1. Nieuws

    BBC journalisten moeten social media gebruiken

    Het nieuwe hoofd van BBC Global News heeft alle medewerkers gesommeerd om meer gebruik te gaan maken van social media, zoals Twitter. Op donderdag 18 maart zal BBC World Service overigens alle 'social media' inzetten tijdens het evenement Super Power Nation. Tijdens dit experiment wordt een globale discussie gevoerd waarbij onder meer Twitter, Facebook en Flickr worden ingezet. Verslag ervan volgt op BBC World Service (Radio) en BBC World News (TV).
    Jan-Hein Visser
    17 maart 2010
    comments 0
    BBC journalisten moeten social media gebruiken
    Peter Horrocks, de nieuwe directeur van BBC Global News, windt er geen doekjes om: journalisten hebben geen andere keuze dan gebruik te maken van social media, zoals twitter en facebook. Niet geheel toevallig was Peter Horrocks voormalig het hoofd van de BBC Multimedia room.

    Horrocks zou zelfs hebben gesteld dat journalisten verplicht zijn om gebruik te maken van de sociale media programma's en anders beter kunnen vertrekken. Immers kan je als journalist tegenwoordig je werk niet goed doen als je niet met social media kan omgaan. Horrocks doelt vooral op Twitter, Facebook maar bijvoorbeeld ook RSS feeds voor mobiele applicaties.

    In het digitale tijdperk moeten journalisten kunnen omgaan met readers en social media applicaties die extreem waardevol zijn bij het verzamelen van nieuws en de output hiervan. Het merk BBC News moet door journalisten zo worden neergezet dat het publiek hiermee op de juiste manier wordt bereikt en feedback moet ook worden opgepikt.

    Hij zou zelfs letterlijk hebben gezegd:  ‘If you don’t like it, if you think that level of change or that different way of working isn’t right for me, then go and do something else, because it’s going to happen. You’re not going to be able to stop it.’ Hiermee stelt Horrocks dat het niet gestopt kan worden en als je er niet mee kan omgaan, ga dan maar beter wat anders doen.De grote Britse nieuwsconcurrent Sky News is intussen al voorloper want de newsroom van Sky News is zich sinds een tijdje intensief gaan bezighouden met twitter.

    In een recente reportage op business news zender CNBC werd gesteld dat Social media en  de invloed op het werk geen opkomende of tijdelijke trend is en alleen maar belangrijker zal worden. Vooral media en journalisten zullen hier rekening mee moeten houden maar in feite liggen er mogelijkheden voor alle bedrijven. In de Verenigde Staten was Facebook begin dit jaar de 2e best bezochte site en passeerde daarmee al Yahoo.

    De BBC springt donderdag 18 maar volledig in op het gebruik van alle social media tijdens Super Power Nation. De discussie vanaf Super Power Nation is te volgen via alle belangrijke 'social media' :  bbc.com/superpower, Twitter: @BBC_SPnation , Facebook (BBCSuperpowerSeason), op het blog bbc.co.uk/blogs/superpower, en via Flickr: flickr.com/photos/47661717@N07.

    BBC Arabic TV en Radio , BBC Persian TV zullen in de middag verslag doen evenals BBC World News ( 20 minuten na elk heel uur vanaf 14.20 CET). Ros Atkins zal om 17..30 uur CET een half uur durend programma SuperNation Power presenteren. BBC World Service (Radio) zal aan het evenement aandacht besteden tijdens hun discussie programma World Have Your Say alwaar Ros Atkins dit zal presenteren om 19.00 uur CET.



    BBCSocial MediaTwitterCNBCSky NewsFacebookRSS

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?