1. Nieuws

    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo

    Er is commotie over de kerstreclame Kerstmis vier je samen van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.
    Jarco Kriek
    8 december 2014
    comments 8
    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo
    Foto: ANP

    Er is commotie over de kerstreclame 'Kerstmis vier je samen' van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.


    De drie minuten durende kerstreclame werd gisteren – onder meer op SBS6 – voor het eerst uitgezonden. Artiesten als Jan Smit, René Froger en Ruth Jacott zijn in de kerstreclame te zien en te horen. Naast veel positieve reacties over de kwaliteit en opzet van de commercial zijn er op sociale media ook negatieve geluiden te horen. Omdat aan de kerstreclame een goed doel – de voedselbank en Leger des Heils – gekoppeld is, klagen Nederlanders over de productiekosten. Ook het uitzenden van een drie minuten lange reclame kost veel geld. Overigens zijn van de Jumbo kerstreclame ook diverse varianten die de normale lengte van twintig tot dertig seconden hebben.

    Artiesten betaald voor Jumbo kerstreclame

    Op sociale media als Twitter waren direct na het uitzenden van de lange versie van de commercial al de eerste negatieve reacties te lezen. Zo lijkt de Jumbo commercial te veel op de meest bekende kerstreclame Holidays Are Coming van Coca Cola. Hierbij wordt vooral op de verlichte vrachtwagen gedoeld. Maar de meeste kritiek wordt over de kosten geuit. "Met het geld wat die nieuwe Jumbo reclame heeft gekost, kun je 500 gezinnen een jaar lang van eten voorzien", is één van de reacties. De kritiek wordt zeker niet minder nu Lange Frans – één van de deelnemende artiesten – op radiozender 100%NL heeft gezegd dat er voor zijn deelname geld is betaald. Onduidelijk is of het gaat om betaling van alle artiesten. Zo is René Froger ambassadeur van Voedselbanken Nederland. De zanger doet regelmatig belangeloos activiteiten voor deze organisatie.

    Jumbo ontkent betaling artiesten

    Jumbo weerspreekt in een verklaring dat het artiesten voor medewerking aan de kerstreclame betaald heeft. De bekende artiesten hebben volgens de supermarktketen belangeloos hieraan meegewerkt.


    JumboreclamecommercialkerstreclameVoedselbankVoedselbanken NederlandLeger des HeilsSBS6100%NLtvtelevisieKerstmisKetstmis vier je samenJan SmitRené FrogerRuth JacottLange Frans

    Reacties

  1. TV-TIP Inside the London Fire Brigade

    Inside the London Fire Brigade
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Het is een bizar toeval, maar juist op het moment dat in Londen afgelopen juni een van de allergrootste woningbranden plaatsvond (die van de 67-meter hoge Grenfelltoren in Kensington) werden de brandweermannen voor deze driedelige documentaire gevolgd. Kijk, en huiver.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Het perfecte plaatje

    Het perfecte plaatje
    RTL 4 om 20:30 uur
    Na weken van gerommel met diafragma's en licht, wordt vanavond duidelijk wie als opvolger van Humberto Tan wordt gekroond. Wie na de finale nóg niet genoeg kan krijgen van al die meesterwerken, kan terecht in het Museum Hilversum. Vanaf morgen is daar het allerbeste werk van de kandidaten van dit seizoen te bewonderen.