1. Nieuws

    BBC journalisten moeten social media gebruiken

    Het nieuwe hoofd van BBC Global News heeft alle medewerkers gesommeerd om meer gebruik te gaan maken van social media, zoals Twitter. Op donderdag 18 maart zal BBC World Service overigens alle 'social media' inzetten tijdens het evenement Super Power Nation. Tijdens dit experiment wordt een globale discussie gevoerd waarbij onder meer Twitter, Facebook en Flickr worden ingezet. Verslag ervan volgt op BBC World Service (Radio) en BBC World News (TV).
    Jan-Hein Visser
    17 maart 2010
    comments 0
    BBC journalisten moeten social media gebruiken
    Peter Horrocks, de nieuwe directeur van BBC Global News, windt er geen doekjes om: journalisten hebben geen andere keuze dan gebruik te maken van social media, zoals twitter en facebook. Niet geheel toevallig was Peter Horrocks voormalig het hoofd van de BBC Multimedia room.

    Horrocks zou zelfs hebben gesteld dat journalisten verplicht zijn om gebruik te maken van de sociale media programma's en anders beter kunnen vertrekken. Immers kan je als journalist tegenwoordig je werk niet goed doen als je niet met social media kan omgaan. Horrocks doelt vooral op Twitter, Facebook maar bijvoorbeeld ook RSS feeds voor mobiele applicaties.

    In het digitale tijdperk moeten journalisten kunnen omgaan met readers en social media applicaties die extreem waardevol zijn bij het verzamelen van nieuws en de output hiervan. Het merk BBC News moet door journalisten zo worden neergezet dat het publiek hiermee op de juiste manier wordt bereikt en feedback moet ook worden opgepikt.

    Hij zou zelfs letterlijk hebben gezegd:  ‘If you don’t like it, if you think that level of change or that different way of working isn’t right for me, then go and do something else, because it’s going to happen. You’re not going to be able to stop it.’ Hiermee stelt Horrocks dat het niet gestopt kan worden en als je er niet mee kan omgaan, ga dan maar beter wat anders doen.De grote Britse nieuwsconcurrent Sky News is intussen al voorloper want de newsroom van Sky News is zich sinds een tijdje intensief gaan bezighouden met twitter.

    In een recente reportage op business news zender CNBC werd gesteld dat Social media en  de invloed op het werk geen opkomende of tijdelijke trend is en alleen maar belangrijker zal worden. Vooral media en journalisten zullen hier rekening mee moeten houden maar in feite liggen er mogelijkheden voor alle bedrijven. In de Verenigde Staten was Facebook begin dit jaar de 2e best bezochte site en passeerde daarmee al Yahoo.

    De BBC springt donderdag 18 maar volledig in op het gebruik van alle social media tijdens Super Power Nation. De discussie vanaf Super Power Nation is te volgen via alle belangrijke 'social media' :  bbc.com/superpower, Twitter: @BBC_SPnation , Facebook (BBCSuperpowerSeason), op het blog bbc.co.uk/blogs/superpower, en via Flickr: flickr.com/photos/47661717@N07.

    BBC Arabic TV en Radio , BBC Persian TV zullen in de middag verslag doen evenals BBC World News ( 20 minuten na elk heel uur vanaf 14.20 CET). Ros Atkins zal om 17..30 uur CET een half uur durend programma SuperNation Power presenteren. BBC World Service (Radio) zal aan het evenement aandacht besteden tijdens hun discussie programma World Have Your Say alwaar Ros Atkins dit zal presenteren om 19.00 uur CET.



    BBCSocial MediaTwitterCNBCSky NewsFacebookRSS

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).