Nieuws

Nieuwsoverzicht

19 juli 2012

Antilliaanse en Surinaamse televisie via SunRTV

Nadat enkele weken geleden Bo Dushi TV zich als aanbieder van Antilliaanse en Surinaamse televisie presenteerde, komt vanaf 1 september ook SunRTV met een soortgelijk programma-aanbod.

Al enige tijd is de Antilliaanse tv-zender RTV-7 bij UPC beschikbaar. Hierdoor komt het aantal tv-zenders in de betrekkelijk kleine nichemarkt – met een potentieel bereik van rond de 500.000 kijkers - van Caribische televisie op drie. Omdat een abonnement op deze drie tv-zenders met ongeveer 15 euro per maand relatief duur is, is de kans klein dat geďnteresseerde tv-kijkers bij meerdere aanbieders een abonnement afsluiten. Het aanbod van SunRTV bestaat uit twee zenders: één Antilliaanse en één Surinaamse tv-zender.

SunRTV via IPTV

Om via de televisie naar SunRTV te kunnen kijken, moet van een speciale IPTV-decoder gebruik worden gemaakt. Deze kan via scart en HDMI aan de televisie gekoppeld worden en wordt door SunRTV in bruikleen aan de abonnee geleverd. Danny Viergever – directeur van SunRTV – laat Totaal TV weten dat hij met veel tv-aanbieders, inclusief de twee grote kabelbedrijven Ziggo en UPC, om de tafel heeft gezeten om zijn nieuwe tv-zenders in het digitale zenderaanbod beschikbaar te krijgen. Viergever: "Aanbieders willen de zender eerst zien, vandaar ook dat wijzelf niet willen wachten en de mogelijkheid bieden dat elke Nederlander vanaf 1 september kan abonneren."

Nieuwe eigen techniek

Door een nieuwe eigen techniek kan SunRTV volgens eigen zeggen met lage bandbreedte haar tv-zenders in goede SD-kwaliteit op het tv-toestel van de abonnee tonen. SunRTV ontvangt de tv-programma’s met een bandbreedte van 500 kbps. Door een zelf ontwikkelde techniek toont men de tv-programma’s – vanwege het tijdsverschil van 5 tot 6 uur – een dag later in goede beeldkwaliteit op één van de twee tv-zenders. Viergever staat in voor de beeldkwaliteit van SunRTV: "We zijn ruim twee jaar bezig met dit project, na ruim zes maanden hadden we de rechten binnen. De overige 1 ˝ jaar zit hoofdzakelijk in techniek. In deze tijd hebben mijn systeembeheerders zelf de software geschreven om het simpele feit dat ik nergens een systeem kon kopen wat dit mogelijk maakt. De beelden zijn goedgekeurd door Technicolor, The Front Door en Mediachoice."

Groot programma-aanbod

SunRTV beschikt over een groot aanbod van programma’s uit de Antillen en Suriname. Het werkt samen met acht televisiestations – waaronder de staatsomroep – uit Suriname en drie uit de Antillen. Viergever omschrijft SunRTV als het BVN voor Antillianen en Surinamers in Nederland. Daarnaast werkt men ook nog samen met een aantal tv-producenten uit deze Caribische regio.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • 0
    thymen - de bilt -
    21/11/2013 11:09 uur
    doemaar en gewoon door geven cnd lykmy leuk
  • 0
    Turbo-rukker - Hoogeveen -
    24/05/2013 11:40 uur
    Ja ja, ijndelijk eens wat positieve geluiden omtrend Surinaamse tillevisie, ik hoop dat dit een succes wordt! Mijn zegen hebbe ze, hoor!
  • 0
    Henny de Trucker - Meppel-zuid -
    28/07/2012 14:15 uur
    Als je op de website van SunRTV of dat van BoDushi kijkt, weet je al genoeg... Het verschil is erg groot. Die van SunRTV ziet er veel mooier en netter uit! Die van BoDushi is absoluut niet professioneel. Enkele Antillianen en Surinamers gesproken in NL... Kiezen allemaal voor SunRTV!!! Wens D Viergever en de rest van de directie van SunRTV veel succes met de 2 tv-zenders!!!
  • 0
    Fred - Meppel -
    28/07/2012 02:16 uur
    Lijkt me de juiste keus!Bo Duschi of zoiets is illegaal bezig en daar heb ik mervaring mee.Dit is mijn juiste keuze,wat Surinaamse tv betreft en dat voor die paar centen ga ik liever legaal!
  • 0
    Hendriks - Hilversum -
    24/07/2012 20:53 uur
    Heel eenvoudig: De strijd tegen onrecht en voor gerechtigheid
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    21/07/2012 12:00 uur
    @Hendriks - Hilversum: Vanwaar deze opstelling en kritiek, het is wat @Johan-Purmerend schrijft: Bewijs je veronderstelling eens, voordat je wat schrijft..Het is nogal wat hoor!
  • 0
    Johan - Purmerend -
    21/07/2012 11:00 uur
    Dus ik begrijp dat SunRTV illegaal materiaal uit gaat zenden. En dat Bo Dushi dat achterover heeft gedrukt. Met andere woorden SunRTV is 1 keer illegaal bezig, Bo Dushi 2 keer. Heb je er ook bewijzen voor deze stelling kunnen onderbouwen? Iets roepen is natuurlijk heel makkelijk.
  • 0
    Hendriks - Hilversum -
    20/07/2012 16:03 uur
    Pas op voor die Bo dushi TV, daar zitten een paar oplichters achter welke nog flinke rekeningen open hebben staan bij Technicolor (nu Ericsson) en illegaal materiaal van SunRTV achterover hebben gedrukt.
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/07/2012 17:16 uur
    Nog even op de website van SunRTV gekeken: Het gaat hier eigenlijk om een mediastreamertje, die je kunt aansluiten middels een scart of HDMI aansluiting, verder heb je de 'decoder' gratis in bruikleen bij een abonnement, hij werkt via je bestaande WIFI verbinding via je router, en gaat 15 euro p/mnd kosten, de 1e maand kost je dat 7,50 euro..Denk overigens wel, dat er een serieuze markt voor is, er wonen heel wat mensen van Surinaamse of Antiliaanse komaf hier, die zullen dit wel willen,succes!
  • 0
    Henny (Pro-Digitaal) - Eindhoven -
    19/07/2012 12:21 uur
    Ik juich dergelijk soort ondernemingen toe. Er zijn best wel veel buitenlandse medeburgers, die hier tóch behoefte aan heeft, zo heb ik een Indonesiër al buur, en die keken destijds via UPC naar Garuda TV, en betaalden daar graag 10 euro extra voor, deze familie woont vanaf 2005 naast ons, de man heeft meer dan 25 jr. voor de grote vrachtwagen fabriek hier gewerkt. Er is wel degelijk grote behoefte aan dit soort zenders. Ik wens ze succes toe i.i.g