1. Nieuws

    Aantal kabel- en glasvezelaansluitingen gestegen

    Kabel zit weer in de lift en wordt meer gebruikt. Dat blijkt uit de Telecommonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook steeg het aantal glasvezelaansluitingen.
    Jarco Kriek
    12 februari 2016
    comments 0
    Aantal kabel- en glasvezelaansluitingen gestegen

    Kabel zit weer in de lift en wordt meer voor internetdiensten gebruikt. Dat blijkt uit de Telecommonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook steeg het aantal glasvezelaansluitingen in Nederlandse huishoudens.


    De stijging van het aantal kabelaansluitingen dat voor internet gebruikt wordt, is opvallend. Na enkele kwartalen van krimp constateerde ACM in het derde kwartaal van 2015 voor het eerst een toename. De stijging is echter zeer beperkt, namelijk vijfduizend aansluitingen. Het aantal actieve kabelaansluitingen in Nederland was op 30 september 3,249 miljoen. Het aantal glasvezelaansluitingen dat voor internetconsumptie wordt gebruikt, steeg van 792.000 naar 840.000. In Nederland bieden vooral Ziggo via de kabel en KPN via glasvezel internetabonnementen aan.

    Koperdraad minder voor internet gebruikt

    Koperdraad wordt in Nederland minder voor internet gebruikt. Internet via DSL blijft na kabel wel het belangrijkste platform voor het verkrijgen van een internetverbinding in de Nederlandse huishoudens. Het aantal actief voor internet gebruikte aansluitingen daalde wel 41.000 naar 2,872 miljoen.

    Ziggo en KPN vrijwel even groot

    Op de markt van internetdiensten zijn Ziggo en KPN volgens ACM ongeveer even groot. Beide bedrijven hebben een marktaandeel dat tussen de 40 en 45 procent ligt. Tele2 volgt met een marktaandeel tussen de 0 en 5 procent. Alle andere internetaanbieders hebben gezamenlijk een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent.

    Autoriteit Consument & MarktACMinternetvastvaste marktkabelglasvezelDSLkoperkoperdraadADSLVDSLinternetaansluitingZiggoKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Vuelta

    Wielrennen: Vuelta
    Eurosport 1 om 17:30 uur
    Verslag van de 1ste etappe van de Vuelta.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP De wandeling

    De wandeling
    NPO 2 om 18:05 uur
    Sander de Kramer of Joris Linssen wandelt met zowel bekende als onbekende gasten.