Nieuws

Overzicht

11 augustus 2012

UPC start omruil Cisco decoders

UPC is begonnen met het omruilen van decoders bij het gedeelte van haar klanten dat de Cisco 8485 HDDVR decoder gebruikt. UPC levert de decoder in bruikleen aan de klant en noemt ze mediabox.

Het voordeel van het bruikleen-concept dat UPC gebruikt, is dat de klant geen extra kosten heeft bij de omruil van een digitale decoder. Voor de bruikleen dient men wel maandelijks enkele euro’s te betalen. UPC zegt dat de decoders die omgeruild worden niet voldoen aan de standaard kwaliteitseisen die UPC stelt.

UPC benadert klanten zelf

UPC-mediawoordvoerder Ronald Sutmuller bevestigt aan Totaal TV dat UPC is gestart met de vervanging van een bepaalde batch mediaboxen: "Over het aantal klanten met deze mediabox doen we geen uitspraak, anders dan dat we menen dat het om een bescheiden aantal gaat. Klanten bij wie de mediabox wordt omgeruild, krijgen een vergelijkbare box van Cisco, die wel voldoet aan de kwaliteitseisen." In praktijk houdt dit in dat UPC een Cisco 8485 decoder uit een andere batch levert.

Cisco 8485 probleemkind

De Cisco 8485 decoder is een interactieve tv-decoder die in Nederland ook door Ziggo gebruikt wordt. Bij Ziggo zijn er eveneens problemen met dit type decoder. Die zijn zo groot dat belangenvereniging voor kabelgebruikers COAX onlangs een negatief aankoopadvies voor deze decoder in het Ziggo-verzorgingsgebied heeft gegeven. Ook bij Ziggo gaat het om problemen bij een klein deel van de Cisco 8485 decoder, dat ook naar een bepaalde batch terug te brengen is. Omdat UPC door het door haar gebruikte bruikleen-concept exact weet welke klant een decoder gebruikt die mogelijk tot problemen kan leiden, kan men deze decoders uit voorzorg vervangen.

Geschreven door: Jarco Kriek

 
  • adsl gebruiker - brunssum -
    14/08/2012 12:54 uur
    Sorry correctie. @Frits amsterdam moet Gertjan_Heerenveen zijn. Trouwens@Frits_Amsterdam. Geef je volkomen gelijk dat je niet alleen een telefoon sim lock vrij kan maken maar tevens ook nog eens tussen gelijkwaardige aanbieders kan kiezen. Dat is in UPC een heel ander verhaal. En nu net doen alsof deze omruil juist positief zou zijn in dit verhuurmodel. Dat vind ik helemaal niet. Ben het helemaal niet eens hoe UPC te werk gaat. Gelukkig zit in niet in UPC gebied.
  • adsl gebruiker - brunssum -
    14/08/2012 12:43 uur
    @Marco_Almere. Juist een eenmalige investering en je hebt zelf de keuze wat je kiest. Dat wordt je bij UPC ontnomen. Daarbij betaal je per maand voor die STB en wil je opnemen kan je wederom afrekenen. Haast niet te geloven allemaal maar toch gebeurt het. Vergeet aub ook niet dat UPC bij bepaalde pakketten nog steeds extra geld telt voor de NED HD zenders. Oorzaak? Huurmodel. @Frits_Amsterdam? Mensen zijn die Sim-lock ook al lang zat hoor.Sim lock vrij wordt smard card pairing vrij? Wanneer?
  • Marco - Almere -
    12/08/2012 15:38 uur
    @Bas, misschien heeft hij al wel een box? Of misschien wil hij gewoon op de PC kijken met een DVB-C kaart? Dat kan bij UPC dus niet. Het voordeel van eigen apparatuur is dat het precies aan jou wensen voldoet. Zo'n eenmalige investering is mij in ieder geval wel 100 euro waard. En zoals al gezegd wordt: de beeldkwaliteit is minder bij de concurrentie. Ik zou dan ook niet snel overstappen als ik alles goed voor elkaar had.
  • Bas - Amsterdam -
    12/08/2012 06:26 uur
    Ik snap het probleem niet zo, bij KPN, Tele2, alle glasvezelproviders etc etc krijg je ook een box in bruikleen. Je wilt dus zelf een box kunnen kopen van minimaal € 100, waar je vervolgens niks meer aan hebt als je ooit wilt veranderen van aanbieder... Nee logisch!
  • gertjan - heerenveen -
    11/08/2012 18:07 uur
    @frits ik zou zeggen bordje in de tuin en verhuizen maar naar het al heilige ziggo..
  • Donny - Rotterdam -
    11/08/2012 17:09 uur
    Ik kan erover meepraten, ik zal de fouten opsommen: - EPG is vaak half - Loopt dagelijks vast - Valt dagelijks uit - Opnemen verloopt niet 100%, stopt vaak te vroeg door systeemfouten. Moet ik nog doorgaan?
  • Frits - Amsterdam -
    11/08/2012 16:34 uur
    Gertjan: ik heb inderdaad een pepaid mobieltje. Maar hoe dan ook, kromme vergelijking. Je kunt een mobieltje/abonnement kiezen bij verschillende leveranciers. In een UPC gebied kun je alleen digitale kabeltv van UPC nemen incl. verplichte Mediabox van UPC. CI+ zit vol met beperkingen en restricties. UPC bepaald in welke ontvanger jou CI+ module werkt. En ook hier is de smartcard gekoppeld aan de module. Voor hoge kwaliteit digitale tv, direct vanuit het mediapark heb ik geen andere keus dan UPC. Daar ben je dus mooi klaar mee.
  • gertjan - heerenveen -
    11/08/2012 16:08 uur
    Frits heeft blijkbaar ook nog nooit een mobieltje gekocht met abbo, en als je een eigen decoder wil kopen doe je dat toch en neem je ipv een mediabox een CI+
  • Frits - Amsterdam -
    11/08/2012 15:39 uur
    Dat bruikleen concept is zwaar achterhaald. Veel klanten willen tegenwoordig de vrijheid om een eigen DVB-C decoder te kunnen gebruiken. Stop met het pairen van smartcards aan ontvangers. Het is ronduit belachelijk dat dit nog steeds is toegestaan in Nederland. Het riekt naar koppelverkoop.
  • watiserdan - ergensinnl -
    11/08/2012 15:10 uur
    Cisco is het probleem kind niet hoor, is de software makers aka ziggo/upc die de box verneukt, box met originele cisco software en in andere landen waar deze boxen uitgegeven word werken ze zonder problemen.