Belangstelling betaaltv onder druk
Wereldwijd staat de betaaltv-markt onder druk. Nadat eerder in
Amerika een tanende belangstelling werd waargenomen, is dit nu ook in Brazilië
het geval.
Brazilië stond de laatste jaren bekend als één van de belangrijkste groeimarkten in de tv-markt. De lokale toezichthouder Anatel heeft nu echter bekendgemaakt dat het aantal afgenomen betaaltv-abonnementen in 2015 met 2,4 procent is gedaald. De penetratie van betaaltv in Braziliaanse huishoudens komt hierdoor op bijna 29 procent. Kabel blijft met 59 procent het meest gebruikt voor tv-diensten. Het afgelopen jaar werd wel marktaandeel aan glasvezel (FttH) verloren waardoor dit marktaandeel op ruim veertig procent uitkwam.
OTT belangrijkste concurrent betaaltv
Het kijken van films en series direct via internet via OTT-diensten als Netflix lijkt ervoor te zorgen dat wereldwijd de verkoop van lineaire abonnementen voor betaaltv onder druk komt te staan. Ook in Nederland lijkt een trend zichtbaar waarbij consumenten voor lineaire tv vaker alleen een abonnement op het digitale basispakket nemen. Voor aanvullende videocontent wordt in veel gevallen gekozen voor OTT-diensten als Netflix, Videoland en NLziet.