1. Nieuws

    'Avro overtrad de regels met Op zoek naar Mary Poppins'

    De Avro heeft met het tv-programma ‘Op zoek naar Mary Poppins’ de gedragscode voor de publieke omroepen overtreden.
    18 februari 2010
    comments 0
    'Avro overtrad de regels met Op zoek naar Mary Poppins'
    De Avro heeft met het tv-programma ‘Op zoek naar Mary Poppins’ de gedragscode voor de publieke omroepen overtreden.

    Dat schrijft opinieblad Vrij Nederland. In de musicaltalentenjacht konden kijkers per sms of telefoon stemmen op hun favoriete kandidaat voor de rol van Mary Poppins in een musical van Joop van den Ende. Maar de omroep bracht de kijker daar 60 eurocent per sms of telefoontje voor in rekening.

    Volgens de code mogen de omroepen voor zulke diensten niet meer vragen dan de directe kosten. Uit eerder onderzoek naar belspelletjes, in opdracht van het ministerie van Justitie, blijkt dat die kosten gemiddeld 31 cent bedragen. Dat zou betekenen dat de Avro er winst op maakt.

    Programmaleider van de Avro Kees Tukker zegt in Vrij Nederland dat ‘eventuele inkomsten’ uit het sms’en en bellen gebruikt worden om het programma mede te kunnen financieren. Volgens hem is het toegestaan om van de richtlijn af te wijken als de omroep daarvoor achteraf verantwoording aflegt.

    Maar hij wilde in het artikel niet zeggen welke redenen er waren om de code in dit geval niet na te leven. Volgens hem is het gebruik dat de code niet wordt nageleefd. ‘Afwijken is in dit geval eigenlijk conformeren aan de andere omroepen’, zegt Tukker.

    De actie van de Avro staat niet alleen op gespannen voet met de eigen richtlijnen maar ook met de Wet op de Kansspelen, schrijft Vrij Nederland. Kijkers maakten in sommige afleveringen met hun stem ook kans op een prijs: een theaterarrangement in Amsterdam. Ook de wet bepaalt dat er bij dergelijke loterijen niet meer dan de directe communicatiekosten in rekening mogen worden gebracht. Tukker: ‘We kennen de regels en hebben die toegepast en uitgelegd zoals we dat al jaren doen.’

    Het Commissariaat voor de Media onderzoekt momenteel al of de Avro met het programma in strijd met de regels reclame heeft gemaakt voor de musical van het productiebedrijf van Joop van den Ende. De SP heeft Kamervragen gesteld over de zaak.
    AvroregelsgedragcodesmskansspelenOp zoek naar Mary Poppinscommissariaat voor de media

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.