1. Nieuws

    Bediening UPC Horizon mediabox stoort gebruiker meest

    De bediening en het slechte gebruikersgemak lijken de grootste bron van ergernis van de groep klagende gebruikers van de Horizon mediabox.
    Jarco Kriek
    20 maart 2013
    comments 0
    Bediening UPC Horizon mediabox stoort gebruiker meest

    De bediening en het slechte gebruikersgemak lijken de grootste bron van ergernis van de groep klagende gebruikers van de Horizon mediabox, zo blijkt uit een enquête van de Consumentenbond.

    Op de internetsite van de consumentenbelangenorganisatie kon men in de periode tussen 22 februari en 5 maart een online vragenlijst invullen. Uiteindelijk hebben 743 gebruikers van de UPC Horizon mediabox de vragenlijst ingevuld. De Consumentenbond heeft de deelnemers aan de vragenlijst gevraagd om elke drie weken een update van de geconstateerde problemen te geven.

    Traagheid en menustructuur

    De meeste klachten over de Horizon mediabox gaan over de slechte bediening en het daaraan gekoppelde gebruikersgemak. Vooral het traag reageren in het menu zorgt bij de aan de vragenlijst deelnemende Horizon-gebruikers voor ergernis. Ook de diepe menustructuur is één van de grootste kritiekpunten. Dit wordt mede versterkt door de beperkte mogelijkheden op de afstandsbediening. Zo zit er op de huidige afstandsbediening geen functietoets om direct naar de elektronische programmagids te gaan. UPC heeft op internet hiervoor wel enkele zogenaamde workaronds gepubliceerd, waardoor men bij het langdurig indrukken van een toets op de afstandsbediening wel direct de programmagids kan benaderen. Maar uit de klachten blijkt dat niet iedereen hiervan op de hoogte is. UPC heeft overigens een nieuwe verbeterde en uitgebreidere afstandsbediening aangekondigd. Onduidelijk is nog wanneer deze voor de Horizon-gebruikers beschikbaar komt.

    Veel verschil

    Dat er veel verschil in de werking van de Horizon mediabox zit, is de afgelopen maanden duidelijk geworden. De ene mediabox werkt vrijwel feilloos, terwijl bij andere mediaboxen problemen geconstateerd worden. De oorzaak hiervan kan ook aan de huissituatie leggen. Dit omdat in elk huis de aansluiting vanaf het eerste aansluitpunt anders is. Ook de gebruikte coaxkabel kan voor problemen zorgen. De deelnemers aan de Consumentenbond-enquête hebben in meer dan de helft van de gevallen last van het vastlopen van de Horizon mediabox.

    Belangenvereniging COAX NL

    Belangenvereniging voor kabelgebruikers COAX NL laat via voorzitter Hans Ronhaar aan Totaal TV weten dat men zich volledig in de bevindingen van de Consumentenbond kan herkennen. Ronhaar: "COAX NL is ook van mening dat het veel te lang duurt dat de genoemde problemen blijven bestaan. COAX NL snapt niet waarom de nieuwe verbeterde afstandsbediening nog niet geleverd en omgewisseld is. Ook de beloofde softwareupdate laat veel te lang op zich wachten."

    UPCUPC NederlandHorizonmediaboxHorizon TVConsumentenbondklachtenCOAXCOAX NLkabel

    Reacties

  1. TV-TIP De Vierdaagse van Nijmegen

    De Vierdaagse van Nijmegen
    NPO 2 om 14:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de slotdag van de 101ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse. De dag van de laatste loodjes, de intocht in Nijmegen en de gladiolen. En, niet te vergeten, de uitreiking van het Vierdaagsekruisje.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Live verslag van de negentiende etappe van 220 km, van Embrun naar Salon-de-Provence. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.