1. Nieuws

    Amerikaanse manier van onderhandelen: stikken of slikken

    De onderhandelingen over nieuwe overeenkomsten tussen tv- en contentaanbieders verharden zich. Dit komt onder meer door een andere onderhandelingstactiek.
    Jarco Kriek
    5 mei 2017
    comments 8
    Amerikaanse manier van onderhandelen: stikken of slikken
    Foto ANP

    Eredivisie Media & Maktering zette vorig jaar de toon. Een nieuwe manier van onderhandelen die het beste als Amerikaans omschreven kan worden. Daarbij wordt het spel hard gespeeld en wordt al snel met sommatie van doorgifte van zenders gedreigd. Veelal komen dit soort onderhandelingen op een punt waarbij het slikken of stikken voor een aanbieder is. In het geval van Eredivisie Media & Marketing ging het om nieuwe distributieovereenkomsten voor betaalzender FOX Sports. En het harde onderhandelingsspel werd vooral met KPN gespeeld. Toen deze aanbieder een akkoord had bereikt, volgenden al snel andere aanbieders. Uiteindelijk hield alleen Tele2 de poot stijf en verwijderde het FOX Sports uit het zenderaanbod.


    Discovery Networks

    Een soortgelijk Amerikaans pokerspel is nu rond de zenders van Discovery Networks gaande. De aanbieders Delta en M7 Group, eigenaar van CanalDigitaal en Online.nl, wensen vooralsnog niet in te gaan op de eis van een veel hogere doorgiftevergoeding voor de zenders van Discovery Networks. De aanbieders zeggen dat het om een verdubbeling van de doorgiftevergoeding gaat. Discovery Networks spreekt dit overigens tegen. Ook dit keer wordt het spel van slikken of stikken gespeeld. Het zorgt ervoor dat de zenders van Discovery Networks vanaf vandaag, waarschijnlijk tijdelijk, niet meer bij Delta te zien zijn. Of M7 Group het voorbeeld van Delta gaat volgen, is op dit moment nog niets duidelijk.

     

    Uitzendrechten

    Bij zowel FOX Sports als Discovery Networks speelt de inkoop van dure sportrechten een belangrijke rol bij de vraag voor een hogere doorgiftevergoeding. In het geval van FOX Sports gaat het om de uitzendrechten van de Eredivisie. Discovery Networks heeft meerdere exclusieve rechten gekocht, waaronder de Olympische Spelen.

    distributiedistributieovereenkomstdoorgiftedoorgiftevergoedinguitzendrechtenEredivisieFOX SportsOlympische SpelenEurosportDiscovery NetworksDeltaCanalDigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl