1. Nieuws

    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC

    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen.
    Jan-Hein Visser
    3 november 2011
    comments 0
    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC
    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen bij de UPC abonnees.

    Het aantal serviceabonnementen dat klanten bij UPC in het derde kwartaal afnam, groeide ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 van 26.900 naar 37.700. Een stijging van 40%. De in augustus gestarte campagne waarin een voordeel bundel met 50 Mb downloadsnelheid voor internet centraal staat, draagt volgens UPC bij aan de sterke groei van het aantal klanten dat voor de digitale diensten van UPC kiest.

    Aan het eind van het derde kwartaal maakten ruim 1,8 miljoen Nederlandse klanten gebruik van de diensten van UPC. Uitgesplitst naar dienst maakten 974.000 klanten gebruik van UPC Digitale Televisie, belden 806.000 klanten via UPC en waren er 909.000 internetklanten. Het aantal klanten dat uitsluitend gebruik maakt van analoge kabeltelevisie en radio daalde van 911.072 in het tweede kwartaal naar 864.000 in het derde kwartaal.

    Dat betekent echter ook dat op minstens 47% van alle UPC aansluitingen enkel analoge tv- en -radio wordt afgenomen ofwel het analoog standaardabonnement. Weliswaar kijkt ruim de helft van alle UPC klanten dus digitale tv, maar zeker gezien het gebruik van analoge tv op extra toestellen speelt dit dus nog een hoofdrol. In vergelijking tot de andere grote Nederlandse kabelmaatschappij Ziggo (die echter geen concurrent is van UPC - men kan ook niet kiezen) gaat de digitalisering bij UPC dus slechts schoorvoetend.

    In het analoge pakket geeft UPC ook nog in de meeste gevallen 32 zenders door (Ziggo nog maar 25) en dit pakket is grotendeels samengesteld door de programmaraden, waarvan UPC in alle gevallen de adviezen netjes opvolgt. Analoge televisie kost bij UPC gemiddeld ongeveer €17 per maand. Digitale televisie is alleen beschikbaar (tarief voor 1 decoder) voor €5 extra per maand met het digitaal starterspakket. HDTV is alleen beschikbaar met extra aanvullende abonnementen daar weer bovenop.

    UPCAnaloogprogrammaraadDigitaliseringZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP Watani: Mijn thuisland

    Watani: Mijn thuisland
    NPO 2 om 17:30 uur
    In het door de burgeroorlog verwoeste Aleppo woont een gezin met vier jonge kinderen. Wanneer de vader door zijn eigen kameraden overgeleverd wordt aan IS, besluit de moeder dat het tijd is om te vluchten. Het gezin belandt in een slaperig Duits stadje, waar het verwerken van het oorlogstrauma pas écht begint.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!

    Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!
    RTL 5 om 18:37 uur
    De grofgebekte Gordon Ramsey keert terug naar een aantal restaurants die hij in deze reeks uit de brand heeft proberen te helpen. Draaien de zaken inmiddels naar verwachting of hebben de eigenaren Gordons adviezen in de wind geslagen?