1. Nieuws

    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC

    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen.
    Jan-Hein Visser
    3 november 2011
    comments 0
    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC
    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen bij de UPC abonnees.

    Het aantal serviceabonnementen dat klanten bij UPC in het derde kwartaal afnam, groeide ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 van 26.900 naar 37.700. Een stijging van 40%. De in augustus gestarte campagne waarin een voordeel bundel met 50 Mb downloadsnelheid voor internet centraal staat, draagt volgens UPC bij aan de sterke groei van het aantal klanten dat voor de digitale diensten van UPC kiest.

    Aan het eind van het derde kwartaal maakten ruim 1,8 miljoen Nederlandse klanten gebruik van de diensten van UPC. Uitgesplitst naar dienst maakten 974.000 klanten gebruik van UPC Digitale Televisie, belden 806.000 klanten via UPC en waren er 909.000 internetklanten. Het aantal klanten dat uitsluitend gebruik maakt van analoge kabeltelevisie en radio daalde van 911.072 in het tweede kwartaal naar 864.000 in het derde kwartaal.

    Dat betekent echter ook dat op minstens 47% van alle UPC aansluitingen enkel analoge tv- en -radio wordt afgenomen ofwel het analoog standaardabonnement. Weliswaar kijkt ruim de helft van alle UPC klanten dus digitale tv, maar zeker gezien het gebruik van analoge tv op extra toestellen speelt dit dus nog een hoofdrol. In vergelijking tot de andere grote Nederlandse kabelmaatschappij Ziggo (die echter geen concurrent is van UPC - men kan ook niet kiezen) gaat de digitalisering bij UPC dus slechts schoorvoetend.

    In het analoge pakket geeft UPC ook nog in de meeste gevallen 32 zenders door (Ziggo nog maar 25) en dit pakket is grotendeels samengesteld door de programmaraden, waarvan UPC in alle gevallen de adviezen netjes opvolgt. Analoge televisie kost bij UPC gemiddeld ongeveer €17 per maand. Digitale televisie is alleen beschikbaar (tarief voor 1 decoder) voor €5 extra per maand met het digitaal starterspakket. HDTV is alleen beschikbaar met extra aanvullende abonnementen daar weer bovenop.

    UPCAnaloogprogrammaraadDigitaliseringZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP The Mysteries of Laura

    The Mysteries of Laura
    Net5 om 20:00 uur
    Een beetje coole rechercheur heeft geen loep of pijp meer, maar iets eigens. Zo paradeert Laura met d'r gestuntel en onhandigheid. Pure afleiding natuurlijk, zodat ze kan doen waarvoor ze is geboren: rechercheren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP La La Land

    La La Land
    Film1 Premiere om 20:30 uur
    Een film die iedereen leuk vindt: zoiets bestaat niet. Toch komt La La Land verrekte dicht in de buurt. En dat is zeker voor een musical een prestatie, want personages die uitbarsten in zang en dans trekt lang niet iedereen. De film won uiteindelijk zes Oscars, waaronder die voor beste vrouwelijke hoofdrol (Emma Stone).