1. Nieuws

    Apple wil televisiemarkt veroveren

    Nu Apple de markt van mobiele geluidsdragers, telefoons en tablets domineert, heeft het Amerikaanse bedrijf een volgend doel. Het wil in Amerika en Europa de tv-markt veroveren.
    Jarco Kriek
    5 maart 2012
    comments 0
    Apple wil televisiemarkt veroveren

    Nu Apple de markt van mobiele geluidsdragers, telefoons en tablets domineert, heeft het Amerikaanse bedrijf een volgend doel. Het wil in Amerika en Europa de tv-markt veroveren. Dit lijkt een grotere kluif te zijn dan het bedrijf van tevoren dacht.

    De eerste tekenen dat Apple zich op de tv-markt met groot geld wil inkopen, waren er enkele maanden geleden al. Toen werd bekend dat Apple plannen heeft om op de uitzendrechten van het Engelse Premier League voetbal te gaan meebieden. Ook in andere Europese landen – waaronder Nederland houden voetbalbonden rekening met de nieuwe tv-aanbieder Apple.

    iTunes

    Apple wil de digitale tv-markt op dezelfde wijze veroveren zoals men de digitale muziekmarkt heeft veroverd. iTunes speelt daarin een belangrijke rol. Apple wil de controle over het eigen content houden. En dat zien tv-aanbieders – onder meer kabelbedrijven en IPTV-aanbieders – met eigen tv-netwerken natuurlijk niet zitten.


    Apple bepaalt

    De stelregel waarmee Apple de huidige onderhandelingen met vooral kabelbedrijven is ingegaan is: "Wij bepalen de prijs, wij bepalen de inhoud.” De samenwerking op zich lijkt niet het grote probleem, maar juist deze harde eis wél. Het nieuwe Horizon Mediabox-platform van UPC is bijvoorbeeld al geschikt om via een speciale appstore content van derde bedrijven op de decoder af te spelen.


    Stroeve onderhandelingen

    Een ander struikelblok lijken de advertentie-inkomsten te zijn. Ook hiervan wil Apple een substantieel deel incasseren. Hierdoor verlopen de onderhandelingen op dit moment moeizaam. Apple wil nog dit jaar met haar nieuwe tv-dienst starten. Onderhandelende partijen hebben dus nog even de tijd om nader tot elkaar te komen.


    Inkopen

    Apple lijkt de onderhandelingen onder druk te willen zetten door exclusieve uitzendrechten die op de markt verschijnen te willen kopen. Hierdoor koopt Apple zich eigenlijk in de mondiale tv-markt in. Daarbij lijkt het Amerikaanse bedrijf serieus in de geldbuidel te willen tasten. Eerder deed John de Mol dit in Nederland. Voor zijn nieuwe tv-zender Talpa kocht hij voor een extreem hoog bedrag de samenvattingsrechten van het Nederlandse eredivisievoetbal. Talpa heeft het ondanks het voetbalaanbod het niet in het Nederlandse tv-landschap gered.

    AppleiPadiPhoneiPodiTunestelevisiemarkttelevisietv-marktkabelvoetbaluitzendrechtenUPCHorizon Mediabox

    Reacties

  1. TV-TIP Animal Cops: Houston

    Animal Cops: Houston
    Animal Planet om 20:05 uur
    De dierenbescherming krijgt het druk. Er worden diverse zieke dieren in beslag genomen, waaronder een geit en een zwangere kat. Inspecteur Scott Wernick redt een aantal honden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Mona Lisa Smile

    Mona Lisa Smile
    RTL 8 om 20:30 uur
    In de jaren vijftig mogen vrouwen wel naar de universiteit, maar daar wordt ze geleerd dat het hoogste streven nog steeds de functie van huismoeder is. Katherine Watson, de nieuwe lerares kunstgeschiedenis, heeft daar heel andere idee?n over.

    Zappen.blog.nl