1. Nieuws

    Aantal kabel- en glasvezelaansluitingen gestegen

    Kabel zit weer in de lift en wordt meer gebruikt. Dat blijkt uit de Telecommonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook steeg het aantal glasvezelaansluitingen.
    Jarco Kriek
    12 februari 2016
    comments 0
    Aantal kabel- en glasvezelaansluitingen gestegen

    Kabel zit weer in de lift en wordt meer voor internetdiensten gebruikt. Dat blijkt uit de Telecommonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook steeg het aantal glasvezelaansluitingen in Nederlandse huishoudens.


    De stijging van het aantal kabelaansluitingen dat voor internet gebruikt wordt, is opvallend. Na enkele kwartalen van krimp constateerde ACM in het derde kwartaal van 2015 voor het eerst een toename. De stijging is echter zeer beperkt, namelijk vijfduizend aansluitingen. Het aantal actieve kabelaansluitingen in Nederland was op 30 september 3,249 miljoen. Het aantal glasvezelaansluitingen dat voor internetconsumptie wordt gebruikt, steeg van 792.000 naar 840.000. In Nederland bieden vooral Ziggo via de kabel en KPN via glasvezel internetabonnementen aan.

    Koperdraad minder voor internet gebruikt

    Koperdraad wordt in Nederland minder voor internet gebruikt. Internet via DSL blijft na kabel wel het belangrijkste platform voor het verkrijgen van een internetverbinding in de Nederlandse huishoudens. Het aantal actief voor internet gebruikte aansluitingen daalde wel 41.000 naar 2,872 miljoen.

    Ziggo en KPN vrijwel even groot

    Op de markt van internetdiensten zijn Ziggo en KPN volgens ACM ongeveer even groot. Beide bedrijven hebben een marktaandeel dat tussen de 40 en 45 procent ligt. Tele2 volgt met een marktaandeel tussen de 0 en 5 procent. Alle andere internetaanbieders hebben gezamenlijk een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent.

    Autoriteit Consument & MarktACMinternetvastvaste marktkabelglasvezelDSLkoperkoperdraadADSLVDSLinternetaansluitingZiggoKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.