28 uur
    Ook niet zo gek. Reggefiber biedt nu praktisch geen HD zenders in DVB-C terwijl de bestaande apparatuur in het Ziggo gebied met ingebouwde dan wel DVB-C ontvangers op vijf televisies gezien kunnen worden zonder meerkosten. Bij Reggefiber heb je alleen providers met mindere beeldkwaliteit zoals KPN,Telfort of XS4all of Lijbrand waar je weer speciale ontvangers moet kopen. Het is gewoon dom dat de providers op Reggefiber geen groot DVB-C pakket aanbiedt met veel HD zenders in het basispakket.