1. Nieuws

    Apple wil televisiemarkt veroveren

    Nu Apple de markt van mobiele geluidsdragers, telefoons en tablets domineert, heeft het Amerikaanse bedrijf een volgend doel. Het wil in Amerika en Europa de tv-markt veroveren.
    Jarco Kriek
    5 maart 2012
    comments 0
    Apple wil televisiemarkt veroveren

    Nu Apple de markt van mobiele geluidsdragers, telefoons en tablets domineert, heeft het Amerikaanse bedrijf een volgend doel. Het wil in Amerika en Europa de tv-markt veroveren. Dit lijkt een grotere kluif te zijn dan het bedrijf van tevoren dacht.

    De eerste tekenen dat Apple zich op de tv-markt met groot geld wil inkopen, waren er enkele maanden geleden al. Toen werd bekend dat Apple plannen heeft om op de uitzendrechten van het Engelse Premier League voetbal te gaan meebieden. Ook in andere Europese landen – waaronder Nederland houden voetbalbonden rekening met de nieuwe tv-aanbieder Apple.

    iTunes

    Apple wil de digitale tv-markt op dezelfde wijze veroveren zoals men de digitale muziekmarkt heeft veroverd. iTunes speelt daarin een belangrijke rol. Apple wil de controle over het eigen content houden. En dat zien tv-aanbieders – onder meer kabelbedrijven en IPTV-aanbieders – met eigen tv-netwerken natuurlijk niet zitten.


    Apple bepaalt

    De stelregel waarmee Apple de huidige onderhandelingen met vooral kabelbedrijven is ingegaan is: "Wij bepalen de prijs, wij bepalen de inhoud.” De samenwerking op zich lijkt niet het grote probleem, maar juist deze harde eis wél. Het nieuwe Horizon Mediabox-platform van UPC is bijvoorbeeld al geschikt om via een speciale appstore content van derde bedrijven op de decoder af te spelen.


    Stroeve onderhandelingen

    Een ander struikelblok lijken de advertentie-inkomsten te zijn. Ook hiervan wil Apple een substantieel deel incasseren. Hierdoor verlopen de onderhandelingen op dit moment moeizaam. Apple wil nog dit jaar met haar nieuwe tv-dienst starten. Onderhandelende partijen hebben dus nog even de tijd om nader tot elkaar te komen.


    Inkopen

    Apple lijkt de onderhandelingen onder druk te willen zetten door exclusieve uitzendrechten die op de markt verschijnen te willen kopen. Hierdoor koopt Apple zich eigenlijk in de mondiale tv-markt in. Daarbij lijkt het Amerikaanse bedrijf serieus in de geldbuidel te willen tasten. Eerder deed John de Mol dit in Nederland. Voor zijn nieuwe tv-zender Talpa kocht hij voor een extreem hoog bedrag de samenvattingsrechten van het Nederlandse eredivisievoetbal. Talpa heeft het ondanks het voetbalaanbod het niet in het Nederlandse tv-landschap gered.

    AppleiPadiPhoneiPodiTunestelevisiemarkttelevisietv-marktkabelvoetbaluitzendrechtenUPCHorizon Mediabox

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: De Claim - Zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog

    2Doc: De Claim - Zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog
    NPO 2 om 20:25 uur
    In Nederlandse musea bevinden zich kunstwerken die in de oorlog door de Duitse bezetter zijn geroofd. Erfgenamen komen die werken op het spoor en claimen hun eigendomsrecht.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Dark Knight

    The Dark Knight
    Veronica om 20:30 uur
    Met de hulp van luitenant Jim Gordon (Gary Oldman) en openbaar aanklager Harvey Dent (Aaron Eckhart) wil Batman de georganiseerde misdaad in Gotham voorgoed uitroeien. Het drietal gaat doeltreffend te werk, maar ze vallen al snel ten prooi aan een opkomend meesterbrein, The Joker (Heath Ledger). Hij dompelt Gotham onder in totale anarchie en dwingt The Dark Knight steeds verder over de delicate grens te stappen tussen held en burgerwacht.

    Zappen.blog.nl