1. Nieuws

    Aanhoudend klantverlies KPN Digitenne

    Steeds minder mensen kijken naar commerciële tv-zenders via de ether. Deze zenders zijn via het KPN tv-product Digitenne te bekijken. Het aantal abonnees blijft echter dalen.
    Jarco Kriek
    29 juli 2015
    comments 5
    Aanhoudend klantverlies KPN Digitenne
    Foto: ANP

    Steeds minder mensen kijken naar commerciële tv-zenders via de ether. Deze zenders zijn via het KPN tv-product Digitenne te bekijken. Het aantal abonnees blijft echter dalen.


    Het exacte aantal Digitenne-abonnees maakt KPN al enige tijd niet meer bekend. In de financiële cijfers is Digitenne onder de noemer ‘tv overige’ ondergebracht. Hieronder vallen ook duizenden abonnees van overgenomen glasvezelserviceproviders die via glasvezel alleen een analoge tv-dienst afnemen. Digitenne – feitelijk ‘tv overige’ – zag het aantal klanten in een jaar tijd met twintig procent van 533.000 naar 426.000 afnemen. In de hoogtijdagen van Digitenne had KPN rond een miljoen klanten voor deze tv-dienst. In minder dan tien jaar tijd is de abonnementsprijs van Digitenne meer dan verdubbeld van €6,50 toen naar €14,00 nu. Digitenne is samen met CanalDigitaal in buitengebieden in sommige gevallen de enige manier om naar tv te kijken.

    Meer kijkers door publieke omroep

    Feitelijk zijn er meer Nederlanders die digitale tv via de ether kijken. De drie landelijke zenders van de NPO en regionale omroepen zijn ongecodeerd te bekijken. Hiervoor hoeft men geen abonnement op Digitenne af te nemen. Wie digitaal via de ether kijkt, kan in ieder geval tot 31 januari 2017 Digitenne gebruiken. Op deze datum loopt de uitzendlicentie van Digitenne af. Later dit jaar wordt besloten hoe het aanbod van digitale tv via de ether er na 2017 uit gaat zien. NPO heeft een plan ingediend om de verspreiding via de nieuwe DVB-T2 techniek in eigen hand te nemen. Daarbij wil men de drie landelijke tv-zenders ongecodeerd in HD gaan uitzenden. KPN houdt zich nog op de vlakte over de toekomst van Digitenne na 2017.

    KPNDigitenneCanalDigitaalbuitengebiedbuitengebiedenPlay van KPNEconomische ZakenuitzendvergunningNPOpublieke omroepHDHbbTVNPO GemistNPO PlusDVB-T2DVBT2prijsverhogingabonnementInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDVB-TDVBTklantverlies

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Echt niet OK

    Echt niet OK
    NPO 3 om 20:25 uur
    Katja Schuurman, Jan Kooijman en Stijn van Vliet behandelen situaties uit het dagelijks leven die iedereen herkent en die, als je niet oppast, heel ongemakkelijk kunnen worden. Hoe dicht mag je met je naakte lichaam bij een vreemde komen in de kleedkamer? Hoe reageer je als de pasgeboren baby van je collega écht niet knap is? Wat zet je wel en niet op social media? Aan de hand van openhartige gesprekken en hilarische sketches verkennen Jan, Katja en Stijn de grens tussen gepast en ongepast.Ze vragen ook een gast het hemd van het lijf, zoals Jennifer Hoffman, Sofie van den Enk of Tess Milne, en in de sketches worden ze bijgestaan door een topcast van Nederlandse acteurs en actrices. Dé grappige nieuwe gids over wat er wel en vooral ook níet kan anno 2017.

    Zappen.blog.nl